Afkruising alle rijstroken, hoe reageer je daar op?

Auteur Topic: Afkruising alle rijstroken, hoe reageer je daar op?  (gelezen 10113 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

nam

  • geïnteresseerde leek
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 25 juni 2012, 15:44:45
Hoe zouden jullie reageren?

Vanochtend kwam ik de volgende situatie tegen. Ik reed op de ring van Utrecht, de A12 richting het oosten. Het is daar 3 baans (100km/u vak) maar i.v.m. het neerzetten (of weghalen) van tijdelijke bebording was de linker rijstrook er uit gehaald. Voor de andere twee gold een beperking van de max snelheid. Deze situatie was er tot de afslag naar (de verbindingsweg richting) de A27.
Ik wil naar de A28 en neem dus deze afslag. Tot zover niets aan de hand. Als ik echter op de verbindingsweg rij (2 baans, A12 62,6 g) krijg ik opeens 2 rode kruizen.
Hoe zouden jullie hierop reageren?

Even voor de duidelijkheid, de af/oprit naar de verbindingsweg was gewoon open. (Er was wel een snelheidslimiet m.b.t. de eerder genoegde afkruizing i.v.m. bebording)
Als je eenmaal daadwerkelijk op de verbindingsweg zit (je kunt er niet meer af) krijg je de twee rode kruizen. Je rijdt dus eigenlijk in een soort doodlopende fuik.
Ik wist eigenlijk niet goed hoe ik hierop zou moet reageren. Dus ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

(Ik weet niet zo goed of dit het juiste forum is maar het leek me de best passende voor deze vraag)




piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2012, 15:51:28
Tja een goeie. Ik zou op de vluchtstrook gaan met knipperlichtjes (lijk pechtgeval) en 900-8844 bellen.
Er is wsl ergens iets mis gegaan, of kruisen vergeten uitzetten of niet goed afgezet of weet ik veuuuul. !!!


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2012, 15:54:46
Het is natuurlijk heel lastig (en op zich nog levensgevaarlijk ook) ... maar afgekruist is stoppen ... Maar als eerste zou ik toch met 95% van mijn blikveld in de achteruitkijk spiegel zitten.

Hopen dat het druk is ...
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2012, 17:34:00
Alarmlichten ontsteken, geleidelijk afremmen naar maximaal 50 km/u en langzaam doorrijden, daarbij goed letten op wat er voor en achter u gebeurt, en indien de situatie daartoe aanleiding geeft verder afremmen naar stilstand. Nooit op de vluchtstrook gaan staan, dit belemmert de eventuele doorgang voor hulpdiensten en/of storingsmonteurs naar het mogelijke incident. Ook nooit direct afremmen naar stilstand, op een snelweg waarbij (kennelijk) op de voorgaande portalen geen rode kruizen staan is dat levensgevaarlijk, tenzij er op zodanig korte afstand voor u iets aan de hand is dat afremmen naar stilstand direct noodzakelijk is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


nam

  • geïnteresseerde leek
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2012, 11:41:44
De vluchtstrook op zou ik idd niet zo snel voor kiezen. (Zolang er niets zichtbaars op de normale rijbanen te zien is). Ik had meer voor de optie van ‘Lt. Col. Me’ gekozen. Geleidelijk afremmen tot een km of 30. (Snelheid gelijk houdend met het overige verkeer) Het is daar door de bocht niet zo overzichtelijk. Alarm lichten is een goede, had ik niet aan gedacht.

Voor de mensen die het zich afvragen wat nu daadwerkelijk achter de rode kruizen schuil ging het vervolg:
De bocht daar is naar links en van rechts komt er nog een rijbaan bij. Als ik door de bocht ga zie ik een auto van RWS staan op de vluchtstrook aan de rechter kant (vluchtstrook rechts van derde rijbaan die er bij gaat komen). Aangezien je redelijk schuin op de het voortuig af rijdt is het bord niet goed te zien maar volgens mij was het zo’n rode driehoek met een uitroepteken erin. (Moest wel heel goed kijken) Tot mijn verrassing kom ik er echter achter dat op mijn rijstrook (helemaal links) een voertuig half op de rijbaan stil staat. Ik reed al niet zo hard maar verlaag de snelheid tot stapvoets (of nog langzamer) en voeg in op de rechter strook. (Dit had ik eerst nog niet gedaan omdat tijdens het afremmen de ruimte die hier was verdween en besloot dat het handiger was mijn aandacht op de weg voor en achter me te houden)

Overigens stond voor het voertuig midden op de rijbaan de medewerker die bij het RWS voertuig hoorde. Hij was lichtelijk geïrriteerd over het feit dat ik daar reed. Ik heb hem even te woord gestaan en zijn vragen beantwoord over wat ik dacht enz. (Dat was wat hij vroeg) Maar had niet het idee dat hij daadwerkelijk luisterde. Het enige voordeel van deze exercitie (anders dan dat deze meneer zijn frustratie heeft kunnen uiten) was dat ik het verkeer tot stilstand bracht en daarmee een kleine file (op alle twee de rijstroken) creëerde waarmee de snelheid van het verkeer in de bocht eruit was.

Heb trouwens nadat ik weer verder ging toch nog even RWS gebeld (0800-8002, optie 1) en uiteindelijk duidelijk gemaakt dat ik of een rijstrook open verwachte of de afrit dicht. Maar dat ik de huidige situatie niet snapte. Als het goed is zou het doorgegeven worden.

Als ik zo terug denk dan zou ik een volgende keer waarschijnlijk weer op de zelfde manier reageren.


Het is natuurlijk heel lastig (en op zich nog levensgevaarlijk ook) ... maar afgekruist is stoppen ... Maar als eerste zou ik toch met 95% van mijn blikveld in de achteruitkijk spiegel zitten.
Idd, veel het verkeer wat achterop komt in de gaten houden. Stoppen was ik niet zo voor, vooral ook omdat het verkeer om mij heen ook niet voor die optie koos. Een rood kruis betekend idd dat je er niet mag rijden. Maar zomaar stoppen mag je ook niet op een snelweg. (Zelfde geldt voor op de vluchtstrook gaan staan of rijden)

Hopen dat het druk is ...
Het was rond 12 uur. Een rustig moment, maar nog steeds voldoende auto's.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2012, 11:59:18
Er zijn meerdere verklaringen mogelijk voor het ineens zien van rode kruizen.

1, Er is net wat gebeurd of opgevallen en de kruizen zijn net geplaatst terwijl jij al voorbij de verdrijvingspijl of eerdere rode kruizen was.
2, De Matrix waar de verdrijving op moet komen is kapot.(Let wel op dat wanneer er een matrix uit is gevallen dit de situatie met eerdere rode kruizen niet opheft!! In die gevallen wordt namelijk de afzetting verlengd en beginnen de rode kruizen eerder.)
3, Het punt kennende heeft de centrale een toerit vergeten die tot dezelfde situatie leidt.
4, Verwarring doordat op de aanrijdende weg al een maatregel van kracht is.
5, enz......

Ik sluit mij wel aan bij LL dat je beter dan je alarm lichten aan kunt doen en op een "normale" snelheid je weg moet vervolgen. Stilstaan waar dan ook is geen optie als het niet nodig is!!!! Bedenk dat jij waarschijnlijk niet de enige bent die daar rijdt!!
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2012, 16:52:22
Ooit jaren geleden ook eens een dergelijke situatie 's nachts meegemaakt, dat opeens alle rijstroken op rood kwamen te staan en zag in de verte dat de volgende portalen ook rood kruis hadden. Derhalve mijn snelheid verlaagd en alarmlichten aangezet (het was gelukkig heel rustig) en voor de zekerheid politie hierover gebeld. Deze wisten van niets en hebben mijn aan de lijn gehouden en direct RWS gebeld. Bleek dat er iemand iets aan het testen was, maar niet in de gaten dat hij daadwerkelijk e.e.a. had aangepast. binnen 2 minuten ging alles weer uit en konden wij onze nachtelijke missie vervolgen. Politie was wel blij met de melding, welke ik gewoon via 112 heb gedaan.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Ikwerk

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2012, 03:25:37
Ik zou het melden bij Rijkswaterstaat (0800-8002). Dan kunnen zij kijken wat er fout is gegaan en eventueel zorgen dat dit niet meer voorkomt. Moet natuurlijk wel veilig blijven.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2012, 04:32:17
Het is natuurlijk heel lastig (en op zich nog levensgevaarlijk ook) ... maar afgekruist is stoppen ... Maar als eerste zou ik toch met 95% van mijn blikveld in de achteruitkijk spiegel zitten.

Hopen dat het druk is ...

Ik moet e.e.a. enigszins nuanceren merk ik. Afgekruist is stoppen. Iets anders kan ik er niet van maken. Ik zeg alleen niet dat ik ook daadwerkelijk als enige midden op de snelweg ga stilstaan. De snelheid gaat er alleen wel behoorlijk uit. En als blijkt dat ik niet meer in mijn eentje op een aangepaste snelheid rij zal ik toch proberen mijn medeweggebruikers te laten stoppen. Mijn opmerking over het hopen dat het druk is maakte ik om dat het met meerdere voertuigen makkelijker is om een weg " stil te zetten" dan dat je zoals eerder gezegd als enige op de snelweg stil staat.

Als een hele weg afgekruist wordt moet je er niet standaard van uitgaan dat het een fout van RWS is. Er zijn legio voorbeelden waarom het verkeer stilgezet wordt. Van loslopende koeien op de rijbaan tot wild west taferelen bij een overval op een tankstation/geldtransport en alles wat er tussen in zit. Doorrijden kan gevaarlijker zijn dan gecontroleerd een file creëren. Ik kan me de irritatie bij de RWS medewerker ook best voorstellen. Als er geen WIS had gestaan maar een diender zou doorrijden zomaar zo'n 200 euro kunnen kosten. (Indien zijn/haar werkzaamheden het schrijven van een bon toelaten)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2012, 09:19:30
Ik zie dat ik de eer heb om als 1e diender te mogen reageren. Inderdaad een hele lastige situatie waarbij het gezonde verstand gebruikt moet worden.

Het kan zijn dat er achter jou wel andere verkeersmaatregelen (pijlen) genomen zijn en dat jij de pech hebt net voor de kruizen te rijden. Wat er achter je gebeurd, zal je moeten gaan inschatten. Remmen/ vertragen de auto's achter je, dan doe je dat ook. Is de verkeersdrukte te beperkt en het zicht onvoldoende (regen/ mist/ donker) nooit stil gaan staan op de snelweg.

alarmlichten ontsteken
snelheid terug brengen
goed in de spiegels kijken wat er achter je gebeurd
- doorrijden als stilstaan onveilig is
- stoppen als dat veilig is

Dit soort stops gebeuren wel vaker, bijvoorbeeld bij de Coentunnel in geval van een hoge lading. Dan gaan de verkeerslichten ook heel snel op rood en de slagbomen dicht. Ik heb nog niet mee gemaakt dat daar (ernstige) ongevallen bij ontstaan.

En bij dit soort spontane verkeersmaatregelen is de kans dat er een diender een bon schrijft vrijwel nihil. Zeker op 's rijkswegen is de kans minimaal, en als je langzaam door rijdt zal daar niets mee gedaan worden. Als de maatregelen er al wat langer in staan en je rijdt door dan wordt de kans op een boete steeds groter, ookal heb je de snelheid aangepast.

Stil gaan staan op de vluchtstrook? NOOIT DOEN!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens