GRIP 3 Ontruiming na gaslekkage Diependaalselaan - Hilversum 08-07-2012

Auteur Topic: GRIP 3 Ontruiming na gaslekkage Diependaalselaan - Hilversum 08-07-2012  (gelezen 38666 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Hmm, interessant..

p2kflex
13:36:50 08-07-12GROUP-1Pr 1 Voertuigbrand (Pers.auto) DIEPENDAALSELAAN HILVERSUM 645 633
0703151BRW Hilversum (Beroepsploeg B)
0703153BRW Hilversum (Bevelvoerder)
0703171BRW Hilversum (Dienstwisselcode Beroeps)
0703255BRW Bussum (SIE 633)
0703904BRW Hilversum (Lichtkrant)
0703908BRW Bussum (Lichtkrant)
0704998Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (GMS Koppelcode)
0704999Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant GMK)


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Gaslek in Hilversum (persbericht gemeente Hilversum)
Op de Diependaalselaan in Hilversum heeft zondag 8 juli rond half tien een gaslek plaatsgevonden.
Het gaslek in Hilversum is gedicht. Er is geen gasuitval geweest en er is geen gevaar. Bewoners van flat Kerkelanden zijn opgevangen in de dichtbij gelegen Bethlehemkerk en sporthal Kerkelanden.
In totaal zijn er 300 mensen geëvacueerd waarvan 60 bewoners van Flat Kerkelanden. Aan het einde van de ochtend zijn mensen weer onder begeleiding teruggebracht naar de eigen woning. Er zijn geen gewonden gevallen.
Het gaslek vond plaats bij een verdeelstation op de kruising van de Diependaalselaan en de Loosdrechtseweg. Er rukten meerdere bandweerkorpsen uit.
 
Burgemeester Pieter Broertjes is ondertussen ter plekke om met bewoners, omwonenden en met de hulpdiensten te praten.

bron: http://www.hilversum.nl/Nieuws/Gaslek_in_Hilversum
(geen exacte tijdsvermelding van plaatsing)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Utrechtse brandweer naar gasexplosie in Hilversum  

PROVINCIE UTRECHT - Meerdere brandweerkorpsen uit de regio Utrecht hebben in Hilversum assistentie verleend bij de nasleep van een grote gasexplosie. Daarbij ging een gasleiding van een verdeelstation bij de Diependaalselaan de lucht in.

Door de lekkage spoot een half uur lang gas de lucht in. Inmiddels is het lek gedicht en lijkt het gevaar volgens de politie geweken.

Enkele omringende flats werden voor de zekerheid ontruimd en ter plekke is een groot gebied afgezet.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/831074#.T_lOqJhMRLk.facebook


BRW4120

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
  • Beheerder Meldkamer
Voertuiglijsje: GRIP 3 gasexplosie Hilversum
Aanvullingen welkom.

Dienstvoertuigen Amsterdam-Amstelland
13-9121 AGS-1 Amsterdam-Amstelland


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gasexplosie Hilversum: flats en bejaardenhuis ontruimd

Na een bulderende explosie in een gasverdeelstation in Hilversum heeft de politie een bejaardenhuis en tientallen omliggende flats ontruimd. De brandweer rukte uit en wist het lek te dichten. Een kerk en de sporthal in Kerkelanden dienden als opvangplek. De bewoners mochten na korte tijd weer naar huis. Een groot deel van Hilversum-Zuid rond het verdeelstation was afgezet door de politie.

Het luide sissen en bulderen begon tegen kwart voor negen zondagochtend. Getuigen zagen het gas naar boven spuiten bij het verdeelstation op de hoek van de Diependaalselaan en de Loosdrechtseweg. Door het lek dat ontstond kwam een doordringende gaslucht in de wijk te hangen. Rond half elf was die lucht aan het verdwijnen.

Bewoners van Loosdrecht hebben zondag gewoon gas. Energie-netbeheerder Liander leidt het gas na de ontploffing in Hilversum leidt het gas om. Dat zei een woordvoerder van Liander zondag. Na de ontploffing van de leiding die tussen Hilversum en Loosdrecht loopt, was een mogelijk gevolg dat mensen in Loosdrecht zondag geen gas zouden hebben. „Maar iedereen heeft de hele tijd de beschikking over gas gehouden en dat blijft ook zo”, aldus de woordvoerder, die nog niets kon zeggen over een oorzaak.

„Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Dat onderzoek duurt wel een paar dagen”, zei hij.

 http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article16632413.ece/Gasexplosie-Hilversum-flats-en-bejaardenhuis-ontruimd


Vanverre

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
De neerslag die viel tijdens het lek,was dat een voordeel of nadeel?


EricSeugling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Hoi Eric, je hebt groot gelijk hoor, ...... maar kun je me daarmee wat op weg helpen?

- Politie Gooi en Vechtstreek: @Politiegv heeft tot op dit moment niets gemeld,
- de gemeente Hilversum: @gemeenteHsum kon ik ook nog niet vinden.
- Op de site van Liander kon ik geen info vinden
- Brandweer Gooi en Vechtstreek idem.

Als ik onder woordvoerder Hilversum keek op google vond ik alleen aanhalingen van een woordvoerder van politie, brandweer en Liander, maar niet wie dat waren en waar ik hun berichten kan vinden.

ter illustratie een twitter van 2 uur terug:
Ik kan wat fout hebben in mijn zoektocht, maar voor een leek is het niet zo eenvoudig in deze situatie.

Het lastige is dat niet alle brandweer / poilitie / veiligheidsregio's dezelfde afspraken hebben over communicatie bij incidenten. Wat ik wel zie is dat steeds meer brandweerregio's deze communicatie zelf gaan regelen, mede omdat de politie zich terugtrekt uit voorlichting bij brandweerincidenten. Als je dat doet als brandweerregio dan moet je bv een 24/7 piket voor organiseren met voldoende mensen en middelen om dit waar te maken. Een eigen twitteraccount is zo'n middel, maar dan moet je het ook snel kunnen inzetten. Het lijkt makkelijk, maar de praktijk is wat lastiger. In mijn eigen regio, Hollands Midden, hebben we een 24/7 piket operationeel woordvoerder brandweer, eigen twitteraccount BRW_HM, iPad om te twitterren etc. En daarnaast goede afspraken met politie en gemeenten over communicatie bij incidenten. Wat ik al zei, kost tijd, geld en veel overleg om het voor elkaar te krijgen.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
De neerslag die viel tijdens het lek,was dat een voordeel of nadeel?
een beetje neerslag is niet zo relevant. Wind des te meer
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Hilversum -
In Hilversum heeft een gasexplosie plaatsgevonden. Er is een flinke brand uitgebroken in de omgeving, zegt een woordvoerder van de brandweer. Er zijn nog geen berichten van slachtoffers.
Bron: http://www.112-nieuws.nl/009477/gasexplosie-en-brand-in-hilversum/

Dit lijkt mij meer P2000-kopieergedrag.
Wel even goed lezen Jarno ;-)

Mocht dat werkelijk zo zijn, misschien moeten dergelijke websites dan maar eens op een soort zwarte lijst komen ofzo. Een beetje speculeren op basis van P2000 gebeurt helaas al teveel, maar als je daarmee ook nog eens foutieve informatie naar buiten brengt dan wordt het andere koek.
Wel even goed lezen Peter ;-)

VR Gooi&Vechtstreek‏@vrgooi_vecht
in tegenstelling tot eerder berichten is er geen brand geweest bij ‪#gasexplosie‬ in hilversum. luide knal na losschieten mof van leiding
Dit is de officiële twitteraccount van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. (twitter 5 min. geleden)
Tja, ik heb het al eerder gezegt. Het nieuws gaat te snel: Er is geen tijd meer om gegevens te achterhalen. Ook voorlichters zijn vaak te snel met feiten die geen feit blijken te zijn. Termen als 'mogelijk' en 'volgens eerste berichten' zouden kunnen helpen mits op basis van plaatselijke informatie en niet op basis van P2000.

Ik zou de officiële berichtgeving maar volgen, media hebben een brede fantasie in deze
Kijk even goed naar het artikel waar je deze opmerking onder zet. Het is een woordvoerder van de brandweer die het over een brand heeft. Is dat geen officiële berichtgeving?


Ergo, de vraag naar informatie en de druk tot publiceren staat de zorgvuldigheid soms in de weg. Dat is onder andere een gevolg van internet/twitter/facebook. Ook dit soort fora doen daar aan mee. Helaas is het niet anders en ik ben bang dat we er mee moeten leven.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
een beetje neerslag is niet zo relevant. Wind des te meer
Iemand anders noemt condensvorming en het regent. Hoe groot is het gevaar dat zo'n gaswolk tot ontbranding komt?