Ophef op twitter na foto-incident na zelfdoding op station - Driehuis 27-06-2012

Auteur Topic: Ophef op twitter na foto-incident na zelfdoding op station - Driehuis 27-06-2012  (gelezen 61698 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Ik weet niet hoe iemand zo afgestompt kan zijn om zoiets op twitter te kunnen zetten, ik snap ook de meerwaarde hier niet zo van, aandacht? De meesten hebben de foto's verwijderd nadat ze er kritiek op kregen. Misschien dat ze daar wat van leren aangezien het zelf niet in ze op kwam om met enige behoudenheid met deze beelden om te gaan. Ik hoop wel dat dit mensen afschrikt om (op deze manier) zelfmoord te plegen want voor de betrokkenen, zoals de machinist moet dit verschrikkelijk zijn.

Het zelfmoord plegen door voor een trein te springen, vind ik (met mij velen) de meest egoïstische manier van zelfmoord. Ik heb echter de laatste zin schuingedrukt, aangezien ik hierover iets wil opmerken.
Dit soort foto's, welke mensen een overledene laten zien, geraakt door een trein, kunnen namelijk ook net die laatste stap betekenen. Depressieve mensen zien namelijk hoe effectief deze actie is geweest, helaas.

Ik hoop dan ook dat de geestelijke gezondheidszorg in Nederland een betere behandelwijze kan vinden, om mensen welke in een diep dal zitten, te behoeden voor zichzelf en het verdriet van anderen.


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Ik vraag me altijd af hoe diep moet je in de put zitten om op zon manier een einde aan je leven te maken, dan is er wel meer dan het even niet meer zien zitten.

Het is een gruwelijk gezicht, wat niemand wil zien. Als machinist/conducteur niet, als hulpverlener niet en als omstander ook niet. Ik vind het ook een "zieke" actie om zulke foto's op internet te zetten. Als we dit goed gaan keuren, hoeven de fotograven in mijn optiek ook geen slachtoffers van verkeersongevallen onherkenbaar te gaan maken.

Mijn reactie op twitter toen ik de foto zag staan:

‏@HN******
En weer zon zieke geest die foto's van een trein incident op twitter zet... ‪#wateenwereld‬

  via Twitter for iPhone


Gast

  • Gast
Kom op zeg, wanneer iemand vindt dat hij/zij iets mag plaatsen op internet is deze persoon afgestopt en geestelijk mis? Waarom zouden mensen die hier geen probleem mee hebben een andere moraal of ethiek hebben?
Precies zoals je het zegt "een andere moraal en andere ethiek". Het gaat niet om "iets op het internet plaatsen", het gaat om een verminkt lichaam, wat wel of niet herkenbaar voor het overgrote deel van mensen een luguber iets is om te zien. Iets waar je normaal gezien (let wel in MIJN ogen normaal) niet eens bij blijft staan te kijken, laat stáán foto's van gaat maken.

Citaat
Laat staan dat hun fatsoen anders zou zijn. Jij bent mensen nu wel heel erg in de verwerpelijke vakjes aan het duwen... Vind je ook niet?

Ik denk inderdaad dat mensen die bewust foto's maken van een lichaam wat overreden is door een trein een andere fatsoensnorm hebben ja. Ik denk inderdaad dat je dan een stukje menselijkheid, gevoel voor fatsoen, mist ja. Het is in mijn ogen een overduidelijk teken van de verharding, niet van "de maatschappij" maar van de jeugd die zonder gene of zonder misselijkheid daar doodgemoedereerd een plaatje van kunnen schieten. Als zoiets ze koud laat wat voor gevoel zit er dan nog wél in zo iemand zijn donder?
En nee hoor, daarmee duw ik niemand in een vakje. Ik doe niet aan vakjes, ik doe wel aan gedragsobservatie en wat ik daarvan vind heeft niets met vakjes te maken.

Citaat
Het gaat er om dat iedereen zolang het niet tegen de wet is mag publiceren wat hij/zij wil. Aangezien op het tonen van een lijk geen portretrecht meer zit kan hier ook weinig mee mis zijn in dat opzicht.
Blijft de vraag openstaan welk nut dit dient, persoonlijk nut "Kijk, ik heb een lijk gefotografeerd!" nou, joehoe, so fucking what? of het algemeen nut "Iedereen moet kijken naar dit lijk wat ik gefotografeerd heb!" nou, dáár zaten we op te wachten!
Het tonen van een lijk in verband brengen met portretrecht vind ik bijzonder verwerpelijk, piëteit met de nabestaanden zou zwaarder moeten wegen dan "hij is dood, klik, het mag"

Citaat
Laten we nu niet met een betuttelende vinger gaan wijzen dat iets niet mag, gewoon iedereen zijn of haar ding laten doen, stoor jij je er persoonlijk aan, dan kijk je toch gewoon niet?
Dat is mijns inziens de meest grote dood-doender in gebruik bij eenieder die egoïsme, of gebrek aan medeleven/mededogen voor anderen, hoog bij zichzelf in het vaandel heeft staan.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Aangezien op het tonen van een lijk geen portretrecht meer zit kan hier ook weinig mee mis zijn in dat opzicht.
Na het goed doorlezen van de reacties stuit ik toch even op dit stukje. Eigenlijk 'te ziek voor woorden' om zoiets serieus op een hulpverleningsforum te schrijven, waar vele al eens in het echt met zo'n situatie te maken hebben gehad. Ik blijf het echt een bizarre gedachtegang vinden... :-X :-X
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


sylvester1986

  • Gast
Is het werkelijk zo'n erge/enge/nare foto dat er zo'n ophef over is?


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Ik heb de miniatuur van een foto gezien doordat ik Tweetdeck gebruik door een malloot die hem geretweet had.

De meeste mensen zouden weglopen als zoiets gebeurd was indien duidelijk was dat alle hulp te laat zou zijn. Maar nee, hier stonden rijen mensen te kijken bij het slachtoffer.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Maar nee, hier stonden rijen mensen te kijken bij het slachtoffer.
Vergeet dan even niet te vermelden dat er naast het station een Lyceum staat... Er lopen (zeker tijdens de pauze) vast vele honderden scholieren buiten rond. Een gek en voila, het staat op Twitter.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Edwin Verweij ‏@WijkagVEL3
@HierIsLisa mensen doen dit niet 'zomaar'. Zonet familie kunnen vertellen dat hun man en vader niet meer leeft. Niemand zag het aankomen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
en onderstaande tweets geven weer eens de keiharde werkelijkheid als aanvulling op de discussie tot zover... :(



Edwin Verweij ‏@WijkagVEL3
Wijkagent Santpoort Noord en Zuid| Basisteam Velsen

19:53 Een slecht nieuwsgesprek voeren nav treinongeval van vanmiddag. Mindere kant van het politiewerk....

21:08 (1) De nabestaanden van het slachtoffer dat om het leven is gekomen #driehuis mogen vertellen dat hun man en vader om het leven is gekomen.

21:09 (2) zeer emotioneel. Zoon heeft de foto's op internet gezien voordat hij wist dat het zijn vader betrof! Zeer heftig vandaar dus de oproep!
Samen sterk in de hulpverlening!


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Is het werkelijk zo'n erge/enge/nare foto dat er zo'n ophef over is?

Dit soort dingen zijn altijd naar om te zien en het gaat ook om het principe van het plaatsen van de foto, maar om het even heel cru te zeggen en antwoord te geven op je vraag: er zijn gevallen waarbij het stoffelijk overschot in verdere staat van ontbinding was.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice