Aangifte tegen medewerker arrestatieteam niet mogelijk? #nt

Auteur Topic: Aangifte tegen medewerker arrestatieteam niet mogelijk? #nt  (gelezen 19139 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #30 Gepost op: 2 juli 2012, 12:18:12


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #31 Gepost op: 2 juli 2012, 12:33:50
Tja, dan weet je wel zeker dat je de keer daarop op 150 meter afstand achter een lintje staat.  998765

O dat gebeurt al genoeg hoor. Bij sommige agenten is het maar net hoe hun pet staat. Gisteren na een steekpartij in Den Haag werd de fotograaf (in bezit PPK) gewoon op 100 meter achter het 2e lint geplaatst. Bewoners van die straat mochten zich vrijelijk tussen het 1e en 2e lint begeven. Had dus niets te maken met sporen of iets dergelijks.

Praat je daar achteraf met een OVP over dan is het 'ja maar jullie zijn gewoon te snel ter plaatse (4 minuten na de 'perspiep' dus...) dus dan maar achter het lintje gezet. Dan kan je wel met Voorlichting gaan bellen, en dan sta je na ruim een uur toch wat dichterbij, als alles al bijna voorbij is. Dat heeft dus ook niet veel nut.

Je hoeft dus echt geen 112-broekie (zeg ik ff gechargeerd) te zijn om slachtoffer te zijn van willekeur en/of onwetendheid met de persvrijheid.

Onwetendheid is echter een aspect die een politieman nooit en te nimmer kan aanvoeren als ie fotografen gaat bedreigen. Veel respect voor het werk van het AT hoog in de geweldsspiraal. Maar juist deze mannen horen professioneel op te treden en zich verre buiten bedreigingen e.d. te houden.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #32 Gepost op: 2 juli 2012, 18:35:22
Vanmiddag een uiterst vriendelijke voorlichter aan de telefoon gekregen. Ik heb hem het hele verhaal verteld en gevraagd wat ik volgens hem het beste doen kon.

Het doen van aangifte raadde hij af. Dat was een moeilijk traject waar je waarschijnlijk weinig mee berijkt.

Het indienen van een klacht Raade hij ook af, met als reden dat het erg moeilijk is om die te verwerken. De klacht komt binnen bij de VNOG en het Arrestatieteam is daar niet van. Dat betekend dat ik een klacht geef over een dienst waar hun eigenlijk niets mee te maken hebben. Wel is het hun gebied. De PV voorspelde daarom dat ik dan mijn hele verhaal zou doen, en dat er daarna niets zou gebeuren.

Wat de PV mij aanraade is dat we alle 3 ons verhaal op papier zette, en dat naar de Persvoorlichter toe gaan sturen. Dan gaat hij het bekijken en als onafhankelijk persoon beoordelen wat hij hiermee kan doen, en wat het beste is.

Nu dus even briefje maken en opsturen, en dan gaat de PV het morgen bekijken.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #33 Gepost op: 2 juli 2012, 18:39:06
Weet zelf niks van klachtenafhandeling enz, maar klinkt als een eerlijke en duidelijke voorlichter waar je contact mee heb gehad. :)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #34 Gepost op: 2 juli 2012, 18:49:48
Vanmiddag een uiterst vriendelijke voorlichter aan de telefoon gekregen. Ik heb hem het hele verhaal verteld en gevraagd wat ik volgens hem het beste doen kon.

Het doen van aangifte raadde hij af. Dat was een moeilijk traject waar je waarschijnlijk weinig mee berijkt.

Het indienen van een klacht Raade hij ook af, met als reden dat het erg moeilijk is om die te verwerken. De klacht komt binnen bij de VNOG en het Arrestatieteam is daar niet van. Dat betekend dat ik een klacht geef over een dienst waar hun eigenlijk niets mee te maken hebben. Wel is het hun gebied. De PV voorspelde daarom dat ik dan mijn hele verhaal zou doen, en dat er daarna niets zou gebeuren.

Wat de PV mij aanraade is dat we alle 3 ons verhaal op papier zette, en dat naar de Persvoorlichter toe gaan sturen. Dan gaat hij het bekijken en als onafhankelijk persoon beoordelen wat hij hiermee kan doen, en wat het beste is.

Nu dus even briefje maken en opsturen, en dan gaat de PV het morgen bekijken.  :)

Ja ik snap wel dat die man vriendelijk is :-X Anders krijgt hij het misschien wel druk. 98uiye Maar was het een politiewoordvoerder of een woordvoerder van de VNOG?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #35 Gepost op: 2 juli 2012, 18:50:33
Het was een politievoorlichter.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #36 Gepost op: 2 juli 2012, 19:19:17
Vanmiddag een uiterst vriendelijke voorlichter aan de telefoon gekregen. Ik heb hem het hele verhaal verteld en gevraagd wat ik volgens hem het beste doen kon.

Het doen van aangifte raadde hij af. Dat was een moeilijk traject waar je waarschijnlijk weinig mee berijkt.

Het indienen van een klacht Raade hij ook af, met als reden dat het erg moeilijk is om die te verwerken. De klacht komt binnen bij de VNOG en het Arrestatieteam is daar niet van. Dat betekend dat ik een klacht geef over een dienst waar hun eigenlijk niets mee te maken hebben. Wel is het hun gebied. De PV voorspelde daarom dat ik dan mijn hele verhaal zou doen, en dat er daarna niets zou gebeuren.

Wat de PV mij aanraade is dat we alle 3 ons verhaal op papier zette, en dat naar de Persvoorlichter toe gaan sturen. Dan gaat hij het bekijken en als onafhankelijk persoon beoordelen wat hij hiermee kan doen, en wat het beste is.

Nu dus even briefje maken en opsturen, en dan gaat de PV het morgen bekijken.  :)

Persvoorlichters zijn goed in mooie verhalen. Voor de rest ga ik geen collega afvallen.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 2 juli 2012, 20:52:46
Ik hoop het beste voor je.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #38 Gepost op: 2 juli 2012, 21:41:34
Ik wilde graag aangifte doen tegen een aantal AT'ers die ik vanavond ontmoette in Apeldoorn.

Afgaande op alle voorgaande reacties denk ik dat je het beste bij de Ombudsman terecht kunt.
Hierbij kun je de werkwijze van het AT bespreekbaar maken en speel je het niet op de man.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #39 Gepost op: 2 juli 2012, 22:09:55
Ik had voordat jullie allemaal zeiden dat ik het niet moest doen al een brief gestuurd naar de Persvoorlichter. Daarin heb ik al de individuele verhalen gezet. En we hebben alle 3 ons eigen verhaal getypt.

Ik wacht even af wat Anton van de Ronde morgen antwoord hierop. Mocht dit dan niet bevallen ga ik het over een andere boeg gooien.

Ik heb vandaag deze brief gestuurd:

Citaat
Beste persvoorlichter,

 

Na telefonisch contact met de dienstdoende Persvoorlichter van 2012-07-02 stuur ik deze email.

Zondagavond 2012-07-01 heeft het arrestatieteam een inval gedaan in een woning in Apeldoorn. Hierbij zijn 3 persfotografen op een zeer agressieve manier benaderd door verschillende leden van het arrestatieteam. Hierbij is voor ons alle 3 ons werk onmogelijk gemaakt. Wij hebben alle 3 onze foto’s moeten verwijderen. Persvrijheid, openbare weg, regelgeving of persvoorlichters hadden deze mannen geen boodschap aan.

Als fotografen hebben wij daarom met elkaar gesproken hoe wij dit het beste op konden lossen. Hierbij hebben wij in eerste instantie besloten een klacht in te dienen. Maar na het gesprek met de voorlichter eerder vandaag hebben wij besloten de klacht eerst bij jullie neer te leggen.

Het is niet onze bedoeling om de betreffende leden van het arrestatieteam in diskrediet te brengen. Noch willen wij persé een excuses horen van deze dienders. Wij willen echter wel dat deze dienders een volgende keer netter reageren op ons of andere fotografen. Noch willen wij een volgende keer bedreigt worden. Het liefste zouden wij alsnog foto’s maken bij de inzet. Echter is dit nu niet meer mogelijk voor ons.

Om u een duidelijk beeld te geven over wat er exact gebeurd is heb ik van beide andere fotografen gevraagd het verhaal uit te typen zoals hun het exact meegekregen hebben. Daarom heb ik de verschillende verhalen in een bijlage gestopt. Ik heb hierbij hun toestemming gekregen voor het versturen van hun verhalen.

Ik hoop dat ik u hiermee voldoende informatie heb verstrekt. Wanneer dit niet zo is wil ik u graag te woord staan. Zowel via de email als via de Telefoon.

 

In afwachting van uw antwoord verblijf ik.

 

Met vriendelijke groet,


Luke Beens



Hierbij was mijn bijdrage deze:


Citaat
Zondagavond 2012-07-01 was ik samen met Wouter Huiser en Sven Koldenhof in Apeldoorn toen wij ineens het arrestatieteam tegenkwamen. Omdat het zowel voor Wouter als voor mij mogelijk nieuwswaarde op zou leveren zijn wij op afstand achter het AT aangereden om te kijken wat er ging gebeuren. Voor Sven was deze inzet minder relevant, hij is nog minderjarig en heeft geen financiële belangen bij het maken van Foto’s. Wouter is werkzaam voor een persbureau, ik als Freelancer.

