G4S voorspelt grootschalige privatisering politie

Auteur Topic: G4S voorspelt grootschalige privatisering politie  (gelezen 18047 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #50 Gepost op: 26 maart 2013, 16:19:11
HIT.

Lees dat huffpostartikel nog maar eens en mocht je problemen met engels hebben dan wil ik de hete hangijzers er wel even uit halen.

Hoef ik niet te lezen ik ken het, echter wat is het verschil met gewoon politie? Ik bedoel overal waar gewerkt wordt zitten rotte appels tussen, het is makkelijk om voorbeelden op te gooien en die gelijk dan over de hele sector uit te spreiden maar van de vele gevallen waar het goed gaat zul je niets horen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #51 Gepost op: 26 maart 2013, 16:27:21
De ervaringen in Amerika zijn juist niet goed, maar worden gewoon genegeerd omdat corporate America er de dienst uit maakt.

Er wordt niet beter betaald, al jaren niet - in geen enkele branche. Behalve aan de top.

Privatiseren van het gevangeniswezen en beveiliging klinkt misschien leuk, maar is het ook goedkoper?
Wat zijn de gevolgen voor de veiligheid in het gevangeniswezen? Hoe zit het met het residivisme (in geval van bedrijven die er aan willen verdienen, laat dit artikel en andere onderzoeken zien dat dat slecht voor de branche is/ minder gevangenen, minder winst dus niet investeren in gevangenen, die moeten na vrijlating zo snel als mogelijk weer terug die bak in)?

En belangrijker: wie dragen de gevolgen van deze privatisering? De maatschappij en dus de belastingbetaler.
Schoenmaker, blijf bij je leest....


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #52 Gepost op: 26 maart 2013, 17:27:45
Maar hier staat "security" maar eigenlijk kun je gewoon "police" lezen want wat is het verschil met de VS waar de gemiddelde instelling zijn eigen politiediensten heeft? Campuspolice, Compoundpolice enz. allemaal eigen beveiligingsdiensten die dezelfde taken als politie mogen uitvoeren alleen het blijft op eigen grondgebied.

Het verschil is dat in de US de agenten van die politie diensten dezelfde basis opleiding krijgen als de "normale" politie agenten. Zij worden dan ook beëdigd door de bevoegde overheids instanties. Dit wordt geregeld op State nivo, door specifieke wetgeving. Je kan dus niet zo maar als particulier je eigen politiekorps starten.

Ook in de US wordt er dus weldegelijk onderscheid gemaakt tussen particuliere beveiliging en (semi)publieke politie taken...
De eerste zijn gewoon security guards (eventueel bewapend) en de tweede zijn officieel "Peace Officers". De bevoegdheden tussen beiden verschillen dus ook.
Dat het voor ons allemaal het zelfde lijkt is een ander verhaal...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Hendriksje

  • Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #53 Gepost op: 27 maart 2013, 23:15:25
@ HIT.

Ik heb zelf 4 jaar in de evenementenbeveiliging gewerkt. Ik heb ook leiding gegeven aan verschillende collega's in die branche. En geloof me 9 van de 10 collega's zou ik geen geweldsmiddelen toevertrouwen. En dat terwijl ik toch echt een hoop positieve dingen heb meegemaakt bij de beveiliging.

Het merendeel van de beveiligers zullen niet kunnen omgaan met die machtspositie.

Inmiddels werk ik voor de politie, en die mening is nog steeds niet veranderd. Ook ik ben blij dat er nog steeds portiers en evenementenbeveiligers zijn die het allemaal wel blijken te kunnen, want zonder hen hebben wij het een stuk drukker met allemaal randzaken waar de politie zich (eigenlijk) niet mee bezig dient te houden.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #54 Gepost op: 28 maart 2013, 21:56:42
gewoon uit nieuwsgierigheid!...Welke randzaken precies? Sinds wanneer is een veiligheidsaspect een randzaak geworden voor de politie?


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #55 Gepost op: 29 maart 2013, 01:12:47
gewoon uit nieuwsgierigheid!...Welke randzaken precies? Sinds wanneer is een veiligheidsaspect een randzaak geworden voor de politie?

Gewoon uit nieuwsgierigheid!... waar haal jij het woord "veiligheidsaspect" uit de woorden/ tekst van Hendriksje vandaan???  :o

Ik lees dat helemaal nergens, dus van een lichtelijke eigen invulling is hier toch wel enigszins sprake.  :D Daarnaast: kijk eens in artikel 3 van de politiewet: dan is het helemaal duidelijk wat een randzaak is en wat niet. En ik lees nergens dat (evenementen)beveiliging een taak is van de politie, maar goed wellichtmoet ik ff langs PEARL  ;)

Goeie Paasdagen.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #56 Gepost op: 29 maart 2013, 09:22:35
@Hendriksje, Zelf heb ik vijf jaar voor de bazin mogen dienen(nu inmiddels alweer 14 voor een andere bazin  998765 ) en heb als evenementen beveiliger en wegbeveiliger de nodige ervaring ( zo'n 25jaar(auw ik word oud)). Dus ik weet ongeveer wel wat er speelt.

