G4S voorspelt grootschalige privatisering politie

Auteur Topic: G4S voorspelt grootschalige privatisering politie  (gelezen 18138 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #40 Gepost op: 25 maart 2013, 08:02:20
De keren dat het goed mis gaat is er altijd toevallig net te weinig of zelfs geen ME aanwezig (Haren, Fc utrecht/twente, Hoek van Holland etc). Als er wel voldoende ME aanwezig is gebeurt er bijna nooit wat, misschien dat hooligans toch niet zo dom zijn als ze zich gedragen  98uiye

Dat is niet alleen bij de ME zo, ook de gewone burger houdt zich ineens prima aan de regels als er politie in de buurt is. Ik maak het in ieder geval zelden mee dat men door rood loopt als ik in uniform naast ze sta bij het verkeerslicht  0098. Maar als ik in burger ben sta ik als enige stil voor het rode licht.

Maar dat zelfde fenomeen zie ik ook bij kinderen. Die van mij pakken geen koekie als papa of mama in de buurt is, maar als je ff weg bent stoken ze elkaar op om iets te doen wat niet mag. Dus kennelijk is dat typisch menselijks. Alleen zijn de meeste mensen in staat om zelf de grens te bepalen en sommige dwazen en idioten kunnen dat niet (of willen dat niet).

En dan is idd de ME soms nodig om die grenzen aan te geven. Maar dat resulteerd inderdaad vaak in "niks doen" en rond hangen of surveilleren op de loper (Amsterdam Arena). Maar je moet op ren afstand blijven van daar waar het kan gebeuren. En dan nog.....

Ik heb een paar jaar geleden een voetbal wedstrijd gehad waarbij we als ME compleet werden verrast door een bus holigans waarvan we wel wisten dat die kwam maar pas veeel later zou moeten komen. Wij liepen nog in de polo's tussen de papa's en kinderen ..... dat was rennen naar de bus en omhangen als een gek. De ene helft van t peloton stond flessen te koppen zonder dat ze daarvoor aangekleed waren en de andere helft stond zich als een debiel aan te kleden. Complete verwarring  :D

Gaaf om aan terug te denken!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #41 Gepost op: 25 maart 2013, 09:29:14
'Bezuiniging maakt private gevangenis mogelijk'

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2013/03_maart/25/binnenland/gevangenissen-privatiseren.xml

De geplande bezuinigingen op het gevangeniswezen openen de weg naar het privatiseren van het gevangeniswezen. Een meerderheid in de Tweede Kamer staat positief tegenover de komst van commerciële gevangenissen.

Dat meldt dat de Telegraaf. De VVD, PvdA en CDA zijn te porren voor een private gevangeniswezen.

Het kabinet gaat onderzoeken of de nieuw te bouwen gevangenis in Veenhuizen ontworpen en geëxploteerd kan worden door het particuliere bedrijven. Volgens staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie zijn bedrijven uit de beveiligingsindustrie hier in geinteresseerd.

'Geen Europese aanbesteding meer om toiletrol'
CDA-Kamerlid Van Toornenburg, die jarenlang directeur was in gevangenissen, zegt dat het een groot voordeel is dat particulieren bedrijven niet voor 'elke toiletrol' een Europese aanbesteding moeten doen. VVD'er Van der Steur ziet als voordeel dat er meer innovatie mogelijk is in particuliere gevangenissen.

Maar er zijn ook nadelen aan de privatisatie van gevangenissen, meldt de krant. In België blijkt dat sommige commerciële gevangenissen helemaal niet goedkoper werken. Volgens Teeven moeten particulieren bedrijven die een gevangenis willen exploiteren inzicht hebben op groei, omdat er anders een kans bestaat dat de kostprijs flink kan stijgen bij een uitbreiding van het aantal gedetineerden.

In Groot-Brittannië en België worden gevangenissen al uitgebaat door particulieren zoals beveiligingsbedrijf G4S. Het bedrijf verkoopt de penitentiaire inrichtingen naar buiten als strak aangestuurde productiewerkplaatsen, waar het bedrijfsleven goedkoop dingen kan laten maken.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #42 Gepost op: 25 maart 2013, 16:08:21
De gevangene als moderne slaaf.
Een bedrijf gaat er geld aan verdienen.
Terug naar de echte VOC-mentaliteit.

Privatiseren is goedkoper. Maar voor wie? Behaalde resultaten uit het verleden...

 98uiye


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #43 Gepost op: 25 maart 2013, 17:27:37
De gevangene als moderne slaaf.
Een bedrijf gaat er geld aan verdienen.
Terug naar de echte VOC-mentaliteit.

Privatiseren is goedkoper. Maar voor wie? Behaalde resultaten uit het verleden...

 98uiye

Jij zegt het, ik dacht het...

Ik zie liever een grotere en duidelijkere rol van particuliere veiligheidszorg binnen het 'private domein', dan een schakel uit de justitiële keten wordt uitbesteedt aan particuliere bedrijven. Dat is duidelijk een publieke taak, en zodoende dus zaak voor de overheid... Schoenmaker blijf bij je leest, dat geldt dus ook voor de overheid...

Particuliere veiligheidzorg, de naam zeg het al, zie ik persoonlijk als een professionele sector binnen de openbare orde en veiligheid... Maar dan wel "binnen de hekken" en dus met beperkte publieke bevoegdheden. Dat er werk aan de winkel is op het gebied van professionaliteit, opleiding en selectie zeg ik er wel meteen even bij. ;)

Het is nu al zo dat het handhaven van de openbare besloten orde een duidelijke taak is van de beveiliging, voornamelijk in het "evenementen en horeca domein". Het lijkt eigenlijk alsof we hier allemaal een beetje bang over doen, we zetten wel iemand neer, eigenlijk mag diegene niks, maar hij moet vervolgens wel het varkentje wassen. Als er dan vervolgens in bepaalde mate sprake is van het toepassen van geweld staan sommige mensen op hun achterste poten, dan vraag ik me af of die mensen wel een idee hebben wat beveiligers op bepaalde plekken tegenover hun hebben staan...

Bij een voetbalwedstrijd staat soms nog ME, in de horeca moet je hopen op een postje die in de buurt is en ook die gaan zeker niet zomaar naar binnen... Tja of de horeca moet voor iedere lastige klant de politie bellen, dan gaan ze het nog druk krijgen en kan je bij de sommige tenten standaard een groep ME voor de deur zetten.

Kortom laat iedereen z'n eigen ding doen in goede samenwerking en geef elkaar daar de mogelijkheden voor... Als het echt uit de klauwen loopt, bel de Politie O0

Ik kwam toevallig dit reclame filmpje tegen, past mooi bij deze discussie:

http://www.youtube.com/watch?v=OcaRNWuSgRI


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #44 Gepost op: 25 maart 2013, 19:18:30
http://www.youtube.com/watch?v=OcaRNWuSgRI

Het is dat er security achter opstaat, dacht even gewoon naar agenten te kijken  98uiye


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #45 Gepost op: 25 maart 2013, 19:52:11
Aanhoudingen, blauw zwaailicht, handboeien, geweldsgebruik... Ik zeg de gemiddelde beveiliger die tegenkom moet hier blij van worden!


Hendriksje

  • Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #46 Gepost op: 25 maart 2013, 19:57:45
Ik zie geen tot amper verschil met de situatie op Nederlandse festivals.

Behalve uniform en bewapening. Geen slim plan voor Nederland dus, dan zou elke beveiliger een nieuwe opleiding moeten gaan volgen.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #47 Gepost op: 26 maart 2013, 14:51:24
Inderaad. In Nederland wordt er ook aangehouden door beveiligers (net zoals ieder burger dat mag). Blauwe zwaailichten worden op dit moment ook al gebruikt op festivals (eigen terrein). Zelfs de uniforms zouden eventueel nog wel kunnen in Nederland. Een zwart werkpak (in NL natuurlijk met een V-tje) met daar een fluor-vestje overheen op festivals.

Het enige wat ik gezien heb, wat hier anders is, dat is het boeien van een persoon.

En geweldsgebruik door beveiligers? Denk je dat dat nu niet wordt gedaan op een zelfde manier als hier op het filmpje?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #48 Gepost op: 26 maart 2013, 15:06:14
Ooit een blauwe maandag als portier gewerkt bij de Escape en ik kan je vertellen dat ook al stond de politie er voor de deur er binnen geweld werd gebruikt door de beveiligers om de mensen netjes buiten de krijgen. Iemand die geweld pleegt krijg je zonder niet naar buiten.

Maar hier staat "security" maar eigenlijk kun je gewoon "police" lezen want wat is het verschil met de VS waar de gemiddelde instelling zijn eigen politiediensten heeft? Campuspolice, Compoundpolice enz. allemaal eigen beveiligingsdiensten die dezelfde taken als politie mogen uitvoeren alleen het blijft op eigen grondgebied.
Enige dat ik weer lees is hoe slecht het is en kan zijn, nergens dat mensen er ook de goede dingen van in kunnen zien. Ik zie er 1 en die vinden veel mensen niet leuk, het is goedkoper. Geen dure uitgebreide onnodige opleidingen, gebouwen en middelen, en vaker nog betere salarissen voor de werkenden ipv de top. Alleen gaat deze discussie dan weer op een ander topic lijken, die van "beveiligers meer bevoegdheid".
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #49 Gepost op: 26 maart 2013, 16:06:27
HIT.

Lees dat huffpostartikel nog maar eens en mocht je problemen met engels hebben dan wil ik de hete hangijzers er wel even uit halen.