De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg

Auteur Topic: De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg  (gelezen 157717 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298

Levensbedreigend, zeg jij het maar. Noem het anders een "noodsituatie".
Daar kan je je vast wel een aantal situaties bij bedenken.
Zou een ogenschijnlijk technisch probleem van de staandegehouden auto daaronder kunnen vallen, of slecht bevestigde lading?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Ik weet gewoon waarom ik weer elke dag de weg op gaat O0 om van die mensen te beveiligen voor die ongeleideprojectielen  :'(,en ook voor bepaalde professionals 98uiye.


En als we wat zeggen dan worden we vaak niet serieus genomen.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy

Nou wat ik vaak hoort als ze weer eens op de vluchtstrook staan dat ze anders de diegene die de boete krijgt te ver mee moet rijden om daarna de route verder te vervolgen en ik durf echt te zeggen dat het regelmatig nog gebeurt en ook vaak meld dat het fout kan gaan,Maarja wie ben ik dan ???

Kan misschien aan mij liggen, maar als je een beetje bekend bent in je ambstgebied weet je ook precies waar je wat voor type auto neer kan zetten (zie waar een carpool/parkeerplek is bij de afslag). Echter lees ik in het bericht dat ze op de vluchtstrook van de afslag stonden. Nu weet ik niet waar ze precies stonden (nog voor of al na het puntstuk) en hoe deze er uitziet (brede vluchtstrook waar je het groen in kan, snelheids beperkende maatregelen etc), maar als ze voorbij het puntstuk stonden en voorbij het bord wat einde autosnelweg aangeeft kan ik me er wel iets bij voorstellen. Tuurlijk het is nog geen ideaal plaatje, maar begrijpelijker dan als je echt nog op de autosnelweg met verkeer wat 120 rijd naast je.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
En als we wat zeggen dan worden we vaak niet serieus genomen.

Laat ik allereerst stellen dat ik een WIS wel serieus neem. Als ik ergens tp kom zal ik altijd proberen te overleggen met de WIS. Samen sterk. We moeten uiteindelijk samen weer veilig naar huis.

Ik doe niks op de snelweg, tenzij het echt niet anders kan. Echter zorg ik dan wel eerst voor mijn eigen veiligheid en vraag of via de meldkamer een rood kruis en snelheidsbeperking of bel rechtstreeks naar de Wijde Blik


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Ook een kruis had hier niet geholpen, op het genblik dat die vrachtwagens elkaar raken en gaan schuiven, stoppen ze niet voor jou kruis. Gewoon helemaal nooit stilstaan op de snelweg, maar altijd doorrijden naar afslag, verzorgingsplaats of parkeerplaats.
Tenzij het technisch echt niet niet kan natuurlijk, en dan moet je continue zorgen dat je kan springen alshet moet.......


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Soms kan je agent ook gewoon niet anders dan een bestuurder aanspreken terwijl je op de vluchtstrook staat. Ik kan me nog een fragment herinneren van wegmisbruikers, niet zo gek lang geleden. Hier zat een bestuurder op zijn gemak in de auto op de vluchtstrook een maaltijd te eten.  Als agent zal je dan toch altijd eerst moeten stoppen, uitstappen en dan checken wat er aan de hand is (wellicht heeft de bestuurder medische assistentie nodig). In die halve minuut dat je de bestuurder aanspreekt en vraagt te volgen naar een veiliger locatie, kan een dergelijke aanrijding dus al gebeuren. Aangezien in het bericht niet staat hoe lang de twee auto's al op de vluchtstrook stonden, ga ik gewoon uit van domme pech: wrong time, wrong place. Maar dit bewijst overigens wel weer het gevaar van de vluchtstrook.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Laat ik allereerst stellen dat ik een WIS wel serieus neem. Als ik ergens tp kom zal ik altijd proberen te overleggen met de WIS. Samen sterk. We moeten uiteindelijk samen weer veilig naar huis.

Ik doe niks op de snelweg, tenzij het echt niet anders kan. Echter zorg ik dan wel eerst voor mijn eigen veiligheid en vraag of via de meldkamer een rood kruis en snelheidsbeperking of bel rechtstreeks naar de Wijde Blik

Ik zal eens eerlijk zijn rond de randstad bijna nooit problemen maar komt niet verder het poldergebied in waar ik ook werkzaam in bent,nou dan kom je bepaalde dienders tegen die een dorpsagent zijn.

Randstad bedoel ik vp rr,vp aa,regio Utrecht,ZHZ en haaglanden bijna geen problemen ;D maar er zijn regio's  >:(
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Randstad bedoel ik vp rr,vp aa,regio Utrecht,ZHZ en haaglanden bijna geen problemen ;D maar er zijn regio's  >:(
Dat zijn dan wel weer de regio's waar veel afritten, verzorgingsplaatsen, ed. zitten in verhouding met de rest
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Dat zijn dan wel weer de regio's waar veel afritten, verzorgingsplaatsen, ed. zitten in verhouding met de rest
bedoel je daarmee de randstad of de andere regio's? Want als ik kijk naar het gelderse is er op de grote vrachtroutes (A28/ A1) meer verzorgingsplaatsen dan in de randstad. Daar waar de randstad wel meer of sneller afritten heeft dan de "plattelands" provincies.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Politieagent raakt gewond bij verkeersongeval
Laatste update: 08-05-2013 | 13:42 Woordvoering: Zeeland-West-Brabant - mediadesk Oost

Terheijden
Een politieagent raakte woensdagochtend 8 mei 2013 gewond bij een verkeersongeval op de A-59. De agent van de politie eenheid Zeeland- West Brabant maakt het naar omstandigheden redelijk.


Verkeersdrukte
Het ongeluk gebeurde rond 11.50 uur op de vluchtstrook van de oprit bij Terheijden, in de rijrichting Rotterdam. De verkeersintensiteit op de A-59 was erg groot, vanwege de afsluiting van de A-27 in noordelijke richting.  De geüniformeerde agent stond met zijn onopvallende politieauto op de vluchtstrook van de oprit en was in gesprek met een andere automobilist. Deze automobilist had zijn auto ook op de vluchtstrook tot stilstand gebracht.

Kop-staart
Op dat zelfde moment gebeurde er op de rijbaan van de A-59 een aanrijding. Het ging om een kop-staart aanrijding van twee vrachtauto's. De achterste betrokken vrachtauto week uit naar rechts. Het voertuig belandde via de oprit en de vluchtstrook rechts in de berm. Tijdens deze manoeuvre raakte de vrachtauto de twee stilstaande auto's op de vluchtstrook van de oprit. De agent werd daarbij vermoedelijk geraakt door een van de twee auto's, die door de klap verschoven.

Ongevalanalyse
De agent was na het ongeval bij kennis en goed aanspreekbaar. Hij klaagde over pijn in de buikstreek. Hij is per ambulance naar het ziekenhuis overgebracht. Verder raakten er geen andere personen gewond. Verkeersongevalanalisten van de politie onderzochten de plaats van het ongeval naar sporen en maakten foto’s van de aangetroffen situatie en de beschadigde voertuigen. Aan de hand van deze feiten en de verklaringen van getuigen en betrokkenen probeert de politie de precieze toedracht van het ongeval te achterhalen. Het ongeval leidde tot filevorming op de toch al erg drukke A-59.

BRON: http://www.politie.nl/nieuws/2013/mei/8/08-politieagent-raakt-gewond-bij-verkeersongeval.html


p2kflex
11:51:49 08-05-13GROUP-1A1 92,9 : A59 L - MAASROUTE 92,9 TERHEIJDEN 31255
1220630Ambu 20-130 (Oosterhout)
1220844Rapid Responder 20-344 (Oosterhout)
p2kflex
11:54:43 08-05-13GROUP-1PRIO 1 3796 3242 3471 6230 A59 L - MAASROUTE 92,9 TERHEIJDEN Letsel (Beknelling: ) (INC: 07)
1200288BRW Midden- en West-Brabant (Made) (Blusploeg)
1201951BRW Midden- en West-Brabant (Made) (Lichtkrant)
1200218BRW Midden- en West-Brabant (Prinsenbeek) (Blusploeg)
1201960BRW Midden- en West-Brabant (Prinsenbeek) (Lichtkrant)
1200306BRW Midden- en West-Brabant (Terheijden) (HV Ploeg 1)
1200307BRW Midden- en West-Brabant (Terheijden) (HV Ploeg 2)
1201973BRW Midden- en West-Brabant (Terheijden) (Lichtkrant)
1200011BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD Breda Infocode)
1200040BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD Drimmelen - Geertruidenberg - Oosterhout Alarmcode)
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen