Foutje van verkeersregelaar

Auteur Topic: Foutje van verkeersregelaar  (gelezen 15711 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #20 Gepost op: 16 juli 2012, 17:49:21
Pardon me maar als een verkeersregelaar mijn ts in eerste instantie een stopteken geeft dan wil ik graag dat mijn bestuurder zich daar aan houdt. De verkeersregelaar heeft namelijk zicht op de situatie (als hij zijn werk goed doet) en kan zo zijn reden hebben om je stop te zetten om een veilige doorgang te creëren . Ik heb het hier dus niet over niet voor laten gaan, maar om gewoon als een kip zonder kop door te rijden en een stopteken te negeren lijkt me ook geen slimme zet.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #21 Gepost op: 16 juli 2012, 17:55:27
Pardon me maar als een verkeersregelaar mijn ts in eerste instantie een stopteken geeft dan wil ik graag dat mijn bestuurder zich daar aan houdt. De verkeersregelaar heeft namelijk zicht op de situatie (als hij zijn werk goed doet) en kan zo zijn reden hebben om je stop te zetten om een veilige doorgang te creëren . Ik heb het hier dus niet over niet voor laten gaan, maar om gewoon als een kip zonder kop door te rijden en een stopteken te negeren lijkt me ook geen slimme zet.

Ik zou het als verkeersregelaar ook niet prettig vinden als een brandweerwagen mij te pletter rijd doordat hij een stopteken negeert maar daar gaat het niet om volgens mij... Het gaat hier omdat de verkeersregelaar de brandweer compleet niet door liet gaan omdat hij iedereen ten allertijden moest tegen houden...

Naar mijn mening moet deze verkeersregelaar de lesstof nog eens doornemen ;)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #22 Gepost op: 16 juli 2012, 18:23:49
Het kan inderdaad voorkomen dat een voorrangsvoertuig een stopteken krijgt, ik zal er wel een paar keer over nadenken voor ik er een geef maar in sommige situaties is het nu eenmaal nodig (desnoods om alleen instructies aan de chauffeur te geven).

Dit kan inderdaad te maken hebben met een obstakel verderop of misschien dat van te voren verboden is om tegen de wandel richting in te rijden. Ik heb het draaiboek niet gelezen, was er niet bij en weet dus de situatie niet. Ik kan er dan ook niet over oordelen (maar laten we hopen dat dit goed geëvalueerd wordt).

Om even een voorbeeld te noemen waarbij een voorrangsvoertuig (tijdelijk) geweigerd wordt: bij een hoop grote evenementen is het verboden voor voertuigen om zich op het evenementen terrein te begeven, dit geld ook voor ambulances met spoed. Deze moeten wachten tot er genoeg beveiliging aanwezig is om de ambulance stapvoets het terrein over te laten steken (vaak is dit al wel van te voren aangemeld). Bij deze evenementen is er vaak een buitenring aanwezig waardoor de ambulances wel achterom kunnen rijden (wat ook vaak sneller is dan over het bezoekersterrein rijden).

Het is dus niet zo dat een voorrangsvoertuig standaard overal mag doorrijden tijdens een evenement, maar dit is altijd vastgelegd in een draaiboek (hoe ''verkeerd'' het af en toe ook voelt).



Over het wel/niet toelaten van hulpverleners op evenementen, er zijn organisatoren die absoluut geen politie (zichtbaar) op het terrein willen hebben, die komen er dan normaal gesproken niet op (ook dit gaat in goede samenspraak). Brandweer en EHBO krijgt als zij zich melden bij de organisatie een accreditatiebandje, hiermee hebben ze dus wel overal toegang. De meeste beveiligers laten de brandweer en ambulance medewerkers ook zonder bandje door (mits ze in uniform / werkkleding zijn).

Afgelopen weekend nog een lid van de AE tegengehouden die achter een (inmiddels aangehouden) verdachte wou. Hij melden gelijk dat hij van de politie was (maar goed, dat kan ik niet zien als hij in burgerkleding loopt). Nadat ik vroeg of hij hier bewijs voor had liet hij een paar zakjes pillen zien (waarop hij natuurlijk door mocht), later is hij nog netjes langsgekomen en heeft uitgelegd waarom hij z'n haast had.


Tijdens veel evenementen beschikken verkeersregelaars/beveiligers over een porto, ik ben benieuwd of deze VKR ook een porto had en zo ja, wat de centrale ervan vond.


Nog even voor de duidelijkheid, ik denk dat iedere VKR wel begrijpt dat een voorrangsvoertuig ergens snel heen moet (en mogelijk levens in gevaar zijn). Maar als er van te voren gemeld wordt dat er geen voorrangsvoertuigen door mogen dan heeft dat meestal wel een goede reden (helaas weten we alleen niet wat er afgesproken was) en komt een voorrangsvoertuig zonder toestemming van de centrale er niet gelijk op.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #23 Gepost op: 16 juli 2012, 20:16:15
Nadat ik vroeg of hij hier bewijs voor had liet hij een paar zakjes pillen zien (waarop hij natuurlijk door mocht), later is hij nog netjes langsgekomen en heeft uitgelegd waarom hij z'n haast had.



Hij mocht door omdat hij een paar zakjes pillen liet zien? Dat volg ik niet.

RemcoV
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #24 Gepost op: 16 juli 2012, 20:32:51
Hij mocht door omdat hij een paar zakjes pillen liet zien? Dat volg ik niet.

RemcoV

Was bij een hek net voor de arrestanten afhandeling, verdachte werd meegenomen door aantal collega's. Desbetreffende agent (in burger) rende er nog snel achterna, mocht er dus in de eerste instantie niet door (aangezien vrienden / andere bezoekers etc.) niet verder mochten. Hij wou met de beveiligers mee voor de afhandeling maar had geen bandje om (begrijpelijk als je in burger de boel in de gaten wil houden). Hij had wel een grote zak pillen in zijn hand en liet deze zien '' Dit zijn zijn pillen, die moeten mee om het af te handelen, ben van de AE''. Daarop mocht hij met de arrestant en de beveiligers mee.

Moet trouwens de eerste festivalganger nog zien die met een zak vol drugs in zijn hand, met een verdachte direct mee wil naar de politiepost.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #25 Gepost op: 16 juli 2012, 21:33:30
Was bij een hek net voor de arrestanten afhandeling, verdachte werd meegenomen door aantal collega's. Desbetreffende agent (in burger) rende er nog snel achterna, mocht er dus in de eerste instantie niet door (aangezien vrienden / andere bezoekers etc.) niet verder mochten. Hij wou met de beveiligers mee voor de afhandeling maar had geen bandje om (begrijpelijk als je in burger de boel in de gaten wil houden). Hij had wel een grote zak pillen in zijn hand en liet deze zien '' Dit zijn zijn pillen, die moeten mee om het af te handelen, ben van de AE''. Daarop mocht hij met de arrestant en de beveiligers mee.


Helaas kwam de goede man er bij mij niet in. Elke diender is voorzien van een legitimatie en die zal dan ook getoont moeten worden. Je kunt aan een zak pillen of mooie blauwe ogen niet zien of een burger tevens diender is ik meen dat juist daarvoor die legitimatiebewijzen zijn uitgevonden. (Zonder een diender te willen schoppen) Elke aap kan wel roepen dat hij van de politie is maar is dat ook zo...
Bij jou mag ik met een zak pillen, zonder legitimatie, gewoon het terrein op... das mooi dan want ik heb nog wel wat pillen voor mijn reuma (passen prima in een zak) en gratis entree... wmah niet verkeerd in deze tijd.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #26 Gepost op: 16 juli 2012, 21:38:13
Helaas kwam de goede man er bij mij niet in. Elke diender is voorzien van een legitimatie en die zal dan ook getoont moeten worden. Je kunt aan een zak pillen of mooie blauwe ogen niet zien of een burger tevens diender is ik meen dat juist daarvoor die legitimatiebewijzen zijn uitgevonden. (Zonder een diender te willen schoppen) Elke aap kan wel roepen dat hij van de politie is maar is dat ook zo...
Bij jou mag ik met een zak pillen, zonder legitimatie, gewoon het terrein op... das mooi dan want ik heb nog wel wat pillen voor mijn reuma (passen prima in een zak) en gratis entree... wmah niet verkeerd in deze tijd.

Je maakt nu wel een verschil met terrein op en terrein af. In dit geval gaat hetom terrein af, gelijk bij de arrestante afhandeling. Geen verdere doorgang (maar hier zijn festivalgangers natuurlijk niet gewenst)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #27 Gepost op: 16 juli 2012, 22:19:57
Je maakt nu wel een verschil met terrein op en terrein af. In dit geval gaat hetom terrein af,

Ho ho... dat verschil maak ik niet dat doe jij nu pas  0098
maar terrein af mag ook zonder een zak pillen van mij maar dan wel d'r af is d'r af en d'r niet meer op tenzij...zie eerder
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #28 Gepost op: 17 juli 2012, 00:29:24
Ik zie links en rechts draaiboeken voorbij komen. Negen v.d. tien keer zal dat ook best werken, maar:

-in verzorgingsgebied waar het evenement(je) plaatsvindt, is een reanimatie aan de gang, er worden wat B-ritten gereden en er gebeurt een ongevalletje. Ambu's bezet, een ambulance komt met spoed van een veel verder gelegen post of  dorp, soms zelfs andere regio. Zonder draaiboek..

-je komt op de post, aanvang dienst, je moet er direct uit met spoed. Draaiboek? Niet gezien, ook geen kans voor gehad.

-Koninginnedag, regio X bestaat uit tig dorpjes, en ieder dorpje heeft zijn afsluitingen en evenementjes. Alle draaiboeken bestuderen..?

-je meldt je net vrij in een voor jouw redelijk onbekend dorp en je moet gelijk met spoed door ri andere kant van stad of dorp. Je zit buiten je eigen gebiedje en bent ter plaatse niet zo goed bekent, De navi stuurt je door het evenementengebied.. Zo zijn er tal van dingetjes, tal van samenlopen van omstandigheden waar je soms gewoon geen rekening mee kunt houden.

Bij de brandweer zal dit allemaal niet zo veel voorkomen, maar toch even een reactie op draaiboeken.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #29 Gepost op: 17 juli 2012, 00:34:51
Ik zie links en rechts draaiboeken voorbij komen. Negen v.d. tien keer zal dat ook best werken, maar:

-in verzorgingsgebied waar het evenement(je) plaatsvindt, is een reanimatie aan de gang, er worden wat B-ritten gereden en er gebeurt een ongevalletje. Ambu's bezet, een ambulance komt met spoed van een veel verder gelegen post of  dorp, soms zelfs andere regio. Zonder draaiboek..

-je komt op de post, aanvang dienst, je moet er direct uit met spoed. Draaiboek? Niet gezien, ook geen kans voor gehad.

-Koninginnedag, regio X bestaat uit tig dorpjes, en ieder dorpje heeft zijn afsluitingen en evenementjes. Alle draaiboeken bestuderen..?

-je meldt je net vrij in een voor jouw redelijk onbekend dorp en je moet gelijk met spoed door ri andere kant van stad of dorp. Je zit buiten je eigen gebiedje en bent ter plaatse niet zo goed bekent, De navi stuurt je door het evenementengebied.. Zo zijn er tal van dingetjes, tal van samenlopen van omstandigheden waar je soms gewoon geen rekening mee kunt houden.

Daar noem je een behoorlijke punten op. Maar volgens mij moet een meldkamer je daar toch over inlichten? van houden jullie rekening mee dat er een evenement aan de gang is? oke bij een reanimatie word het anders... maar stel nou dat de verkeersregelaar een ambu had tegen gehouden opweg naar een reanimatie? of de brw was onderweg naar een FRB melding??

Dan nog vind ik dat de verkeersregelaar zich toch even achter de oren moet krabben van moet ik blauw blauw tegen houden of doorlaten...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=