GRIP 1 (man bedreigt politie met handboog en molotovcocktail) Grote Kampweg - Haelen 21-06-2012

Auteur Topic: GRIP 1 (man bedreigt politie met handboog en molotovcocktail) Grote Kampweg - Haelen 21-06-2012  (gelezen 52338 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Verdachte Haelen aangehouden (extra mediabericht)

http://www.politielimburgnoord.nl/viewMessage.php?id=20076

Datum:    21-06-2012
Tijd bericht:    23:53
Plaats:    Haelen

Tekst:    De politie heeft vanavond rond 23.15 uur de 59-jarige verdachte uit Haelen aangehouden die eerder vandaag agenten bedreigde tijdens een bestuursdwang op de Grote Kampweg. De man werd in de nabijheid van zijn woning aangehouden. Hierbij is 1 waarschuwingsschot gelost waarna de man kon worden ingerekend. De man is ingesloten voor verder onderzoek. Meer informatie kan nu niet worden verstrekt en volgt in de loop van vrijdag.
Samen sterk in de hulpverlening!


sylvester1986

  • Gast
Erg goed van de politie dat ze deze, niet zo aardige, meneer hebben aangehouden. Super O0


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Ik kan me de woede van deze meneer heel goed begrijpen, maar ik ben blij dat ze hem hebben gepakt onder dat er mensen gewond zijn geraakt.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Woede?

Prima.

Maar op het moment dat je je gelijk moet halen door naar dit soort middelen te grijpen, heb je - hoe zeer je misschien dan ook gelijk hebt - altijd verloren.


Dirtdiver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 469
Dit is weer zo’n gevalletje van wethouders die hun geterroriseerde burger in de steek laten, burger pikt het niet meer en neemt zelf maatregelen, wethouders voelen zich bedreigd in hun machtsmonopolie en gaat de burger pesten ipv maatregelen nemen tegen de wonwagenkamp. Meneer is nu echt alles kwijt en de woonwagenkampbewoners lachen nu in hun vuistje omdat ze hem nu eindelijk zo ver hebben dat ie door draait   :-\
Een trieste zaak dit...... :(


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Ik vind dit wel een beetje vreemd.

Een agente in Rotterdam past extreem geweld toe  -volgens velen - maar hier doet de politie alleen maar praten.

Bedreiging met een dodelijk wapen en molotov-cocktails? Waarom schieten ze die man niet direkt neer? Waarom laten agenten die man met een cameraploeg praten?
Voor hetzelfde geld neemt de man omstanders in gijzeling, brandt hij zijn huis af met mogelijke gevolgen voor de omgeving.

Hier had gewoon veel harder moeten worden ingegrepen.
Die agente paste geen extreem geweld toe, ze schopte alleen. Dat is misschien ongebruikelijk maar niet extreem. Naar verluid kwam de arrestatie met schoppen nadat de man de agente een paar hoeken gegeven had.

De politie moet telkens de afweging maken welke vorm van geweld ze toepassen. Deze man is boos en voelt een vorm van onrecht. Hij vind dat hij gelijk heeft en dat de woonwagenbewoners er wel mee wegkomen. Hij gaat ver over de schreef, maar kennelijk verwachten de agenten dat er nog met de man te praten is of dat er een andere oplossing kan komen.

Jouw idee om een boze man neer te schieten is veel extremer dan een paar trappen bij een arrestatie van een dronken sukkel. So what als hij zijn eigen huis in de fik zet? Zijn probleem!


guest13155

  • Gast
Wat een waardeloos optreden van wie dan ook. Op straffe dat ik alle met agenten meehuilende forummers over me heen krijg...  98uiye

Die vrouw heeft overal aangegeven dat dit zou gebeuren, is niet naar geluisterd op het politiebureau en hier staat oom agent veilig op tien meter afstand terwijl iemand een gevaar is voor zichzelf, voor anderen en voor zijn omgeving...

Nee maar we hebben er wel voor over dat een medewerker van de gemeente in brand word gestoken! Ik heb er geen woorden voor  >:(


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Wat een waardeloos optreden van wie dan ook. Op straffe dat ik alle met agenten meehuilende forummers over me heen krijg...  98uiye

Die vrouw heeft overal aangegeven dat dit zou gebeuren, is niet naar geluisterd op het politiebureau en hier staat oom agent veilig op tien meter afstand terwijl iemand een gevaar is voor zichzelf, voor anderen en voor zijn omgeving...

Nee maar we hebben er wel voor over dat een medewerker van de gemeente in brand word gestoken! Ik heb er geen woorden voor  >:(

Kleine reactie, want ben het grotendeels met je eens. Mevrouw kan veel roepen, maar politie kan helaas niet optreden omdat iemand iets zegt. Als ik zeg dat jij een overval gaat plegen, kan je ook niet aangehouden worden... toch? Hoe graag we ook willen, ze zijn aan wetten en regels gebonden.

Verder ben ik het met je eens dat dit in mijn ogen veel te veel uit de hand is gelopen. OK ik weet de details en beslismomenten niet, maar als ik OVD was had ik minimaal de straat afgesloten, pers op afstand gehouden evenals de andere medewerkers van bijv. gemeente. Zeker toen de man met molotovcocktails en een kruisboog ging dreigen.
Ook snap ik niet goed waarom ze 4 man (2 politie, 2 kmar) naar binnen laten gaan. NEEM NOU GEEN RISICO!!!!! dit is een AT waardige situatie!

Regelmatig zie ik auto's voorbij rijden, fietsers voorbij fietsen.. mensen dit had heel anders af kunnen lopen waarbij alles door 10 cameraploegen tot in de details gefilmd zou worden. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen!!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


guest13155

  • Gast
Mevrouw kan veel roepen, maar politie kan helaas niet optreden omdat iemand iets zegt. Als ik zeg dat jij een overval gaat plegen, kan je ook niet aangehouden worden... toch? Hoe graag we ook willen, ze zijn aan wetten en regels gebonden.

Toch ben ik het hier niet helemaal mee eens. Persoonlijk vindt ik dat een agent het onderscheid moet kunnen maken tussen "we roepen maar wat van elkaar" en een huilende vrouw die bang is voor de veiligheid van haar man, kind, omgeving, zichzelf en ieder ander die met hem te maken krijgt. Daarnaast is de situatie (hek hek moet verwijderd worden) er al.

Daar begint volgens mij dit drama. Een inschattingsfout (voor de reacties die ongetwijfeld komen, nee ik ben er niet bij geweest dus begin vooral te roepen dat ik dan geen oordel kan en mag geven) op het politiebureau. Ik weet heus wel dat er regels zijn, maar niet oneindig. Als er een (psychisch) deskundig iemand met deze man had gan praten dan had dit misschien niet gebeurt.

Op het moment dat praten niet helpt zou ik iemand preventief aanhouden of in ieder geval uit zijn huis halen. En maak mijn nou niet wijs dat dit niet kan. We laten nu de buitendienst van de gemeente de kastanjes uit het vuur halen.. dat is pas iets wat niet kan...

Nogmaals: volgens mij een schoolvoorbeeld hoe het niet moet!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Toch ben ik het hier niet helemaal mee eens. Persoonlijk vindt ik dat een agent het onderscheid moet kunnen maken tussen "we roepen maar wat van elkaar" en een huilende vrouw die bang is voor de veiligheid van haar man, kind, omgeving, zichzelf en ieder ander die met hem te maken krijgt. Daarnaast is de situatie (hek hek moet verwijderd worden) er al.

Ik snap je gedachtegang en waardeer het meedenken, maar je zit toch niet helemaal goed. Ook ik zou willen dat het kon zoals jij beschrijft, maar ookal weten we 100% zeker dat die vrouw gelijk heeft... er is geen strafbaar feit gepleegd! Wij kunnen NIET handelen op iets wat in de toekomst gaat gebeuren. (behalve als er voorbereidingshandelingen gedaan worden voor bijv. een overval).
Ik ben wel benieuwd, hoe zie je het voor je? De vrouw vertelt dat dit gaat gebeuren en dat de man 'uit voorzorg' aangehouden wordt?

Citaat
Daar begint volgens mij dit drama. Een inschattingsfout (voor de reacties die ongetwijfeld komen, nee ik ben er niet bij geweest dus begin vooral te roepen dat ik dan geen oordel kan en mag geven) op het politiebureau. Ik weet heus wel dat er regels zijn, maar niet oneindig. Als er een (psychisch) deskundig iemand met deze man had gan praten dan had dit misschien niet gebeurt.

Denk je dat die man dit had toegelaten c.q. meegewerkt? Een inschattingsfout misschien wel ja. Maar ook hier ben ik benieuwd, hoe had je dit voor je gezien?

Citaat
Op het moment dat praten niet helpt zou ik iemand preventief aanhouden of in ieder geval uit zijn huis halen. En maak mijn nou niet wijs dat dit niet kan. We laten nu de buitendienst van de gemeente de kastanjes uit het vuur halen.. dat is pas iets wat niet kan...
Zo te horen heb je de wijsheid in pacht. Wij houden mensen aan op een artikel uit het wetboek of in het kader van de zorg (dus ter beoordeling van een psychiater). De voorwaarde hiervoor is dat hij -psychologisch- duidelijk een gevaar voor zichzelf of een ander is.
Je zou kunnen zeggen dat hij dat is, maar dat is puur omdat mensen aan 'zijn' hek zitten. Een psychiater gaat hem nooit opnemen, dat geloof ik niet. Ik heb mensen gezien die nog veel gekker waren, en gewoon naar huis gestuurd zijn!

Bovendien uit dit zich pas op het moment dat de politie/gemeente aan de deur staat, op voorhand aanhouden gaat denk ik lastig worden. Komt mijn vraag weer... op welk artikel wil je hem preventief gaan aanhouden dan?

Citaat
Nogmaals: volgens mij een schoolvoorbeeld hoe het niet moet!
Zonder mijn voorkennis van het incident: eens.
Ik denk dat er andere opties waren... zowel qua inzet als qua opzet, maar misschien dat deze ook wel zijn gebruikt. We weten het niet! Ook politiemensen zouden hem het liefst vooraf op een rustig moment aangehouden hebben, maar wij zijn gebonden aan wetten en regels. Ik begrijp je reactie, maar zie helaas erg weinig opties hier om hem op voorhand aan te houden!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.