Blussen van brand in snackbar

Auteur Topic: Blussen van brand in snackbar  (gelezen 14707 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2012, 18:25:56
Schuim koelt bij mijn weten minder goed dan water, tot niet.

Bij een hevig brandje heb je zeer veel schuim nodig, want anders brandt je schuim gewoon op. Meer en zwaarder schuim dan One-seven kan aanbrengen (denk ik).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 26 juni 2012, 19:10:50
Schuim koelt bij mijn weten minder goed dan water, tot niet.

Bij een hevig brandje heb je zeer veel schuim nodig, want anders brandt je schuim gewoon op. Meer en zwaarder schuim dan One-seven kan aanbrengen (denk ik).
Bij deze brand richt je ook niks meer uit met schuim, dat schuim verbrandt gewoon, zonder ook maar 1 moment effectief te zijn geweest. Hier past maar 1 antwoordt, met lage druk ontzettend veel water naar binnen plonzen, en het liefst met het waterkanon.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #12 Gepost op: 26 juni 2012, 19:14:25
Bij deze brand richt je ook niks meer uit met schuim, dat schuim verbrandt gewoon, zonder ook maar 1 moment effectief te zijn geweest. Hier past maar 1 antwoordt, met lage druk ontzettend veel water naar binnen plonzen, en het liefst met het waterkanon.

Dat bedoel ik inderdaad. ;) Maar aangezien zelf geen brandweerman: wat was de uitkomst geweest als men meteen LD had ingezet?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2012, 19:19:18
je hebt hier al een bijkomend probleem dat er een rolluik voor zat, die zul je eerst weg moeten zien te krijgen (zagen). maar daarna zul je direct met lage druk in de slag moeten gaan.
De voortekenen waren overduidelijk, pand is verloren en de brand is druk bezig uitslaand te worden. Zorg dus dat je lage druk klaar hebt liggen, en eerst belendende percelen nat gaat houden ivm de hittestraling en dan zo snel mogelijk de brand aanpakken.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2012, 19:52:30
Ergo: overweging om met schuim te beginnen ivm het snackbar en frituurvet is een mogelijkheid, maar plan B had moeten zijn: direkt veel water er in pompen als plan A vertraging oploopt, danwel geen effect heeft?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 26 juni 2012, 19:59:19
Ergo: overweging om met schuim te beginnen ivm het snackbar en frituurvet is een mogelijkheid, maar plan B had moeten zijn: direkt veel water er in pompen als plan A vertraging oploopt, danwel geen effect heeft?
Bij branden als dit is het eventueel brandende frituurvet al niet meer interessant. Het welbekende boill-overeffect wat we kennen met dat kopje water in het brandende frituurvet weegt al niet meer op tegen de intensiteit van deze brand. ;)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #16 Gepost op: 26 juni 2012, 20:02:36
Bij branden als dit is het eventueel brandende frituurvet al niet meer interessant. Het welbekende boill-overeffect wat we kennen met dat kopje water in het brandende frituurvet weegt al niet meer op tegen de intensiteit van deze brand. ;)

Zou het water het frituurvet uberhaupt kunnen raken? Lijkt mij dat het water verdampt voor het bij die vetpan is.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #17 Gepost op: 26 juni 2012, 20:04:58
Zou het water het frituurvet uberhaupt kunnen raken? Lijkt mij dat het water verdampt voor het bij die vetpan is.

Ik denk dat dat frituurvet al lang opgebrand is, of al geen belang meer heeft.


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Reactie #18 Gepost op: 26 juni 2012, 20:35:13
Voor zover ik van het filmpje kan beoordelen en jullie mss. prijs stellen op een prof.mening: het pand huisvest dus meerdere bedrijfjes, compartimentering lijkt bij aankomst al doorbroken ( voor zover aanwezig ), het is een diep pand met aan beide zijden belendingen, het pand zit dicht ( rolluik ).
Iedereen die zich daarachter binnen bevind is niet meer, op basis van het RSTV, flink ontwikkelde, niet geventileerde brand, grote kans op een backdraft, flashover bij binnentreden, en een rookgasverbranding zoals op de film te zien. Korte afstanden naar er tegenover gelegen gevels ( straling ).
Conclusie: snel opschalen, stralen en kanonnen positioneren, ladders met torenstraal gereedmaken.
Niet naar binnen, en zoals hier gebeurd, de tegenover gelegen gevels afschermen want de stralingsflux is flink hoger dan 15 Kw en veroorzaakt uitbreiding. Ook in de achtergelegen straat zal ingezet moeten worden ( pijpenla effect ). Al met al in mijn ogen prima ingeschat door de BV. O0
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #19 Gepost op: 26 juni 2012, 21:46:11
Ook het inzetten van schuim op de gevel...?  ???