Ophef op twitter na foto-incident na zelfdoding op station - Driehuis 27-06-2012

Auteur Topic: Ophef op twitter na foto-incident na zelfdoding op station - Driehuis 27-06-2012  (gelezen 61523 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Wat een gedoe zeg! We laten op TV een loods vol met kinderlijkjes in Syrië zien, lijken zijn heel normaal op tv maar een foto van iemand die voor een trein springt kan niet.
Die persoon springt kennelijk willens en wetens voor een trein. Hij/zij traumatiseert de machinist, de inzittenden en de hulpdiensten, jaagt de maatschappij op kosten en vertraagt heel veel reizigers en dan is het respectloos als men een foto post... mwah

Dus als een familielid e.d. van jou voor de trein springt, en je ziet toevallig de foto voorbij komen op Twitter dan denk je ook mwah?


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
@GLZ: er is een verschil tussen kinderlijkjes (in 'normale' toestand zonder alle ledematen los van elkaar) en een persoon die voor de treingesprongen is waarvan alle ledematen verspreid over het spoor liggen. Ik denk dat vele een normaal overleden lichaam nog wel trekken, maar ik denk dat je wel een hele sterke maag moet hebben om een foto te zien van iemand die voor de trein is gesprongen. Het is niet voor niets dat zelfs hulpverleners er trauma's aan over kunnen houden.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Dus als een familielid e.d. van jou voor de trein springt, en je ziet toevallig de foto voorbij komen op Twitter dan denk je ook mwah?
nou ja, toevallig voorbij komen, je moet er toch eerst wel voor zoeken denk ik zo.
Maar ja, ik zou me de reacties van de twittergemeenschap wel kunnen voorstellen. Misschien niet meer mwah, maar wel begrijpelijk. Ik heb weinig respect voor mensen die zelfmoord plegen, ik heb wel begrip voor de gevoelens en de situatie waarin die mensen verkeren maar niet voor de egoïstische keuze om anderen te traumatiseren.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
nou ja, toevallig voorbij komen, je moet er toch eerst wel voor zoeken denk ik zo.
Maar ja, ik zou me de reacties van de twittergemeenschap wel kunnen voorstellen. Misschien niet meer mwah, maar wel begrijpelijk. Ik heb weinig respect voor mensen die zelfmoord plegen, ik heb wel begrip voor de gevoelens en de situatie waarin die mensen verkeren maar niet voor de egoïstische keuze om anderen te traumatiseren.

mensen die één keer een slechte dag hebben springen niet zomaar voor de trein. Ik denk dat je er wel erg luchtig over denkt, tenminste zo komt het op mij over...


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Overigens stonden bij dit incident ook al foto's op twitter:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=64703.0


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
@GLZ: er is een verschil tussen kinderlijkjes (in 'normale' toestand zonder alle ledematen los van elkaar) en een persoon die voor de treingesprongen is waarvan alle ledematen verspreid over het spoor liggen. Ik denk dat vele een normaal overleden lichaam nog wel trekken, maar ik denk dat je wel een hele sterke maag moet hebben om een foto te zien van iemand die voor de trein is gesprongen. Het is niet voor niets dat zelfs hulpverleners er trauma's aan over kunnen houden.
De meeste brandweermensen en andere hulpverleners kennen het plaatje wel ja.... helaas.

Nagenoeg alle fotografen en hulpverleners weten heel goed wat ze kunnen plaatsen op internet en wat niet, en dat vind ik een goede zaak. Ik zeg dus ook niet dat de foto maar gepubliceerd moet worden, maar ik vind de ophef overdreven. Er staat zoveel shit op internet en dan gaat de politie zich tegen een foto bemoeien en het respectloos noemen. Er zijn belangrijkere dingen.

mensen die één keer een slechte dag hebben springen niet zomaar voor de trein. Ik denk dat je er wel erg luchtig over denkt, tenminste zo komt het op mij over...
Nee, ik denk er niet luchtig over.
Als iemand een slechte dag zou hebben en een foute keuze zou maken zou ik er nog wel begrip voor kunnen hebben. Mensen die al lange tijd rondlopen met allerlei depressieve gedachten kunnen ook hulp zoeken en kunnen hun voorgenomen acties overdenken.


sylvester1986

  • Gast
Er zijn wel ergere dingen te zien op het net en of het respectloos is? Ja dat zeker.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Nee, ik denk er niet luchtig over.
Als iemand een slechte dag zou hebben en een foute keuze zou maken zou ik er nog wel begrip voor kunnen hebben. Mensen die al lange tijd rondlopen met allerlei depressieve gedachten kunnen ook hulp zoeken en kunnen hun voorgenomen acties overdenken.

Nabestaanden kiezen er anders niet voor, de overledene zal niet met de foto's geconfronteerd worden...

Daarnaast weet jij duidelijk niet wat een depressie inhoudt, dat is iets totaal anders dan "depressieve gedachten"  :-X


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Ik denk dat GLZ wel erg kort door de bocht gaat. Het gaat hier om beelden die geen journalistieke waarde hebben en puur voor eigen bejag worden geplaatst op Twitter. Dit terwijl je er vanuit kan gaan dat familie nog niet geïnformeerd zijn en ook toegang hebben tot social media.

In Syrië zijn er heel andere motivaties om beelden op Twitter te zetten, namelijk de inperking van de persvrijheid.

De reden dat ik in dit geval tegen ben is omdat hier dus sprake is van een incident in de privésfeer waarbij familie nog niet ingelicht is waarschijnlijk en de nieuwswaarde daarmee 0,0 is.


Erik Schaddelee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • Journalist/Fotograaf/Video
    • Schaddelee Fotografie
Nadat ik de berichtgeving in het forum had gezien ben ik even gaan zoeken om te kijken waar het precies om gaat. Tot mijn grote verbazing gaat het hier niet om volwassen mensen maar om de 'jeugd van tegenwoordig'.  Jochies rond de 15 en 16 die het schijnbaar kicken vinden om zoiets van dichtbij te bekijken. En met de huidige mentaliteit plus telefoons is een foto én video zo gemaakt. Hoewel de jongen in kwestie spijt heeft, zijn de foto's en video nog steeds met gemak op het www te vinden.

Maar, en dat is iets wat ik al een aantal jaren roep, is met de opkomst van de smartphones dit srt zaken bijna niet meer in de hand te houden. Laat staan dat het beheersbaar is. Dan zeggen ze van ons journalisten dat wij aasgieren en sensatiezoekers zijn. Feit is wel dat de beroepjournalisten (met de juiste perskaarten etc) over het algemeen meer in de gaten worden gehouden (of zelfs belemmerd) door de politie om beelden te maken, dan dat er op de omstanders wordt gelet.

Misschien dat een actie als deze de discussie weer eens op gang brengt. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het plaatsen van deze beelden ronduit belachelijk is. Zoiets doe je gewoon niet.!
Groeten,  Erik