Casus incident management snelweg A27

Auteur Topic: Casus incident management snelweg A27  (gelezen 5668 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Gepost op: 26 juni 2012, 18:14:47
Even een vraagje over een situatie wat ik vanochtend tegen kwam op de A27 bij knp Rijnsweerd. Hier is de weg 6 rijstroken breed (1,2 &3 is A27, 4,5 & 6 is aansluting van de A12 en begin A28) met rijstrook 6 voor een gedeelte afgesloten met een aanhanger met knipperende pijl en pilonnen. Ter hoogte van deze afsluiting was er op rijstrook 3 een aanrijding tussen personen auto en vrachtauto, hierdoor heb je dus verkeer op rijstroken 1,2,4 & 5 wat rijd langs het ongeval.

Mijn vraag is nu hoe je dit wil oplossen in kader van het IM, want daarin word gesteld dat je geen eilandvorming wilt. Misschien nog wat extra info de auto stond dwars op de weg met de bestuurderzijde tegen de neus van de vrachtwagen aan.


Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2012, 18:22:02
Je bedoeld denk ik de A27Re komende uit de richting van Den Bosch en gaande in de richting van Hilversum.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2012, 18:23:55
Ik zou zeggen rijstrook 3,4,5 en 6 eruit dmv een rood kruis.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2012, 18:29:56
Je bedoeld denk ik de A27Re komende uit de richting van Den Bosch en gaande in de richting van Hilversum.
ja correct
Ik zou zeggen rijstrook 3,4,5 en 6 eruit dmv een rood kruis.
Maar dit zou je dan niet lukken als jij de eerste auto bent. Zat mij zelf namelijk ook erg af te vragen dat stel ik kom dit tegen als ik in dienst ben, hoe dan te handelen (neem ik even het telefoontje 112/0800-8002 even niet mee, gaat echt om wat jij als eerste auto het beste kan doen).
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2012, 18:42:49
ja correctMaar dit zou je dan niet lukken als jij de eerste auto bent. Zat mij zelf namelijk ook erg af te vragen dat stel ik kom dit tegen als ik in dienst ben, hoe dan te handelen (neem ik even het telefoontje 112/0800-8002 even niet mee, gaat echt om wat jij als eerste auto het beste kan doen).

Auto in Fendt of over 3 en 4. Kan verkeer alleen nog maar over rijstrook 5. Omdat het maar een rijstrook is zal het verkeer niet zo snel rijden.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2012, 23:08:37

Auto in Fendt of over 3 en 4. Kan verkeer alleen nog maar over rijstrook 5. Omdat het maar een rijstrook is zal het verkeer niet zo snel rijden.
Ben er vandeweek langsgereden en als ik mij niet vergis (wat natuurlijk best wel kan) liggen ter plaatse van de pijlwagen op rijstrook 6, de rijstroken daar allemaal "aan elkaar", d.w.z. geen scheiding tussen rijstroken 1-2 en 3-6 (correct me if I'm wrong). Fend off over RS 3 en 4 betekent dat je RS 1 en 2 nog steeds open hebt (en RS 5, dus je hebt een "mooi" eilandje").
Om eilandvorming te voorkomen zul je dus RS 1-3 (of 1-4 voor vrije ruimte aan beide zijden van RS3) uit het verkeer moeten nemen of RS 3-6 (of 2-6 voor vrije ruimte aan beide zijden van RS3). Lange file gegarandeerd...

(Google maps geeft trouwens nog de oude situatie weer, met slechts vier rijstroken)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2012, 23:10:55
Ben er vandeweek langsgereden en als ik mij niet vergis (wat natuurlijk best wel kan) liggen ter plaatse van de pijlwagen op rijstrook 6, de rijstroken daar allemaal "aan elkaar", d.w.z. geen scheiding tussen rijstroken 1-2 en 3-6 (correct me if I'm wrong). Fend off over RS 3 en 4 betekent dat je RS 1 en 2 nog steeds open hebt (en RS 5, dus je hebt een "mooi" eilandje").
Om eilandvorming te voorkomen zul je dus RS 1-3 (of 1-4 voor vrije ruimte aan beide zijden van RS3) uit het verkeer moeten nemen of RS 3-6 (of 2-6 voor vrije ruimte aan beide zijden van RS3). Lange file gegarandeerd...

(Google maps geeft trouwens nog de oude situatie weer, met slechts vier rijstroken)

Klopt helemaal wat je zegt. Echter zit je met het feit dat je met een normale personenauto geen 3 rijstroken tegelijk kan blokken.


Ikwerk

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2012, 03:28:18
Rijstrook 3 t/m 6 in de kruizen. Auto in de fend-off op rijstrook 3/4 en kegelen vanaf je voertuig naar de vluchtstrook. Meer kan je niet doen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2012, 11:03:30
Het idee van de eerste veiligheidsmaatregelen is dat je een veilige werkplek kunt creëren direct na aankomst. Bij eenzijdig aanrijdgevaar (dus meerdere rijstroken in één richting) wil je bovendien een veilige vluchtweg en daarom geen eilandvorming. Afhankelijk van de situatie besluit de eerst ter plaatse komende eenheid welke eerste afzetting wordt opgetuigd.

Voor deze case zit je met een groot praktisch probleem: je hebt netto 5 rijstroken (RS6 is al fysiek afgezet) met een incident op RS3, mogelijk zelfs met uitsteek naar RS2 en/of RS4. Je eigen voertuig is altijd te klein om dit incident conform de regels af te dekken. Je zou immers stroken 1, 2 en 3 (afzetting naar middenberm) of stroken 3, 4 en 5 (afzetting naar buitenberm) moeten afblokken. Met een rijstrookbreedte van 3,60 meter heb je dus een behoorlijke vrachtwagen nodig om dat te fixen. Als je het incident afschermt, heb je een eiland met (enigszins) veilige werkplek zonder vluchtweg. Als je stroken 4 en 5 afschermt, heb je geen veilige werkplek maar wel een veilige vluchtweg. Onthoud altijd dat je auto de klap gaat opvangen, en dat kegels totaal geen bescherming bieden.

Wat in de praktijk de oplossing is zal afhangen van de verkeersdrukte, de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen, eventuele letsels, de risico-bereidheid van de hulpverlener, de eventuele melding die is gedaan, eventuele extra aanrijdende eenheden waarvan je kennis hebt (pas afschermen als je de middelen hebt is ook een optie!), enzovoort. Gebruik simpelweg je gezonde verstand, ga eerst en bovenal uit van je eigen veiligheid en houd de principes van de veiligheidsmaatregelen in gedachten.

(Er zitten zodanig veel mogelijkheden in deze case dat ik me niet laat verleiden tot het geven van een mogelijke oplossing. Het risico bestaat dan dat er bij een vergelijkbaar geval eenzelfde soort oplossing wordt toegepast die misschien dan wel helemaal niet geschikt is.)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2012, 13:45:10
Onthoud altijd dat je auto de klap gaat opvangen, en dat kegels totaal geen bescherming bieden.

Daarom lijkt het mij dat je je voertuig voor het ongeval zet in fend-off. De richting waarop je je afzetting maakt moet je denk ik een beetje bepalen aan de hand van de drukte: de minst drukke kant afzetten. Je kan natuurlijk je vluchtweg wel afetten met kegels aangezien je die voorlopig nog niet gaat gebruiken als eerste voertuig. Als daar dus iemand doorheen knalt dan is dat vervelend maar niet problematisch omdat daar dan niemand is. Op het moment dat je die afvoerroute gaat gebruiken dan zijn er al veel meer eenheden en heb je die weg ondertussen al goed afgezet.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid