GRIP 1 (man bedreigt politie met handboog en molotovcocktail) Grote Kampweg - Haelen 21-06-2012

Auteur Topic: GRIP 1 (man bedreigt politie met handboog en molotovcocktail) Grote Kampweg - Haelen 21-06-2012  (gelezen 52335 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Op het moment dat praten niet helpt zou ik iemand preventief aanhouden of in ieder geval uit zijn huis halen.

Gelukkig dat ons rechtssysteem zo in elkaar zit dat de politie niet zo maar iemand "preventief" mag aanhouden of uit zijn huis mag halen.  Alleen als mevrouw op het politie buro duidelijk had aangegeven dat er wapens in huis waren, of dat ze zelf bedreigd werd, zou de politie kunnen overwegen om optreden. En dan nog zal er eerst overleg plaats vinden met Justitie. Jij kan het daar wel niet mee eens zijn, maar regels zijn wel degelijk regels op dit gebied.

Het lijkt er inderdaad op dat er inschattingsfouten zijn gemaakt , voor en tijdens dit incident. Maar de eerste verantwoording voor het uitvoeren van het dwangbevel ligt wel degelijk bij de gemeente, en niet bij de politie. Je kan je natuurlijk afvragen of dit wel het moment is om je medewerkers er op af te sturen.....

Het lijkt inderdaad een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Maar jouw gedachten over hoe het wel moet komen, mijn inziens, ook niet overeen met de realiteit.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


guest13155

  • Gast
En dat laatste maak je mij niet wijs. Overigens zonder de wijsheid in pacht te hebben, ik heb duidelijk aangegeven dat het mijn mening is. Het kan gewoon niet zo zijn dat we voor onze eigen veiligheid iemand niet vooraf weg kunnen halen uit de situatie. Sterker nog, of de betreffende agent dan wel of niet goed gehandeld heeft: ik heb het weleens meegemaakt dat het gebeurde.

Naast allerlei wetjes waar we achteraf allemaal mee kunnen schermen bestaat er ook nog zoiets als de praktijk.

Mijn grootste moeite ligt eigenlijk in het feit dat we nu onbeschermede gemeente ambtenaren, zonder verdedigingsmiddelen en zonder opleiding er op afsturen. Iedere logisch nadenkende agent had dit niet gewild. Om nog niet te spreken van de cameraploeg


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Een video van ruim 9 minuten die een completer beeld geeft van het verloop van de gebeurtenissen:

Escalatie Hekwerk Grote Kampweg Haelen
Published on Jun 21, 2012 by coldmotors
sorce: geen stijl

Escalatie Hekwerk Grote Kampweg Haelen

De handhavingsactie van de gemeente Leudal is tot een escalatie gekomen bij het huis aan de Grote Kampweg in Haelen. De gemeente heeft, na de aankondiging, het hekwerk donderdagmiddag 21 juni verwijderd. De bewoner van het pand verzette zich hier hevig tegen, door benzine en molotov-cocktails te werpen naar de politie. De politie is daarop het huis binnengedrongen. De man is vervolgens op de vlucht geslagen.
Het hekwerk plaatsten de bewoners voor hun eigen veiligheid, naar eigen zeggen. Er speelt al een jarenlange kwestie tussen deze familie en de bewoners van het naastgelegen kamp.
Samen sterk in de hulpverlening!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
En dat laatste maak je mij niet wijs. Overigens zonder de wijsheid in pacht te hebben, ik heb duidelijk aangegeven dat het mijn mening is. Het kan gewoon niet zo zijn dat we voor onze eigen veiligheid iemand niet vooraf weg kunnen halen uit de situatie. Sterker nog, of de betreffende agent dan wel of niet goed gehandeld heeft: ik heb het weleens meegemaakt dat het gebeurde.

Naast allerlei wetjes waar we achteraf allemaal mee kunnen schermen bestaat er ook nog zoiets als de praktijk.

