Registratie oefenen

Auteur Topic: Registratie oefenen  (gelezen 6835 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

fireman77

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2005, 14:12:38
Registratieprogramma's zijn een goed hulpmiddel. Alles valt en staat met de oprechtheid van de instructeur/ oefenleider/ waarnemer. Die bepalen uiteindelijk hoeveel tijd besteed is aan een oefening en hoe er kwalitatief geoefend is.
10 sessies van 30 minuten vind ik persoonlijk een slecht criterium, zolang doe je geen eens met een fles. Maar goed dat moet ieder lekker voor zich zelf bepalen.
Wij gaan aan de slag met registar na jaren met een excel bestandje in de weer te zijn geweest.
Van de twee grootste verstrekkers van dit soort programma's vonden wij dit het beste. Het zal mij benieuwen of de verwachtingen worden waar gemaakt. Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar anderen hun ervaringen met deze programma's. Tot nu toe vind ik de reacties een beetje lauw. Kom op mannuh/ vrouwuh...zeg eens wat :)

Ieder korps in Nederland werkt tegenwoordig met een soort van paspoort waarbij voor één ieder alles wordt bijgehouden welke activiteiten een brandwacht heeft gedaan. Dus van oefenuren tot daadwerkelijke repressiefe uren. Aan de hand van het leidraad oefenen wordt je kennis op het juiste niveau gehouden.


email

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2005, 09:37:55

Ieder korps in Nederland werkt tegenwoordig met een soort van paspoort waarbij voor één ieder alles wordt bijgehouden welke activiteiten een brandwacht heeft gedaan.



Ieder korps???? IK heb hier nog nooit van gehoord. Kan ik hier wat meer info over krijgen cq vinden??
Groetjes
Email


Rene112

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 1 maart 2005, 12:34:19
Het verbaast mij dat de tijd per oefenkaart (zoals in de bijlage van de handleiding van de leidraad opgenomen) zo letterlijk wordt genomen!

In de handleiding staat letterlijk dat deze tijden een indicatie geven van de benodigde oefentijd......
Met behulp van deze tijden kunnen bij het opstellen van een oefenprogramma conclusies worden getrokken over de totale doorlooptijd van een oefencyclus.

Het "vertalen" van deze tijden naar vereiste tijden per oefenkaart is, volgens mij, juist in strijd met het principe van de leidraad oefenen. Het gaat er juist om dat je 'niet langer' oefent dan nodig om de kennis en vaardigheden op peil te houden. Daarbij kunnen voor een bepaalde periode ook prioriteiten gesteld worden op basis van de beschikbare oefentijd.

Stel je voor dat een groep van 20 mensen een aantal ademlucht oefeningen heeft gedraaid waarin alle oefendoelen zijn verwerkt. Deze oefeningen hebben in totaal per persoon 4 uur geduurd. Volgens de oefenleiders hebben 16 deelnemers de oefendoelen voldoende gehaald en 4 nog niet. Volgens mij moet je dan alleen met deze 4 mensen een aparte oefening (of meerdere) draaien.

Het werkt juist slecht voor de motivatie (van beroeps en vrijwilligers ;)) om nog meer vergelijkbare oefeningen te draaien om dat we het "verplichte" aantal uren van de leidraad moeten halen. En dat is dus m.i. ook niet nodig als je maar alle oefendoelen (van de oefenkaarten) verwerkt hebt in de oefeningen.

Het heeft volgens mij veel meer zin om te registreren op verrichtingen (gehaalde oefendoelen) dan op de tijd die aan een bepaalde oefenkaart is besteed.

Kijk nog maar eens even naar het verhaal van de weegschaal zoals dat ook in de leidraad is opgenomen.

De moraal van dit verhaal : maak de tijdregistratie ondergeschikt aan de registratie van verrichtingen. En ga vooral verstandig om met de leidraad in de praktijk!
Het doorschieten in verplichtingen en minutenberekeningen heeft uiteindelijk erg weinig zin.

groeten,
René de Caluwé


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 1 maart 2005, 12:38:12
Ik dacht al waar blijft hij toch met z'n reactie ;D ;D


Rene112

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 1 maart 2005, 12:42:21
Ik dacht al waar blijft hij toch met z'n reactie ;D ;D

Ik heb nog even wat veranderd Jaap!

Tja... ik was lekker een weekendje in Centerparcs...  ;) ;D

groeten,
René de Caluwé


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 1 maart 2005, 15:20:37
Denk jij dat de heren bij de rechtbank er ook zo over denken? Of is dit "jouw" mening?
Theoretisch zal er toch een tijdseenheid aan gekoppeld moeten worden. Het maar even doen volstaat in mijn ogen niet. Dit bedoel ik natuurlijk wel extreem gesteld.
Om maar eens wat te noemen, met 1 uur ademlucht, gezien over een heel jaar oefenen komt men niet meer weg.


Rene112

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 1 maart 2005, 17:54:46
Denk jij dat de heren bij de rechtbank er ook zo over denken? Of is dit "jouw" mening?
Theoretisch zal er toch een tijdseenheid aan gekoppeld moeten worden. Het maar even doen volstaat in mijn ogen niet. Dit bedoel ik natuurlijk wel extreem gesteld.
Om maar eens wat te noemen, met 1 uur ademlucht, gezien over een heel jaar oefenen komt men niet meer weg.

Het is natuurlijk duidelijk dat je niet 'wegkomt' met een klein beetje oefenen. Maar de uren per oefenkaart uit de leidraad zijn zeker geen wet waaraan 'moet' worden voldaan.

Zoals ik in mijn reactie hiervoor schreef : als je bepaalde vaardigheden goed beheerst, heeft het weinig zin om hier de maximale oefentijd aan te besteden. Van dit principe zou best vaker gebruik gemaakt kunnen worden.

Bij hoeveel korpsen wordt er na een oefenavond van twee uur (zeg maar 19.30 tot 21.30 uur) in de registratie twee uur adembescherming (div. kaarten uit de 108-serie) geschreven terwijl de deelnemers twee opdrachten (van elk circa 15-20 minuten) hebben uitgevoerd?

De kunst is het zoeken naar optimale indelingen van oefenavonden waarbij de deelnemers zoveel mogelijk oefendoelen (verrichtingen) in de twee uren halen. Dat betekent uiteraard veel zelf doen, weinig kijken en voldoende begeleiders noodzakelijk.

Er worden dus nog heel veel appels met peren vergeleken.....

Oja, zover bij mij bekend is tijdens het laatste landelijke onderzoek van de arbeidsinspectie (2000/2001) het volgende gezegd over de status van de leidraad :

"Met het uitkomen van de “Leidraad oefenen” is een goede stap gezet in het uniform en structureel
oefenbeleid. De Arbeidsinspectie gaat er vanuit dat deze “Leidraad oefenen” op korte
termijn wordt geëvalueerd en beoordeeld op de praktische aspecten."

En daarna is het stil gebleven........

groeten,
René de Caluwé


email

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 3 maart 2005, 15:00:10

Ieder korps in Nederland werkt tegenwoordig met een soort van paspoort waarbij voor één ieder alles wordt bijgehouden welke activiteiten een brandwacht heeft gedaan. Dus van oefenuren tot daadwerkelijke repressiefe uren. Aan de hand van het leidraad oefenen wordt je kennis op het juiste niveau gehouden.




Wie kan mij iets meer over dit zgn paspoort vertellen


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 3 maart 2005, 17:19:30
Dat kan ik wel. Er zijn korpsen in Nederland die net als wat voor de duikers verplicht is een soort logboek aanleggen. Hierin wordt precies bij gehouden in hoeverre jij voldoet aan de leidraad oefenen. Dat dit een persoonlijk logboek is hoef ik je denk ik niet meer uit te leggen.


dange1

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 4 maart 2005, 13:25:06
Er wordt in voorgaande berichten gezegd dat er al korpsen zijn die van deze oefenlogboeken gebruik maken. Welke korpsen zijn dit dan?

Zijn er ook mensen die (een voorbeeld) zo'n oefenlogboek in zijn of haar bezit heeft? Graag zou ik dan een voorbeeld van deze ontvangen.