De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg

Auteur Topic: De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg  (gelezen 156793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
- Misschien een noodpakketje (rijbewijs/id kaart/paspoort/medicijen/drinken/eten/) in de auto hebben die je direct mee kan pakken, je weet natuurlijk nooit hoe lang je er staat.
Zolang je niet op een vluchtstrook in Siberië staat is dat misschien wat overdreven :P
Het zou al heel wat zijn als mensen überhaupt eten/drinken/water/deken in de auto hebben, afhankelijk van het seizoen...
Al kan ik me voorstellen dat het met medicijnen wel noodzakelijk kan zijn.


sylvester1986

  • Gast
Sta je in de berm, hou het verkeer in de gaten. Zou lullig zijn als een auto jou alsnog raakt.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
- Zorg voor een gevarendriehoek/waarschuwingslamp.(Bij het plaatsen niet op de vluchtstrook zelf maar op de vangrail of er net naast, blijf bij de rijstroken vandaan!)

Dat is ook altijd een mooie.

"Meneer, u kunt uw gevarendriehoek volgende keer beter tegen de doorgetrokken streep van de vluchtstrook aanzetten"
- "Maar dan rijden ze hem kapot..."
"Wat heeft u liever? Uw gevarendriehoek kapot door een vrachtwagen en uw auto heel of een vrachtwagen met 90 km/u achterin uw auto terwijl de gevarendriehoek onbeschadigd is?"
- Ehmmm :-X
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Dat is ook altijd een mooie.

"Meneer, u kunt uw gevarendriehoek volgende keer beter tegen de doorgetrokken streep van de vluchtstrook aanzetten"
- "Maar dan rijden ze hem kapot..."
"Wat heeft u liever? Uw gevarendriehoek kapot door een vrachtwagen en uw auto heel of een vrachtwagen met 90 km/u achterin uw auto terwijl de gevarendriehoek onbeschadigd is?"
- Ehmmm :-X

klopt ook ben ik het helemaal met je eens.... Maar wat heb je liever? Dat vijf dagen later je echtgenote in jouw gerepareerde auto naar de crematie van haar man rijdt of dat hij samen met haar boodschappen (voor de getrouwde mannen, ik weet dat die keuze soms moeilijk is >:D ) doet?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Leuke nieuwe discussie, veel mensen realiseren zich dat niet maar de vluchtstrook van de snelweg is eigenlijk de meest gevaarlijke plek van Nederland.

Leuke stelling maar waar is de deskundige/wetenschappelijke onderbouwing?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Leuke stelling maar waar is de deskundige/wetenschappelijke onderbouwing?
Dat is een goeie vraag. Een paar statistieken zouden de stelling kunnen onderbouwen.
Gevoelsmatig is het natuurlijk riskant om een object stil te zetten op een rijbaan waar 80 - 130 km/h gereden wordt en de afstand in de grootte-orde van een meter ligt.
Er zijn in youtube ook wel spectaculaire filmpjes van aanrijdingen op vluchtstroken te vinden (veelal uit de VS - kan nu even niet uitgebreid zoeken) maar daar zijn de omstandigheden toch iets anders dan in NL.
Dus: heeft iemand misschien statistieken, ook uit andere Europese landen? In D bijvoorbeeld wordt iig ook gezegd dat je niet in de auto moet blijven zitten maar achter de vangrail moet gaan staan, maar dat lijkt me ook wel logisch bij die snelheden... ;)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
- Wielen draaien naar verkeersluwe kant


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Leuke stelling maar waar is de deskundige/wetenschappelijke onderbouwing?
De Raad voor de Transportveiligheid (de voorloper van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid) heeft hierover in 2003 een wetenschappelijk rapport gepubliceerd, te benaderen via deze link. Het belangrijkste citaat uit dit rapport:

