Ophef op twitter na foto-incident na zelfdoding op station - Driehuis 27-06-2012

Auteur Topic: Ophef op twitter na foto-incident na zelfdoding op station - Driehuis 27-06-2012  (gelezen 61531 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

reindervanzaanen

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • Foto-en Videograaf in Amsterdam-Amstelland
    • Reinder van Zaanen - Ooggetuige
Mijn reactie geplaatst op de website van RTV N-H :

Natuurlijk moet je GEEN foto plaatsen van een slachtoffer van zelfdoding, maar wie heeft in zijn jeugd niet eens een stomme fout gemaakt waar je later heel veel spijt van hebt. Belangrijker is hoe leer je de jeugd om te gaan met die geweldige VRIJHEID in de sociale media die we tegenwoordig hebben. Ik zelf fotografeer al ruim dertig jaar incidenten en probeer altijd zo veel mogelijk de slachtoffers buiten beeld te houden en zeker niet close in beeld te brengen. Alleen als de nieuwswaarde extreem hoog is dan maak ik daar soms een uitzondering op.
Ook ik heb vroeger foto's gemaakt waarvan ik later dacht dat ik dat beter niet had kunnen doen. Maar maken en publiceren zijn twee verschillende dingen, de foto ging toen naar de krant en daar zat een fotoredacteur die als een buffer functioneerde en die plaatste een foto uitsluitend als de krant of het persbureau achter het gepubliceerde beeld stond.

Reinder van Zaanen
Foto- en Videograaf


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Is het wel belachelijk?

Ik bedoel, we zitten allemaal voor het 8 uur journaal oorlogsbeelden te bekijken waarbij de afzonderlijke lichaamsdelen je ook te gemoed komen. Feit is dat mensen dit soort beelden blijkbaar willen zien. Het succes als website zoals 112xxxxxx.nl en RegioABC.nl is natuurlijk prima te verklaren. Waarom zou je het nieuws niet zo mogen brengen zoals het te vinden is?

Natuurlijk je zal respect moeten hebben voor andermans gevoelens, maar dan nog.... Valt dit niet gewoon onder vrijheid van meningsuiting?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Nee, ik denk er niet luchtig over.
Als iemand een slechte dag zou hebben en een foute keuze zou maken zou ik er nog wel begrip voor kunnen hebben. Mensen die al lange tijd rondlopen met allerlei depressieve gedachten kunnen ook hulp zoeken en kunnen hun voorgenomen acties overdenken.

En denk jij dat die hulp voor iedereen zo vanzelfsprekend is? Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat niet zo is. Ook ik heb ooit het moment gehad dat ik mijn leven wilde beeindigen. Godzijdank hebben agenten mij op tijd weggehaald, anders had ik dit nu niet geschreven. Maar je kunt zo in een depressie zitten dat je echt geen uitkomst meer ziet. En hulp zoeken is helaas niet altijd de oplossing.

In mijn geval had ik al jaren lang hulp voor mijn problemen. Tenminste voor zover je het hulp kon noemen. Ik kwam jaren bij het GGZ Maar er was nooit iemand die mij hielp omdat men altijd ziek was, op vakantie was, Overspannen was of ontslag had genomen. Ik ben jarenlang aan het lijntje gehouden voor niets. Je zult dus begrijpen dat ik op het gegeven moment geen hulp meer geaccepeerd heb. Gewoon omdat ik niet het gevoel had dat ik iemand zou kunnen vertrouwen op dit gebied.

Ik kan je vertellen dat het plegen van zelfmoord of het in ieder geval proberen is een verschikkelijke keuze waar de springen zelf niet achter staat. Want degene die het doet wil nooit dood. Hij wil heel graag verder leven maar ziet totaal geen uitkomst meer in z'n problemen. Dat doet hem besluiten deze verschikkelijke keuze te maken.


Ik heb weinig respect voor mensen die zelfmoord plegen, ik heb wel begrip voor de gevoelens en de situatie waarin die mensen verkeren maar niet voor de egoïstische keuze om anderen te traumatiseren.

Dat is een keuze die jij maakt, daar kan het suicidale persoon niets aan veranderen. Toch is men toch vaak op zoek naar een stuk respect, acceptatie en begrip. De keuze om een einde aan het leven te maken komt pas op het moment dat dit nergens te vinden is. Dus als jij geen respect hebt voor dat soort momenten, daar hebben deze mensen totaal geen boodschap aan. Het niveau van het zoeken naar respect zijn ze allang gepasseerd. Vaak voelen ze zich allang verworpen en niet geaccepteerd binnen de maatschappij.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


katjen

  • Interventie-hulpverlener rode kruis
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
ben ik blij dat twitter voorlopig nog aan me voorbij gaat.

@GLZ : ja zelfmoord is egoïstisch maar dat deze mensen geen hulp zouden zoeken alvorens zoiets drastisch te doen......nee echt niet.
Heb zelf ook iemand weten zelfmoord plegen en goed geweten dat deze persoon jarenlang geworsteld heeft met ups en downs , dat hij jarenlang gesteund is geweest door vrienden en familie, dat hij zelf oplossingen zocht.
Het heeft jammer genoeg niet mogen baten.
Denk dus zeker niet dat zoiets effe lichtzinnig word genomen.

Dankzij internet blijven we graag op de hoogte van alles wat gebeurd maar te expliciet neen dank je.
Denk eerst na voor je zoiets openbaar zet.
Kan allemaal spectaculair zijn en klinken ......."ik was er toch bij en vanop rij 1". Als het de fotograaf of twitteraar van dienst zijn koude kleren niet meer raakt, vraag ik me af wat het volgende gaat zijn... :(


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Gaan we het hier nu algemeen over zelfmoord, de reden daarvan en/of de gevolgen voor nabestaanden hebben of meer over de disucussie waarom je foto's wel of niet zou moeten plaatsen.....

Overigens is bij mijn weten nog nooit onderzocht als wel plaatsen misschien een remmende werking heeft voor mensen die met het idee lopen.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Gaan we het hier nu algemeen over zelfmoord, de reden daarvan en/of de gevolgen voor nabestaanden hebben of meer over de disucussie waarom je foto's wel of niet zou moeten plaatsen.....

De discussie hier graag alleen beperken tot het feit dat (foto's van) dit incident (en soortgelijke incidenten) op twitter/internet geplaatst zijn/worden.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Dat is een keuze die jij maakt, daar kan het suicidale persoon niets aan veranderen. Toch is men toch vaak op zoek naar een stuk respect, acceptatie en begrip. De keuze om een einde aan het leven te maken komt pas op het moment dat dit nergens te vinden is. Dus als jij geen respect hebt voor dat soort momenten, daar hebben deze mensen totaal geen boodschap aan. Het niveau van het zoeken naar respect zijn ze allang gepasseerd. Vaak voelen ze zich allang verworpen en niet geaccepteerd binnen de maatschappij.

Luke, deze discussie draait om respect en ik heb diep respect voor jouw verhaal en de ontwikkelingen in jouw leven die jij doorgemaakt hebt. Jij bent gelukkig uit het dal geklauterd.

Je geeft zelf al aan dat mensen die zelfmoord plegen niets meer geven om respect en zich van de maatschappij afgekeerd hebben. Dat is nu net hetgene wat ik in deze discussie bedoel. Mensen keren zich van de maatschappij af, vind je het gek dat de maatschappij zich ook van deze mensen af keert als ze voor de trein springen?
Nogmaals, ik ben geen voorstander van gore foto's (en zou ze nooit maken, plaatsen of verspreiden) en ik weet dat het een beladen onderwerp is, maar ik vind de ophef overdreven.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Ichthus Lyceum reageert direct met opvang voor getuigen zelfmoord

Ichthus Lyceum reageert direct met opvang voor getuigen zelfmoord/ Foto: Ko van Leeuwen

Laatste update 27 juni 2012 15:38

DRIEHUIS - Tientallen leerlingen van het Ichthus Lyceum zijn woensdagmiddag ongewild getuige geweest van een gruwelijk tafereel door een zelfdoding op NS-station Driehuis, meldt de IJmuider Courant.

Nog geen tien minuten na het incident zet directeur Alexander Volmer het opvangscenario van de school in werking. ,,Ik werd gebeld tijdens een vergadering en ben meteen met een stel docenten naar het station gegaan. Andere docenten zorgen dat leerlingen die nog in de school zijn daar blijven. ,,Bij het station heb ik eerst gecontroleerd of het niet om een leerling van onze school ging. Even later zijn we terug naar school gegaan, met zeventig leerlingen die op dat moment op het station waren. We hebben hun ouders gebeld om ze op de hoogte te stellen.’’

Het zorgteam van het Ichthus Lyceum verdeelt de leerlingen over twee lokalen en gaat het gesprek met ze aan. ,,Met al die zeventig leerlingen, degenen die al op het station op de trein stonden te wachten maar ook zij die later zijn gaan kijken. Ze hebben gruwelijke dingen gezien en hoe sneller je begint met dat te verwerken, hoe beter’’, zegt de directeur.
Politie Kennemerland heeft direct slachtofferhulp ingeschakeld en naar de school gestuurd. De hele middag is gesproken met leerlingen en hun ouders.
Samen sterk in de hulpverlening!


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Gewoon plaatsen, er is in mijn ogen niets mis mee. Het internet is één groot "VRIJ" medium, dat een Krant of nieuwswebsite bepaalde foto's niet plaatst kan ik inkomen. Maar wanneer iemand zelfstandig opzoek moet gaan naar dit soort specifieke foto's is er naar mijn mening helemaal niets op tegen. De persoon die zoek maakt namelijk zelfstandig de keuze op er na te willen kijken.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Treinmachinist @Treinmachinist
Nog altijd met zeer veel plezier werkzaam in het mooiste kantoor van de NS, namelijk de cabine van de trein.
· http://treinmachinist.blogspot.com/

#NS Sterkte collega met je springer te #Driehuis.En met die puber die foto's heeft geplaatst wil ik wel een "gesprekje" onder 4 ogen voeren!

27 juni 12 om 17:14 via web
Samen sterk in de hulpverlening!