Toen het Arrestatieteam arriveerde op de Trommelaarshoeve heb ik mijn auto even terug geparkeerd. Wij hebben toen in de auto gewacht totdat het arrestatieteam uit de auto kwam. Toen zij uitstapte en met de inval wilde beginnen zijn wij uitgestapt en begonnen met het maken van foto’s. Vrijwel direct riep een AT’er dat we achteruit moesten gaan. Vanuit veiligheidsoogpunt heb ik dit uiteraard gedaan. Hierna heb ik gewacht totdat ik hoorde dat het onder controle was. Daarna ben ik langzaam dichter genaderd.

Toen ik een foto maakte van het huis met een aantal AT’ers die voor de deur stonden begon een niet gemaskerde AT’er te schreeuwen dat we moesten blijven staan. Hierna kwam hij op ons afrennen wijzend dat Sven en Wouter ook moesten komen. Hierna vroeg hij waarom wij foto’s maakte en wij legde uit dat we persfotograaf waren. Een andere AT’er met volle uitrusting kwam er ook bij staan.

Hierop werd ons verteld dat wij geen foto’s van de inzet mochten maken, en dat we onze foto’s moesten wissen. Wouter heeft hierna met de gebivakkeerde meneer een discussie gehad over openbare weg en persvrijheid. Sven en Ik had die discussie met de ongemaskerde man. Deze man vertelde ons dat hij niets met persvrijheid te maken had. Persvrijheid heb je in de drukkerij aldus hem. Toen ik zei mijn foto’s niet te wissen vertelde de AT’er dat hij het dan wel eventjes zou doen, Maar dat het dan misschien wel minder goed voor mij was. Ik heb nog gezegd dat hij mij helemaal niet kon vorderen de foto’s te verwijderen, maar zijn antwoord was dat hij het dan wel buiten zijn bevoegdheden om zou oplossen. En hij wist niet of dat voor ons wel zo mooi zou zijn. Ik heb aangegeven niet verder met hem te willen praten, maar heb gevraagd de lokale politie danwel een persvoorlichter in te schakelen om het af te handelen. Hierop reageerde de man duidelijk geďrriteerd dat hij het makkelijk zelf op kon lossen, en dat hij met de Persvoorlichter geen zaken deed.

Omdat hij voor mij het werk duidelijk onmogelijk maakte heb ik met tegenzin de foto’s verwijderd, hierbij was ik er van op de hoogte dat ik de foto’s later via de computer gewoon weer terug zou kunnen halen via een Speciaal programma.

Hierna stonde we met z’n 3en even te praten over wat er net daarvoor gebeurde. Op dat moment kwam er een gemaskerde AT’er naar ons toe lopen die vlak voor de borst van Sven bleef staan. Hij begon te schreeuwen ‘geen foto’s, geen foto’s’ en daarbij wees hij met een vinger bedreigend richting Sven. Hierop sprak hij de volgende woorden uit: ‘'Joh, Als je ook maar de schijn maakt 1 foto te maken, gaat die hele camera naar de schoothoop, met jou d'r bij. Dat is voor ons dagelijks werk, We doen wel meer dat soort invallen, Dit geld overigens voor jullie alle 3. En bevoegdheden of de regels maken mij dan helemaal niets uit.'

Hierbij wees hij ook duidelijk naar mij, hij raakte mij nog net niet aan, en met een gemaskerde man voor je voel je je dan toch echt wel een beetje in het nou gedreven. Normaliter ben ik niet snel bang voor dat soort dingen. Maar wanneer er een gemaskerde man tegenover je staat die 2 koppen groter is voelt dat toch heel anders. Toen deze man weg liep kwam er direct nog een AT’er op mij af.

Deze AT’er was ook geenszins vriendelijk. Hij vroeg direct waarom we foto’s maakte, en daarop zij ik met een glimlach dat hij al de zoveelste was die dat vroeg. Hierop kreeg ik een zeer boze reactie met deze woorden: ‘vind je dat grappig of zo jongen? Denk je nou echt dat dat grappig is ofzo? Of lach je me nou gewoon uit hier. Ik zou je grote mond maar houden vriend.’ Ook dit kwam toch wel vrij dreigend over.
Kort hierna is het Arrestatieteam vertrokken.




Ik denk dat ik het vrij netjes verwoord heb. De andere jongens hadden een eigen verhaal in hun eigen strekking.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens