Journalistiek op basis van (enkel) P2000 meldingen

Auteur Topic: Journalistiek op basis van (enkel) P2000 meldingen  (gelezen 26149 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #30 Gepost op: 16 juli 2012, 19:58:40
Ik lees helaas ook wel vaker van grote jongens als novum/ANP fouten die haast wel door P2000-gebruik moeten zijn gekomen.
Zo riep men een aantal keer dat een slachtoffer met de traumaheli was afgevoerd, of dat de traumaheli ter plaatse was, terwijl een MMT-team per auto gearriveerd was en/of een slachtoffer per normale ambu werd vervoerd.

Dan ziet een journalist ergens een P2000-bericht met 'lifeliner' of 'MMT' er in voorbij schieten en gelijk trekt men conclusies. Die had men niet getrokken als er iemand ter plaatse was geweest..


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #31 Gepost op: 16 juli 2012, 21:26:44
Ik lees helaas ook wel vaker van grote jongens als novum/ANP fouten die haast wel door P2000-gebruik moeten zijn gekomen.
'haast wel' inderdaad, naar niet altijd. Novum en ANP zijn landelijke persbureau's die vanuit een centraal punt werken.
Ik vermoed dat ze -naast lokale mensen- toch vrij sterk leunen op persvoorlichters.

Zo riep men een aantal keer dat een slachtoffer met de traumaheli was afgevoerd, of dat de traumaheli ter plaatse was, terwijl een MMT-team per auto gearriveerd was en/of een slachtoffer per normale ambu werd vervoerd.
Ook daar heb ik persvoorlichters meerdere malen op betrapt ;-)

Dan ziet een journalist ergens een P2000-bericht met 'lifeliner' of 'MMT' er in voorbij schieten en gelijk trekt men conclusies. Die had men niet getrokken als er iemand ter plaatse was geweest..
Mogelijk, maar niet altijd. en die persvoorlichter is vaak ook niet ter plaatse.

Wat mij bedroefd is de kennis aan beide kanten. De persvoorlichters zitten centraal op het hoofbureau en hebben weinig contact met het werk op straat. Ook hebben ze weinig inzicht in de wereld van de journalistiek. Nog maar anderhalf jaar geleden heb ik een voorlichter uitgelegd dat we P2000-pagers hebben en hoe deze werken.

Binnen de journalistiek is de echte politieverslaggever met een dikke scanner op zijn bureau een zeldzaamheid geworden. Zeker op het vlak van incidenten is hun taak overgenomen door de freelancers. En daar zitten mensen met kennis tussen, maar ook complete nitwits.

Bovenstaande is wat algemeen gesteld en, eerlijk is eerlijk,  gelukkig zit in beide groepen nog steeds mensen met kennis.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #32 Gepost op: 16 juli 2012, 22:00:44
'haast wel' inderdaad, naar niet altijd. Novum en ANP zijn landelijke persbureau's die vanuit een centraal punt werken.
Ik vermoed dat ze -naast lokale mensen- toch vrij sterk leunen op persvoorlichters.
Ook daar heb ik persvoorlichters meerdere malen op betrapt ;-)
Mogelijk, maar niet altijd. en die persvoorlichter is vaak ook niet ter plaatse.

Wat mij bedroefd is de kennis aan beide kanten. De persvoorlichters zitten centraal op het hoofbureau en hebben weinig contact met het werk op straat. Ook hebben ze weinig inzicht in de wereld van de journalistiek. Nog maar anderhalf jaar geleden heb ik een voorlichter uitgelegd dat we P2000-pagers hebben en hoe deze werken.

Binnen de journalistiek is de echte politieverslaggever met een dikke scanner op zijn bureau een zeldzaamheid geworden. Zeker op het vlak van incidenten is hun taak overgenomen door de freelancers. En daar zitten mensen met kennis tussen, maar ook complete nitwits.

Bovenstaande is wat algemeen gesteld en, eerlijk is eerlijk,  gelukkig zit in beide groepen nog steeds mensen met kennis.
Als Redactielid van 1 van Neerlans grootste nieuwssites mag ik toch wel zeggen dat ik me er hoed dan ook erg aan stoor? ;). Zorgvuldigheid en waarheidsvinding lijkt steeds vaker ondergeschikt aan snelheid en scoren.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #33 Gepost op: 17 juli 2012, 02:25:48
Als Redactielid van 1 van Neerlans grootste nieuwssites mag ik toch wel zeggen dat ik me er hoed dan ook erg aan stoor? ;). Zorgvuldigheid en waarheidsvinding lijkt steeds vaker ondergeschikt aan snelheid en scoren.
Uiteraard mag je het zeggen, maar pas op met P2000-beschuldigingen. Het nieuws loopt over meerdere schijven en elke schijf kan de mist in gaan. Misschien ligt de waarheid een beetje in het midden?

En dat zorgvuldigheid en waarheidsvinding onder druk staan is ook duidelijk. Zeker de komst van  twitter heeft de snelheid van het nieuws beinvloed. Maar (ik lijk wel een grammafoonplaat) dit soort forums doen er ook aan mee. Als de media laat zijn met informatie is het niet goed, als ze snel zijn met verkeerde informatie is het ook niet goed. Wat dat betreft zit de nieuwsvoorziening een beetje in een spagaat ;-)

Mijn insteek (en ook die van jouw zo te horen) blijft de kwaliteit boven de snelheid.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #34 Gepost op: 17 juli 2012, 13:12:23
Schoolvoorbeeld van een p2000-journalistieke tweet:

@Telstaronline
Op het dak van de brandweerkazerne in Pijnacker zou een persoon op grote hoogte staan. Details ontbreken nog.
1:06 PM - 17 Jul 12 via Twitter for iPhone

p2kflex
13:05:43 17-07-12GROUP-1PRIO 21 Dienstverlening (persoon op hoogte) Kazerne Pijnacker-Nootdorp Nootdorpseweg 4 PA 9090 3182 2641BJ
1500090BRW Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Noord)
1500412BRW Pijnacker - Nootdorp (Kazernealarm)
1500413BRW Pijnacker - Nootdorp (Dagdienst)
1500415BRW Pijnacker - Nootdorp (AB 3182 / HVH 3171)
1500520BRW Pijnacker - Nootdorp (Lichtkrant)


Adres is gewoon fictief; de 3182 vervoert een springkussen en wordt ter plaatse gevraagd in de VRR.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #35 Gepost op: 17 juli 2012, 13:16:36
Schoolvoorbeeld van een p2000-journalistieke tweet:

@Telstaronline
Op het dak van de brandweerkazerne in Pijnacker zou een persoon op grote hoogte staan. Details ontbreken nog.

Ja; ik zag hem ook. Ik kon het dan ook niet nalaten om op deze te reageren:

regio15: @TelstarOnline Nee; het springkussen is gevraagd door de regio Rotterdam-Rijnmond, en gaat dus voor bijstand naar een andere regio.

Original Tweet: http://twitter.com/regio15/statuses/225185754907811840

regio15: @TelstarOnline Er is dus geen sprake van een brandweerman die het kazernevoer zodanig zat is dat hij/zij nu op het dak van de kazerne staat.

Original Tweet: http://twitter.com/regio15/statuses/225185929223094272

Peen
Redacteur van


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #36 Gepost op: 24 juli 2012, 22:59:16
Zorgvuldigheid en waarheidsvinding lijkt steeds vaker ondergeschikt aan snelheid en scoren.
Als je pas de volgende dag met het nieuws komt dan kun je vandaag de dag de deuren wel sluiten. Als journalist sta je met de snelheid van nieuwe media steeds meer onder druk. Afgelopen donderdag weer zo'n voorbeeld. De eerste tipgever via e-mail was klip en klaar in zijn stelling, er is een vrouw vermoord in die straat (met letterlijk c.a. 10 uitroeptekens erachter). Aangezien het bij mij in de buurt is ging ik er naar toe, mijn collega was er ook geweest maar heeft niets kunnen zien, maar hij moest weer verder, dus ik ging buurten. Ter plaatse vielen mij de vele witte busjes op, waarvan er één enigszins verdekt opgestelde flitslampen had, dus er was iets. Een woning had een met landbouwplastic afgedekte voordeur. De buurtbewoners stonden verderop met elkaar te praten. Ze hadden die ochtend alleen de man des huizes meegenomen zien worden door de politie. De vrouw des huizes kwam niet naar buiten. Aangezien het geheel op een forensisch onderzoek leek werd al gauw de conclusie getrokken dat de man zijn vrouw vermoord heeft en dit ging al rond via sociale media.

De politie deed geen mededelingen in het belang van het onderzoek. Na wat doorvragen bij de politie leerde dat er geen sprake was van moord in het onderzochte huis. Ter plaatse konden we alleen ontfutselen dat het inderdaad om forensisch onderzoek ging, verder niets. Het enige wat we konden melden is dat er onderzoek plaatsvond en dat getuigen alleen de man naar buiten hebben zien komen. Ik heb niets getwitterd en/of laten publiceren door mijn collega's omdat de informatie te summier was. Ondertussen draaiden de sociale media overuren, er kwamen meerdere nieuwsgierigen met de auto langs in de straat om te kijken wat er te zien viel, praktisch niets. Na onderzoek van collega's kwam naar boven dat het een onderzoek betrof naar aanleiding van een eerdere gepleegde moord. Dat maakte het verhaal toch iets anders. Bovendien kwamen er bekenden van de verdachte langs waar ik de nodige achtergrondinformatie uit kon halen. Pas toen heb ik het verhaal laten publiceren.

En wat hoorde ik nog steeds afgelopen zondag? Volgens iemand zou er een vrouw vermoord zijn op dat adres, terwijl het uitgebreid in het nieuws is geweest wat er nu werkelijk aan de hand was.... Maar zie hier de invloed van sociale media. Als je als reguliere pers te laat bent met het nieuws krijgen de indianenverhalen de overhand en die blijken daags na het gebeuren hardnekkig verder te zingen. Ik heb de persvoorlichting van de politie eerder gewaarschuwd dat ze niet te lang moeten wachten met het uitvaardigen van persberichten of te krampachtig stil zijn in het belang van een onderzoek. Want uiteindelijk komen we erachter, in dit geval in twee uur tijd na de eerste geruchten. De politie heeft geen officiële mededelingen gedaan, maar met wat connecties bij het OM kregen we te horen dat ze geen moeite zouden hebben als we het bericht zouden plaatsen zoals wij het al wisten. Dan weet je genoeg.

Als de politie sneller bepaalde geruchten ontkracht had, of meer informatie had gegeven, dan hadden de indianenverhalen beperkt kunnen blijven.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #37 Gepost op: 24 augustus 2012, 19:23:26
Dit is ook weer knap droevig :

'Valse melding brand in villa kroonprins'

WASSENAAR -  Er is een valse melding geweest van brand in Villa Eikenhorst op het landgoed de Horsten in Wassenaar. Het is de villa waar kroonprins Willem-Alexander en Maxima wonen.

Villa Eikenhorst op landgoed De Horsten, waar Willem-Alexander en Maxima wonen Villa Eikenhorst op landgoed De Horsten, waar Willem-Alexander en Maxima wonen

Eerder werd gemeld dat er mogelijk brand was in de villa. Het betrof een valse automatische melding.

Prins Willem-Alexander en Maxima wonen in Villa Eikenhorst sinds 2003.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12826674/__Geen_brand_villa_kroonprins__.html


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #38 Gepost op: 26 augustus 2012, 23:57:15
Dit is ook weer knap droevig :

'Valse melding brand in villa kroonprins'


Nu worden op dit forum tot vervelens aan toe met P2000-meldingen gestrooid. En nu het een keer helderheid kan verschaffen laat je het achterwege?

Citaat
16:17:44  24-08-12 PRIO 1 [OMS] OPENBAAR MELDSYSTEEM MELDING VILLA EIKENHORST EIKENHORST 4 WASSENAAR 1130 2245BB

Nu pas kan je het P2000-journalistiek noemen ;-)
Dat er twee dagen later nog steeds staat: 'later meer' is ook veelzeggend.
Overigens is het in dit geval een 'valse' melding of een 'loze' melding???


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #39 Gepost op: 19 oktober 2012, 00:05:05
p2kflex
19:13:31 17-10-12GROUP-2PRIO 1 Persoon te water (KNRM inzet: ) De Zandmotor Strandopgang Schelppad TH 7811 9093 7140
1500091BRW Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Zuid)

KNRM onderzoekt ‘mislukte’ oefening
De vrijwilligers sloegen groot alarm en hulpdiensten rukten massaal uit. Er werden onder meer een helikopter, ambulance en drie brandweerwagens ingezet.
De twijfelachtige eer blijft in Haaglanden: Omroep West telt de voertuigen tegenwoordig per pagerbericht. Ook op twitter staan berichten van (redacteuren van) omroep west berichten die niets met de werkelijk te maken hebben, maar met het overtypen van de berichten op de pieper. Noem GRIP 4 oefeningen waarbij de tekst 'oefening' in de alarmering ontbreekt...