Ervaringen met profcheck SIGMA

Auteur Topic: Ervaringen met profcheck SIGMA  (gelezen 15316 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

BommelDing

  • Eerste hulpverlener, ex-SIGMA-lid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Gepost op: 11 juni 2012, 11:46:37
Afgelopen zaterdag hadden wij vanuit het SIGMA de 1e profcheck voor een nieuwe lichting vanuit de HOC-opleiding.

Nu was er zelfs een vrijwilliger die werd afgezeken door een examinator. Een smerige opmerking was:
"Ik zou jou niet in mijn team willen hebben, dan heb ik meer werk met jou dan met de patiënt"
en
"Je zult ernstig moeten overwegen om te stoppen."

Dit kwam vanwege de nervositeit van de betreffende vrijwilliger. Is dit nou professioneel van de examinator?
Lijkt me toch beter om te wachten op de herkansing van de profcheck en de vrijwilliger extra te stimuleren.

Helaas hebben het er maar 5 van de 11 gehaald*. Zegt dit wat over de examinatoren of over de casus?

Wat jullie?

*Zelf gelukkig wel gehaald, met hakken over de sloot




RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2012, 12:19:08
Dit klinkt in ieder geval niet als een heel plezierige omgang met vrijwilligers.

Ik ben wel van mening dat het er uiteindelijk om gaat dat er zorg op niveau geleverd kan worden en niet om het koste wat het kost binnen houden van vrijwilligers die niet aan het gewenste niveau voldoen.
Daar waar dit voort komt uit nervositeit voor het examen zou het natuurlijk erg zonde zijn van de geinvesteerde tijd om iemand dan gelijk af te branden in plaats van te begeleiden bij die nervositeit. Dat ben je ook wel verschuldigd aan de vrijwilliger die er zoveel tijd in heeft geinvesteerd.

Helaas is er blijkbaar een onplezierige wisselwerking ontstaan tussen examinator en cursisten. Heeft de AVP hier nog iets over gezegd. Je bent natuurlijk met z'n 4en tijdens zo'n examen (kandidaat, lotus, AVP en examinator). Ik heb tot nu toe altijd feedback gekregen van zowel examinator als AVP.

5 van de 11 is inderdaad niet een hele gunstige score. Of dat iets zegt over de examinator, de casus, de opleiding of de cursist is natuurlijk onmogelijk te beantwoorden op een afstand. De casus wordt landelijk gebruikt en zou het probleem dus niet mogen zijn.

Mijn ervaring in Amsterdam is overigens wel dat er regelmatig discussie ontstaat over hoe bepaalde handelingen uit te voeren (bijvoorbeeld hoe plaats je je handen bij het beoordelen van de ademhaling). De versies van het boek, docent, avp, examinator zijn dan niet altijd gelijk.
Zolang je veilig en doelmatig werkt en de rest van de casus goed loopt levert dit geen problemen op. Maar als het een opeenstapeling is, dan kunnen ook dat soort zaken punten gaan kosten.

RemcoV

P.S. gefeliciteerd met het behalen van je profcheck en welkom bij de club! (Voor zolang het nog duurt...)
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2012, 12:23:53
Hey,

Allereerst welkom op dit forum!

Je moet je wel realiseren dat werken bij de SIGMA serieus werk is, ook al is het vrijwilligerswerk. Het is een zware opleiding en een, daarbij passend, zwaar examen. Je zult gewoon als profesional behandelt worden en niet meer als vrijwilliger.

Dit heeft tot gevolg dat als het niet goed genoeg is, dat het dus ook egt niet goed is. De opmerkingen die gemaakt zijn kunnen dus best terecht geweest zijn. Maar het is ook heel erg van invloed hoe ze gemaakt worden, dus op welke toon, op welk moment en met wie er bij.

Dat een medewerker (ik zeg bewust niet vrijwilliger) nerveus is, is best in te denken. Maar is die medewerker dan ook nerveus tijdens een inzet? als dat het geval is dan kan dat best een reden zijn om niet te slagen. Als het goed is kan een goede instructeur dat inschatten.

Ik weet niet wat de slagingspercentages normaal zijn bij een profcheck dus ik weet niet of 5 van de 11 normaal is of juist heel goed of slecht. Het zou in theorie kunnen dat dit aan de examinatoren of de casus ligt maar het kan ook heel goed zijn dat dit aantal afvallers ingecalculeerd is omdat men alleen met de beste mensen wil werken. Of dat het toeval is dat een aantal mensen juist op dat moment niet optimaal presteerde.

Ik lees tussen de regels door dat je het niet eens bent met de gang van zaken. Hoe had jij het dan willen zien?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2012, 12:28:11
Los van of een examinator het bij het rechte einde heeft of niet, gaat het hier wel over professionals. Als de geplaatste opmerkingen daadwerkelijk gezegd zijn, dan spreekt dat niet van professioneel handelen. Als puur de zenuwen de oorzaak waren en de persoon haalt een herkansing wel, dan moeten ze wel samen in goed vertrouwen kunnen samenwerken in de trelltent bij een calamiteit. De basis hiervoor is natuurlijk hierdoor wel beschadigd.

Beter had de examinator het professioneel kunnen houden zodat een mogelijke samenwerking in de toekomst niet op voorhand al is verpest.


BommelDing

  • Eerste hulpverlener, ex-SIGMA-lid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2012, 12:32:37
Prettig alles behalve, bij de oefen-casussen was het toch heel anders met deze persoon dan examen. En dat merk ik zelf ook met bijvoorbeeld een veld-inzet bij het bijvoorbeeld alcohol intoxicatie, dan gespeelde. Er word bij een examen enorm op je vingers gekeken dan de realiteit.

Onder alle omstandigheden behoor je wel professioneel te blijven, maar toch.

@Koekerdt wat betreft niet goed is niet goed, dat kan kloppen, maar je hoort een ander wel te stimuleren, beter dan meteen de grond in boren.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2012, 13:21:52
@Koekerdt wat betreft niet goed is niet goed, dat kan kloppen, maar je hoort een ander wel te stimuleren, beter dan meteen de grond in boren.

Ja dat ben ik met je eens, je moet nooit iemand de grond inboren en altijd vriendelijk blijven. Maar het kan ook zo zijn dat iemand simpelweg niet goed genoeg is. Deze persoon kan je dan beter adviseren om te stoppen of iets anders te doen zodat die persoon geen energie gaat stoppen in iets wat hoe dan ook niet gaat lukken. Maar ik hoop dat dit door de instructeur al eerder gezien wordt dan op het examen.

Ik weet niet in welke setting en op welke toon het commentaar geleverd is, maar als je egt iemand wil adviseren om te stoppen dan moet je goed nadenken op wat voor manier je zo'n slecht-nieuws-gesprek houdt.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2012, 13:29:14
De profscheks zijn de laatste jaren een stuk pittiger geworden dan ze voorheen waren.

Je moet je goed realiseren dat je met mensenlevens werkt tijdens een inzet.
Kom je tijdens een profcheck onzeker over door nerveuziteit of door wat dan nog dan word daar wel eens doorheen geprikt.
Maar kom je over als een persoon die niet weet waar die mee bezig is dan kan ik me voorstellen dat een examinator zegt dat ie niet met je samen wil werken.

Ik heb het zelf in al die jaren bij de sigma gezien dat er mensen met de hakken over de sloot door een profcheck kwamen die op het veld tijdens een inzet helemaal blockten omdat ze het geleerde door de zenuwen niet in praktijk kunnen doen.
Dit kan natuurlijk niet in een moment dat iemand op je brancard ernstig gewond is. Dan moet je kunnen handelen zonder er bij na te denken en dan is de spanning nog vele malen hoger dan bij een profcheck waar (maar) een lotus ligt.
Het is misschien confronterend dat dit je zo tijdens een profcheck in het gezicht gezegd word maar het is wel realiteit.
Als ik tijdens mijn ehbo opleidingen zie dat er mensen bij zijn die niet functioneren dan ga ik met hun in gesprek of het wel een goed idee is om door te gaan naar het examen.
Kom ik ze tegen bij het afnemen van een examen dan zal ik hun dit ook duidelijk maken.

klinkt misschien hard maar welkom in de wereld van de hulpverleners ( leek of prof dat maakt niet veel uit)

Je kan inderdaad wel nog in overleg gaan met die anderen personen die er bij waren of die dezelfde mening delen.

sterkte voor de herkansing ( ja ik weet het is niet voor jou ,gefeliciteerd)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2012, 14:18:16
Afzeiken is een manier van het verbloemen dat je niet met mensen kunt en/of met mensen wil omgaan en/of hen iets wil leren. Ik proef uit de woorden dat er tevens wat arrogantie inzit.
Jammer, want uiteindelijk moet iedereen samen de klus kunnen klaren en dan is een goede onderlinge samenhang en samenwerking van essentieel belang.

Opmerkingen plaatsen en afzeiken door een examinator van een cursist geeft totaal geen blijk van bezit van enige didactische vaardigheden en biedt totaal geen veilige (leer)omgeving.
Het percentage dat geslaagd/gezakt is zegt opzich dus ook al iets.

Met dat gegeven zal de leidinggevende(n) van desbetreffende examinator absoluut iets moeten doen.
M.a.w. dit soort ongewenst gedrag is niet acceptabel en totaal onprofessioneel als professional!
Je bent pas professioneel als je je professioneel kan gedragen !

Wat mij betreft, examinator laten vervangen door iemand die zich wel professioneel kan gedragen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


BommelDing

  • Eerste hulpverlener, ex-SIGMA-lid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2012, 15:20:43
Je bent pas professioneel als je je professioneel kan gedragen !
Hier is niets meer aan toe te voegen.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2012, 15:59:01
heb je trouwens nog met de examinator gesproken hierover? Wat was zijn/haar reactie?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid