Minister maant politie tot grotere snelheid (aanrijtijden)

Auteur Topic: Minister maant politie tot grotere snelheid (aanrijtijden)  (gelezen 46492 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #30 Gepost op: 16 juni 2012, 19:14:47
Opstelten maant de politie tot meer snelheid... Wat denkt die man eigenlijk, dat ik eerst rustig mijn koffie opdrink als er een spoedmelding komt? Alsjeblieft zeg.

Nòg harder rijden is in elk geval geen optie en zo ja, dan wil ik nooit meer een chef horen zeuren over een snelheidsovertreding met een dienstauto en als ik in de ellende kom door een aanrijding verwacht dat ze als een huis achter mij gaan staan.
Naast datie ons weer beperkt met de brancherichtlijn heeft hij 'meer snelheid' nooit gezegd maar dit is interpretatie van RTL Nieuws.
Citaat

Zorg gewoon voor meer mensen op straat dan zit er ongetwijfeld vaker iemand in de buurt en is de aanrijtijd vanzelf korter. In ons gebied, bestaande uit 3 en straks (Nationale Politie) 4 ruime plattelandsgemeenten, staan meer ambulances op strategische plekken dan er politieauto's rijden. (1 noodhulpauto en heel soms 2 auto's met afstanden waar 35 km van a naar b heel normaal is) Dat zegt natuurlijk wel wat.
Ambu krijgt betaald per rit. Wij niet ;)


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #31 Gepost op: 16 juni 2012, 20:07:02
Ik moet me hier bij aansluiten. Heb ook meegelopen op de GMK in BN en daar kan (over het algemeen) binnen 30 seconden de eerste auto op pad gestuurd worden.

Werkt inderdaad zoals JackM beschrijft: telefonist neemt melding aan, vraagt uit en klopt direct in in GMS. Na elke regel op enter drukken en de zin wordt verstuurd naar de mobilofonist. Die begint direct met uitgeven en vult nieuwe info aan. Ik was er zelf erg van onder de indruk.

Wel zie ik verbeterpunten bij het doorschakelen indien mobiel gebeld wordt. Dat moet technologisch toch eenvoudiger kunnen?

Best leuk hoor, dat meelopen in BN maar het is in Amsterdam toch hele andere koek. Het aanbod ligt daar toch iets hoger als in BN. Iets drukker, mag ik uit directe eigen ervaring zeggen. En aangezien er in Amsterdam met een continue onderbezetting wordt gewerkt, en er ook nog van die districten zijn waar ze alles op districts-niveau willen afhandelen, totdat het spannend wordt natuurlijk (HB, wilt u d5 uitluisteren, daar zitten ze achter verdachtes aan, of: HB, op d5 een achtervolging achter een snelle Audi...........................) kom je al snel handen tekort en blijven er meldingen te lang ligggen, of wordt er niet goed, of niet goed genoeg uitgevraagd omdat "de melding" eruit moet. En geloof me, ik zit HEEEEEEEEEEEEEEEEL erg dicht bij het vuur (soms letterlijk....ahum). Dit alles overigens tot grote frustratie van vele centralisten, die ook graag anders zouden willen, en vooral met meer collega's gelijktijdig in dienst zijn. Maar goed, ieder heeft z'n eigen beleef-wereld daarin. Anyway, voor de statistieken kunnen jullie mij scharen bij de ervaringen van Mopper.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #32 Gepost op: 16 juni 2012, 20:44:00
Even voor de goede orde: ik schuif de schuld niet op de meldkamer(s) maar op het systeem = de gehele keten van ontvangst melding tot afhandeling melding. In de gehele keten valt winst te behalen als de schakels veel beter op elkaar ingespeeld zijn.

Als ik mijn vakgebied erop na houd:

- alleen al een vergissing in de links of rechts (fout aannemen/ uitgeven) betekend kilometers omrijden
- elke foutief nummer van een A-weg betekend een minimale verdubbeling van de aanrijdtijd

Zo desastreus is elke fout in de aanname/ verwerking en uitgifte van een incident op een rijksweg. En ik durf erop te wedden dat er vrijwel elke dag 1 foutieve melding wordt uitgegeven :'( Als ik mijzelf daarnaast ook nog een keer vergis  e050, daalt het percentage "op tijd aankomen" heel snel!

Binnen bebouwde kom is het veel minder ernstig, maar elke fout kost tijd. En als er al niet veel tijd over is.....

En een tweede noot: ik geloof dat ik op de CMK amsterdam ongeveer een collega of 10 heel goed ken dus ook ik weet echt wel waar ik over spreek. Mij zal je niet zo snel betrappen op onjuiste (of op onjuiste informatie gebaseerde) uitspraken als ik mijn mond open doe. Maar goed dat terzijde ;D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #33 Gepost op: 16 juni 2012, 20:48:38
En ik durf erop te wedden dat er vrijwel elke dag 1 foutieve melding wordt uitgegeven :'( Als ik mijzelf daarnaast ook nog een keer vergis  e050, daalt het percentage "op tijd aankomen"
Zorgen dat je je vergist bij die ene foute melding, komt het toch nog goed met L of R   ;D 098uo
Samen sterk in de hulpverlening!


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #34 Gepost op: 16 juni 2012, 21:08:48
Best leuk hoor, dat meelopen in BN maar het is in Amsterdam toch hele andere koek. Het aanbod ligt daar toch iets hoger als in BN. Iets drukker, mag ik uit directe eigen ervaring zeggen. En aangezien er in Amsterdam met een continue onderbezetting wordt gewerkt, en er ook nog van die districten zijn waar ze alles op districts-niveau willen afhandelen, totdat het spannend wordt natuurlijk (HB, wilt u d5 uitluisteren, daar zitten ze achter verdachtes aan, of: HB, op d5 een achtervolging achter een snelle Audi...........................) kom je al snel handen tekort en blijven er meldingen te lang ligggen, of wordt er niet goed, of niet goed genoeg uitgevraagd omdat "de melding" eruit moet. En geloof me, ik zit HEEEEEEEEEEEEEEEEL erg dicht bij het vuur (soms letterlijk....ahum). Dit alles overigens tot grote frustratie van vele centralisten, die ook graag anders zouden willen, en vooral met meer collega's gelijktijdig in dienst zijn. Maar goed, ieder heeft z'n eigen beleef-wereld daarin. Anyway, voor de statistieken kunnen jullie mij scharen bij de ervaringen van Mopper.

Inderdaad, het was erg leuk.
Ik begrijp best dat het niet altijd even lekker werkt, ik geef alleen aan dat het dus wel snel moet kunnen. Dat men het soms niet kan bijbenen door onderbezetting (dat is overigens niet alleen in Amsterdam het geval), piekdrukte of eigenwijze districten betekent toch niet dat het systeem slecht is? De uitvoering/planning/... loopt schijnbaar achter en daar zal door de leiding dus in geïnvesteerd moeten worden.
Senior GGP / Oost-Brabant


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #35 Gepost op: 16 juni 2012, 22:30:47
Ik heb een dagje als 'burger' meegelopen in district centrum van Amsterdam. Ik verbaasde me er over dat onopvallende collega's die daar rondlopen en een aanhouding plegen op een districtskanaal staan. Vervolgens roept die collega meerdere malen wat personen er bij voor ondersteuning bij de aanhouding en er komt gewoon geen reactie. Er zat namelijk op dat moment niemand achter de plot.

Ik vind dat dat soort dingen best apart. Wanneer je bij ons dat soort dingen gaat doen dan schakel je naar noodhulp of je staat al op noodhulpkanaal. Alles voor je eigen veiligheid of die van collega's. Het moet imo niet kunnen dat een meldkamer niet op de hoogte is van een achtervolging.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #36 Gepost op: 16 juni 2012, 22:40:26
Ik heb een dagje als 'burger' meegelopen in district centrum van Amsterdam. Ik verbaasde me er over dat onopvallende collega's die daar rondlopen en een aanhouding plegen op een districtskanaal staan. Vervolgens roept die collega meerdere malen wat personen er bij voor ondersteuning bij de aanhouding en er komt gewoon geen reactie. Er zat namelijk op dat moment niemand achter de plot.

Ik vind dat dat soort dingen best apart. Wanneer je bij ons dat soort dingen gaat doen dan schakel je naar noodhulp of je staat al op noodhulpkanaal. Alles voor je eigen veiligheid of die van collega's. Het moet imo niet kunnen dat een meldkamer niet op de hoogte is van een achtervolging.
Ja maar dat is gewoon een kwestie van gewenning. Als ik naar ons kijk, we hebben een meldkamer waar je bevragingen kan doen. Echter is schiphol weer appart met dat ze alleen maar op eigen kanalen staan die de meldkamer niet kan uitluisteren. En dan word je ook nog raar aangekeken als je wel op het meldkamer kanaal staat. Dus er zal voor de gewone man op de straat ook een kleine mentaliteits verandering moeten komen (waarmee ik absoluut diegene die het al doen niet tegen hun hoofd wil stoten uiteraard).
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #37 Gepost op: 17 juni 2012, 23:31:47
Zeeland komt er wel erg slecht van af zie ik; gemiddeld 23% te laat.
Noord-Beveland spant hierbij met 47% de kroon  :-X

Tja, Noord-Beveland is een eiland apart..
Er rijdt daar geen auto tenzij er een melding is. Het eiland hoort bij district Oosterscheldebekken en heeft een tijd bij wkt Goes gehoord. Maar de aanrijtijden waren dusdanig dat bij spoedmeldingen de meldkamer via de AVLS de dichtsbijzijnde auto stuurt. Dit is voornamelijk wkt Veere (waar ik werk) en Schouwen-Duiveland

Tegenwoordig hoort het bij wkt Schouwen-Duiveland, maar die zitten met hetzelfde probleem. Lange afstanden en ze moeten de Zeelandbrug of Oosterscheldekering nog over. En daar hebben ze overdag en ´s nachts maar 1 auto. Veere ook, maar "grenst" middels de Veerse Gatdam aan Noord-beveland. En helaas, dat is weer een ander District.... dus daar rijden we alleen spoedmeldingen en geen surveillance. En Goes komt daar niet in het buitengebied omdat het te ver weg is. Met als resultaat dat aanrijtijden van 20 minuten met spoed regelmatig voorkomen. Je bent daar nooit in de buurt.

Maar gelukkig wil minister opstelten robuuste basisteams op 1 centraal bureau (ergens tussen Vlissingen en Middelburg in) - ver weg van de landelijke dorpjes.
Waar dan de noodhulp voor 2 steden en een groot buitengebied geregeld kan worden met 3 auto's in plaats van 5.

Sterker nog. Buiten de verplichte noodhulp om is er door de weeks in Zeeland geen auto op straat en dat wordt alleen maar minder met de mooie plannen vanuit Den Haag


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #38 Gepost op: 18 juni 2012, 03:37:22
Ik vraag mij af wat de aanrijdtijden bij bijvoorbeeld de zuiderburen zullen zijn.... of de oosterburen want een vergelijking met het stedelijk gebied gaat ernstig mis zie ik al.

Dus zullen we eigenlijk op zoek moeten naar cijfers qua dekking/ aanrijdtijden van de Belgische Polities in het landelijke gebied, maar ik denk niet dat die ook een norm van 15 minuten hebben.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #39 Gepost op: 18 juni 2012, 04:02:32
Om een antwoord te geven op mijn eigen vraag een leuk onderzoekje gevonden uit België:

Citaat
Uit de verdeling van de interventietermijn blijkt dat de politiediensten in 50% van de dringende
oproepen binnen de 16 minuten op de plaats van het gebeuren aankomen. In 75% van de
oproepen is dit binnen de 26 minuten het geval en in 90% binnen de 44 minuten.

Citaat
Wat de interventietermijnen van gemiddeld 10, 20 en 30 minuten betreft, zijn de resultaten in de
provincies Henegouwen, Luxemburg, Namen en Luik duidelijk minder goed. Antwerpen,
Vlaams-Brabant en Waals-Brabant scoren hier het best. Brussel-Hoofdstad scoort gunstig voor
de interventietermijnen beneden de 10 minuten. Tien procent van de dringende interventies
binnen de provincie Henegouwen kent een interventietermijn van langer dan een uur.

bron:http://www.aigpol.be/nl/pdf/2009-12%20VERSLAG%20CIC_N.pdf
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens