De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg

Auteur Topic: De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg  (gelezen 158754 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #440 Gepost op: 30 november 2016, 15:41:21
Maar dan wachten ze wel vaak totdat er een X geplaatst is en gaan dan het motorvoertuig afvoeren.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #441 Gepost op: 30 november 2016, 15:49:08
Denk dat de eerste opdracht van een WIS ter plaatse is de situatie beveiligen. Daarom staat de WIS met drip voor (achter het voertuig met pech). Er zijn inderdaad andere partijen om het voertuig weg te krijgen, soms door een snelle reparatie (ANWB) anders door het afslepen van het voertuig. Zelf heb ik nog nooit een auto achter een de pick-up van een WIS gezien.

Ik heb even op internet gezocht, maar kan er niet zo snel een voorbeeld bij vinden. In de USA hebben ze volgens mij op servicetrucks op de grote bruggen speciale bumpers om voertuigen voor zich uit te duwen, zodat ze snel een rijbaan kunnen vrijmaken.

Heb zelf een keer mijn auto in de lepels van een ANWB T5 gehad. Dit is ook nog wel een klus waar je een paar goede minuten mee bezig bent. Met alle risico's van dien.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #442 Gepost op: 30 november 2016, 16:16:44
Citaat van: Bert65 link=msg=1463895 date=1480505788
En die kunnen op de vluchtstrook niet aangereden worden?
Ik zie vaak de IM-berger verschijnen, om een voertuig van de vluchtstrook te halen, en dan stoppen ze achter het pechgeval. Niet handig om het voertuig in de lepel te krijgen...

Maar wel logisch dat je eerst zelf buffert tot er een ander buffer voertuig is. Je gaat niet zelf tussen de lepels en het voertuig staan zonder buffer, dat is vragen om zwaar letsel bij ongevallen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #443 Gepost op: 30 november 2016, 19:39:47
De opklapbare lepel mag op de snelweg niet worden opgebouwd dit moet op een veilige locatie gebeuren.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #444 Gepost op: 30 november 2016, 19:45:13
Citaat van: Bert65 link=msg=1463907 date=1480507703
Voor het pechgeval oftewel bij de achterzijde van de auto met pech.


Klopt dat de berger dat doet en dan zijn wij onderweg  heeft bepaald dat berger met twee voertuigen komen om pechgeval op te laden(dit als wis niet binnen 15 min tp kan zijn)
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #445 Gepost op: 30 november 2016, 20:42:13
Citaat van: Gele wagen link=msg=1463977 date=1480531187
De opklapbare lepel mag op de snelweg niet worden opgebouwd dit moet op een veilige locatie gebeuren.

Hmm, toch heeft de ANWB dit eens bij mij gedaan, stond op de vluchtstrook met pech: motor die niet meer wilde door een kapotte krukassensor (leuk woord voor scrabble trouwens). Wegenwacht kwam, keek, zag het probleem niet direct en werd opgelepeld: binnen 3 minuten nadat hij de beslissing had genomen om te lepelen rolde we. WIS was ter plaatse voor beveiliging (stuk A73 tussen de A2 en de tunnels in Roermond, geen matrixborden daar.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #446 Gepost op: 30 november 2016, 20:45:39
Citaat van: Gele wagen link=msg=1463977 date=1480531187
De opklapbare lepel mag op de snelweg niet worden opgebouwd dit moet op een veilige locatie gebeuren.

Is het officieel niet een dolly?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Faalhaas

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #447 Gepost op: 30 november 2016, 21:58:16
Zelf merk ik dat Rijkswaterstaat de laatste tijd minder snel een pechverplaatsing aanmaakt. Heb al diverse keren zelf pechgevallen doorgegeven (auto's die al zeker 1 tot 2 uur op de vluchtstrook staan), en vervolgens word er maar zeer langzaam actie ondernomen of zelfs helemaal niet.

Schijnbaar heeft dit iets te maken met de kosten hiervan....


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #448 Gepost op: 30 november 2016, 23:30:58
Het multifunctioneel voertuig van de ANWB, hoe dit werkt:

https://www.youtube.com/watch?v=byullmENo5w

en wat meer info:

Multifunctioneel voertuig

Met deze Volkswagen Transporter (T5) kunnen storingen aan een pechvoertuig worden verholpen, en kan een auto met autopech in tien minuten op de afsleep-as worden opgeladen. Leden met pech hoeven bij pech in principe maar 1 keer te wachten. Wegenwacht zet als test eerst 12 multifunctionele voertuigen in.

Ik weet niet wanneer de site voor het laatst is bijgewerkt en of de test is afgerond en/of geslaagd is? Maar zoals je zit ben je binnen een 10 minuten na het ter plaatse komen vertrokken als het niet direct verholpen kan worden. Dat is zowiezo sneller dan wachten op een sleper en veiliger dan dat de ANWB jou sleept met sleepkabel.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #449 Gepost op: 1 december 2016, 07:42:56
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1464004 date=1480545058
Het multifunctioneel voertuig van de ANWB, hoe dit werkt:

http://www.youtube.com/watch?v=byullmENo5w

en wat meer info:

Ik weet niet wanneer de site voor het laatst is bijgewerkt en of de test is afgerond en/of geslaagd is? Maar zoals je zit ben je binnen een 10 minuten na het ter plaatse komen vertrokken als het niet direct verholpen kan worden. Dat is zowiezo sneller dan wachten op een sleper en veiliger dan dat de ANWB jou sleept met sleepkabel.


Maar zoals gele wagen aangeeft,het mag niet gebruikt worden op snelweg en dat weet ook de ANWB.

Hoe handig dit spul ook is....
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT