G4S voorspelt grootschalige privatisering politie

Auteur Topic: G4S voorspelt grootschalige privatisering politie  (gelezen 18158 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #30 Gepost op: 7 februari 2013, 20:54:50
Maar andere feesten, zoals Sensation of Mysteryland etc. Daar moet je geen politie inzet willen hebben. Dat is een particulier feest. Dus ook de kosten voor de beveiliging voor de particulier.

Dat was ook mijn gedachte, en nogmaals: voor niet openbare evenementen.
Daarbij realiseer ik me dat er een spanningsveld is tussen wat een organisatie ziet als "nodig" en wat Politie en Gemeente als eis stellen. Maar dan denk ik: dat is een kwestie van onderhandelen, en draagvlak creëren voor je evenement. ;)
Ook besef ik dat niet alle incidenten en kosten die daar aan vast zitten, per se doorgezet kunnen worden naar een organisatie. Maar het gaat mij vooral om het uitgangspunt.
Dat moet niet zijn: "de politie regelt het wel", maar vanuit de Politie moet men dan ook niet zeggen dat men toch toezicht wil houden op het evenement zelf.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #31 Gepost op: 8 februari 2013, 14:44:45
Heren, akkoord. Serious Request en Koninginnedag Koningsdag zijn openbare evenementen, dus niet helemaal representatief voor mijn stelling.  998765

Waar het mij om ging is dat gemeenten bij aansprekende evenementen een bepaald belang hechten aan de "toeristische waarde" ervan. Daarbij hoeft het niet noodzakelijkerwijs om openbare evenementen te gaan. Zo worden voetbalclubs vanwege hun "maatschappelijke waarde" op diverse manieren gesteund door gemeenten. Maar ook andere besloten evenementen, bijvoorbeeld internationale paardensportwedstrijden, kunnen vaak rekenen op een warme bijdrage van de lokale of regionale overheid. Terecht vaak, want de betalende bezoekers komen wel in de regio en overnachten wellicht in de lokale hotels.

Voor een burgemeester is het dan van belang om organisatoren een bepaald aanbod te doen. Dat kan financieel, maar ook materieel met mensen en middelen. En niet zelden is "de politie" dan ook een stukje wisselgeld, hoe vreemd en onlogisch het is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #32 Gepost op: 9 februari 2013, 16:46:59
Dat is vreemd en zou ook niet meer moeten. Je kan nuet de politie overal voor inzetten. Inmiddels wordt er dusdanig veel van de politieorganisatie gevraagd en dat word nog veel neer net de komst van de NP. Dat je bepaalde inzetten moet afstoten, doe je dat niet... Dan zul je door de verhoogde werkdruk die nu al een aantal jaren heerst en blijft of zelfs verhoogd, een hoger percentage aan zieken krijgen. Daarnaast zullen er meer agenten mwt ontslag gaan en zul je nog minder mensen aan kunnen nemen door minder aanmeldingen.
En zo wordt de werkdruk alleen nog maar hoger. Dan praat ik nog niet eens over de bezuinigingen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #34 Gepost op: 24 maart 2013, 17:40:07
Overal het algemeen kan de beveiliging bij commerciële evenementen prima zijn mannetje staan. Een agressieve bezoekers kunnen zij nog (met desnoods een klein beetje geweld  998765) in toon houden.

Maar op het moment dat er geen sprake is meer van een enkele agressieve bezoeker, maar een grote groep dan houd het voor de beveiliging ook op.
Om even een voorbeeld erbij te pakken, de wedstrijd Fc Utrecht - Fc Twente. Hier kwam de grootste nachtmerrie voor iedere beveiliger uit, en hier ben je als beveiliger ook kansloos. Je bent (bijna altijd) in dit soort gevallen in de minderheid en beschikt niet over geweldsmiddelen. Je hebt je mond om de boel proberen te sussen (veel succes daarmee in geval van een grote groep) of desnoods het zelfde wapen als je tegenstander: de vuisten.
https://www.youtube.com/watch?v=xGKbgwQTeQ8

Dit is een moment dat er geen rol meer voor de beveiliging is, maar dat de politie het (helaas) mag gaan oplossen. De ME was (onvoldoende / ) aanwezig, en moest nog opkomen vanuit De Bilt. Pas toen de ME aanwezig was en charges uitvoerde werd het weer rustig.
https://www.youtube.com/watch?v=Z2qglsS6xus

Het jaar daarop was er weer FC Utrecht - FC twente, zeer veel ME aanwezig die op strategische plekken klaarstonden. Het bleef rustig en de ME kon zonder inzet weer retour.

De inzet van politie zal in mijn ogen altijd nodig zijn, ondanks de hoge kosten. Het kan altijd dusdanig misgaan dat de beveiliging een stap terug moet doen en de politie het moet overnemen. Uitrukken vanuit het bureau is dan te laat (en brengt in mijn ogen de beveiligers in gevaar).

Wel mag er van mij wat meer gekeken worden naar het soort evenement en de taakstelling. Verkeer regelen bij ''TROS 50 jaar'' kan inderdaad prima geregeld worden door VKR's (al moet ik zeggen dat daar ook helaas genoeg geweld ontstaat).

Zolang beveiligers niet over geweldsmiddelen beschikken moeten zij ten alle tijde erop kunnen rekenen dat de politie ze kan beschermen.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #35 Gepost op: 24 maart 2013, 22:59:04
Overal het algemeen kan de beveiliging ....De inzet van politie zal in mijn ogen altijd nodig zijn, ondanks de hoge kosten. Het kan altijd dusdanig misgaan dat de beveiliging een stap terug moet doen en de politie het moet overnemen. Uitrukken vanuit het bureau is dan te laat (en brengt in mijn ogen de beveiligers in gevaar).

Zolang beveiligers niet over geweldsmiddelen beschikken moeten zij ten alle tijde erop kunnen rekenen dat de politie ze kan beschermen.

Panter ik ben het geheel met je eens, tot het moment dat je roept dat politie inzet ALTIJD nodig is. Dat is in mijn ogen niet waar: de politie is pas nodig als de maatschappij zichzelf niet meer kan controleren/ corrigeren. En dat hangt weer samen in een context van foei dat mag niet tot de doodstraf. Het grootste deel heeft het te maken met opvoeding en daar gaat al heel veel mis. Maar goed dat is een euwig durend verhaal dus dat laten we achterwege.

STEL nou: (en nu ff gek doen) als beveiliger heb je handboeien, peperspray en een slagwapen in de vorm van ... zeg het maar, het kan mij niet schelen het is jouw wens. De politie draagt MP5's of welk ander vuurwapen dat via een aanbesteding aan de politie gegund is. De ME slaat al die klojoos in t filmpje in de richting van het eerste de beste konijnenhol dat te zien is. Allemaal prima, ik doe zo mee  >:D. Maar het doet mij wel ergens aan denken... en ik laat het aan jou om dat in te vullen.

Voor alle duidelijkheid: ik ben het helemaal met je eens! Ik ben jaren een ME-manschap geweest en ik heb tientallen van die klojoos tegenover me zien staan. Velen zullen aan me denken als ze wisten wie ik was, maar wat had ik een t>piep<  hekel aan de ME! Enkel omdat ik het niet eens ben met de wijze waarop de ME wordt ingezet.
In mijn ogen: burger - beveiliging - politie - ME. Dat is de overtreffende trap. De burger spreekt de burger aan, lukt dat niet dan komt de beveiliging om de hoek kijken. Als dat fout gaat de politie en uit eindelijk..... de ME. Maar dan sla ik ook alles kort en klein en had je daar ook maar niet moeten zijn. AMEN. De grezen zijn in het extreme overschreden en voordat u gestraft wordt heeft u een allerlaatste kans om in het gereel te komen. En recht op een laatste maaltijd heeft u niet   ;D

Helaas is het de politiek die hier toch heel anders over denkt. En aan de andere kant... is dat nou een wenselijke situatie?

Ik ben blij dat ik afgevoerd ben!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #36 Gepost op: 25 maart 2013, 01:03:36
Wat een wenselijke situatie is? Dat we met z'n alle gezellig naar een evenement / wedstrijd gaan, ervan genieten en s' avonds allemaal met een goed gevoel het bed induiken. Maar goed, dat is schijnbaar onmogelijk  :-\

Helaas bestaat altijd de kans dat iets gigantisch uit de hand loopt, en om die reden heb je gewoon gelijk de ME nodig.


De keren dat het goed mis gaat is er altijd toevallig net te weinig of zelfs geen ME aanwezig (Haren, Fc utrecht/twente, Hoek van Holland etc). Als er wel voldoende ME aanwezig is gebeurt er bijna nooit wat, misschien dat hooligans toch niet zo dom zijn als ze zich gedragen  98uiye
Of lost de ME het gewoon goed op.

Ik ben het eens met je redenatie burger - beveiliger - politie - ME, maar dan moet deze beschermengel wel gelijk aanwezig zijn. Iets wat niet gebeurde bij bovenstaande voorbeelden en waardoor bepaalde types zich (tijdelijk) konden uitleven (en burgers, beveiligers en politie agenten doodsangsten hebben uitgestaan).

Niemand kan hier garanderen dat de maatschappij (althans een deel daarvan) zich binnenkort weer uitleeft bij een evenement / wedstrijd. Ook stadionverboden, heropvoedingskampen en ''terugstuuracties'' kunnen dit niet garanderen. Dus zul je altijd een team klaar hebben moeten staan direct te kunnen reageren met de juiste middellen. De enige groep die dit redelijk veilig kan doen is de ME.

Ik zie ook wel dat de ME in 95% van de gevallen niks te doen heeft, maar het werkt wel prima afschrikwekkend.

Ik wil absoluut geen politiestaat creëren, maar af en toe denk ik wel dat bepaalde aspecten helemaal zo gek niet zouden zijn......


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #37 Gepost op: 25 maart 2013, 01:40:36
Overal het algemeen kan de beveiliging bij commerciële evenementen prima zijn mannetje staan. Een agressieve bezoekers kunnen zij nog (met desnoods een klein beetje geweld  998765) in toon houden.

Maar op het moment dat er geen sprake is meer van een enkele agressieve bezoeker, maar een grote groep dan houd het voor de beveiliging ook op.
Om even een voorbeeld erbij te pakken, de wedstrijd Fc Utrecht - Fc Twente. Hier kwam de grootste nachtmerrie voor iedere beveiliger uit, en hier ben je als beveiliger ook kansloos. Je bent (bijna altijd) in dit soort gevallen in de minderheid en beschikt niet over geweldsmiddelen. Je hebt je mond om de boel proberen te sussen (veel succes daarmee in geval van een grote groep) of desnoods het zelfde wapen als je tegenstander: de vuisten.
http://www.youtube.com/watch?v=xGKbgwQTeQ8

Ik ben er heel simpel in. Wil de leidinggevende van de beveiliging dat ik voor die afscheiding ga staan om te zorgen dat er niemand door komt op de manier die op het filmpje te zien is, dan geeft hij mij maar een wapenstok en pepperspray of X-marker om mijzelf te kunnen verdedigen.
Geeft men dat niet dan ga ik daar niet staan en die gasten op me in laten beuken maar ga ik rustig aan de kant staan kijken of het de eikels lukt om er doorheen te komen.
Geen enkel salaris in de reguliere beveiliging is het waard om je lichaam voor een kleine € 10,00 per uur zo te laten beschadigen dan gaan die hotemetoten er maar zelf staan met hun kantoor pakkie.
En als ze het er niet mee eens zijn dat ik mijn lichaam graag heel wil houden dan is het ook gelijk de laatste dienst die ik voor ze gewerkt heb en gaat er een klacht naar de Arbeidsinspectie voor een onderzoek op te starten naar de bedrijfsvoering.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #38 Gepost op: 25 maart 2013, 07:13:22
Helemaal mee eens, enrico!
 Boorden kunnen alleen maar "werken" met afstand en onkunde, en ............... veroordeling.
 Laat ze zelf eens eerst het diploma halen en dan OOK mee gaan.
Bij instappen begint de inzet.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #39 Gepost op: 25 maart 2013, 07:46:53
Ik denk dat in ieder geval de hooligans zich te pletter zouden lachen als er opeens ipv ME en gewapende politieagenten een paar beveiligers tegenover ze zouden staan........met alle respect, maar beveiligers zijn toch voor heel andere taken opgeleid en uitgerust.