Minister maant politie tot grotere snelheid (aanrijtijden)

Auteur Topic: Minister maant politie tot grotere snelheid (aanrijtijden)  (gelezen 46359 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Minister maant politie tot grotere snelheid

DEN HAAG/HILVERSUM -  Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie verwacht van de politie dat ze bij spoedgevallen snel ter plaatse is. De politie werkt er hard aan om de aanrijtijden te verkorten, maar het moet beter, stelde de minister vrijdag in reactie op een onderzoek van RTL Nieuws.

Daaruit bleek dat de politie in te veel gevallen te laat aankomt bij een spoedmelding. De afspraak tussen de korpsen en de ministeries is dat agenten in 90 procent van de gevallen binnen 15 minuten ter plekke zijn, maar dat ligt nu op ruim 80 procent.
RTL bekeek de gegevens van de meldkamers van de politie en concludeert dat er in Nederland 168 gemeenten zijn waar het de politie niet altijd lukt om binnen een kwartier aanwezig te zijn om hulp te bieden. Het gaat dan vooral om gemeenten op het platteland.

Volgens de Raad van Korpschefs kunnen de meldkamers het etiket 'spoed' slimmer gebruiken. Bijvoorbeeld door dat niet alleen aan het traditionele agentenduo in een politieauto door te geven, maar ook aan fiets- of motoragenten. In sommige regio's gebeurt dit al. Hij benadrukt wel dat het in uitgestrekte buitengebieden nauwelijks mogelijk is binnen een kwartier ter plekke te zijn. „Met de huidige bezettingsgraad zal je altijd tegen het probleem aan blijven lopen dat je 20 of 30 kilometer moet rijden.”

Het ministerie van Veiligheid en Justitie wijst erop dat er geen 'afspraak' is, maar een 'streven'. Niettemin wordt eraan gewerkt die 90 procent te halen en moet het als norm gaan gelden. Op basis van een eerder rapport worden al verbeteringen aangebracht aan bijvoorbeeld de meldkamers. Bij de inrichting van de nationale politie krijgt de kwestie speciaal de aandacht. Zo zal er worden gekeken naar de mogelijkheden om regio-overschrijdend te hulp te snellen.

Attje Kuiken van de PvdA is niettemin ontsteld: „Als elke seconde telt. Opstelten moet dit regelen. Onacceptabel, als er nood is moet je er op kunnen rekenen dat de politie er op tijd is”, twitterde ze vrijdagmiddag. Het CDA liet vorig jaar al weten snel resultaat te willen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/12364394/__Minister_maant_tot_snelheid__.html


Ik heb toch vaak contact opgenomen met meldkamer (naar 112 vanuit Amsterdam), en response is gewoon ge-wel-dig. Zelfs als er voertuigen van een andere wijkteam komen, ben je soms maar 3-4 minuten kwijt. Wat ik wel eenmalig heb meegemaakt buiten Amsterdam, was 112 bellen vanuit Borne (O.V.). Jonge bestuurder botst op tegemoetkomende auto, dooft zijn lichten en gaat ervandoor in een woonwijk. Politie kwam ongeveer 20 minuten later aan met OGS, en vond dat toch laat. Ben vriendelijk in gesprek met ze gegaan, en dan hoor je gewoon dat het in de praktijk soms niet haalbaar is...daar moet je gewoon alle begrip voor hebben vind ik.
Owja Dhr. Doorrijder...z'n carterpan had een heel mooi wit spoor achtergelaten op het wegdek. Ben dit 5 straatjes gaan volgen, en auto gevonden !




Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2012, 18:57:28
Na het lezen van de eerste zinnen wist ik niet of ik nou van mn stoel moest vallen van het lachen, of in tranen uitbarsten van verdriet.  :-X


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2012, 18:59:19
Edit:
Op RTL Nieuws een kaart met "gebied vs. tijden": http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/06_juni/15/binnenland/minister-maant-politie-tot-grotere-snelheid.xml
Om op mijn voorbeeld terug te komen, Borne (ten N-W van Hengelo) is dus rood aangegeven.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2012, 19:32:51
Wat mij opvalt is dat de regio Brabant Noord er vergeleken met Zuid Oost en Zeker MIdden West goed vanaf komt,dit terwijl er ook in Noord aardige afstanden af te leggen zijn.In MIdden West zie je duidelijk dat de centralisatie van de noodhulp geleid heeft tot overschrijdingen aan de randen.
In het gebied Moerdijk had men vroeger een eigen noodhulp terwijl men nu vanuit Roosendaal bediend word wat tot forse overschrijdingen leid.
Misschien dat een verschil van aanpak in Brabant Noord ook debet is.Alhier beschikt elk team over een stuk of 3 Tourans en een Vw bus,allen noodhulp geschikt.
Behalve de Noodhulpwagen van dienst kan dus ook gereageerd worden door een gpz-wijkdienstwagen of een buurtbrigadier op pad welke in een noodhulpvoertuig rondrijd.
Dit zal ongetwijfeld bijdragen aan een roodloze kaart.
Hier in de regio BZO zie je het verschil in BestOirschotSon,in Best gaat het goed de andere plaatsen minder.De rijafstand van Son naar Middelbeers is dan ook aanzienlijk.
Eenzelfde situatie in DeurneAstenSomeren waar de middelste gemeente,waar tevens het bureau zit,er goed vanaf komt.
In Eindhoven stad zijn uiteraard de rijafstanden korter maar hier is men op sommige dagen door de vloed noodhulpmeldingen een hele dienst van hot naar haar aan het rijden.
Ach in Rijkspolitietijden was het niet anders toen een wagen vaak voor 4 afdelingen moest rijden,toen had men in de nacht de groepen Raamsdonk,Made,Zevenbergen en Prinsenbeek te behappen met een wagen en werden er ook wat kilometers weggedraaid.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2012, 19:42:37
Ja ik weet niet wat onze grote vriend Ivo wil, de politie loopt namelijk al aardig op stelten om de druk die vanuit de politiek boven te blijven. Want grote vriend wil niet extra investeren in salaris (waardoor er minder aanwas is), wil niet extra investeren in de de huidige mensen (waardoor er mensen weggaan) en wil ook niet extra investeren in de opleiding (vul zelf maar in).

Wat krijg je dan, dat zijn tekorten. En als er maar 1 auto rijd die bijna een hele regio moet rijden word het toch lastig als je eerst melding 1 krijgt in het oosten, melding 2 in het zuid-westen en melding 3 in het noorden en dat binnen komt binnen een half uur. En als die auto dan ook nog een aanhouding heeft waardoor deze 2 uur binnen zit dan word het helemaal feest. Laat onze vriend dat maar eens aanpassen voordat hij dit soort uitspraken gaat doen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2012, 19:52:51
Minister Opstelten, u laat mij lachen. Mijn regio, Kennemerland, komt er goed vanaf zie ik. Maar meneer Opstelten wil robuuste basisteams en daarom moeten wij samen met het andere bureau in het district. Daartussen loopt een groot stukkie water, verbonden door 2 tunnels en een vaste verbinding. Die verbindingen zijn niet altijd open en/of betrouwbaar. Nu halen we mooie aanrijtijden, maar met de nationale politie en de robuuste basisteams gaat dat geheid veranderen.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2012, 20:24:23
In bepaalde regio's waar de mappen al aardig donker zijn willen ze ook nog de bureau's & teams gaan samenvoegen. Wat leidt tot nog grotere rij afstanden. Ben benieuwd hoe ze dan, waar ze nu al niet op tijd kunnen komen, het dan ineens wel zouden kunnen doen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2012, 20:50:48
Beetje het vuurtje opstoken maar ik denk ook dat de meldkamer een rol hierin speelt. De meldkamer moet actiever worden en sturen op de verdeling van eenheden door het hele gebied heen. Als alle eenheden in het noorden van een gebied bezig zijn kan je best een eenheid uit het zuiden noordelijker positioneren. Ik zie dit nog veel te weinig gebeuren en terwijl je normaal gesproken wel binnen een kwartier het kan halen ben je dan al zo 25 tot 30 minuten verder.

En verder rijdt er gewoon simpelweg te weinig politie rond. De 15 minuten regel wordt hier weer perfect in cijfertjesvorm uitgedrukt maar hoe vaak is die 15 minuten niet al veel te veel?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2012, 21:12:05
Kent onze politie überhaupt het fenomeen ''posten''...? Als alle wagens in een bepaald gebied bezig zijn..
Dus; gebieden opvullen met vrije wagens, om een gebied ''af te dekken''?


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2012, 21:18:51
Kent onze politie überhaupt het fenomeen ''posten''...? Als alle wagens in een bepaald gebied bezig zijn..
Dus; gebieden opvullen met vrije wagens, om een gebied ''af te dekken''?
Er wordt wel eens geroepen dat ze een bepaalde auto in een bepaald gebied willen houden, maar dat is alleen in dicht bevolkte gebieden. Het posten of voorwaarde scheppend staan zoals de MKA dat doet gebeurd niet. MKA werkt met dekkingskaarten met een 15 minuten cirkel om de ambu's heen. Politie heeft/gebruikt die helemaal niet.

Wanneer ik hoor dat veel eenheden in het noorden van het gebied zitten, schuif ik meer op naar het zuiden. Dat is eigen initiatief, met name omdat de kans dan groter is dat ik een melding krijg  0098