Mijn grootste moeite ligt eigenlijk in het feit dat we nu onbeschermede gemeente ambtenaren, zonder verdedigingsmiddelen en zonder opleiding er op afsturen. Iedere logisch nadenkende agent had dit niet gewild. Om nog niet te spreken van de cameraploeg

Ik denk dat iedere normaal denkende burger (en dus ook politieagent) het met je eens is, maar het is niet de realiteit. Jij hebt het wel eens meegemaakt zeg je, kun je daar wat meer over vertellen? Ik ben namelijk erg benieuwd. Het is wettelijk gewoon niet mogelijk.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


guest13155

  • Gast
Het was bij een gaslek waar iemand aangaf dat een andere meneer zijn vuurkorf die te dicht bij stond écht niet uit zou maken. Politie erheen: meneer komt u even mee, we willen even met u praten. Man wordt meegenomen, ondertussen geeft zijn collega de brandweer een seintje. gehouden. Die man was achteraf wel boos, maar toen stond hij al achter het lint en had niets meer bij zich waar tie rare dingen mee kon doen. Dan heb je wel alles onder controle gehouden.

Misschien een ongelukkige woordkeus om de term "aanhoudig" te gebruiken. Ik bedoel te zeggen dat het mogelijk moet zijn om iemand uit zo`n situatie te halen vóór het uit de hand loopt.


guest13155

  • Gast
Gelukkig dat ons rechtssysteem zo in elkaar zit dat de politie niet zo maar iemand "preventief" mag aanhouden of uit zijn huis mag halen.  Alleen als mevrouw op het politie buro duidelijk had aangegeven dat er wapens in huis waren, of dat ze zelf bedreigd werd, zou de politie kunnen overwegen om optreden. En dan nog zal er eerst overleg plaats vinden met Justitie. Jij kan het daar wel niet mee eens zijn, maar regels zijn wel degelijk regels op dit gebied.

Het lijkt er inderdaad op dat er inschattingsfouten zijn gemaakt , voor en tijdens dit incident. Maar de eerste verantwoording voor het uitvoeren van het dwangbevel ligt wel degelijk bij de gemeente, en niet bij de politie. Je kan je natuurlijk afvragen of dit wel het moment is om je medewerkers er op af te sturen.....

Het lijkt inderdaad een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Maar jouw gedachten over hoe het wel moet komen, mijn inziens, ook niet overeen met de realiteit.

Je hoor mij ook niet zeggen dat iedere agent dat zou moet kunnen. Dit was een vooraf geplande actie. Dat maakt het in mijn ogen zo vreemd. Dat zoiets bij een incident gebeurt, daar kun je niet altijd wat aan doen. Hier heeft iedereen vooraf over na kunnen denken.

Ik weet natuurlijk niet af die mevrouw dat aangegeven heeft, maar ik hoop dat we het eens zijn dat zo`n boog en pijlen ook knap gevaarlijk zijn.

En al zou je dan iemand niet preventief uit de situatie kunnen halen dan nog had ik niet de gemeente ambtenaar zonder bescherming de eerste spijker er uit laten halen.


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Handelen van de politie komt me allemaal over als hoe het vroeger ging,zo van kom er allemaal maar gezellig bij staan,dan gaan we kijken hoe dit gaat aflopen.
Een ruime afzetting had me niet overbodig geleken!
Al die aandacht voor zo'n persoon wakkert zo'n vuurtje alleen maar aan


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Handelen van de politie komt me allemaal over als hoe het vroeger ging,zo van kom er allemaal maar gezellig bij staan,dan gaan we kijken hoe dit gaat aflopen.
Discussies zijn heerlijk, maar ik vraag me af waar dit op slaat ? Kun je het verder toelichten ?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Wat een waardeloos optreden van wie dan ook. Op straffe dat ik alle met agenten meehuilende forummers over me heen krijg...  98uiye

Maak je niet druk, zoveel "meehuilers" zijn er volgens mij niet. Als ik de beelden zo zie dan denk ik dat een goede evaluatie op zijn plaats is.  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Dit was een vooraf geplande actie. Dat maakt het in mijn ogen zo vreemd. Dat zoiets bij een incident gebeurt, daar kun je niet altijd wat aan doen. Hier heeft iedereen vooraf over na kunnen denken.

Lijkt mij dat de meeste mensen daar zo overdenken. :)
Ik reageerde alleen op je opmerking dat de politie deze man van te voren had moeten aanhouden, dat is dus niet zo maar mogelijk.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten