Huisartsenpost (HAP) Voertuigen

Auteur Topic: Huisartsenpost (HAP) Voertuigen  (gelezen 238902 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #670 Gepost op: 26 oktober 2016, 00:22:22
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1454124 date=1477433611
Precies. Ze zijn secundair gestriped omdat de geen spoedeisende functie vervullen. Dus waarom dan blauw en tweetoon?

Om niet stil te hoeven staan voor een rood stoplicht als de huisarts op weg is naar een zieke patiënt bijvoorbeeld?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #671 Gepost op: 26 oktober 2016, 00:26:44
Citaat van: EM physician link=msg=1454125 date=1477434142
Om niet stil te hoeven staan voor een rood stoplicht als de huisarts op weg is naar een zieke patiënt bijvoorbeeld?

Moet de huisarts door de week tussen 8 en 6 toch ook gewoon? Zie daar dus geen verschil in.

Het is niet dat ik tegen het blauw ben op de HAP auto's. Maar hier wordt er gezegd dat ze secundair gestriped zijn omdat ze geen spoedeisende taak vervullen maar ze hebben wel blauw en sirene. Dat strookt niet met elkaar. Of meld dan dat dit de nieuwe richtlijn is voor HAP auto's landelijk, of vervullen huisartsen wel een spoedeisende taak? En vervullen ze wel een spoedeisende taak, waarom heeft de huisarts van maandag t/m vrijdag van 8 tot 6 geen blauw en tweetoon?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #672 Gepost op: 26 oktober 2016, 00:27:21
Er zijn tal van indicaties waarbij de huisarts met zwaailichten en sirenes rijdt, veelal acute ziektebeelden die ter plekke behandeld worden als bijv hypoglycemie, koortsstuip bij kinderen, waarna insturen naar ziekenhuis niet nodig hoeft te zijn. Maar ook capaciteit tekort bij ambulancedienst. Indien de patiënt verslechterd terwijl de huisarts onderweg is voor visite kan ook gekozen worden om met spoed door te rijden.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #673 Gepost op: 26 oktober 2016, 00:50:22
Citaat van: EM physician link=msg=1454127 date=1477434441
Er zijn tal van indicaties waarbij de huisarts met zwaailichten en sirenes rijdt, veelal acute ziektebeelden die ter plekke behandeld worden als bijv hypoglycemie, koortsstuip bij kinderen, waarna insturen naar ziekenhuis niet nodig hoeft te zijn. Maar ook capaciteit tekort bij ambulancedienst. Indien de patiënt verslechterd terwijl de huisarts onderweg is voor visite kan ook gekozen worden om met spoed door te rijden.

Zie mijn reactie voor jou en als aanvulling erop: Het capaciteit tekort zou niet opgevuld moeten worden door de HAP te sturen naar patiënten die geen HAP maar ambulancezorg nodig hebben. Hier in Limburg hang ik zonder problemen 30 minuten in de wacht voor ik iemand er aan krijg en erna kan ik een uur of 5 later komen vanwege drukte bij de ze. Ik wil niet weten hoe vaak het voorkomt dat het bij de HAP druk is omdat de dienstdoende huisarts met licht en geluid naar een melding is omdat er geen ambulance beschikbaar is. Nee, ik heb hier geen cijfers van hoevaak hij hiervoor weg is enzo. Maar als de HAP een spoedeisende taak vervult, waarom heeft de huisarts tussen 8 en 6 door de weeks geen blauw als deze ineens naar een patiënt toe moet? Ik zie hier geen verschil in. Of alle huisartsen mogen met een gele auto en blauw rijden (dus 24/7) of niet. Maar niet op maandag t/m vrijdag tussen 8 en 6 niet en op een ander tijdstip wel voor eenzelfde ziektebeeld.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #674 Gepost op: 26 oktober 2016, 01:12:19
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1454129 date=1477435822
Zie mijn reactie voor jou en als aanvulling erop: Het capaciteit tekort zou niet opgevuld moeten worden door de HAP te sturen naar patiënten die geen HAP maar ambulancezorg nodig hebben. Hier in Limburg hang ik zonder problemen 30 minuten in de wacht voor ik iemand er aan krijg en erna kan ik een uur of 5 later komen vanwege drukte bij de ze. Ik wil niet weten hoe vaak het voorkomt dat het bij de HAP druk is omdat de dienstdoende huisarts met licht en geluid naar een melding is omdat er geen ambulance beschikbaar is. Nee, ik heb hier geen cijfers van hoevaak hij hiervoor weg is enzo. Maar als de HAP een spoedeisende taak vervult, waarom heeft de huisarts tussen 8 en 6 door de weeks geen blauw als deze ineens naar een patiënt toe moet? Ik zie hier geen verschil in. Of alle huisartsen mogen met een gele auto en blauw rijden (dus 24/7) of niet. Maar niet op maandag t/m vrijdag tussen 8 en 6 niet en op een ander tijdstip wel voor eenzelfde ziektebeeld.

Omdat de hap een veel groter verzorgingsgebied heeft dan de huisarts. De spoedmeldingen redden ze dan niet binnen de norm.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #675 Gepost op: 26 oktober 2016, 01:24:07
Citaat van: Defender link=msg=1454131 date=1477437139
Omdat de hap een veel groter verzorgingsgebied heeft dan de huisarts. De spoedmeldingen redden ze dan niet binnen de norm.


Maar dus hebben ze een spoedeisende functie? Waarom is dan (landelijk) de keuze gemaakt om ze te voorzien van secundaire striping?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #676 Gepost op: 26 oktober 2016, 22:13:30
Lees dit artikel eens door.

https://www.ambulanceblog.nl/secundaire-striping-ambulance-voertuigen/

Voertuigen niet vallend onder de RAV mogen straks alleen nog maar secundaire gestriped zijn.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #677 Gepost op: 26 oktober 2016, 23:17:30
Citaat van: icare link=msg=1454301 date=1477512810
Lees dit artikel eens door.

https://www.ambulanceblog.nl/secundaire-striping-ambulance-voertuigen/

Voertuigen niet vallend onder de RAV mogen straks alleen nog maar secundaire gestriped zijn.

En hoe gaat dit zitten met de voertuigen voor het GGB? Zij vallen toch ook niet onder de RAV? Moeten zij dan ook secundair gestriped gaan worden?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #678 Gepost op: 26 oktober 2016, 23:22:11
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1454307 date=1477516650
En hoe gaat dit zitten met de voertuigen voor het GGB? Zij vallen toch ook niet onder de RAV? Moeten zij dan ook secundair gestriped gaan worden?

Die vallen wel onder de RAV. De RAV is verantwoordelijk voor de GGB-voertuigen  en de bemensing.  Dit is wel een beetje "spijkers op laag water" zoeken.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #679 Gepost op: 26 oktober 2016, 23:32:03
Citaat van: RemRoof link=msg=1454308 date=1477516931
Die vallen wel onder de RAV. De RAV is verantwoordelijk voor de GGB-voertuigen  en de bemensing.  Dit is wel een beetje "spijkers op laag water" zoeken.

Ik meende dat de gele GGB voertuigen van IVF waren. Maar dan had ik het verkeerd.

Het is misschien spijkers op laag water zoeken maar er moet dan wel 1 lijn in getrokken worden qua striping. Dus of alles hetzelfde en als er een uitzondering worden gemaakt met argumenten (zoals MMT).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel