Vorming van de Veiligheidsregio's

Auteur Topic: Vorming van de Veiligheidsregio's  (gelezen 75179 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #50 Gepost op: 18 april 2007, 21:07:38
VERVOLG

De Inspectie OOV constateert in de eerdergenoemde ADR-rapportage dat het de veiligheidsregio’s veel tijd kost om bij rampen en zware ongevallen uit de startblokken te komen. Belangrijke knelpunten worden gesignaleerd in de alarmering, opschaling, beschikbaarheid van sleutelfunctionarissen, multidisciplinaire afstemming binnen de meldkamer en het informatiemanagement op operationeel niveau.

Deze stand van zaken baart mij grote zorgen. Om het bestuur beter te ondersteunen bij de beeldvorming en besluitvorming over redelijk te stellen eisen aan operationele prestaties laat ik daarom onderzoeken of en hoe het instrumentarium aangepast moet worden. Dit onderzoek is gestart en wordt spoedig afgerond.

Verder is het afgelopen jaar de besturen van de veiligheidsregio’s gevraagd om het uniforme referentiekader voor opschaling (GRIP) binnen een jaar geďmplementeerd te hebben. Daarmee borgen de veiligheidsregio’s dat de opschaling effectief eenduidig en multidisciplinair verloopt.

Om een goede verdeling van het beschikbare potentieel voor rampenbestrijding en crisisbeheersing te bewerkstelligen, heb ik in 2005 het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (LOCC) opgericht. Met dit LOCC lever ik een bijdrage aan het verbeteren van de snelheid van opschaling van operationele slagkracht en het ter plaatse krijgen van voldoende capaciteit.

Om de kwaliteit van de basisprocessen in de rampenbestrijding en crisisbeheersing te bepalen, heeft het Landelijk Beraad Crisisbeheersing (LBCB) mij onlangs een rapport aangeboden met basis vereisten. Op korte termijn zal ik beslissen hoe deze vereisten in wet- en regelgeving kunnen worden vastgelegd. Multidisciplinaire samenwerking en afstemming

De multidisciplinaire samenwerking wordt nog steeds gehinderd door verschotting tussen de diensten. Dit beeld sluit aan bij de bevindingen van de Inspectie OOV die in haar ADR rapportage signaleert dat het multidisciplinaire bewustzijn van de uitvoerende diensten nog onvoldoende is. De samenwerking en afstemming met overige crisispartners (bijvoorbeeld de Defensie, de waterschappen en nutsbedrijven) krijgt binnen de regio’s steeds meer aandacht, maar moet verder verbreed en verbeterd worden.
De vorming van de Veiligheidsregio’s is een voortgaande ontwikkeling. Het voorstel op de Wet Veiligheidregio’s en het bestuursakkoord dat ik met de VNG wil sluiten moeten voorzien in een adequate bestuurlijke organisatie van de veiligheidsregio’s. De multidisciplinaire samenwerking en afstemming zullen daardoor versterken. Met de ontwikkeling van referentiekader voor het regionale crisisplan ondersteun ik de vorming van uniforme multidisciplinaire crisisorganisaties in de veiligheidsregio’s.

Oefenbeleid

Een goede voorbereiding op rampen en crises betekent dat mensen, middelen, plannen en organisaties goed geoefend moeten zijn. Dit krijgt steeds meer structurele aandacht en regio’s leggen dit vast in (meerjarige) oefenbeleidsplannen. Verdere intensivering van de oefenfrequentie en de kwaliteitsverbetering van het oefenbeleid is echter gewenst. Oefenen mag daarbij geen doel op zich worden maar moet bijdragen aan de integrale kwaliteit van de voorbereiding op de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Het bepalen van het risicoprofiel, het maken van operationele plannen, het realiseren van een operationele organisatie en opleiden en oefenen moeten één samenhangende keten vormen.

Hoewel de primaire verantwoordelijkheid voor het hebben van een goed geoefende regionale crisisorganisatie ligt bij het bestuur van de regio’s zelf, probeer ik zoveel mogelijk randvoorwaarden te creëren voor het vaker multidisciplinair oefenen binnen genoemde ketenaanpak. Zo ondersteun ik de implementatie van kwaliteitsnormen op dit gebied, de benutting van oefenexperts, de uitwisseling van kennis via een oefendatabank, de inzet van oefenevaluatieteams, het benutten van nieuwe oefenmethodes (virtueel oefenen), doe ik onderzoek of een Landelijk Multidisciplinair Oefencentrum een kwaliteitsimpuls kan geven aan het oefen- en opleidingsbeleid en verleen ik financiële steun aan multidisciplinaire oefeningen waardoor regio’s in de gelegenheid worden gesteld (extra) te oefenen.

Conclusie

Resumerend stel ik vast dat de afgelopen jaren door gemeenten en regio’s forse stappen zijn gezet op weg naar een betere rampenbestrijding en crisisbeheersing. Er is echter nog veel werk aan de winkel. In de meeste regio’s is de planvorming op orde maar moet de focus meer komen te liggen op het realiseren van een kwalitatief voldoende organisatie door de uitvoering van deze plannen. Belangrijke knelpunten in de basisprocessen van rampenbestrijding en crisisbeheersing liggen op het gebied van melding en alarmering, opschaling, beschikbaarheid van sleutelfunctionarissen voor leiding en coördinatie en multidisciplinaire afstemming en informatievoorziening. Ik zal de komende tijd krachtig inzetten op het vastleggen van kwaliteitseisen voor de verbetering van de kwaliteit van deze basisprocessen en op een betere organisatie van de operationele capaciteitsplanning, zodat tijdens rampen en crises zorgvraag en zorgaanbod beter en sneller naar elkaar kunnen worden toegebracht. Daarnaast blijf ik investeren in meer multidisciplinair denken en optreden. De veiligheidsregio is aan zet om zich verder te ontwikkelen tot een slagvaardige multidisciplinaire organisatie voor rampenbestrijding en crisisbeheersing op decentraal niveau. Waar nodig zal ik de Inspectie OOV inzetten om de voortgang te monitoren, knelpunten zichtbaar te maken en het proces in de veiligheidsregio met gerichte adviezen te ondersteunen.

DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #51 Gepost op: 18 april 2007, 22:17:28
http://www.minbzk.nl/aspx/get.aspx?xdl=/views/corporate/xdl/page&VarIdt=109&ItmIdt=101091&ActItmIdt=105162

Bestuurlijke rapportage rampenbestrijding en crisisbeheersing
18 april 2007

Deze brief geeft de stand van zaken weer op het gebied van de planvorming op het terrein van rampenbestrijding en crisisbeheersing, op basis van de zogeheten bestuurlijke rapportages van de provincies.


Bestuurlijke rapportage provincie Groningen (8789 Kb) http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/86926/groningenaanbiedingbestuurlijkerapportageoktober2006.pdf


Bestuurlijke rapportage provincie Fryslân (547 Kb) http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/86926/fryslanaanbiedingbestuurlijkerapportageoktober2006.pdf


Bestuurlijke rapportage provincie Drenthe (412 Kb) http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/86926/drentheaanbiedingbestuurlijkerapportageoktober2006.pdf


# Bestuurlijke rapportage provincie Overijssel (206 Kb) http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/86926/overijsselaanbiedingbestuurlijkerapportageoktober2006.pdf



# Bestuurlijke rapportage provincie Gelderland (3040 Kb) http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/86926/gelderlandaanbiedingbestuurlijkerapportageoktober2006.pdf


# Bestuurlijke rapportage provincie Flevoland (1456 Kb) http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/86926/flevolandaanbiedingbestuurlijkerapportageoktober2006.pdf


# Bestuurlijke rapportage provincie Utrecht (1085 Kb) http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/86926/utrechtaanbiedingbestuurlijkerapportage.pdf


# Bestuurlijke rapportage provincie Noord-Holland (897 Kb) http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/86926/terinformatiebestuurlijkerapportagerampenbestrijdingnoordholland1.pdf


# Bestuurlijke rapportage provincie Zuid-Holland (1034 Kb) http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/86926/zuidhollandaanbieidingbestuurlijkerapportageoktober2006.pdf


# Bestuurlijke rapportage provincie Zeeland (1141 Kb) http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/86926/zeelandaanbiedingbestuurlijkerapportagerampenbestrijdingoktober2006.pdf


# Bestuurlijke rapportage provincie Noord-Brabant (2058 Kb) http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/86926/noordbrabantaanbiedingbestuurlijkerapportageoktober2006.pdf


# Bestuurlijke rapportage provincie Limburg (1870 Kb) http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/86926/limburgaanbiedingbestuurlijkerapportageoktober2006.pdf


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #53 Gepost op: 11 mei 2007, 18:42:51
http://www.destentor.nl/lochem/article1404208.ece

Berkelland tegen 'te hoge' bijdrage veiligheidsregio

EIBERGEN - B en W van Berkelland zijn er op tegen de bijdrage aan de Veiligheidsregio Noord - en Oost Gelderland te verhogen met 1,66 euro tot 10,73 euro per inwoner. Zo'n sterke stijging is volgens het college niet nodig, omdat Berkelland met de buurgemeenten Oost Gelre, Winterswijk en Aalten aan een cluster voor de brandweerzorg vormen.

De jaarbijdrage per inwoner zou volgens B en Wzelfs kunnen dalen, als die samenwerking definitief vorm heeft gekregen én werkzaamheden van het District Achterhoek binnen die cluster kunnen worden uitgevoerd. Tegen die achtergrond dringt het college aan op een discussie over de taken in regionaal verband. Onder voorwaarde van een te houden takendiscussie willen B en W de stijging van de inwonerbijdrage voor de Veiligheidsregio beperken tot 0,21 euro voor zogenoemde autonome ontwikkelingen én 0,54 euro voor nieuwe huisvesting.

B en W wijzen erop dat de bijdrage voor de huisvesting voortvloeit uit een eerder door alle gemeenten in deze regio genomen besluit. Het laatste woord is aan de gemeenteraad.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #54 Gepost op: 3 juni 2007, 21:57:06
http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article1971678.ece

Beslissend jaar voor brandweer

Gepubliceerd op 03 juni 2007, 19:34
Laatst bijgewerkt op 03 juni 2007, 19:36
den helder  -

Blijft het brandweerkorps Den Helder op eigen benen staan? Of vallen de manschappen binnenkort onder de paraplu van de Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord? In de tweede helft van dit jaar wordt een intern onderzoek gehouden dat de toekomst van de brandweerlieden bepaalt.


,,Het kan alle kanten opgaan'', verzekert Gino Tibboel. De Heldernaar is benoemd tot waarnemend commandant. De gemeente hoopt daarmee een deel van de onrust onder korpsleden weg te nemen. Na het vertrek van commandant Frank van Dijk begin vorig jaar werd diens plaatsvervanger Rein Mooij tijdelijk opgezadeld met de leiding.

Dat er in die anderhalf jaar nog steeds geen definitieve opvolger werd aangesteld had onder meer te maken met een mogelijke samenvoeging van de brandweer met de gemeentelijke afdeling veiligheid, vergunningen en handhaving. De komst van een nieuwe 'baas' voor die toekomstige afdeling zou de benoeming van een specifieke brandweercommandant overbodig maken.

De samenvoeging is van de baan. ,,De afdeling veiligheid werkt concernbreed en is dus actief binnen de hele gemeentelijke organisatie'', licht Tibboel toe.

De nieuwe waarnemend commandant, afkomstig uit de Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord en sinds begin dit jaar hoofd van de afdeling repressie bij de Helderse brandweer, is vooralsnog alleen voor de rest van dit jaar in die functie benoemd. Zijn voornaamste taak is om het onderzoek te leiden naar de toekomst van het korps.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #55 Gepost op: 18 juni 2007, 16:49:08
http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?FilterId=974&ChapterId=1198&ContentId=1252

15 juni 2007
 
Crisisbeheersing en rampenbestrijding in 2009 op orde
Het kabinet Balkenende presenteerde donderdag 14 juni de beleidsplannen voor de komende periode. Veiligheid was al een belangrijk thema, de afgelopen tijd, en nu is het uitgewerkt in concrete plannen. In 2009 moeten de nieuwe veiligheidsregio's voldoen aan de wettelijk vastgelegde basiseisen.

Het kabinet wil graag een professionele organisatie tot stand brengen voor een goede aanpak van rampen en crisissituaties. Daarom worden in Nederland veiligheidsregio's opgezet, die overeenkomen met de huidige politieregio's. Deze landsdelen zullen aan basisvoorwaarden moeten voldoen, die van tijd tot tijd worden getoetst door de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV). De veiligheidsregio's vallen niet onder het lokaal bestuur, maar vormen een eigen (vierde) bestuurslaag, vergelijkbaar met waterschappen.  :o :o

Opvallend is, dat in het beleidsplan voorzichtig wordt gesproken over de regionalisering van de brandweer. 'Het kabinet sluit meerjarige convenanten af met die regio's die door willen groeien naar de volledige regionalisering van de brandweer.' Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) stelde eerder, dat zij zich hard maakt om alle regio's te stimuleren hun brandweerkorpsen te bundelen.


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #56 Gepost op: 18 juni 2007, 16:55:43
http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?FilterId=974&ChapterId=1198&ContentId=1252

15 juni 2007
 
Crisisbeheersing en rampenbestrijding in 2009 op orde
Het kabinet Balkenende presenteerde donderdag 14 juni de beleidsplannen voor de komende periode. Veiligheid was al een belangrijk thema, de afgelopen tijd, en nu is het uitgewerkt in concrete plannen. In 2009 moeten de nieuwe veiligheidsregio's voldoen aan de wettelijk vastgelegde basiseisen.

Het kabinet wil graag een professionele organisatie tot stand brengen voor een goede aanpak van rampen en crisissituaties. Daarom worden in Nederland veiligheidsregio's opgezet, die overeenkomen met de huidige politieregio's. Deze landsdelen zullen aan basisvoorwaarden moeten voldoen, die van tijd tot tijd worden getoetst door de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV). De veiligheidsregio's vallen niet onder het lokaal bestuur, maar vormen een eigen (vierde) bestuurslaag, vergelijkbaar met waterschappen.  :o :o

Opvallend is, dat in het beleidsplan voorzichtig wordt gesproken over de regionalisering van de brandweer. 'Het kabinet sluit meerjarige convenanten af met die regio's die door willen groeien naar de volledige regionalisering van de brandweer.' Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) stelde eerder, dat zij zich hard maakt om alle regio's te stimuleren hun brandweerkorpsen te bundelen.



@ palmpie

Wat is er tegen een vierde bestuurslaag ?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #57 Gepost op: 18 juni 2007, 17:14:41
@ palmpie

Wat is er tegen een vierde bestuurslaag ?

Niets! Maar het waterschap heft nu ook zijn eigen belastingen... ::) ::) ;) ;) ^-^ ^-^


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #58 Gepost op: 18 juni 2007, 17:46:40
Niets! Maar het waterschap heft nu ook zijn eigen belastingen... ::) ::) ;) ;) ^-^ ^-^

Oké, ik snap je !  :| ;)

Ik ben momenteel met me studie bezig met de leer over de vierde bestuurslaag en de daarbij behorende Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR)  ;)


Robert

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 22 juni 2007, 22:00:02
De gemeenschappelijke regelingen zijn moeilijk democratisch te controleren. Geen goede zaak.
Breng de veiligheidsregio's onder bij de provincies