Omgang met autistische personen / autipas

Auteur Topic: Omgang met autistische personen / autipas  (gelezen 9536 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #30 Gepost op: 20 juni 2013, 14:32:55
Wij hebben geen sociaal ongewenst gedrag (alleen thuis of op school wanneer hij oneerlijk behandeld wordt). Gelukkig weten heel veel mensen met een 'stoornis' heel goed wat sociaal wenselijk is en laten dat keurig zien op de momenten waarop dat gewenst wordt (zo vindt oma hem keurig en sociaalvaardig).

Alleen jammer dat de leerplichtwet dit nog niet begrijpen wil, dat er ook mensen zijn die doodongelukkig zijn op een school met 10000 ver-en afleidingen. Gewoon hup lekker werken, maakt niet uit wat, daar leer je ook heel erg veel. En zolang je goed Nederlands spreekt en schrijft kom je al een heel eind ;)

@024: je moeder moet een geweldig leuk mens zijn  ;)
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #31 Gepost op: 20 juni 2013, 15:06:28
Citaat van: Moon link=msg=1175628 date=1371726258
Maar zoals ik laatst wel ergens las, het is geen softwarefout > het is een ander besturingssysteem.

 O0 O0 O0 en omdat wij het besturingssysteem niet begrijpen of passend vinden is het opeens een softwarefout 98uiye
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #32 Gepost op: 20 juni 2013, 15:16:48
Citaat van: RemRoof link=msg=1175712 date=1371733588
O0 O0 O0 en omdat wij het besturingssysteem niet begrijpen of passend vinden is het opeens een softwarefout 98uiye

*grinnik*. Tsja, en met 3 verschillende besturingssystemen in huis maakt het dat ik af en toe ze graag wil herprogrammeren. Ctrl Alt Del voor mezelf iig.  998765
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #33 Gepost op: 20 juni 2013, 15:27:30
Mijn eerste doel is een goede externe gebruikers interface ingebouwd te krijgen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 20 juni 2013, 15:28:15
Citaat van: Moon link=msg=1175688 date=1371731575
Wij hebben geen sociaal ongewenst gedrag (alleen thuis of op school wanneer hij oneerlijk behandeld wordt). Gelukkig weten heel veel mensen met een 'stoornis' heel goed wat sociaal wenselijk is en laten dat keurig zien op de momenten waarop dat gewenst wordt (zo vindt oma hem keurig en sociaalvaardig).

Alleen jammer dat de leerplichtwet dit nog niet begrijpen wil, dat er ook mensen zijn die doodongelukkig zijn op een school met 10000 ver-en afleidingen. Gewoon hup lekker werken, maakt niet uit wat, daar leer je ook heel erg veel. En zolang je goed Nederlands spreekt en schrijft kom je al een heel eind ;)

@024: je moeder moet een geweldig leuk mens zijn  ;)

Dat is ze ook, maar wat ik bedoel is dat als ik mij nooit heb laten testen door een psychiater. Als ik de definitie lees van een autist kom ik aardig in de buurt. Ik heb niet zoveel interesse in van alles, vooral in hartchirurgie en gerelateerde onderwerpen, prive heb ik er ook een zootje van gemaakt. Ik weet niet eens of het komt omdat ik te druk was of dat ik niet in staat ben om al die sociale contacten aan te gaan en in stand te houden.

Die wijze moeder van mij heb ik dat niet hoeven te vertellen. Zij heeft mij zelf gezegd dat ik haar niet eens hoef te zeggen dat ik nog in Nederland ben om er te zijn als zij dood gaat. Zij noemt het schuldgevoel omdat ik er niet was toen mijn vader overleed. Ook voor oude mensen geldt nog steeds dat moeders soms zonder woorden vreselijk dichtbij de waarheid komen.

Ik weet niet of ik soms niet in staat meer in te leven in leed van mijn patienten omdat ik chirurg ben of omdat ik er niet eens toe in staat ben. Ik weet niet waarom ik een agentje tot de grond toe afzeik als ze me weer bekeuren, ik vind dat gewoon leuk en de boete kan me ook weinig schelen. Ik moet soms per maand een hoger bedrag aan achterlijke boetes betalen dan bromsnor zelf aan maandloon ontvangt. Misschien komt dat gedrag voort omdat ik denk dat ik het me kan veroorloven en niet wakker lig van een beetje geld maar misschien komt het wel omdat ik niet in staat ben om me in te leven in de belevingswereld van deze veredelde belastinginspecteurs.

Het kan mij ook weinig schelen of ik wel of geen autist ben. Ik ben een bijzonder gelukkig mens en beschouw me zelfs als een bevoorrecht mens. Zelfs als ik een echte autist zou zijn dan kan het me weinig schelen, in mijn geval hebben dan duizenden mensen hun leven of een redelijke kans op het bereiken van een volwassen leeftijd aan een autist zonder pasje te danken.