Brandweer bij 1 op de 3 branden te laat

Auteur Topic: Brandweer bij 1 op de 3 branden te laat  (gelezen 17015 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #20 Gepost op: 23 juni 2012, 14:06:05
Groningse brandweer gepikeerd over uitspraak Opstelten - RTV Noord
Published on Jun 22, 2012 by rtvnoord
De brandweer in Groningen is boos op minister Opstelten van Justitie en Veiligheid omdat die zegt dat het Groningse korps in bijna tweederde van de gevallen niet snel genoeg bij een brand is.

Groningse brandweer gepikeerd over uitspraak Opstelten

Geplaatst: 12:31 uur, vrijdag 22 juni 2012

De brandweer in Groningen is boos op minister Opstelten van Justitie en Veiligheid omdat die zegt dat het Groningse korps in bijna tweederde van de gevallen niet snel genoeg bij een brand is.

In een rapport van zijn ministerie staat dat Groningen, net als andere plattelandsprovincies, slecht presteert. Burgemeester Ab Meijerman van Veendam zegt namens de Veiligheidsregio Groningen, dat de minister voorbij gaat aan al het preventieve werk in de provincie. Voor hem komt de uitkomst over de opkomsttijden niet als een verrassing.
Samen sterk in de hulpverlening!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #21 Gepost op: 23 juni 2012, 16:03:22
Naast de DSPA ook iedereen een blusdeken. Hoeveel mensen hebben een blusdeken in huis in de provincie Groningen. En is dat dan een compensatie voor het feit dat de brandweer er in 58 % van de gevallen niet in slaagt op tijd te zijn.
Voorbeeld, ik heb een blusdeken maar er breekt brand uit bij de buren. Die hebben er geen één, doordat de brandweer niet aan de opkomsttijden voldoet brand ook mijn woning af. Waar is dan de compensatie voor de langere opkomstijden meneer Meijerman.
Ik heb een bedrijf en moet om een vergunning te verkrijgen een brandetektie systeem hebben met doormelding. En na een melding doet de brandweer er langer over als de genormeerde tijd voor mijn bedrijf, en mijn bedrijf brand af, daar betaal ik toch geen belasting voor.
Vervelend om door de minister op je vingers te worden getikt dat de brandveiligheid in je gemeente niet op orde is...... >:D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 23 juni 2012, 19:35:28
Brandweer in regio sneller bij brand dan gemiddeld


ARNHEM/NIJMEGEN - De brandweer in de regio's Gelderland-Midden en -Zuid is sneller bij een brand dan gemiddeld genomen geldt voor de collega's in de rest van het land. Dat blijkt uit een rapportage van de Inspectie Veiligheid en Justitie.
 
De korpsen van Gelderland-Midden en Gelderland-Zuid zijn respectievelijk in 40 en 38 procent van de gevallen later bij een spoedgeval ter plaatse dan de wettelijke normen voorschrijven. De regio Noord- en Oost-Gelderland blijft daarbij achter met 49 procent. In Drenthe en Noord- en Midden-Limburg liggen de percentages het hoogst: respectievelijk 60 en 55 procent.
 
Regionale brandweercommandanten uit Arnhem en Nijmegen noemen de wettelijke eisen te streng en niet realitsisch. Een paar tellen te laat levert al een negatieve score op.
 
In Midden-Gelderland doet de brandweer Arnhem het nog het best: bij 81 procent van de spoedgevallen zijn de brandweerlieden op tijd. De brandweer Ede scoort 80 procent. In Duiven is de brandweer in 81 procent van de gevallen later dan volgens de normen zou mogen; in Rheden gaat het om 64 procent. De brandweer in Nijmegen is volgens plaatsvervangend brandweercommandant Steve Kuils van Gelderland-Zuid negen van de tien keer genoeg op tijd om adequaat te kunnen opereren

Bron: www.gelderlander.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 24 juni 2012, 19:12:12
Brandweer scoort snelle opkomsttijden

 KENNEMERLAND – Brandweer Kennemerland scoort snelle opkomsttijden. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Ter Plaatse!’ dat de inspectie OOV (Openbare Orde en Veiligheid) heeft gehouden onder de 25 veiligheidsregio’s in Nederland. Het onderzoeksrapport dat op donderdag 21 juni aan de tweede Kamer is gepresenteerd, geeft inzicht of elke veiligheidsregio een bestuurlijk vastgesteld dekkingsplan heeft en van de prestaties van de opkomsttijden.

De opkomsttijd is de tijd vanaf het moment dat de alarmering binnenkomt bij de meldkamer en eindigt als de brandweer op plaats incident arriveert. Theo Weterings, burgemeester Haarlemmermeer en vice-voorzitter van Veiligheidsregio Kennemerland: “Brandweer Kennemerland levert met deze score een goede prestatie en daar zijn we in de regio best trots op. Natuurlijk mag je van de brandweermensen verwachten dat ze op tijd zijn. Het vereist voortdurend veel professionaliteit en een geoliede organisatie om onder alle omstandigheden elke dag weer tijdig bij een incident te zijn. Opkomsttijd is een belangrijke schakel in een keten om Kennemerland brandveiliger te maken.

Commandant van Brandweer Kennemerland, Frans Schippers: “Brandweer Kennemerland is snel ter plaatse. Dit is ons dagelijks werk en daar zijn wij goed in. Goede opkomsttijden van onze brandweer is niet voldoende. Wij willen verder werken aan een hoger brandveiligheidbewustzijn onder bewoners, bezoekers en werkenden. Daarbij helpt het om meer preventieve maatregelen te nemen in onze woningen en bedrijven. Het verhogen van brandveiligheid en een snelle signalering van brand leiden tot een brandveiliger leven. Brandweer Kennemerland heeft de opdracht gekregen van het bestuur van de veiligheidsregio om, met een voorstel te komen voor het verhogen van brandveiligheidbewustzijn. Daarin willen wij stappen maken, samen. Brandveiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid, te belangrijk om alleen aan ons over te laten.

http://www.radiobeverwijk.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1356&catid=3&Itemid=2


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 28 juni 2012, 16:46:40
Kamervragen Opkomsttijden

Vragen van het lid Kooiman aan de minister van Veiligheid en Justitie over het bericht dat de brandweer de aanrijtijden vaak niet haalt.

Mevrouw Kooiman (SP):
Voorzitter. De brandweer komt bij een op de drie branden te laat, zo blijkt uit onderzoek van de inspectie. De SP heeft de minister hier meerdere malen op gewezen. Ik heb bijvoorbeeld aangegeven dat ik mij zorgen maak over het feit dat overal in het land in sneltreinvaart brandweerposten gesloten worden. De afgelopen jaren zijn er 53 brandweerposten gesloten en er staan 42 posten op de nominatie om gesloten te worden. De minister moet er dus niet gek van opkijken dat het inspectierapport nu stelt dat de brandweer in veel gevallen te laat komt. Wat gaat de minister doen om ervoor te zorgen dat deze kaalslag, de sluiting van brandweerposten, wordt tegengegaan? De sluiting van de brandweerpost in Lage Mierde heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat de opkomsttijden van de brandweer voor het bejaardentehuis en de kinderopvang het dubbele zijn geworden van de wettelijk toegestane tijd. Helaas is dit niet het enige voorbeeld.

Ik heb de minister de afgelopen tijd steevast bestookt met de vraag wat hij hiertegen gaat doen. Steevast stelde de minister dat hij ons dit zou vertellen als het inspectierapport er lag. Nu ligt het er. Nu mag de minister dus los. Als hij toch antwoord geeft op al die vragen, kan hij dan ook aangeven wat hij gaat doen aan het probleem van het dekkingsplan? De regio's hebben hun huiswerk eigenlijk niet gedaan. In een dekkingsplan beschrijft de veiligheidsregio hoe vaak men ergens op tijd kan zijn, bijvoorbeeld bij een school of een bejaardentehuis, en welke maatregelen men moet treffen om de risico's te beperken. Maar zoals ik al aangaf, hebben de regio's hun huiswerk niet gedaan. Wij hebben een wet waarin staat dat de regels moeten worden nageleefd en dat er dekkingsplannen moeten zijn. Afspraak is afspraak. Wat gaat de minister doen om deze afspraak na te komen?

Minister Opstelten:
Voorzitter. Ik bedank mevrouw Kooiman voor de gestelde vragen. De uitkomsten van het inspectierapport zijn zorgelijk. Dat heb ik ook al in de beleidsbrief gezet in reactie op het inspectierapport. Mevrouw Kooiman heeft mij twee vragen gesteld. Zij wil ten eerste weten wat ik ga doen. In overleg met de voorzitter van het Veiligheidsberaad, de overkoepelende organisatie van alle veiligheidsregio's, heb ik afgesproken dat alle regio's voor het eind van het jaar hun dekkingsplannen op orde moeten hebben, conform de wet en conform het Besluit veiligheidsregio's.

Direct daarna, vanaf 1 januari, zal ik wederom een onafhankelijke slag laten maken door de Inspectie Veiligheid en Justitie.

Ten tweede is het ook mevrouw Kooiman duidelijk dat het niet de verantwoordelijk van het kabinet of van deze minister is om brandweerkazernes open te houden, te sluiten of te bouwen et cetera. Dat is de verantwoordelijkheid van het lokaal bestuur samen met de veiligheidsregio's. Daar treed ik dus niet in. Ik beoordeel wel via de inspectie of zij gedaan hebben wat volgens de wet moet.

Mevrouw Kooiman (SP):
Ik dank de minister als eerste voor deze toezegging, in ieder geval voor het feit dat hij ervoor gaat zorgen dat die regio's hun huiswerk gaan doen en dat die dekkingsplannen er gewoon komen. Dat neemt niet weg dat er een tweede probleem overblijft. Ik zie namelijk dat er overal in het land posten worden gesloten en dat daardoor de aanrijtijden vergroot worden. De minister zegt dat hij er niet over gaat. Ik wil graag van de minister weten hoe hij ervoor gaat zorgen dat hij er dan wel over gaat. Ik wil dat hij in ieder geval minimaal de besturen erop gaat aanspreken. Dit is namelijk de minister van Veiligheid, van wie ik wil dat hij zijn naam waarmaakt.

Minister Opstelten:

Dat laatste doe ik de hele dag. Ik dank mevrouw Kooiman voor de vraag. Natuurlijk vind ik dat je rolvast moet zijn in je positie, zeker als minister, en dat je verantwoordelijkheid moet tonen voor het stelsel en dat je dat moet bewaken. Je moet vooral niet de verantwoordelijkheden van anderen overnemen, maar je moet er wel voor zorgen dat anderen doen wat ze volgens de wet moeten doen. Dat doe ik. Dat heb ik ook afgesproken; ik zit erbovenop. Vandaar ook de beleidsreactie waarin inderdaad iets langer dan bij mij normaal is, staat beschreven wat ik net aan mevrouw Kooiman heb geantwoord.

Mevrouw Kooiman (SP):
De minister zegt dat hij erbovenop zit. Dat blijkt echter niet uit de plannen in de regio's, waarin die 49 posten nog op de nominatie staan om gesloten te worden. Ik wil niet dat we nog meer Lage Mierdes erbij krijgen, met een verdubbeling van de aanrijtijden bij het bejaardetehuis en met een brandweer die niet op tijd bij scholen kan zijn. Ik wil vandaag van de minister de toezegging ontvangen dat hij ten minste in gesprek gaat met de besturen, om te bezien hoe voorkomen kan worden dat die posten gesloten moeten worden. Het gaat hierbij immers om veiligheid. Elke seconde telt bij brand.

Minister Opstelten:
Ik zal niet met de regio's, de besturen en de voorzitters daarvan in contact treden en ik zal hun niet zeggen dat zij niet mogen sluiten of mogen openen. Ik zal met hen in contact treden om te bezien of zij het goede dekkingsplan opstellen dat voldoet aan de criteria die in de wet staan omschreven. Daarop zal ik ze toetsen. Uit het inspectierapport is bovendien gebleken dat de neergaande trend ten aanzien van de aanrijtijden is doorbroken. Bij al dit op zichzelf niet al te optimistische nieuws is dat wel een positief feit.
Bron: TweedeKamer.nl

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/opkomsttijden/3231/kamervragen-opkomsttijden/


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #25 Gepost op: 28 juni 2012, 17:00:44
Vorige week grote koppen in de krant “Brandweer vaak te laat!”

Aanleiding was het rapport “Ter plaatse” van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid. Deze hebben in opdracht van de Minister onderzocht hoe het zit met de uitruktijden van de brandweer. Dit rapport had er al in februari moeten zijn maar goed werk heeft tijd nodig zullen we maar zeggen. En zoals verwacht waren de cijfers voor de gemiddelde burger nogal schokkend. Wat blijkt, de brandweer komt gemiddeld in meer dan 33% te laat bij een brand….. Het verschilt nogal per regio want in sommige regio’s loopt dat percentage op naar 50 tot 60%…..

Ik heb bewust een paar dagen gewacht met het schrijven van deze blog om even de reacties te zien van de brandweer maar vooral van de bestuurders. En zoals verwacht weten deze op alle manieren een uitleg te geven aan de cijfers. Dit varieerde van de brandveiligheidsregels zijn oud, regels zijn te star tot aan het valt allemaal wel mee. Maar ook reacties zoals we gaan wat meer rookmelders uitdelen en voorlichting geven waardoor we alles onder controle hebben.

