De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg

Auteur Topic: De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg  (gelezen 156794 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Gelukkig zijn er steeds meer autofabrikanten die computers inbouwen die weer signaleren dat de auto over een witte streep rijdt, te dicht andere auto's nadert of dat de bestuurder in slaap (dreigt) te vallen. Gelukkig want sommige mensen kunnen dat zelf niet meer  :D
Eigenlijk allemaal pleisters op een wond waar het mes nog in zit...
We kunnen een hoop leuke (technische) oplossingen bedenken (de pleisters) of het mes er uit halen (mensen opvoeden, "beter leren" rijden).


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Ja, beter leren rijden ben ik het mee eens. Het probleem is echter dat je het misschien op 17- of 18-jarige leeftijd wel leert, maar het dan eventueel in de loop van een "bestuurderscarrière" afleert, of fout of tenminste slordig rijgedrag aanleert. Dus zou daar iets tegen gedaan moeten worden. Helaas gebeurt dat niet systematisch genoeg. De blauwe kolom kan niet overal zijn, verplichte periodieke herhalingscursussen zijn niet politiek gewenst, postbus 51 heeft een beperkt bereik enz. enz.  :-\
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Als het om dit soort dingen gaat moet je ook een kosten / baten afweging maken. Gedrag veranderen is al lastig, maar zeker wanneer het gaat om dit probleem is gedrag veranderen erg lastig. Gevaar op de vluchtstrook wordt namelijk veroorzaakt door:

- Afgeleide bestuurders (Radiozender veranderen, kijken op navigatiescherm hoe ver het nog is, bellen al dan niet handsfree etc)
- Bestuurders onder invloed
- Vermoeide / niet gefocuste bestuurders
- Bumperklevers
- Bewuste overtreders (vluchtstrookrijders, rijden door het rode kruis)
- Onbewuste overtreders (even naar rechts om te kijken of de afrit in de buurt is)
- Mensen die uitwijken voor bijvoorbeeld plotseling opkomende files

En ik gok dat er nog meer gevaren zijn die ik niet bedacht heb. Al dit gedrag veranderen kost veel opleiding, veel campagnes, heel veel handhaving et cetera. En met al die maatregelen ingevoerd is het effect nog minimaal. Het aantal mensen dat gered wordt zal tegenvallen. Al met al vindt ik het aantal slachtoffers op de vluchtstrook nog erg meevallen als je ziet hoeveel risico je daar loopt. We moeten altijd blijven streven naar minder slachtoffers, maar ergens is de ondergrens bereikt. En ik denk dat we niet ver bij die ondergrens vandaan zitten.
Wout


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
vanuit het Tasers topic, maar hier ook wel op zijn plek...

3:11... :o

Drug runner in Bradley County TN gets tased and falls in traffic

Uploaded by codyle01 on Nov 3, 2010
Cops in Clevelandt TN Tase and almost kill Drug runner on I75

www.youtube.com/watch?v=BoD75RIlxQE
Samen sterk in de hulpverlening!


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Eigenlijk allemaal pleisters op een wond waar het mes nog in zit...
We kunnen een hoop leuke (technische) oplossingen bedenken (de pleisters) of het mes er uit halen (mensen opvoeden, "beter leren" rijden).
Met die instelling zouden we nu nog met paard en wagen rijden... ;)

Wat ik me nog afvroeg trouwens, ik zie regelmatig auto's op de vluchtstrook staan als ik op de snelweg zit. Vanavond ook weer, A2 bij Utrecht. Kan/moet ik daar RWS voor bellen? 'Durf' ik nu eigenlijk niet, maar misschien wordt het juist wel gewaardeerd?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Met die instelling zouden we nu nog met paard en wagen rijden... ;)

Wat ik me nog afvroeg trouwens, ik zie regelmatig auto's op de vluchtstrook staan als ik op de snelweg zit. Vanavond ook weer, A2 bij Utrecht. Kan/moet ik daar RWS voor bellen? 'Durf' ik nu eigenlijk niet, maar misschien wordt het juist wel gewaardeerd?

Dat ligt aan de situatie, is het een buitenlander bel ik vaak wel. Deze mensen bellen de hulpdienst van hun land als ze daar lid van zijn en staan daar dan dus onnodig lang. Maar ook als er een andere bijzonderheid is aan het voertuig zoals bijv. caravan, lading of wat dan ook.

En voor het geval of je wordt gewaardeerd... sorry voor de blauwe kant, maar de RWS centrale geeft je meer waardering voor de melding dan die van 112.... daar is in andere topics ook al genoeg over gemeld.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Met die instelling zouden we nu nog met paard en wagen rijden... ;)

Wat ik me nog afvroeg trouwens, ik zie regelmatig auto's op de vluchtstrook staan als ik op de snelweg zit. Vanavond ook weer, A2 bij Utrecht. Kan/moet ik daar RWS voor bellen? 'Durf' ik nu eigenlijk niet, maar misschien wordt het juist wel gewaardeerd?
Daarnaast is het ook wel handig om te kijken wat is de gevaarsetting. Staat het voertuig in de berm of strak tegen de streep? Staan de mensen buiten de auto of zitten ze nog er in? Worden er reparaties gedaan aan het voertuig of is het verlaten? Als ik een voertuig in de berm zie staan en de mensen staan er buiten (het liefst nog met fluo hesje) dan laat ik het vaak na om te bellen omdat die het dan wel goed geregeld hebben. Echter heb ik ook vaak gezien dat hij bijna op de rechterrijstrook staat, mensen die in de auto zitten of die zelfs aan het repareren zijn terwijl er verkeer met 120 langsrijd. Dan gaan die nekhaartjes toch wel anders staan en is het nummer van RWS zo gevonden.

En wat HIT zegt, bij RWS daar ben ik altijd vriendelijk te woord gestaan en is het binnen een halve minuut geregeld. Waar ik bij 112 of bij 8844 toch wel 2 tot 5 min bezig ben om uit te leggen wat er van ze verlangt word.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Wat mij opvalt dat werkt, is het bellen naar RWS, en dan de mensen achter de telefoon laten uitmaken of de melding 'goed' is; ofwel of ze er iets mee gaan doen. Het kan in mijn ogen ongevaarlijk zijn, maar bij hun kunnen wel eens meer bellen gaan rinkelen. Meeste vluchtstrookgevalletjes waarbij iemand nog op de vluchtstrook staat/in de auto zit of waarbij de auto dicht bij de rechterstrook staat bel ik wel door, en dat is me altijd in dank afgenomen O0


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Met die instelling zouden we nu nog met paard en wagen rijden... ;)

Wat ik me nog afvroeg trouwens, ik zie regelmatig auto's op de vluchtstrook staan als ik op de snelweg zit. Vanavond ook weer, A2 bij Utrecht. Kan/moet ik daar RWS voor bellen? 'Durf' ik nu eigenlijk niet, maar misschien wordt het juist wel gewaardeerd?

Het belangrijkste is dat je er melding van maakt omdat je nooit weet of het erger kan worden dan wat jij aantreft.
Je mag RWS 0800-8002 daarvoor bellen maar onthou wel dat zij maar bereikbaar zijn van 08:00 uur tot 22:00 uur.
0900-8844 zou ik niet bellen omdat je dan bij het servicecenter uitkomt waar jij je verhaal doet en die je dan meestal doorverbind
met de meldkamer waar je dan nog een keer je verhaal kunt uitleggen. Dubbel werk en vaak lange wachttijden.

Als een voertuig op de vluchtstrook staat ongeacht of er wel of geen mensen bij aanwezig zijn gewoon 112 bellen i.v.m. gevaarszetting.

Persoonlijk heb ik nog nooit problemen ondervonden als ik het KLPD (rechtstreeks) of via 112 de regio belde n.a.v.
een voertuig op de vluchtstrook.
Het belangrijkste is geef zoveel mogelijk info zoals Hectometrering eventueel aantal personen ( in of buiten het voertuig )
en stand van het voertuig ( dicht tegen de kantstreep of ver in de berm of schade die je ziet ) en als je het kan zien het kenteken
want daar vraagt men ook vaak naar.

Sterker nog in de regio Utrecht al 2 keer gehad de afgelopen tijd dat ik door de meldkamer gevraagd wordt aan de lijn te blijven
omdat men gelijk de Verkeerscentrale RWS belt om of een maatregel te plaatsen en om te kijken of het al bekend is
en bijvoorbeeld een takel CMI op te starten maar altijd bedankt voor de melding.
Dit geldt overigens ook voor Haaglanden en Rotterdam - Rijnmond.  O0 O0
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Je mag RWS 0800-8002 daarvoor bellen maar onthou wel dat zij maar bereikbaar zijn van 08:00 uur tot 22:00 uur.

Ow... Sinds wanneer is dat dan? Ik heb laatst RWS nog om 6:30 gebeld omdat er restanten van een klapband lagen op een spitsstrook die net open was gegaan ???
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)