Casus incident management snelweg A27

Auteur Topic: Casus incident management snelweg A27  (gelezen 5655 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2012, 14:28:47
@Koekerdt:
De regel is inderdaad de auto 100m vóór het ongeval in fend-off. Maar als je daarmee een eiland creëert, zit je opgesloten tussen het rijdende verkeer en kun je bij een klapper niet meer veilig wegkomen. Op de tweede plaats bieden kegels alleen maar schijnveiligheid: een auto die door de kegels klapt kan ook zomaar naar links of rechts uitbuigen doordat één van die kegels onder zijn wielen schiet.

Nogmaals: het is volledig situatieafhankelijk wat je hier als eerste en voorlopig enige auto gaat doen. Je kunt overwegen niets te doen, je kan ook overwegen om per rijstrook een stopteken te geven en de hele baan stil te zetten, om de twee uitersten maar eens aan te geven. Mijn boodschap en advies: denk eerst aan je eigen veiligheid als hulpverlener, en ren niet als een kip zonder kop naar het incident.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2012, 14:44:13
oke, duidelijk.

Maar ik denk wel dat er een behoorlijk file ontstaat als je 3 van de 5 rijstroken afsluit, op het moment dat die file langzaam voorbij rijd dan kan je tog wel het een en ander afzetten met kegels? er doorheen schieten zal niet gebeuren met die snelheid lijkt me.

Even een creatieve oplossing waarvan ik denk dat die vast niet toegestaan is maar ik ben benieuwd hoe jullie er over denken:

Rijstrook 5 afsluiten met veel blauw licht en bombarie, gewoon fend off zodat 6 (die al afgezet is) + de vluchtstrook vrij blijven als afvoerroute. Daardoor hoop je op een kijkersfile (want blauw = rem). Als er een flinke file staat de boel afsluiten, wat dan makkelijker gaat omdat het verkeer een heel stuk minder snel rijd.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2012, 15:02:23
Bij wegen met meer dan drie rijstroken waar de stremming op een in het midden gelegen rijstrook is is de aanbeveling om rs1 open te houden.
Redenering, rs1 is de snelste rs en de snelheid wil je wegnemen. Tevens heb je dan een extra vluchtweg/afvoerroute nl de vluchtstrook.

In dit geval zou ik zelf de eerst P in acht nemen en eerst mijn voertuig op 4&5 zetten en een paar van de kegels van de afgesloten rs op de weg zetten en dan mijn voertuig in FO zetten 50m voor het ongeval. Waarom maar 50m... ik ben het eerste voertuig, daarin heb ik alle middelen om EHBO en andere hulp te verlenen, dan helpt het niet als ik eerst een marathon moet lopen om bij mijn voertuig te komen. Eventuele opvolgende HV'rs kunnen dan de afzetting verruimen en verbeteren.

Eiland vorming wordt ten zeerste afgeraden niet alleen omdat je je vluchtroute wegneemt, maar omdat je de werkbare ruimte wegneemt. Denk maar eens in wat je ziet zo snel mensen een ongeval voorbij rijden.... "heej een vrije rs, snel erop en gassen". Dit is ook de reden waarom er kegels worden doorgeplaatst zodat je snelheid kunt maken om weer deel te nemen aan het verkeer.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2012, 17:09:48
..... en een paar van de kegels van de afgesloten rs ....
Ik gaf al eerder aan dat ik er vandeweek langsgereden ben. In mijn herinnering staat RS6 niet afgesloten met kegels voorbij de pijlwagen, maar met bakens.
Deze dingen dus:
Dat maakt de afzetmogelijkheden (en -gevaren) denk ik wel iets anders. Is er misschien nog iemand langsgereden die uitsluitsel zou kunnen geven: staan er kegels of bakens?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2012, 17:15:01
Ik gaf al eerder aan dat ik er vandeweek langsgereden ben. In mijn herinnering staat RS6 niet afgesloten met kegels voorbij de pijlwagen, maar met bakens.
Deze dingen dus:
Dat maakt de afzetmogelijkheden (en -gevaren) denk ik wel iets anders. Is er misschien nog iemand langsgereden die uitsluitsel zou kunnen geven: staan er kegels of bakens?
Nee je hebt gelijk deze bakens staan er. Die verzet je inderdaad niet zo makkelijk (al zal HIT of andere daar wel wat meer ervaring mee hebben ;)).

Moet wel zeggen dat ik zo wel weer andere gedachte opdoe dan ik eigenlijk had. Heb het alleen met een korte zelfstudie IM moeten doen en daardoor was ik al wel zover om fend-off te gaan staan, maar kwam zelf maar op max 2 stroken die ik dan kan afsluiten. Nu zou het in deze casus wel wat makkelijker zijn omdat de laatste auto een vrachtauto is, dan kan je wat makkelijk het voertuig op rijstrook 4 en 5 neerzetten omdat die vrachtauto toch wel blijft staan.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2012, 18:46:58
Tip om bakens te verplaatsen als je geen haak bij je hebt, kantel het geheel in jouw richting (door de bovenkant van het schildje naar jou toe te trekken) en duw vervolgens het hele geval voor je uit! Werkt perfect op asfalt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #16 Gepost op: 22 juli 2012, 18:17:15
Tip om bakens te verplaatsen als je geen haak bij je hebt, kantel het geheel in jouw richting (door de bovenkant van het schildje naar jou toe te trekken) en duw vervolgens het hele geval voor je uit! Werkt perfect op asfalt.

zijwaarts kantelen en de baak zelf klemmen in de voet (lichte draai aan de baak geven) werkt ook heel goed
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV