Blussen van brand in snackbar

Auteur Topic: Blussen van brand in snackbar  (gelezen 14704 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #20 Gepost op: 26 juni 2012, 22:08:10
Citaat
Schuim koelt nog best goed, dus je beschermt de constructie. In principe doet het hetzelfde als de gevel koelen met water maar schuim blijft langer zitten op de gevel waar water meteen naar beneden loopt.
Niet waar en in rapport van de brand in het boekopslag gebouw in Harlingen ook aangetoond met berekingen.
Frituurvet is in deze brand van geen enkel belang, puur bijkomstig. Als de frituurolie al zou branden is dat geen enkel probleem meer in deze situatie, ook niet als je met water koelt. (knap als je de straal rechtstreeks in de frituurbak krijgt  ;D)
Veel groter probleem kunen de vele bussen met haarlak(brandbaar drijfgas) en andere producten zijn in o.a de kapsalon en de aankleding en inventaris van de kledingwinkels in het pand.
Overigens weer een brand waarbij One Seven niet de enorme Knock down en koelend vermogen kreten waarmaakt  :-\
Ook opvallend, video beelden van het begin waar men minuten lang niets doet, alleen af en toe wat schuim van grote afstand naar binnen probeert te spuiten.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #21 Gepost op: 26 juni 2012, 22:46:08
jullie mss. prijs stellen op een prof.mening:
Excuus voor mijn vraag alvast.

U bent alleen de expert? Andere forumleden geven hierin geen professionele mening?
Ik ga uw expertise niet in twijfel trekken, maar in welk vakgebied bent u een prof cq expert cq ervaringsdeskundige?
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #22 Gepost op: 26 juni 2012, 22:47:49
U bent alleen de expert? Andere forumleden geven hierin geen professionele mening?

Het is maar net hoe je het leest. Hij zegt "EEN professionele mening". Dat doet mijns inziens geen afbreuk aan andere meningen.


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Reactie #23 Gepost op: 26 juni 2012, 22:55:32
Excuus voor mijn vraag alvast.

U bent alleen de expert? Andere forumleden geven hierin geen professionele mening?
Ik ga uw expertise niet in twijfel trekken, maar in welk vakgebied bent u een prof cq expert cq ervaringsdeskundige?

 ;)Helaas mijn bedoeling misgevat, ik ben zeker geen expert, wil ook vooral niks beter weten dan wie ook, ik geef alleen mijn impressie vanuit wat ik zie van het filmpje vanuit het oogpunt van mijn twintigjarig bestaan in het brandweervak als beroepsbevelvoerder. Met proff. bedoel ik vakmatig. En waar lees je dat ik stel expert te zijn ?, Jammer dat je zo uit je slof moet schieten.
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #24 Gepost op: 26 juni 2012, 23:00:33
Sorry ik las het anders.
Maar ik kan het ook mis hebben. Woorden kunnen bij de lezer onbewust een emotie oproepen, welke de schrijver in zijn geheel niet bedoeld heeft.
Dat is soms het nadeel van een geschreven tekst. 98uiye

Laat ik voorop stellen dat ik een mening / uitleg van een expert zeker waardeer  O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #25 Gepost op: 26 juni 2012, 23:01:47
Bij deze brand richt je ook niks meer uit met schuim, dat schuim verbrandt gewoon, zonder ook maar 1 moment effectief te zijn geweest. Hier past maar 1 antwoordt, met lage druk ontzettend veel water naar binnen plonzen, en het liefst met het waterkanon.

Ik mag dan geen brandweerman zijn, maar ik weet wel dat het ontzettend vele plons water niet uit de lucht komt vallen, ook niet uit een TS en ook niet uit een brandkraan. Zolang er geen grootwatertransport opgebouwd is lijkt het me niet verstandig om gaten te gaan zagen, maar juist voorkomen dat er zuurstof bij kan komen, totdat er voldoende water is. Schuim is een prima middel om te voorkomen dat er extra zuurstof in het pand komt door gaten en kieren af te schuimen. Anders zou ik het ook niet weten waarom ze OneSeven gebruikt hebben.


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Reactie #26 Gepost op: 26 juni 2012, 23:05:41
Ook het inzetten van schuim op de gevel...?  ???

Ja, dat schuim dus niet, heeft geen toegevoegde waarde bij het afschermen. Heb ik trouwens geen praktijkervaring mee, maar heb ook het Harlingen onderzoek gelezen whehe  e050
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Reactie #27 Gepost op: 26 juni 2012, 23:07:11
Sorry ik las het anders.
Maar ik kan het ook mis hebben. Woorden kunnen bij de lezer onbewust een emotie oproepen, welke de schrijver in zijn geheel niet bedoeld heeft.
Dat is soms het nadeel van een geschreven tekst. 98uiye

Laat ik voorop stellen dat ik een mening / uitleg van een expert zeker waardeer  O0

OK,  :)
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #28 Gepost op: 27 juni 2012, 00:31:58
Citaat
Zolang er geen grootwatertransport opgebouwd is lijkt het me niet verstandig om gaten te gaan zagen, maar juist voorkomen dat er zuurstof bij kan komen, totdat er voldoende water is. Schuim is een prima middel om te voorkomen dat er extra zuurstof in het pand komt door gaten en kieren af te schuimen. Anders zou ik het ook niet weten waarom ze OneSeven gebruikt hebben.
Wat een Bullsh... het is geen PUR schuim maar water, met 7 delen lucht verpakt in zeepbelletjes. En jij gaat voorkomen dat er zuurstof binnen komt door er water met lucht in te spuiten. >:D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #29 Gepost op: 27 juni 2012, 00:34:26
Gaten en kieren afschuimen om te voorkomen dat er lucht bij komt...

Dappere theorie. De praktijk lijkt mij een ietspietsie anders.
Kort gezegd: dat gaat je met dit pand dus niet lukken.