Ik ben er dus ook heilig van overtuigd dat er wat gaat veranderen omdat we nu 1 dienst hebben die:
-geen genoeg personeel op de straat kunnen krijgen
-geen genoeg fondsen krijgen om alles te kunnen doen
-de roep van het publiek groter wordt dat politie zich weer bezig houdt met de taak die de burger voor de politie voor ogen heeft.

Verder wijst het verleden wel uit dat je niet 1 orgaan kunt hebben die de algehele veiligheid waarborgt zonder dat het afglijd van de originele taak. Getuige het feit dat we nu politie hebben überhaupt.

Zoals we nu al zien bij parkeerbeheer waar commerciële bedrijven BOA's leveren zullen we dat in de toekomst ook gaan krijgen bij simpele camera's vervangen of controles langs de wegen en misschien wel veel meer. Dit is geen kwestie van "dat gaat niet gebeuren" maar eerder een kwestie van tijd.

Of het raadzaam is zal de tijd moeten leren maar simpel weg nee zeggen omdat iemand er een vreemde ervaring mee heeft gehad......

@ DB,

Heb je van de negatieve onderzoeken ook bekeken wie de opdrachtgevers waren? Of het waren overheidsdiensten of het waren Republikeinen of het waren ontevreden klanten, dat geeft mij gelijk dezelfde smaak als de onderzoeken die door de andere kant zijn gedaan waar alles rooskleurig is. Er zijn ook stemmen van ex-gedetineerden die de aanpak juist roemden, die hoor ik niet in deze onderzoeken. In dat land is naar mijn mening geen onafhankelijk onderzoek mogelijk.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Hendriksje

  • Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #57 Gepost op: 29 maart 2013, 23:12:14
Nogmaals. Ik ben helemaal niet tegen privatisering van sommige zaken.

Maar het verschil tussen de opleiding BOA en beveiliger is dan weer levensgroot. Dat privatisering gaat gebeuren is inderdaad een logische ontwikkeling. Maar dan dienen we wel het kaf van het koren te gaan scheiden, en zal iedere beveiliger een nieuwe opleiding moeten gaan volgen.

Op de specifieke evenementencasus kan ik wel vertellen dat ik daar absoluut geen verandering noodzakelijk vind. Het gaat prima zoals het gaat. Niets geen extra bevoegdheden of bewapening nodig, een goede evenementenbeveiliger of horexaportier komt heel ver met een vlotte babbel. Vandaar dat er steeds meer de nadruk wordt gelegd op gastheerschap.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #58 Gepost op: 29 maart 2013, 23:16:31
Gewoon uit nieuwsgierigheid!... waar haal jij het woord "veiligheidsaspect" uit de woorden/ tekst van Hendriksje vandaan???  :o

Ik lees dat helemaal nergens, dus van een lichtelijke eigen invulling is hier toch wel enigszins sprake.  :D Daarnaast: kijk eens in artikel 3 van de politiewet: dan is het helemaal duidelijk wat een randzaak is en wat niet. En ik lees nergens dat (evenementen)beveiliging een taak is van de politie, maar goed wellichtmoet ik ff langs PEARL  ;)

Goeie Paasdagen.

Volgens mij vul ik niets zelf in. Ik lees termen zoals "geweldsmiddelen", "beveiliging", "Politie" etc...dus aspecten die allemaal met veiligheid te maken hebben. Volgens mij gewoon Nederlands. Maar goed...back on subject. Ik ben het eens met wat Hendriksje verder stelt.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #59 Gepost op: 29 maart 2013, 23:56:05
Maar goed...back on subject.

@ DKAG: Goed idee want volgens mij zitten we op verschillende golflengtes.

verder...

Ik ben het met HIT eens, met die kanttekening dat wij in Nederland eigenlijk helemaal geen dienst of mensen met gezag willen hebben. De politie is nooit gewaardeerd voordat wat ze doet, maar dat geld ook voor beveiligingsmedewerkers, militairen, conducteurs en anderen (tijdelijk) gezaghebbenden.

Als ik alleen al zie hoeveel handhavings- en beveiligingsmedewerkers ik tegenkom op een zaterdagmiddag in een gemiddelde binnenstad moet je het idee hebben dat er
- of iets helemaal mis is of
- dit de veiligste plek ter wereld is.

Helaas is dat in beide gevallen niet zo.

In de huidge maatschappij zijn we alleen maar gaten aan het opvullen met vulmateriaal dat onvoldoende functioneel is. Parkeerbeheer, stadstoezicht, winkelbeveiliging, buurtbeheer en weet ik veel wat nog meer.
De grote vraag is: wie is de kip en waar is het ei? Is de taakomschrijving en inrichting van de politie nog wel actueel. Is de wetgeving niet te gecompliceerd of achterhaald? Is het de burger die te veel vrijheid krijgt en/of neemt?

Ik weet het antwoord niet en ik zie de oplossing ook niet. Nog meer privatisering van overheidstaken is niet de oplossing maar ook geen slechte zaak! Ik vraag me alleen af waar de grens ligt: een private politie????
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens