Afkruising alle rijstroken, hoe reageer je daar op?

Auteur Topic: Afkruising alle rijstroken, hoe reageer je daar op?  (gelezen 10107 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 5 augustus 2012, 16:42:37
Even een andere vraag tussendoor, namelijk:
 - Waarom wordt tijdens een berging van een voertuig de snelheid verhoogd van 50 km/u naar 70 km/u, is het niet veiliger om het 50 km/u te laten.

Zie: http://www.flitsnieuws.nl/index.php?p=48859/bmw-cabrio-in-de-vangrail-bij-heerenveen/

1e foto: Fend-off 50 km/u.
Laatste foto: Berging van het voertuig 70 km/u.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #21 Gepost op: 5 augustus 2012, 17:18:56
Ik vermoed dat de verkeerscentrale een standaard maatregel heeft ingesteld voor een rijstrookafzetting. Dan komt er een rood kruis met op de naastgelegen strook 70 km/u. Te zien is dat er op de eerste foto file staat, dus vermoedelijk is de Automatische Incident Detectie (AID) aangeslagen. Dan wordt er automatisch 50 km/u getoond, met op het portaal ervoor 50 met flashers, en op het portaal daarvoor 70 met flashers. Op het moment dat de file oplost (laatste foto), gaat de AID weer uit en komt de standaard maatregel terug.

Maar nogmaals, dit is mijn "best guess". Het lijkt mij niet logisch dat de verkeerscentrale handmatig 50 km/u zou instellen en dit voor het einde van het incident handmatig weer naar 70 km/u zou zetten.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #22 Gepost op: 18 september 2012, 12:47:04
Zeker na de vele incidenten en bijna ongevallen welke ik persoonlijk heb meegemaakt tijdens mijn werk:

Roder kruizen boven de weg: Weg vrijmaken OF stoppen.

Verder niet zeuren over veiligheid of ander geneuzel. Die kruizen staan er normaal gesproken niet voor niets. Uiteraard moet je wel alle veiligheid in acht nemen wanneer je gaat stoppen.
Het gebeurd ook heel vaak dat op een afrit geen matrixbakken hangen, en de rijstrook ernaast afgekruist word. Dan zie je toch nog mensen die rijstrook oversteken om de afrit te nemen, laat daar nou net een incident zijn.....  :o O0

Ik begrijp ook wel dat de oorzaak niet altijd duidelijk of zichtbaar is, en er zal ongetwijfeld wel eens iets fout gaan, maar als alles is afgekruist -> STOPPEN
Niet verder rijden. Uiteindelijk komt er altijd wel een hulpverlener of Weginspecteur langs rijden die aanwijzingen geeft.

Een ander voorkomend iets is: Alle rijstroken afgekruist en de laatste verdrijfpijl wijst naar rechts, de vluchtstrook op. Hiermee kan het verkeer toch blijven rijden over de vluchtstrook. Vooral in de initiële fase van een incident, is de calamiteiten aannemer nog niet aanwezig en zijn de portalen vaak de enige manier om het verkeer te geleiden. Wijst die pijl naar de vluchtstrook of afrit -> Ga daar dan ook rijden. Dit zijn echt bewuste keuzes van de wegverkeersleiders in de verkeerscentrales.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #23 Gepost op: 18 september 2012, 14:10:50
Roder kruizen boven de weg: Weg vrijmaken OF stoppen.

Verder niet zeuren over veiligheid of ander geneuzel. Die kruizen staan er normaal gesproken niet voor niets. Uiteraard moet je wel alle veiligheid in acht nemen wanneer je gaat stoppen.
(...)
Dat is nog maar heel sterk afhankelijk van de situatie ter plaatse, Martin. In de spits als alle rijstroken nog maar 20 km/u rijden is stoppen bij rode kruizen wel even iets veiliger dan midden in de nacht wanneer er drie man en een paardekop op een vierstrooks rijbaan rijden. Dan kun je me de boom in met stoppen onder een rood kruis, ik hoef niet dood  98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #24 Gepost op: 18 september 2012, 16:14:40
Dat is nog maar heel sterk afhankelijk van de situatie ter plaatse, Martin. In de spits als alle rijstroken nog maar 20 km/u rijden is stoppen bij rode kruizen wel even iets veiliger dan midden in de nacht wanneer er drie man en een paardekop op een vierstrooks rijbaan rijden. Dan kun je me de boom in met stoppen onder een rood kruis, ik hoef niet dood  98uiye

daarom zeg ik ook vrijmaken of stoppen :-P
Je zou eens moeten zien hoeveel mensen een afrit tegen komen terwijl alles in de kruizen staat en toch doorrijden. Je eigen veiligheid gaat altijd voor, dat staat er ook niet zomaar bij. dusss......
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #25 Gepost op: 18 september 2012, 16:19:11
daarom zeg ik ook vrijmaken of stoppen :-P
Je zou eens moeten zien hoeveel mensen een afrit tegen komen terwijl alles in de kruizen staat en toch doorrijden. Je eigen veiligheid gaat altijd voor, dat staat er ook niet zomaar bij. dusss......

Hoe moet ik je zin
Citaat
Verder niet zeuren over veiligheid of ander geneuzel.
dan duiden?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #26 Gepost op: 18 september 2012, 16:26:57
daarom zeg ik ook vrijmaken of stoppen :-P
Je zou eens moeten zien hoeveel mensen een afrit tegen komen terwijl alles in de kruizen staat en toch doorrijden. Je eigen veiligheid gaat altijd voor, dat staat er ook niet zomaar bij. dusss......

Hebben trouwens een topic over: Weggebruikers negeren rode kruizen. Zo'n middagje kruizen negeren brengt wegwerkers en hulpverleners in gevaar, en kost jou een hoop geld. Middagje schrijven bij een afgesloten afrit (A13, afslag Delft centrum, beter bekend als afslag IKEA Delft) levert de staatskas 22.000 euri op. Ja, drie nullen:

26-08-2012: Bonnenregen na negeren rode kruis boven afslag - A13, Delft
Gepubliceerd op 27 aug 2012 door Haageneesch

De politie moest zondag 26 augustus vanaf 14.30 uur optreden toen verkeersdeelnemers op rijksweg A13 in de fout gingen
tijdens de verkeersdrukte nabij de afrit Delft nabij de 'Ikea'.

Door de enorme drukte besloot Rijkswaterstaat tot het tijdelijk afsluiten van de afrit. Ondanks de afluiting gingen meerdere
automobilisten toch over de afrit rijden waardoor een zeer gevaarlijke situatie ontstond.

Politieagenten die op verzoek van Rijkswaterstaat ter plaatse kwamen, ontruimden de afgesloten vluchtstrook.
Hierna kon Rijkswaterstraat met behulp van pionnen en andere verkeersmaatregelen de gehele afrit afzetten. (Regio15)