Blussen van brand in snackbar

Auteur Topic: Blussen van brand in snackbar  (gelezen 14775 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #60 Gepost op: 28 juni 2012, 09:34:52
En ik mis overigens de nevelkogel vaak bij brandbestrijding. Een ronddraaiende waterstraal die door gaatjes geperst wordt waardoor je enorm veel kleine druppeltjes dus stoom krijgt. Veel brandweermensen kennen deze oude uitvinding uit de Regio Brabant Zuidoost/Eindhoven niet. Er is/was een versie van LD 400 en 800 liter water per minuut met verlengpijpen. 800 liter water x 1700 liter stoomvorming = 1.360000 liter stoom....... per minuut!  

Overigens kwam ik dit filmpje tegen op internet over misschien wel de inzettechniek van de toekomst?!

GIMAEX Poseidon - TLF 40.flv

Leuk speeltje hoor, maar werkt dit ook bij betonnen/bakstenen gebouwen?

We hebben een bluskogel die lijkt op de kop van dat apparaat bij ons ergens in de TS liggen en een lange buis die daar aangekoppelt kan worden op het dak liggen, aan het uiteinde van die buis zit dan weer een gewone stortz koppeling. Met een beetje groffe mankracht denk ik dat je dat ding wel door een dunne garagedeur heen kan stompen maar meer dan dat lukt ook niet. Maar daar zie ik meer toekomst in dan in dat hele kraan systeem.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #61 Gepost op: 28 juni 2012, 11:03:16
Een nevelkogel is ook geen ram-apparaat maar een vorm van een straalpijp.

Je woorden zijn opmerkelijk "ergens op de TS" geeft volgens mij aan dat het een verloren kindje is en veel brandweermensen niet weten wat ze met dit apparaat kunnen doen.

En uit het filmpje van de kraan met ram/bluskop blijkt dat er op de hele wereld innovatie plaats vindt. Ik denk overigens niet dat het verstandig is om dwars door bakstenen heen te rammen. Dan maak je de constructie ook zwak en overigens hebben we daar het Cobra-systeem voor. Deze is helaas alleen in Rotterdam aanwezig. Wel zie ik oplossingen in bedrijfshallen, rolluiken, zolderbranden of gewoon door een raam of deur heen. Een aantal dingen vielen mij op. De arm van kraan is beperkt van lengte, het is niet te vergelijken met een hoogwerker. Het bedienen van het apparaat vraagt nogal wat terughoudendheid omdat je anders een pand compleet sloopt. En het is een kostbare oplossing.

Laten we het eerst eens zoeken bij de basis. We hebben in NL heel veel goede en gemotiveerde mensen. Ik ben het eens met de stelling dat je met een goede selectie, goede opleidingen en oefeningen ver komt. Met de juiste dekkingsgraad en goed materieel kun je snel ter plaatse zijn. De brandweermens loopt inmiddels altijd hard bij iedere melding.....toch?! En een brandweermens heeft een actieve houding om opleidingen te volgen, oefeningen te draaien en inzetten te evalueren....toch?! Daarnaast stopt ieder brandweermens ook prive nog tijd in het bekijken van incidenten (internet is top!) en het lezen van inzetverslagen en rapporten....toch?! Hierdoor herkent de brandweermens eerder het "plaatje" zodra je ook zo'n klus krijgt.....toch?! En een brandweermens zorgt dat hij in topconditie is zodat hij alles kan geven als het spannend wordt....toch?!

Wat ik probeer te zeggen is dat de brandweer niet alleen door het management gemaakt wordt maar juist door iedereen. Dat jezelf ook heel veel kunt doen om je vak goed te beheersen. Nu heb ik misschien iets makkelijker praten omdat het al 22 jaar mijn werk is en ik 24/7 per dag met veiligheid en calamiteiten bezig ben. Maar de houding moet niet uitmaken of je nu beroeps of vrijwilliger bent. Ik ken beide werelden en ben naast mijn beroepsperiode ook altijd vrijwilliger geweest. Daarom ook de boodschap voor het management, koester deze groep want het zijn allemaal kanjers! En voor de brandweermensen zelf......zorg dat je de beste wordt in je vak!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #62 Gepost op: 28 juni 2012, 18:07:49
Ik ken beide werelden en ben naast mijn beroepsperiode ook altijd vrijwilliger geweest. Daarom ook de boodschap voor het management, koester deze groep want het zijn allemaal kanjers!
En dat geldt voor elke vrijwilliger als ik zo vrij mag zijn.
En ik denk ook dat menig manager eens meer zou moeten luisteren naar de beleving en de passie van een vrijwilliger om zijn/haar werk te doen. Maar dat is weer een andere discussie.  998765
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #63 Gepost op: 28 juni 2012, 18:30:22
Het is bedoelt brandweerbreed dus zowel de vrijwilligers als de beroepskrachten.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #64 Gepost op: 28 juni 2012, 19:50:33
En dat geldt voor elke vrijwilliger als ik zo vrij mag zijn.
En ik denk ook dat menig manager eens meer zou moeten luisteren naar de beleving en de passie van een vrijwilliger om zijn/haar werk te doen. Maar dat is weer een andere discussie.  998765

Doet me denken aan dit filmpje  ;)

http://www.youtube.com/watch?v=W9OqOSRzdAY