In het rapport en reacties wordt bijna niet gesproken over de taken van de brandweer bij verkeersongevallen, ongevallen met gevaarlijke stoffen, waterongevallen, stormschades, etc. 50% van de taken van de brandweer vallen onder de noemer hulpverlening. Een vreemde ontwikkeling is dat. Hier helpen rookmelders namelijk niet! En als we echt iets aan preventie willen doen dan moeten we o.a. rookmelders en sprinklers verplichten in iedere gebruikersruimte. Maar het nieuwe bouwbesluit van 01 april 2012 voorziet hier niet in. Daarnaast ligt de nieuwbouw bijna helemaal stil waardoor de vernieuwing in brandveiligheid niet plaats vindt. We hebben dus te maken met enorm veel gebouwen die voldoen aan de regelgeving uit het verleden of zelfs helemaal geen regelgeving kennen.

Nu mogen de Veiligheidsregio’s zelf bepalen wat de uitruktijden zijn mits daar een goede onderbouwing tegenover staat. Op dit moment is dat vaak niet in orde terwijl er wel allerlei beleidsbeslissingen genomen worden. Kazernes worden gesloten, voertuigen buiten dienst gezet en vrijwillig/beroepspersoneel bedankt. Is de informatievoorziening aan de bestuurders wel helemaal zuiver en compleet zodat deze een juiste afweging kunnen maken? Een vaak gehoord politiek antwoord is dat de directeur van de Veiligheidsregio de veiligheid garandeert.

Uit onderzoek blijkt dat de brandweer de meest gewaardeerde ambtenarenorganisatie is. Vooral de repressieve dienst staat hoog in het vaandel bij de burger. Met een sterke uitrukdienst dicht bij de burger kun je veel ellende beperken waardoor er minder “rampenstaf” nodig is. En met een landelijke rampenorganisatie is er veel te bezuinigen waardoor we de basis brandweerzorg sterk kunnen houden. In combinatie met preventie en bewustwording werken we dan pas echt aan veiligheid.

Het argument bezuinigen is prima maar dan wel op een transparante manier. Laten we nu eens kritisch kijken waar de afgelopen 10 jaar de meeste groei in kosten heeft plaatsgevonden. Ik durf te stellen dat dit niet in de repressieve dienst is……

Veel veiligheid!

Alexander Borgstein
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 5 juli 2012, 22:48:45
Brandweer één op zes keer te laat
Published on Jul 5, 2012 by rtvrijnmond
De beroepsbrandweer in Rotterdam is in 2011 vaker te laat bij een brand aangekomen dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR). In 2011 was de brandweer in 17 procent van alle Rotterdamse branden te laat, een toename van drie procent ten opzichte van het jaar ervoor. Lees meer: Brandweer één op zes keer te laat
Samen sterk in de hulpverlening!


army-medic

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 5 juli 2012, 23:14:38
vraag, waarom moet de brandweer in nederland binnen 6 minuten ter plaatse zijn bij een brand, waar zelden slachtoffers zijn???, en een ambulance die altijd met mensenlevens bezig is mag er 15 minuten over rijden. waar is dit op gebaseerd??


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #28 Gepost op: 5 juli 2012, 23:32:52
vraag, waarom moet de brandweer in nederland binnen 6 minuten ter plaatse zijn bij een brand, waar zelden slachtoffers zijn???, en een ambulance die altijd met mensenlevens bezig is mag er 15 minuten over rijden. waar is dit op gebaseerd??

Soms is een ambulance met bedreigde mensenlevens bezig, beenbreuk is over het algemeen niet levensbedreigend volgens mij, en vele andere letsels ook niet.
Voor levensbedreigende gevallen is FRB uit gevonden, FRB= First Responder Brandweer voor reanimatie, daarom moet de brandweer met 6 minuten TP kunnen zijn.
Vrijwilliger van de brandweer zijn veel goedkoper als de 24/7/366 per jaar die het kost om een beroeps bezette ambulance paraat te houden.
De 15 minuten is gebaseerd op het aantal ambulance's wat er was toen deze norm werd in gevoerd.
Het is niet een wetenschappelijk onderbouwde norm, en word vooral in stand gehouden om de kosten in de hand te houden.
Daarom zijn er ook nog steeds gebieden in NL waar de 15 minuten norm, voor de ambulance, niet word gehaald, evenals dat de 6 minuten norm voor de brandweer, in grote delen van NL, niet gehaald word.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #29 Gepost op: 6 juli 2012, 16:17:58
Er zijn diverse onderzoeken geweest dat met een verlaging van de uitruktijden ambulance naar bijvoorbeeld 8 minuten niet meer mensen levens geredt worden maar dat de kosten wel verdubbelen!

Aangezien de meeste kosten van de ambulancezorg betaald worden door de zorgverzekeraars zal dit dus niet gebeuren.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le