Brandweervrijwilligers: vrijwillig dienen en verdienen?

Auteur Topic: Brandweervrijwilligers: vrijwillig dienen en verdienen?  (gelezen 15348 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat
Vrijwilligers: vrijwillig dienen en verdienen?

Wat mag je redelijkerwijs van vrijwilligers verwachten? Zijn zij in meer of mindere mate vrij
in hun dienstrooster of moeten zij gebonden zijn aan tijd en locatie. En waar ligt de grens?
Berenschot deed onderzoek naar de bedrijfsvoeringsmodellen voor de inzet van brandweervrijwilligers
en constateren grote verschillen in de mate waarin vrijwilligers gebonden zijn
aan tijd en locatie. Zij adviseren in hun rapport Vrijwillig dienen en verdienen om juist deze
categorie vrijwilligers aan te stellen tot parttimers
Bron: B&B: 07/08/2012


Is dit een optie, vrijwilligers aanstellen tot partimers? Waardoor men in ieder geval als eerste de grote verschillen tussen brandweervrijwiliigers ten aanzien van de vergoedingen enz op 1 lijn kan krijgen. waardoor alles voor elke vrijwilliger in nederland hetzelfde is geregeld, en het niet uut maakt of je nu in regio A of in regio B vrijwilliger bent?




Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2012, 15:39:37
Bron: B&B: 07/08/2012


Is dit een optie, vrijwilligers aanstellen tot partimers? Waardoor men in ieder geval als eerste de grote verschillen tussen brandweervrijwiliigers ten aanzien van de vergoedingen enz op 1 lijn kan krijgen. waardoor alles voor elke vrijwilliger in nederland hetzelfde is geregeld, en het niet uut maakt of je nu in regio A of in regio B vrijwilliger bent?

Vrijwilligers bij de brandweer hebben allemaal een aanstelling en worden betaald voor de uren welke zij maken voor de brandweer.
Dus in feite zijn het al parttimers met een 0 uren contract.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2012, 16:21:21
Vrijwilligers bij de brandweer hebben allemaal een aanstelling en worden betaald voor de uren welke zij maken voor de brandweer.
Dus in feite zijn het al parttimers met een 0 uren contract.
Maar ik hoor ook berichten dat niet overal alles hetzelfde is geregeld. En dat vrijwilligers niets krijgen, of dat hun vergoeding in de personeelspot terecht komt.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2012, 18:08:40
Maar ik hoor ook berichten dat niet overal alles hetzelfde is geregeld. En dat vrijwilligers niets krijgen, of dat hun vergoeding in de personeelspot terecht komt.

I.d.d., b.v.in de gemeente Barneveld krijgen de mensen in de buitendorpen niet zelf betaald maar gaan de salarissen in de pot van de brandweervereniging.
Dit is iets wat het gemeentebestuur wilde veranderen en gelijk trekken met de salarisbetaling in Barneveld Dorp, alleen kwam er verzet tegen deze verandering van de blusgroepen in de buitendorpen, iets van echte vrijwilligers of zo .
Nu worden de salarissen betaald aan de brandweerverenigingen, omdat de mensen zelf niet betaald willen worden.
Maar in 99% van de gevallen worden brandweervrijwilligers gewoon als parttimer betaald.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2012, 18:38:16
Klopt! Bij sommige korpsen gaan de vergoeding/salaris rechstreeks in de pot van de vereniging. Dit geld gebruikt men voor o.a uitstapjes/vakanties etc.


kevin27

  • Manschap A | Aspirant N4 Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #5 Gepost op: 6 juli 2012, 21:47:21
Bij ons is het zo dat je standaard bedrag krijgt omdat je je pieper bij je draagt, deze gaat naar de vereniging en de uren die je maakt met inzetten en oefenen krijg je gewoon uitbetaald.
Sollicitatie Hoofdagent Amsterdam


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 7 juli 2012, 07:11:58
Bij ons is het zo dat je standaard bedrag krijgt omdat je je pieper bij je draagt, deze gaat naar de vereniging en de uren die je maakt met inzetten en oefenen krijg je gewoon uitbetaald.
Goh, ik denk dat we jullie constructie ook maar gaan aanvragen bij de VRU, wij zitten bij dezelfde regio. Ik mag toch hopen dat de VRU dit soort zaken gelijk gaat trekken, want dit klopt niet.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #7 Gepost op: 7 juli 2012, 09:22:32
Goh, ik denk dat we jullie constructie ook maar gaan aanvragen bij de VRU, wij zitten bij dezelfde regio. Ik mag toch hopen dat de VRU dit soort zaken gelijk gaat trekken, want dit klopt niet.

Als je al bent geregionaliseerd en dus de zelfde 'baas' hebt zou dat idd eigenlijk niet mogelijk moeten zijn.
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #8 Gepost op: 7 juli 2012, 09:42:09
En wat als je je geld nu niet aan de vereniging wilt afdragen?
Het wordt toch meegerekend in jouw belastbaar inkomen.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2012, 00:05:16
Nee, dat kan je via je loonstrook bruto laten afdragen. Bij ons korps betalen we 75 euro lidmaatschap per jaar aan de vereniging (in maandelijkse termijnen) via de loonstrook. Mensen die niet in de repressieve dienst zitten betalen uiteraard gewoon via een factuurtje.

Qua dienstverband hebben de vrijwilligers bij ons een normaal 0-uren contract volgens het volgende CAO en de daar aangehangen vergoedingen: http://www.vrijwilligebrandweer.nl. Wat mij bijstaat wordt dit CAO ook in de wet op de Veiligheidsregio's benoemd en dient iedere gemeente zich hier aan te houden.