Minister maant politie tot grotere snelheid (aanrijtijden)

Auteur Topic: Minister maant politie tot grotere snelheid (aanrijtijden)  (gelezen 46741 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2012, 23:08:56
Wanneer ik hoor dat veel eenheden in het noorden van het gebied zitten, schuif ik meer op naar het zuiden. Dat is eigen initiatief, met name omdat de kans dan groter is dat ik een melding krijg  0098

Sterker nog, ik luister mee op de gespreksgroep van het andere district, zodat ik mee rijd als er een melding is in de buurt van de districts-grens of dat ik het gevoel heb dichter bij te zijn dan de betreffende eenheid. De meldkamer zou dit juist moeten zien en hier zelf actief op aansturen, alleen dat gebeurd (te) weinig  :(
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #21 Gepost op: 16 juni 2012, 09:01:34
Ach laat ik ook eens mee doen. Ik vraag mij af vanaf welk moment men begint met tellen, vanaf het moment van incident of het moment van melden?

1- incident vindt plaats
2- melding via 112
3- meldkamer doorschakeling bij mobiel melden
4- regiomeldkamer ontvangt melding en schrijft voor NH eenheid
5- regiomeldkamer geeft melding uit aan eenheid
6- eenheid rijdt aan op melding
7- eenheid is ter plaatse

Volgens mij ben ik niks vergeten. Waarom zeiken we over de laatste twee stappen en doen we niks aan die andere 5 stappen? Ik weet uit verscheiden eigen ervaringen dat er minstens 5 minuten zitten in de eerste 5 stappen, en dan meld ik direct aan de eigen meldkamer! Dus ik sla de stap KLPD meldkamer- doorschakelen regio meldkamer over.
Als de aanrijd tijd in Amsterdam al gemiddeld op 7 tot 8 minuten ligt, zal dat in een buiten regio ongeveer 2x zoveel zijn. Volgens mij blijf ik dus nooit binnen die 15 minuten.
En dan kunnen we de politie manen tot hogere snelheid, maar eenheden mogen niet sneller door bepaalde regels. En reken zelf eens uit wat de tijdswinst is als je geen 70 km/u maar 90 km/u rijdt over een afstand van zeg 20 km.

En dan het bekende dekkingsgebied systeem. (o.a.) De regio Amsterdam werkt met dat systeem, maar iedereen kan toch ook bedenken dat als de eenheid van een bepaald dekkingsgebeid bezig is (staandehouding/ hulpverlening/ opdracht) er een andere auto moet komen uit een ander dekkingsgebied en het hele systeem in duigen valt.
Om de dekking te kunnen blijven garanderen MOET je dus gaan werken met een back-up eenheid of eenheden. En aangezien de hoeveelheid dienders niet oneindig is, wordt dat lastig.
Opstelten doet er dus beter aan zijn redenering om te draaien. Niet harder rijden of sneller uitgeven of afschuiven maar het hele systeem aanpassen.

Regiomeldkamers moeten het Amerikaanse systeem overnemen, een melding bevat: Wat - waar - gevaar. Voorbeeld:

"AM3101 (eenheid code) u ontvangt een 310 (diefstal) Albert Heijn Ganzenhoef 18 min (minderjarige verdachte)"
"AM 2301 en AM2302 (eenheid codes) u ontvang een 317 (overval met geweld) ABN AMRO middenweg code 2 (vuurwapens)"

Dat is het niet meer en niet minder. Melding in het computersysteem (mobipol of Orion of wat dan ook) met aanrij route. De melding wordt ook via de computer door gezet naar eventuele wijkteam(s) voor levering extra eenheden. In de melding staat (via de routeplanner) precies waar de eenheid heen moet voor omsingelen van (bijvoorbeeld) de bank.
Melding komen straks gelukkig binnen in maar een paar (5?) meldkamers, doorschakelen wordt daardoor afgeschaft. En het personeel op de meldkamers moet professioneler worden. Beter luisteren en vragen stellen want een verkeerde lokatie doorgeven is desastreus voor de aanrijd tijden.

En uiteraard werken met prio eenheden. Een prio 1 eenheid mag bepaalde taken niet verrichten om de inzet te kunnen garanderen. Prio 2 eenheden mogen die taken weer wel verrichten. En prio 3 eenheden mogen doen wat ze zelf willen. Het systeem schuift in prio op bij inzet van de Prio 1 eenheid (de prio 3 komt dus te vervallen en je krijgt 2 prio 1 eenheden) Bij het voorbeeld van de bankoverval worden de prio 1 en 2 eenheid in 1x ingezet.

Al met al dus: het is het systeem dat niet deugt. Ga nou niet de diender (ALWEER) de schulkd geven. Want OPSTELTEN denk jij nou echt dat ik nog meer risico's ga nemen voor die paar centen die jij ons geeft?
Ook ik heb een thuis, en ik ben niet van plan om zelf een prio 1 melding te worden!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #22 Gepost op: 16 juni 2012, 09:45:31
En het personeel op de meldkamers moet professioneler worden. Beter luisteren en vragen stellen want een verkeerde lokatie doorgeven is desastreus voor de aanrijd tijden.

