G4S voorspelt grootschalige privatisering politie

Auteur Topic: G4S voorspelt grootschalige privatisering politie  (gelezen 18164 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2013, 23:16:02
In dit filmpje: Particuliere beveiligers in opleiding bij de politie. Waarschijnlijk word dit team straks ingezet tijdens voetbalwedstrijden of vergelijkbare werkzaamheden.
Kürşat Özel Güvenlik Robokop Eğitimi 1


guest14264

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 5 februari 2013, 21:08:29
Maar je kan ook het omdraaien: op niet openbare evenementen heeft de politie gewoon niks te zoeken, behalve voor de taken en bevoegdheden die in de wet omschreven staan. Uiteindelijk zijn die evenementen particuliere aangelegenheden. Als ik thuis een feestje geef dan heeft de politie daar ook niks te zoeken.
Daarmee zeg ik niet dat alles maar mag en kan, er is niet voor niks een vergunningen beleid voor evenementen. Samenwerking is ook prima. Net zo als controle door de vergunning verlener, maar dat is ook niet per definitie een Politie taak.

Voor openbare evenementen ligt dat, in mijn ogen, ook anders en zijn de verantwoordelijkheden inderdaad minder duidelijk.
Ik ben het deels met je eens, maar voor een klein deel ook niet.
Tot hoever zie je openbaar? Net wat LT. Col me zegt als je een kaartje moet kopen om naar binnen te moeten komen is het al geen openbaar evenement meer, maar wat doe je als die groep mensen nou al rellend buiten het stadion komen? Of wanneer een feest bij je thuis uit de hand loopt waarna de groep personen buiten gaat rellen, dan is het openbaar en daar gaat de politie weer over.
Prima dat er wat bepaalde bedrijven/instanties geprivatiseerd worden, maar er moet wel een plan klaar liggen mocht het toch naar openbaar terrein gaan.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #12 Gepost op: 5 februari 2013, 21:40:46
Is het de bedoeling om dan aan "gedetacheeerde" mensen de taken over te laten?
Welke status hebben deze mensen en onder wiens verantwoordelijkheid functioneren zij?
Uit ervaring geven de "leidingevende van de particuliere beveiligingsbedrijven" niet graag hun verantwoordelijkheden uit handen.
Ook de bedrijfsculturen verschillen enorm, en zullen nooit door de leiding worden geaccepteerd en gecombineerd.
Bij instappen begint de inzet.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #13 Gepost op: 5 februari 2013, 22:57:10
Het onderscheid openbaar - niet-openbaar is een moeilijke. ....En toch heeft de politie en/of de burgemeester hier een belangrijke rol, ...En het afwentelen van alle kosten op de organisator is in dat opzicht volgens mij geen optie."

Ik denk dat je de plank volledig misslaat. De organisator organiseerd het "feest", hij zal bij het organiseren daarvan dus ook rekening moeten houden met alle randvoorwaarden. Als (achteraf blijkt dat) de organisator daarbij ingebreken is gebleven zal de organisator op moeten draaien voor alle kosten die daaruit voort vloeien. Dat is hoe de commercie werkt. Verkeerd inkopen = afschrijven = minder winst.

Het gaat niet om het betaalbaar houden van voetbal, want de kosten worden hoe dan ook betaald door de burger. Jij en ik betalen die kosten toch wel of het nou via belasting is (politie inzet) of via entreekaartjes/ Voetbaltv of wat dan ook. Alleen met het huidige systeem is het zo dat de politie van te voren ingezet wordt (ter voorkoming van) en dat is in mijn ogen onnodige inzet van personeel. Als we meer blauw op straat willen hebben, is dit het begin.

(Voetbal)Evenementen particulier beveiligen = meer blauw op straat.

en mocht het fout gaan.... hakke!  ;D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #14 Gepost op: 6 februari 2013, 07:34:28
Mopper.
ik denk dat er dan nogal wat moet worden geregeld.
En als laatste geef je aan "hakke" wel door wie?  Want de beveiligers van een particuliere organisatie en ook van de overheid  zijn daartoe niet opgeleid en uitgerust. En dan is er vast wel iemand die daar wat van gaat zeggen.

En als je het blauw dan alleen in extreme situatie van de straat moet halen en deze zich dan eerst moeten voorzien van de juiste uitrusting en middelen duurt dit ff, dus gegarandeerd vlam in de pan.

Ik denk dan eerder aan begeleid vervoer van supporters door daartoe bevoegd personeel, met een duidelijke controle en toezicht, met als achterwacht een landelijke opvangyeam, waardoor men een beter overzicht en inzicht heeft.
Bij instappen begint de inzet.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #15 Gepost op: 6 februari 2013, 12:05:21
Ik denk dat je de plank volledig misslaat. De organisator organiseerd het "feest", hij zal bij het organiseren daarvan dus ook rekening moeten houden met alle randvoorwaarden. Als (achteraf blijkt dat) de organisator daarbij ingebreken is gebleven zal de organisator op moeten draaien voor alle kosten die daaruit voort vloeien. Dat is hoe de commercie werkt. Verkeerd inkopen = afschrijven = minder winst.

(...)

en mocht het fout gaan.... hakke!  ;D
Zie mijn voorbeeld. Zo makkelijk ligt het dus niet. De organisator houdt het feest, de organisator wil relschoppers buiten de deur zetten, mag dit zelf niet met gepast geweld doen en vraagt de burgemeester om hulp (geweldsmonopolie bij de overheid!), en vervolgens besluit de burgemeester dat de relschoppers op het feest blijven.

Als je de volledige verantwoordelijkheid voor het "feest" bij de organisator wilt leggen, zul je ook moeten toegeven dat de organisator bepaalde bevoegdheden moet hebben binnen de eigen muren. Waaronder het toepassen van gepast geweld, voor zover het "blauwe taken" betreft. En dan nog kun je je afvragen waar de verantwoordelijkheid en bevoegdheden van de organisator ophouden en de verantwoordelijkheid en bevoegdheden van de overheid beginnen. Want: als een paar beveiligers de relschoppers naar buiten slaan, zou je kunnen zeggen dat de relschoppers in de openbare ruimte zijn en daar is de organisator niet verantwoordelijk.

Niet makkelijk, dit verhaal!  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #16 Gepost op: 6 februari 2013, 12:31:42
L.C.

 helemaal juist en ook niet makkelijk te realiseren en zeker niet nu de blauwe groep door de nationalisering wederom verder van de kleinere gemeenten is afgekomen.

 Ook is het moeilijk om een particuliere beveiligingsorganisatie(zeker bij evenementen) samen met de politie te laten functioneren. Er is nog steeds een te groot verschil.
 Geldt overigens ook voor de samenwerking met gemeente, brandweer en ambulancedienst(gezondheidsdienst)
Bij instappen begint de inzet.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #17 Gepost op: 6 februari 2013, 14:33:13
Ik denk dan eerder aan begeleid vervoer van supporters door daartoe bevoegd personeel, met een duidelijke controle en toezicht, met als achterwacht een landelijke opvangyeam, waardoor men een beter overzicht en inzicht heeft.

Het begeleid vervoer van supporters gaat meestal al met particulier personeel, zijnde stewards en/of beveiligers. Wel gaat er in sommige gevallen politie personeel mee wat optreed als liason. Dat zijn meestal mensen uit de "thuis regio" die voetbal en hooligans in hun taken pakket hebben..
Politie eenheden zorgen dan alleen nog voor verkeers begeleiding en het handhaven van de openbare orde bij aankomst en vertrek in de plaats van de wedstrijd. (Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waarbij bijv ME met een trein meereist.)

Zie mijn voorbeeld. Zo makkelijk ligt het dus niet. De organisator houdt het feest, de organisator wil relschoppers buiten de deur zetten, mag dit zelf niet met gepast geweld doen en vraagt de burgemeester om hulp (geweldsmonopolie bij de overheid!), en vervolgens besluit de burgemeester dat de relschoppers op het feest blijven.

Volgens mij ligt het veel makkelijker dan je voorbeeld aan geeft:

Blijkbaar misdragen mensen zich, dus zal er sprake zijn van het overtreden van huisregels of andere voorwaarden van binnentreding.
De organisator is verantwoordelijk, neemt ook die verantwoordelijkheid door mensen buiten het feest te willen zetten. Als mensen dat niet willen dan is er op dat moment sprake van een overtreding/misdrijf en dan komt de politie in beeld. Die zal dan in principe de overtreders moeten aanhouden, of vorderen om de gelegenheid te verlaten. Op dat moment zijn Politie en Justitie verantwoordelijk, niet de burgemeester. (Tenzij de groep op dat moment al de openbare orde verstoort)
Een burgemeester kan op dat moment wel beslissen, op grond van de openbare orde, om niet in te grijpen. Op dat moment neemt de burgemeester zijn verantwoordelijkheid, en is de organisator voor dit deel niet meer verantwoordelijk.
Het opent dan ook de mogelijkheid voor de organisator om de burgemeester aansprakelijk te stellen voor geleden schade naar aanleiding van dit besluit....

Nogmaals: we hebben het over feesten en evenementen die niet openbaar zijn.
In de praktijk zijn overleg en communicatie natuurlijk cruciaal op momenten dat dit soort situaties zich voordoet, maar verantwoordelijkheden zijn toch wel redelijk duidelijk.

Overigens kan een burgemeester een organisator van een niet openbaar feest nooit juridisch of bestuurlijk dwingen om mensen, die zich misdragen, toch binnen te laten. Een organisator kan wel dwang ervaren, omdat hij in de toekomst ook weer zaken wil doen met een burgemeester (direct of indirect).
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #18 Gepost op: 6 februari 2013, 15:39:07
@Zwelgje: het voorbeeld is "makkelijk" als we de huidige wet- en regelgeving in ogenschouw nemen, met daarbij behorende verantwoordelijkheden. Als de organisator volledig verantwoordelijk wordt voor dezelfde situatie (dus als de politie hier niet meer voor zou willen komen), dan is er dus een probleem dat niet "makkelijk" meer is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #19 Gepost op: 6 februari 2013, 15:43:38
L.C.
helemaal mee eens.
Bij instappen begint de inzet.