IRB's bij 'Surf Rescue'

Auteur Topic: IRB's bij 'Surf Rescue'  (gelezen 4059 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Gepost op: 25 juni 2012, 20:21:58
Ik zat naar surf rescue te kijken en wat mijn op valt is dat de schipper van de boot met zijn rechter hand stuurt. Is hier een verklaring voor?? Volgens heb je minder ruimte door de gashendel.

Zie foto

http://www.infonews.co.nz/photo.cfm?id=4136


9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2012, 12:16:06
Tja, goeie vraag. Wij hebben vroeger ook met zulk soort ribjes gevaren en wij stuurden ook altijd met links en zaten aan de andere kant. Lijkt me gewoon onhandig, ik zie geen voordeel hiervan. Je moet de handle al optillen om over je been heen te komen.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2012, 12:22:01
Aangezien dit programma is opgenomen in een land waar ook in het verkeer links wordt gereden, lijkt me dat ook dat doorgetrokken is naar andere voertuigen

Ruud


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2012, 12:59:29
over het algemeen gebruiken boten een rechtsdraaiende schroef, waardoor de boot de neiging krijgt om naar bakboord af te wijken. Door het plaatsen van de motor aan de bakboordzijde is er aan de bakboordzijde meer stuwing waardoor beide afwijkingen deels tegen elkaar wegvallen.

Aangezien hier de motor aan de stuurboordzijde zit ga ik ervan uit dat hier ook een linksdraaiende schroef wordt gebruikt. Wel weet ik dat het gebruik van een linksdraaiende schroef bijna zeldzaam is, wellicht dat het inderdaad nog in de linksrijdende landen gebruikt word, wat aan zou sluiten bij bovenstaande post.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2012, 13:09:08
over het algemeen gebruiken boten een rechtsdraaiende schroef, waardoor de boot de neiging krijgt om naar bakboord af te wijken. Door het plaatsen van de motor aan de bakboordzijde is er aan de bakboordzijde meer stuwing waardoor beide afwijkingen deels tegen elkaar wegvallen.

Aangezien hier de motor aan de stuurboordzijde zit ga ik ervan uit dat hier ook een linksdraaiende schroef wordt gebruikt. Wel weet ik dat het gebruik van een linksdraaiende schroef bijna zeldzaam is, wellicht dat het inderdaad nog in de linksrijdende landen gebruikt word, wat aan zou sluiten bij bovenstaande post.

Er zit een soort tunnel om de schroef op de foto waardoor het door jou genoemde effect aanzienlijk minder wordt. (overigens zit die bescherming er voor de schroef mbt het op het strand varen en niet voor het schroef effect.)

Wat mij opvalt is dat de man op de tube zit,de ideale positie om bij een onverwachte golf of beweging overboord te vallen. Bij slecht weer is het verstandig om beneden te gaan zitten,wel wat minder uitzicht maar een stuk veiliger.
Die man op de foto zit er trouwens wat ongemakkelijk bij en zal dat echt geen uren kunnen volhouden in deze positie bij wat koppige gofjes.


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2012, 13:14:29
Hij kan nu beter en hoger op de tube zitten. Heeft daardoor goed uitzicht voor de boot.
En als je niet bovenop de motor gaat zitten maar iets naar voren schuift. kan je de gashendel arm net achter je langs draaien.
Bovendien creëert hij (erg klein bootje) extra ruimte voor mensen die aan boord getrokken worden.
Helaas raak je wel sneller uit balans.
Maar dat is een eigen ervaringen.. denk dat het antwoord waarom ze dit standaard doen in surfrescue ze zelf vast kunnen beantwoorden.
Lijkt mij wel erg leuk bootje met die branding om te proberen..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2012, 13:41:07
Laatste aflevering gezien? Wat een combinatie van heldhaftigheid en gestuntel!


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2012, 18:30:15
over het algemeen gebruiken boten een rechtsdraaiende schroef, waardoor de boot de neiging krijgt om naar bakboord af te wijken. Door het plaatsen van de motor aan de bakboordzijde is er aan de bakboordzijde meer stuwing waardoor beide afwijkingen deels tegen elkaar wegvallen.

Aangezien hier de motor aan de stuurboordzijde zit ga ik ervan uit dat hier ook een linksdraaiende schroef wordt gebruikt. Wel weet ik dat het gebruik van een linksdraaiende schroef bijna zeldzaam is, wellicht dat het inderdaad nog in de linksrijdende landen gebruikt word, wat aan zou sluiten bij bovenstaande post.
Ik heb op Google even gezocht naar "BP surf rescue". Ik zie daar toch echt overal de bb-motor midden op de spiegel zitten......


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2012, 21:40:10
Ik heb op Google even gezocht naar "BP surf rescue". Ik zie daar toch echt overal de bb-motor midden op de spiegel zitten......

de motor zit op het midden van de spiegel, maar bij de meeste bbm's (ook bij die van BP Surf Rescue) zit de gashendel bevestigd aan de linkerzijde van het motorframe. De meest logische plek voor de stuurman is dan aan stuurboord, dan heeft hij de meeste bewegingsruimte voor zichzelf en de gashendel. Bij BP Surf Rescue zit de stuurman vaak aan de smallere SB-zijde...

Wij hebben trouwens enkele jaren geleden precies dezelfde motor gehad op het strandbad. Een Mercury met 'snelschakeling': de gashendel is meteen ook de schakelhendel. Bij starten staat de hendel in 'neutraal'. Als je hem rechtsom draait, schakelt de motor eerst in vooruit en als je daarna verder draait geef je meer gas. Linksom draaien is achteruit varen en gas geven. De bediening is echt heel eenvoudig en veiliger heb je maar 1 hand nodig hebt en dus met de andere hand je altijd kunt vasthouden aan de boot. Nadeel is dat het heel snel stuk kan: vol gas varen en dan in 1 beweging in z'n achteruit om te 'remmen' is mogelijk, maar levert nog al eens kapotte tandwielen op ;)

 8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2012, 22:53:29
Aan de caps te zien die ze ophebben is dit tijdens een wedstrijd en zal hij in de snelheid zijn gaan verzitten toen het pseudo slachtoffer aan boord kwam.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.