Wat is een goede reddingsboot?

Auteur Topic: Wat is een goede reddingsboot?  (gelezen 34822 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #100 Gepost op: 2 januari 2004, 20:04:30
omdat een groot deel van de leden die hier mee praten van een strandbrigade zijn.
En die hebben vooral verstand van zaken welke gerelateerd zijn aan het strand.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #101 Gepost op: 2 januari 2004, 21:37:09
Dus komen we weer op onze vraag terecht. Een goede reddingsboot is dus sterk afhankelijk van z'n inzet gebied.
Deze discussie wordt dus sterk vervuild door dat niet iedereen dat onderscheidt maakt.

Ik doe maar een suggestie hoor. Sluit deze discussie en start een aparte discussie over de ideale reddingsboot voor strandbewaking aan de Noordzee kust.

Start een aparte discussie over de ideale reddingsboot die uit een haven weg vaart.

Start een aparte discussie over de ideale boot voor kleine binnenwateren.

Start een aparate discussie over de ideale boot voor ondergelopen gebieden..

Want anders blijft dit een overloze en zinloze discussie met elkaar de vliegen afvangen om dat men elkaar niet begrijpt..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #102 Gepost op: 2 januari 2004, 22:12:02
Dus komen we weer op onze vraag terecht. Een goede reddingsboot is dus sterk afhankelijk van z'n inzet gebied.
Deze discussie wordt dus sterk vervuild door dat niet iedereen dat onderscheidt maakt.

Ik doe maar een suggestie hoor. Sluit deze discussie en start een aparte discussie over de ideale reddingsboot voor strandbewaking aan de Noordzee kust.

Start een aparte discussie over de ideale reddingsboot die uit een haven weg vaart.

Start een aparte discussie over de ideale boot voor kleine binnenwateren.

Start een aparate discussie over de ideale boot voor ondergelopen gebieden..

Want anders blijft dit een overloze en zinloze discussie met elkaar de vliegen afvangen om dat men elkaar niet begrijpt..

E E N S  ;)


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #103 Gepost op: 3 januari 2004, 00:00:50
moeten we dan ook niet uitwijken naar de afdeling Algemeen: voertuigen, materieel en materiaal

of mag dit onderwerp op dit stuk forum besproken blijven worden.


Dave

  • Gast
Reactie #104 Gepost op: 3 januari 2004, 02:33:17
Ik ben  het met Henk en Peter eens. Er moet eens opgehouden worden met het onderscheid tussen strand en binnenwater.


Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #105 Gepost op: 3 januari 2004, 08:47:16
moeten we dan ook niet uitwijken naar de afdeling Algemeen: voertuigen, materieel en materiaal

of mag dit onderwerp op dit stuk forum besproken blijven worden.

Het is niet een kwestie van mogen, maar je kan niet vergelijken. Zelfs niet tussen kustbrigades onderling. Bij de een kan je langs de vloedlijn, de ander zegt dat je bij hen daar juist wegzakt. De ideale reddingsboot ziet er voor iedereen weer anders uit. Op het binnenwater moet hij volgestouwd worden met apparatuur en (medisch) gereedschap, aan de kust is het als hij maar door de branding kan en blijft drijven, op het strand zien we wel verder. Daar zit zo'n wereld van verschil tussen, dat discussies over wat goed is en wat niet geen zin hebben. Wat voor de een goed is, is voor de ander slecht en andersom.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #106 Gepost op: 3 januari 2004, 13:20:33
In ieder geval hebben we geleerd dat de situaties dus lokaal nogal verschillen.
Toch is het een taak voor RedNed om juist uit al die verschillen een aantal overeenkomsten te vinden voor een minimaal basisconcept. (of aparte voor binnen- en buitenwater)
Wat je aan boord meeneemt is een andere factor maar ook hier kun je dus een minimum eisenpakket samenstellen waar lokaal van afgeweken wordt.
Wat betreft de opleiding zitten we dus met hetzelfde probleem, zo breed mogelijk opgezet zodat je ruim inzetbaar bent maar toch ook weer niet teveel ballast.
Voortzetting van aparte discussies met eerst mogelijk een onderling vergelijk van lokale situaties en gebruikte middelen lijkt mij persoonlijk best zinnig (al is het alleen maar voor de geinteresseerde lezers)

Kees (die blij is dat het niet zijn taak is)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #107 Gepost op: 5 januari 2004, 00:56:46
Je zou het in een discussie kunnen doen, als je maar let op wat ik steeds zeg en dat er bij vermeldt: warvoor en waar wil je de boot gebruiken. De nadruk hier ligt op snel en groot. Snel omdat je niet als tweede wil arriveren en groot omdat je alles wil kunnen doen wat je tegen komt. Er is hier geen ander waar je op terug kan vallen, die staan op jou te wachten op de kant.
Zwaar is geen bezwaar, want hij gaat drie keer per jaar uit het water. Toch varen hier ook vletjes rond die van allerlei diensten bewijzen aan watersporters. Ik heb mijn twijfels over deze niet met marifoon uitgeruste eenheden.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #108 Gepost op: 5 januari 2004, 13:41:23
Waarom sneller varen als de rest, dit alleen om eerder te z\ijn als een ander en meer uitrukken te hebben, weer een heerlijke hokjesgeest. We zwillen alles zelf doen maar waarom niet blij zijn als iemand anders eerder is en er dus eerder hulp is bij het slahctoffer. Alleen geld uitgeven aan grotere motoren om nog sneller te zijn is volgens mij niet zinvol, overal is voldoende snelheid.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 5 januari 2004, 14:07:28
Bij ons is snelheid weldegelijk wenselijk. Wij varen van Nijkerk tot Marken en je wilt toch binnen de gestelde tijd ter plaatse zijn, toch ;D

Dave