Ik zou zeggen draai een dienstje mee op de meldkamer dan snap je dat het allemaal niet zo makkelijk is en hoe professioneel men daar werkt. De melding (tijd) start op het moment dat de telefoon wordt opgenomen. En dat er minstens 5 minuten zitten zal in sommige gevallen of bij drukte voorkomen, maar de meeste meldingen worden ruim binnen die tijd uitgegeven door het gescheiden aanname-uitgifte systeem. De aanname centralist heeft de melder nog aan de lijn en zet alle informatie in het systeem terwijl de uitgifte centralist de melding al uitgeeft naar de NH-eenheid. Dat er nog tijd te behalen valt in de doorschakeling ben ik met je eens, maar men zal toch moeten vragen of je hulp van de brandweer, politie of ambulance nodig hebt.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #23 Gepost op: 16 juni 2012, 09:53:37
Voor de rest ben ik het met je eens en snap ik je frustratie. De minister moet eens een keer de problemen oplossen ipv alleen maar te roepen en de straat de schuld geven van alles.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #24 Gepost op: 16 juni 2012, 11:12:33
Citaat
Citaat van: moppersmurf op Vandaag om 09:01:34
En het personeel op de meldkamers moet professioneler worden. Beter luisteren en vragen stellen want een verkeerde lokatie doorgeven is desastreus voor de aanrijd tijden.
Ik had dit gevoel ook, tot ik 2 avonden lang heb meegelopen op de GMK. De enige conclusie die ik daar kon trokken was simpelweg dat 99 van de 100 bellers niet wist wat er ging gebeuren vanaf het moment dat ze 112 belden. Meteen bij het eerste contact begonnen te ratelen wat er gebeurd was en dat er snel hulpdiensten moesten komen. Maak als Nederland een campagne site waar je verschillende meldingen kunt naluisteren/naspelen en dan weet de burger welke informatie van belang is om door te geven en in welke volgorde dit zal gebeuren.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #25 Gepost op: 16 juni 2012, 11:22:11
Volgens mij ben ik niks vergeten. Waarom zeiken we over de laatste twee stappen en doen we niks aan die andere 5 stappen? Ik weet uit verscheiden eigen ervaringen dat er minstens 5 minuten zitten in de eerste 5 stappen, en dan meld ik direct aan de eigen meldkamer!
Volgens mij valt dit best mee. Ik krijg de laatste tijd regelmatig een melding waarbij ik alvast mag gaan rijden naar de opgeven locatie terwijl de meldkamer zelf nog bezig is met uitvragen, dan praten ze je onderweg bij.
Die vijf minuten gaan misschien op als het spitsuur is, maar over het algemeen gaat dit veel sneller. "minstens vijf minuten" is dus schromelijk overdreven.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #26 Gepost op: 16 juni 2012, 11:27:12
Zeeland komt er wel erg slecht van af zie ik; gemiddeld 23% te laat.
Noord-Beveland spant hierbij met 47% de kroon  :-X


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #27 Gepost op: 16 juni 2012, 11:46:26
En de oplossing (die men ziet) hangt ben ik bang aan solo-surveillance om zo, met het zelfde aantal mensen een groter gebied te gaan bestrijken, gewoon schijnveiligheid voor de burger, want bij de spannende klussen staat die dienstauto op de hoek van de straat op de tweede auto te wachten....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #28 Gepost op: 16 juni 2012, 13:12:20
Volgens mij valt dit best mee. Ik krijg de laatste tijd regelmatig een melding waarbij ik alvast mag gaan rijden naar de opgeven locatie terwijl de meldkamer zelf nog bezig is met uitvragen, dan praten ze je onderweg bij.
Die vijf minuten gaan misschien op als het spitsuur is, maar over het algemeen gaat dit veel sneller. "minstens vijf minuten" is dus schromelijk overdreven.

Ik moet me hier bij aansluiten. Heb ook meegelopen op de GMK in BN en daar kan (over het algemeen) binnen 30 seconden de eerste auto op pad gestuurd worden.

Werkt inderdaad zoals JackM beschrijft: telefonist neemt melding aan, vraagt uit en klopt direct in in GMS. Na elke regel op enter drukken en de zin wordt verstuurd naar de mobilofonist. Die begint direct met uitgeven en vult nieuwe info aan. Ik was er zelf erg van onder de indruk.

Wel zie ik verbeterpunten bij het doorschakelen indien mobiel gebeld wordt. Dat moet technologisch toch eenvoudiger kunnen?
Senior GGP / Oost-Brabant


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #29 Gepost op: 16 juni 2012, 18:47:58
Opstelten maant de politie tot meer snelheid... Wat denkt die man eigenlijk, dat ik eerst rustig mijn koffie opdrink als er een spoedmelding komt? Alsjeblieft zeg.

Nòg harder rijden is in elk geval geen optie en zo ja, dan wil ik nooit meer een chef horen zeuren over een snelheidsovertreding met een dienstauto en als ik in de ellende kom door een aanrijding verwacht dat ze als een huis achter mij gaan staan.

Zorg gewoon voor meer mensen op straat dan zit er ongetwijfeld vaker iemand in de buurt en is de aanrijtijd vanzelf korter. In ons gebied, bestaande uit 3 en straks (Nationale Politie) 4 ruime plattelandsgemeenten, staan meer ambulances op strategische plekken dan er politieauto's rijden. (1 noodhulpauto en heel soms 2 auto's met afstanden waar 35 km van a naar b heel normaal is) Dat zegt natuurlijk wel wat.