Journalistiek op basis van (enkel) P2000 meldingen

Auteur Topic: Journalistiek op basis van (enkel) P2000 meldingen  (gelezen 26060 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2012, 23:39:07
Wat wil je hier mee zeggen? Dat de jongere generatie journalisten, of in jouw woorden 'cowboys', geen goed nieuws kunnen leveren?

Precies zoals ik geschreven heb, de jongere generatie is over het algemeen slordiger.

Naja goed, dat het bericht van Omroep Flevoland sterk op P2000-journalistiek lijkt, kan ik wel onderbouwen, als dat daadwerkelijk gebasseerd is op P2000, dat zou dan volgens jouw vraag twee zijn. Maar wat je zei, als jij ter plaatse gaat, dan bevestig jij wat zij hebben geschreven. En hoe kunnen ze daar achterkomen voordat jij ter plaatse bent? Juist, via P2000.

P2000 dient uiteraard als basis, maar de term P2000-journalistiek suggereert dat enkel P2000 gebruikt wordt als nieuwsbron. Dat geldt voor de meeste media absoluut niet. Als ik iets zou publiceren op basis van enkel een P2000-melding, dan zou ik zeggen dat er een melding is gemaakt van...(vul P2000-omschrijving in).

Voor alle journalisten: probeer de juiste informatie door te spelen aan de media zodat burgers weten wat ze kunnen verwachten.

Er zullen altijd journalisten zijn die te snel conclusies trekken zonder bronnen na te trekken of hun waarneming niet goed verwoorden. Kwalitatieve verschillen zijn er nu eenmaal helaas.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 12 juli 2012, 06:54:36
Als ik iets zou publiceren op basis van enkel een P2000-melding, dan zou ik zeggen dat er een melding is gemaakt van...(vul P2000-omschrijving in).

Jij zou dat misschien doen, maar landelijk blijkt helaas anders.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #12 Gepost op: 12 juli 2012, 13:30:29
Jij zou dat misschien doen, maar landelijk blijkt helaas anders.

Ook hier geldt weer dat een relatief kleine groep het beeld bepaalt voor de rest van de groep. Wist je dat een negatieve ervaring 9x meer indruk maakt dan een positieve?


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2012, 11:37:56
Ligt het aan mij of lijkt het er op dat mensen de centralist steeds vaker als woordvoerder gaan zien?  :-\
Ja, dat kan aan jou liggen. Ook woordvoerders laten zich wel eens neppen door P2000 ;-)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 13 juli 2012, 11:42:06
Ook hier geldt weer dat een relatief kleine groep het beeld bepaalt voor de rest van de groep. Wist je dat een negatieve ervaring 9x meer indruk maakt dan een positieve?

Jij maakt het erger dan het is. We halen regelmatig voorbeelden aan van (overduidelijke) P2000-journalistiek, maar volgens mij is er niemand die beweert dat alle media dit doen. Het lijkt wel of je je op de een of andere wijze aangevallen voelt of zelf betrokken bent bij een of ander medium?

Als een brandweerman pyromaan blijkt te zijn dan wordt dat ook breed uitgemeten maar volgens mij is er niemand die beweert dat alle brandweermannen pyromanen zijn ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 13 juli 2012, 12:03:12
Vanmorgen (Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (blijkt kleine binnenbrand Febo) Damrak - Amsterdam 13-07-2012) een voorbeeld van BNR Nieuwsradio die blijkbaar in alle haast een verkeerde archieffoto bij een nieuwsbericht plakken als ze in de P2000 meldingen "Grote Brand" lezen... ::)

Citaat van http://www.bnr.nl/meernieuws/214055-1207/grote-brand-in-bedrijfspand-damrak om 10:24 vanmorgen:


de gebruikte foto blijkt te zijn van een eerdere grote brand in Zutphen 4 dagen geleden:

http://www.bnr.nl/meernieuws/885891-1207/grote-brand-in-zutphens-winkelpand
Samen sterk in de hulpverlening!


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #16 Gepost op: 13 juli 2012, 12:25:07
Ja, dat kan aan jou liggen. Ook woordvoerders laten zich wel eens neppen door P2000 ;-)
Vreemd, je zou toch verwachten dat juist woordvoerders c.q. voorlichters redelijk secuur hun informatie verstrekken.
Lijkt mij dat je eerst even navraagt bij de OvD (of andere persoon met leidende functie) alvorens uitspraken te doen richting pers, toch?


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2012, 13:39:15
Ik zou niet zeggen dat woordvoerders zich laten neppen door P2000.
Wel dat zij in de hectiek soms vergeten dat Brandweer lingo (zoals "Zeer Grote Brand" of "Geen Gevaarlijke stoffen gemeten") in normaal Nederlands anders begrepen wordt. Dat is een veelvoorkomend "gegeven" in alle organisaties, zowel in interne als externe communicatie.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #18 Gepost op: 13 juli 2012, 14:48:25
Klopt, vakjargon kan in deze zeker een belangrijke schakel zijn.
Echter is dan de vraag wie daar rekening mee moet houden, de pers, de voorlichter, of moeten alle burgers een cursus brandweer termen doen?  :D


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #19 Gepost op: 13 juli 2012, 15:17:37
In mijn ogen is dat toch wel 1 van de verantwoordelijkheden van een voorlichter: rekening houden met het publiek waarmee men communiceert.
Daarnaast kan je natuurlijk van de meer ervaren en/of ter zake kundige verslaggevers verwachten dat men hier ook rekening mee houdt...

Vrij vertaald is 1 van de basis principes over verbale communicatie dat het niet (alleen) gaat om wat er gezegd wordt, maar (vooral) hoe het begrepen wordt. ;)
(Disclaimer: dit is mijn interpretatie, zonder me zelf als kennig en kundig te zien m.b.t. Communicatie Wetenschappen)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten