Ophef op twitter na foto-incident na zelfdoding op station - Driehuis 27-06-2012

Auteur Topic: Ophef op twitter na foto-incident na zelfdoding op station - Driehuis 27-06-2012  (gelezen 61535 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Gewoon Zwart beeld weergeven en er bijzetten dat het schokkend kan zijn en je kan kijken op eigen risico. Eigenlijk wel typisch Nederland....een foto van een persoon dat zelfmoord heeft gepleegd en direct ophef.  98uiye


Gast

  • Gast
Alleen al het feit DAT er "kinderen" foto's maken van zo'n gruwelijk iets is dieptriest, waar is hun moraal, ethiek en gevoel voor fatsoen gebleven. Of zijn ze nu al zo afgestompt, geestelijk, dat ze er geen moeite mee hebben om hun HTC of Iphone erop te richten en af te drukken "leuk, voor op Twitter"....

De Maatschappij, dat ben jij. Nou, dan is deze maatschappij steeds dieper en dieper aan het wegzakken in gebrek aan fatsoen, moraal, ethiek en ouders die hun kinderen opvoeden wat hoort en wat niet hoort.
En dat staat geheel los van vrijheid van meningsuiting of zoeken op internet naar gruwelijke foto's.


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
En met die puber die foto's heeft geplaatst wil ik wel een "gesprekje" onder 4 ogen voeren!

Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op, Waarom zou je met iemand die de werkelijkheid brengt een "gesprekje" onder 4 ogen moeten voeren.
Natuurlijk, een springer kan een zeer traumatische werking hebben op betrokkenen en omstanders. Maar het feit dat een foto naar buiten wordt gebracht kan toch geen reden zijn om iemand maar te bedreigen? Kom zeg....
 
De gene die de foto heeft gemaakt heeft niets anders gedaan dat de realiteit en werkelijkheid op Twitter gezet. We leven toch niet in een land vol censuur? Ik zie een mogelijk traumatische werking ook niet in relatie tot het plaatsen van een foto, maar dat zal wel aan mij liggen.....


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Alleen al het feit DAT er "kinderen" foto's maken van zo'n gruwelijk iets is dieptriest, waar is hun moraal, ethiek en gevoel voor fatsoen gebleven. Of zijn ze nu al zo afgestompt, geestelijk, dat ze er geen moeite mee hebben om hun HTC of Iphone erop te richten en af te drukken "leuk, voor op Twitter"....

De Maatschappij, dat ben jij. Nou, dan is deze maatschappij steeds dieper en dieper aan het wegzakken in gebrek aan fatsoen, moraal, ethiek en ouders die hun kinderen opvoeden wat hoort en wat niet hoort.
En dat staat geheel los van vrijheid van meningsuiting of zoeken op internet naar gruwelijke foto's.

Kom op zeg, wanneer iemand vindt dat hij/zij iets mag plaatsen op internet is deze persoon afgestopt en geestelijk mis? Waarom zouden mensen die hier geen probleem mee hebben een andere moraal of ethiek hebben? Laat staan dat hun fatsoen anders zou zijn. Jij bent mensen nu wel heel erg in de verwerpelijke vakjes aan het duwen... Vind je ook niet?

Deze dingen, en de discussie er omheen staan in mijn ogen helemaal niet los van "de vrijheid van meningsuiting" en/of opzoek gaan naar foto's
Het gaat er om dat iedereen zolang het niet tegen de wet is mag publiceren wat hij/zij wil. Aangezien op het tonen van een lijk geen portretrecht meer zit kan hier ook weinig mee mis zijn in dat opzicht.

Laten we nu niet met een betuttelende vinger gaan wijzen dat iets niet mag, gewoon iedereen zijn of haar ding laten doen, stoor jij je er persoonlijk aan, dan kijk je toch gewoon niet?


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Dit plaatje slaat de spijker aardig op de kop... (nee, geen foto van het gruwelijke aanzicht..)

https://twitter.com/MelanieDik/status/217992077613604866/photo/1



Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Dit plaatje slaat de spijker aardig op de kop... (nee, geen foto van het gruwelijke aanzicht..)

https://twitter.com/MelanieDik/status/217992077613604866/photo/1



Het plaatje slaat de plak behoorlijk mis. De springer had al gesprongen, m.a.w. het incident had dus al plaats gevonden en iedereen kan nagaan dat er voor omstanders op dat moment niet meer veel valt te doen..... Mensen wegzetten als de zogenoemde kijkers die vervolgens geen hand uitsteken is in dit geval mijn ziens niet op z'n plaats.....


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Bullet NL: Het plaatje laat wel degelijk zien, hoe met name de jeugd zich gedraagt in deze tijd.

Nu wordt je op Twitter geconfronteerd met een foto, zonder dat je er om hebt gevraagd. Als iemand Driehuis, of trein had ingetoetst, was al snel deze foto naar voren gekomen. Zonder waarschuwing, of what so ever.

Bijkomend punt: Sinds wanneer is het schieten van een foto belangrijker, dan andere aanwezigen op het perron te weren van dit gruwelijke beeld? Je wilt anderen toch juist op afstand houden, om hen een trauma te besparen?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
En denk jij dat die hulp voor iedereen zo vanzelfsprekend is? Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat niet zo is. Ook ik heb ooit het moment gehad dat ik mijn leven wilde beeindigen. Godzijdank hebben agenten mij op tijd weggehaald, anders had ik dit nu niet geschreven. Maar je kunt zo in een depressie zitten dat je echt geen uitkomst meer ziet. En hulp zoeken is helaas niet altijd de oplossing.

In mijn geval had ik al jaren lang hulp voor mijn problemen. Tenminste voor zover je het hulp kon noemen. Ik kwam jaren bij het GGZ Maar er was nooit iemand die mij hielp omdat men altijd ziek was, op vakantie was, Overspannen was of ontslag had genomen. Ik ben jarenlang aan het lijntje gehouden voor niets. Je zult dus begrijpen dat ik op het gegeven moment geen hulp meer geaccepeerd heb. Gewoon omdat ik niet het gevoel had dat ik iemand zou kunnen vertrouwen op dit gebied.

Ik kan je vertellen dat het plegen van zelfmoord of het in ieder geval proberen is een verschikkelijke keuze waar de springen zelf niet achter staat. Want degene die het doet wil nooit dood. Hij wil heel graag verder leven maar ziet totaal geen uitkomst meer in z'n problemen. Dat doet hem besluiten deze verschikkelijke keuze te maken.


Dat is een keuze die jij maakt, daar kan het suicidale persoon niets aan veranderen. Toch is men toch vaak op zoek naar een stuk respect, acceptatie en begrip. De keuze om een einde aan het leven te maken komt pas op het moment dat dit nergens te vinden is. Dus als jij geen respect hebt voor dat soort momenten, daar hebben deze mensen totaal geen boodschap aan. Het niveau van het zoeken naar respect zijn ze allang gepasseerd. Vaak voelen ze zich allang verworpen en niet geaccepteerd binnen de maatschappij.

Aan de hand van jouw verhaal wil ik iedereen eens wijzen op een uitzending van "Over de streep" van (volgens mij gisteravond), hierin worden jongeren gevraagd om over de streep te stappen bij bepaalde vragen. Hier is het woord "Respect" helemaal tot zijn recht gekomen.
@Luke, er staat nog een PM op je te wachten voor antwoord. (was over iets anders)  ;)
En heel veel respect voor jou, man!  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dirtdiver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 469
(638) 2eNoodhulp Wijkagent OvD-P en KLPD
Door mij gemaakt, heb bij het incident zelf niet gefilmd omdat ik het niet gepast vind.


NvdHaar

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Ik weet niet hoe iemand zo afgestompt kan zijn om zoiets op twitter te kunnen zetten, ik snap ook de meerwaarde hier niet zo van, aandacht? De meesten hebben de foto's verwijderd nadat ze er kritiek op kregen. Misschien dat ze daar wat van leren aangezien het zelf niet in ze op kwam om met enige behoudenheid met deze beelden om te gaan. Ik hoop wel dat dit mensen afschrikt om (op deze manier) zelfmoord te plegen want voor de betrokkenen, zoals de machinist moet dit verschrikkelijk zijn.