Nationale Politie: het Real Time Intelligence Center (RTIC)

Auteur Topic: Nationale Politie: het Real Time Intelligence Center (RTIC)  (gelezen 21265 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2012, 10:48:23
ik begreep ook van een centralist dat het de bedoeling is dat het RTIC mee luistert over de porto en mee leest met het GMS. aanvullende info wordt in het GMS bijgevoegd, en de centralist geeft dat dan weer door aan de collega's op straat.

Dat gebeurt nu ook al heel vaak. Meldkamer zoekt zelf aanvullende info zoals: historie op genoemd adres, bijzonderheden, sfeerbeelden van de vorige keer dat de politie daar was. Met het RTIC zal deze info uitgebreider wezen.


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #11 Gepost op: 12 juli 2012, 11:41:41
Bij het KLPD in Driebergen draait op dit moment een pilot van het Real Time Intelligence Center, waarbij de medewerkers meeluisteren/meelezen bij de meldingen vanuit de meldkamer en deze aanvullen met relevante informatie uit de diverse systemen en/of andere diensten. Het RTIC neemt dus eigenlijk deze taak over van de Meldkamer en kan vanwege hun goede informatiepostie een completer beeld geven. Deze info wordt teruggekoppeld met de Meldkamer, die dit vervolgens terugkoppelt met de collega's op straat. Het RTIC onderhoudt geen contact met de collega's op straat; dit blijft voorbehouden aan de Meldkamer.

Bron: collega die aan deze pilot deelneemt.

Grtz,
Marcel


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #12 Gepost op: 12 juli 2012, 11:49:59
Dus als ik het goed begrijp, krijg je straks alleen nog de melding van de meldkamer. Het RTIC gaat dan de aanvullende info verstrekken aan de aanrijdende eenheden.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #13 Gepost op: 12 juli 2012, 17:43:55
Dus als ik het goed begrijp, krijg je straks alleen nog de melding van de meldkamer. Het RTIC gaat dan de aanvullende info verstrekken aan de aanrijdende eenheden.
Deze info wordt teruggekoppeld met de Meldkamer, die dit vervolgens terugkoppelt met de collega's op straat. Het RTIC onderhoudt geen contact met de collega's op straat; dit blijft voorbehouden aan de Meldkamer.
Bron: collega die aan deze pilot deelneemt.
Grtz,Marcel

Het zit wat kort op elkaar vandaar waarschijnlijk niet gelezen ... Mooi systeem zoals ik het lees. Hier moet ik mij eens in gaan verdiepen.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #14 Gepost op: 14 juli 2012, 16:24:46
Dus als ik het goed begrijp, krijg je straks alleen nog de melding van de meldkamer. Het RTIC gaat dan de aanvullende info verstrekken aan de aanrijdende eenheden.

Ja die informatie komt te staan in GMS, zodat hij alleen leesbaar is in mobipol of in de NSA applicatie aan het wijkteam. Dus wijketeam moet informatie eventueel weer doorbellen of per porto doorgeven aan het wijkteam. Voor Amsterdam is dat terug bij af.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 24 december 2012, 01:57:46
Politie gaat Twitterfoto’s gebruiken voor opsporing

Door Bert Kok op 23 - 12 - 2012 15:30

De politie van het korps Noord-Nederland (Groningen, Friesland en Drenthe) gaat foto’s van Twitter gebruiken voor het opsporen van verdachten. Een special team van de politie gaat bij meldingen meteen op Twitter en andere social media op zoek naar informatie over criminelen en verdachten. Dit ‘Real Time Intelligence Centre’ wordt ondergebracht bij de noordelijke meldkamer in Drachten en is 24/7 beschikbaar.

De belangrijkste taak van het team is het vinden zo veel mogelijk relevante informatie die op dat moment nodig is voor het politiewerk op straat. “Misschien heeft die verdachte de dagen ervoor mensen bedreigd op Twitter. Dat kan relevant zijn voor de agenten die onderweg zijn”, zegt projectleider Albert Veenstra van de politie.

“Het is een kwestie van verschillende informatie over een persoon koppelen en verbanden zien. Profielfoto’s van verdachten die op Twitter en Facebook staan, sturen we snel naar agenten voor een betere identificatie. Met een computersysteem dat als een soort Google werkt trekken we van personen alles na wat op internet staat”, aldus Veenstra.

Het is de bedoeling dat alle politiekorpsen een Real Time Intelligence Centre krijgen.

via Nederlands Dagblad, ©Twittermania @bertiebee
Samen sterk in de hulpverlening!


Motosmurf

  • Noodhulp/wijkzorg politie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #16 Gepost op: 24 december 2012, 02:40:58
Ik ben heeeel benieuwd hoe dit gaat lopen. Volgens mij zijn niet alle RTIC mensen op straat geweest. we hadden er laatst twee die een paar dienstjes meeliepen op de noodhulp. Maar ja, weet je na een paar dienstjes nou echt waar men op straat behoefte aan heeft?

Op zich is het mooi dat er nu dedicated bevragers aan de slag gaan, want nu hangt het van je bureau centralist af of je nog aanvullende info krijgt. En als die het druk heeft schiet het er soms bij in. Maar het bureau weet wel de info meestal wel op waarde te schatten. Wat relevant is en wat niet.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #17 Gepost op: 24 december 2012, 09:29:18
Ik ben al heel blij dat we mensen hebben die met dat soort middelen om kunnen gaan. De meeste collega's/centralisten zijn niet zo vaardig met zoeken buiten de kaders.
Digitaal onderzoek


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #18 Gepost op: 24 december 2012, 11:46:47
Ik heb tot nu toe goede ervaring met ons RTIC in A-A. Je krijgt snel relevante informatie, ook info die niet zo heel snel naar boven te halen is. Ik heb trouwens het idee dat er een mix zit van mensen van de straat en mensen die die ervaring niet hebben. Maar die hebben juist weer wel dat andere goed in de vingers...


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #19 Gepost op: 26 december 2012, 11:58:44
Ik heb tot nu toe goede ervaring met ons RTIC in A-A. Je krijgt snel relevante informatie, ook info die niet zo heel snel naar boven te halen is. Ik heb trouwens het idee dat er een mix zit van mensen van de straat en mensen die die ervaring niet hebben. Maar die hebben juist weer wel dat andere goed in de vingers...

same here in ZaWa, cq NH (per 01 01)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....