Citaat van: Raad voor de Transportveiligheid, 2003, Ongevallen op de vluchtstrook
Jaarlijks vinden er tussen de 168 en 250 vluchtstrookongevallen plaats. Gemiddeld zijn het er meer dan 200 per jaar. Het aantal slachtoffers dat bij deze ongelukken valt, varieerde in de periode van 1987 tot 2001 tussen de 47 en de 136 met een jaarlijks gemiddelde van 68 doden en gewonden. Per jaar komen er gemiddeld 4 tot 5 mensen om het leven bij vluchtstrookongevallen. De aantallen ongevallen en slachtoffers laten grote schommelingen zien. Er is geen sprake van een duidelijke trend in het aantal vluchtstrookongevallen.

Vluchtstrookongevallen lopen in vergelijking met de overige ongevallen die op snelwegen en autosnelwegen plaatsvinden gemiddeld veel ernstiger af. Dit verschil in ernst van de afloop is weergegeven in de onderstaande grafiek. De vergelijking leert dat vluchtstrookongevallen ongeveer twee keer zo vaak een dodelijke afloop hebben en ook is er bijna twee keer zo vaak sprake van een afloop met één of meer ziekenhuisgewonden.

Ik heb ook ergens gehoord / gelezen dat de "levensduur" op de vluchtstrook een half uur is: langer dan een half uur op de vluchtstrook staan is potentieel dodelijk. Helaas kan ik dit nergens in mijn uitgebreide collectie literatuur terugvinden.

(...)
- kofferbak open (trekt net iets meer aandacht)
(...)
NEE! Bij een aanrijding met een auto met geopende kofferbak is er een groot risico dat de inhoud van de kofferbak verspreid raakt over de hele rijbaan, met mogelijk andere ongevallen en schades tot gevolg. Voor wegwerkers e.d. is de regel ook dat alle wagens met gesloten deuren/kleppen worden geparkeerd.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
[knip]
NEE! Bij een aanrijding met een auto met geopende kofferbak is er een groot risico dat de inhoud van de kofferbak verspreid raakt over de hele rijbaan, met mogelijk andere ongevallen en schades tot gevolg. Voor wegwerkers e.d. is de regel ook dat alle wagens met gesloten deuren/kleppen worden geparkeerd.
Interessant... had ik niet over gedacht maar houdt wel steek. Kofferbak open werd overigens vroegah wel automobilisten algemeen aangeleerd in geval van panne (motorkap ook, nu ik er over nadenk).

Overigens meen ik dat het opstellen van een driehoek nuttig kan zijn, ook al is het in NL niet (meer) verplicht (bij alarmknippers aan).
- Waarschuwt achteropkomend verkeer (optisch)
- Waarschuwt achteropkomend verkeer en de automobilist bij de panne-auto (akoestisch) indien de driehoek onverhoopt door genoemd verkeer overreden wordt.
Daarom probeer ik voor opstelplaats van de driehoek op snelwegen ook altijd een afstand van 100m stroomopwaarts van de auto te handhaven. (Dit is overigens in Duitsland meen ik zelfs voorschrift.) Zodoende komt de tweede waarschuwing hierboven misschien nog op tijd om weg te springen.

Niettemin verdient het de voorkeur om de snelweg even af te rijden, indien mogelijk. (Gaat echter moelijk tot niet met een band die reeds aan flarden is.)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Vluchtstrookongevallen lopen in vergelijking met de overige ongevallen die op snelwegen en autosnelwegen plaatsvinden gemiddeld veel ernstiger af. Dit verschil in ernst van de afloop is weergegeven in de onderstaande grafiek. De vergelijking leert dat vluchtstrookongevallen ongeveer twee keer zo vaak een dodelijke afloop hebben en ook is er bijna twee keer zo vaak sprake van een afloop met één of meer ziekenhuisgewonden.

Hartelijk dank voor het speurwerk maar hieruit blijkt nog niet dat, zoals Mike beweerde, dat het de meest gevaarlijke plek van Nederland is.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever