Wat is een goede reddingsboot?

Auteur Topic: Wat is een goede reddingsboot?  (gelezen 34995 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #110 Gepost op: 5 januari 2004, 14:54:25
hoezo binnen de gestelde tijd? welke tijd is dat en wie stelt deze vast?

Volgens mij is er geen officiele zorgnorm van toepassing op jullie uitrukken met een boot op het markermeer?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #111 Gepost op: 5 januari 2004, 15:00:35
Voor de hoge zijn inderdaad geen tijden vastgestreld omdat ze geen offiele basis hebben. Door samenwerking is minder tijd noodzakelijk. De boot alarmeren welke het dichste bij is kan wel werken. Als iedeen nu vaart vanuit zijn eigen haven of gebied dan loop je ook niet het risico dat je in een andewr gebied zit tijdens een alarmering en er dus een gerbied war gee nboot is. Spreiding van de middelen doet wonderen en scheelt een hoop onnodig hard varen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #112 Gepost op: 6 januari 2004, 00:46:27
Waarom sneller varen als de rest, dit alleen om eerder te z\ijn als een ander en meer uitrukken te hebben, weer een heerlijke hokjesgeest. We zwillen alles zelf doen maar waarom niet blij zijn als iemand anders eerder is en er dus eerder hulp is bij het slahctoffer. Alleen geld uitgeven aan grotere motoren om nog sneller te zijn is volgens mij niet zinvol, overal is voldoende snelheid.

9910001

Ik heb je al eerder verteld dat wij van HOGE altijd diegenen waren met het 40 PK tje.  Lekker makkelijk praten, als je je  eigen gebied hebt hoef je niet snel te zijn. Kun je er lekker heen sukkelen. Moah, ik hoef niet snel, ze mogen er toch niet aankomen. Maar als je al op het water bent de hele dag, en je meldt dat je ergens heen gaat en der komt weer zo'n brigadeboot uit de haven je voorbij zetten en jij kan weer terug, daar krijg je na een jaar of tien genoeg van. Dave heeft mij (toen hij nog bij Huizen zat) vanaf de Gooier nog wel eens ( een keer of twintig)  toegelachen als hij me weer eens voorbij stoof. Natuurlijk zeg jij op zo'n moment geeft niks hoor dan ga ik weer terug. Maar ik ben anders, ik heb een hekel aan zinloos gedoe en als ik ergens heenga moet het zin hebben. Nu zijn de rollen omgedraaid en varen wij de Gooijer voorbij. Dat is toch leuker. Maarja, ik geef het toe: ik ben dan ook een mens, en geen heilige. Ik doe het niet alleen uit naasten liefde, het moet ook een beetje leuk blijven.
En ik doe het goed of ik doe het niet. Ik heb die rib nog liggen, ik kan er niks mee, maar dat is dan wel wat voor jouw, kopen? Gaat toch wel zo'n 27 knoop ;D

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #113 Gepost op: 6 januari 2004, 11:54:35
Hiervoor moet je ook duidelijke afspraken maken wie wat doet. Als het een wedstrijd is wie er als eerste bij het slachtoffer is dan is er toch minder verstand van hulpverlenen als ik had verwacht. Dan lig je met twee boten bij een slachtoffer en als er wat aan de a\ndere kant van het meer gebeurt is er niemand beschikbaar erg handig. Alle ambulance gaan toch ook niet op iedere melding rijden en de eerste mag hem meenemen. Voor een gebroken been gaan dan 10 ambu's rijden dat klinkt net zo makkelijk. Is dit nu de beste manier om samen te werken.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #114 Gepost op: 6 januari 2004, 12:08:47
Hiervoor moet je ook duidelijke afspraken maken wie wat doet. Als het een wedstrijd is wie er als eerste bij het slachtoffer is dan is er toch minder verstand van hulpverlenen als ik had verwacht. Dan lig je met twee boten bij een slachtoffer en als er wat aan de a\ndere kant van het meer gebeurt is er niemand beschikbaar erg handig. Alle ambulance gaan toch ook niet op iedere melding rijden en de eerste mag hem meenemen. Voor een gebroken been gaan dan 10 ambu's rijden dat klinkt net zo makkelijk. Is dit nu de beste manier om samen te werken.

9910001

Het blijkt in de praktijk dat dat bij ons het beste werkt: als er een spoedmelding is worden alle reddingsbrigades gewaarschuwd, dan is snelle hulp gewaarborgd. Er vliegen dan 5 reddingsdiensten naar het incident. Als je op een boot gokt en die kan niet ben je zo een half uur verder eer de volgende boot vaart.

Het is niet de meest efficiënte manier van inzet van middelen, maar wel de meest betrouwbare en de snelste. Overigens is er voldoende materiaal achtergebleven voor hulp aan eventuele meerdere incidenten. En de grote motoren en de daardoor HOGE  ;D snelheid zorgen ervoor dat je ook zo weer terug bent.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #115 Gepost op: 6 januari 2004, 13:04:34
Dan lijkt het mij toch handiger om de betrouwbaarheid van de organisatie te vergroten in plaats de snelheid van het materiaal. Een grotere groep opstappers en vrijwilligers proberen te genbereren. Zoals jullie het nu laten klinken scheuren er 5 boten achter elkaar naar ieder ondegeval. Dan commentaar everen over proffesionaliteit over andere reddingsbrigades???/

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #116 Gepost op: 6 januari 2004, 14:07:19
Dan lijkt het mij toch handiger om de betrouwbaarheid van de organisatie te vergroten in plaats de snelheid van het materiaal. Een grotere groep opstappers en vrijwilligers proberen te genbereren. Zoals jullie het nu laten klinken scheuren er 5 boten achter elkaar naar ieder ondegeval. Dan commentaar everen over proffesionaliteit over andere reddingsbrigades???/

9910001

Dat is wel uit noodzaak geboren:

Aangezien de professionele reddingsbrigades hier niet willen overleggen met HOGE kunnen er ook geen afspraken gemaakt worden wie er wanneer waar heen gaat. In de praktijk kan HOGE dus altijd overal naar toe. Als je de snelheid inventariseert van de reddingsbrigades hier kom je op:


NAAM   INZETBAARHEID*   TIJD NODIG NA ALARM*
Huizen     99 %                    4-15 min
Blaricum   99 %                  10-25 min
HOGE       98%                    4-25 min
Naarden   60 %                  15-45 min
Almere      25 %                  30–70 min


Je ziet dat als je geen convenant zou hebben je in sommige gebieden maar af moet wachten wanneer/of er hulp komt opdagen. Sinds de nieuwe konstruktie is er altijd hulp en is hij er snel. Voor ons is het nu wel moeilijker geworden om als eerste te arriveren (in de oude situatie waren meestal eerste in de grote gebieden van Almere en Naarden) maar de hulpverlening per saldo is er op vooruitgegaan. Waarbij dient te worden opgemerkt dat HOGE nog zelden wordt gealarmeerd


Henk


* globale cijfers gebaseerd op ervaringen afgelopen drie jaar, % = gedeelte van de dag/kans op respons


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #117 Gepost op: 6 januari 2004, 17:07:43
Zelf vind ik het niet de goede manier als je alleen op scanner berichten gaat varen en overal heen scheurt. Verder kan ik me niet voorstellen dat almere 25% van de oproeproepe n kan beantwoorden, mijn geldkraan zou dan gelijk dicht gaan. Verder kan je een hoog percentage halen als je nooit gealarmeerd word dan heb je altijd 100%. Met de tijd is dit de tijd tot uitvaren of de tijd tot ter plaatse, dit is een groot verschil. Zelf ben ik van mening dat je binnen 15min je moet inmelden moet varen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #118 Gepost op: 6 januari 2004, 17:54:08
Zelf vind ik het niet de goede manier als je alleen op scanner berichten gaat varen en overal heen scheurt. Verder kan ik me niet voorstellen dat almere 25% van de oproeproepe n kan beantwoorden, mijn geldkraan zou dan gelijk dicht gaan. Verder kan je een hoog percentage halen als je nooit gealarmeerd word dan heb je altijd 100%. Met de tijd is dit de tijd tot uitvaren of de tijd tot ter plaatse, dit is een groot verschil. Zelf ben ik van mening dat je binnen 15min je moet inmelden moet varen.

9910001

Het is hier volkomen normaal om 16 uit te luisteren, op iedere post van een reddingsbigade, en ook bij de leden thuis staan scanners. Als ik op 16 in de Seeker meld dat ik bij een bootje lig dat water maakt, scheuren er in no time allerlei reddingsbrigade boten mijn kant op die dat gehoord hebben op de scanner. Niets mis mee, veilig gevoel.

Als je het hart op de juiste plaats hebt blijf je, ook al word je gealarmeerd, als je op de scanner hoort dat er een bootje omgeslagen is met twee kinderen er in niet in de post nog even op de alarmering zitten wachten.
Gaan! Zo denken wij hier erover! Eerst op het water, de rest komt later. ;D

Henk

PS en wat Almere betreft, die hebben andere prioriteiten: Een heel grote vloot met reddingsboten voor bewaking van wedstrijden, een hele grote zwemtak en goede opleidingen. Er woont nu eenmaal niemand die overdag kan dicht bij de haven, so wat...
Als ze een deal hebben met huizen dat zij overdag waarnemen is het toch geregeld?

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #119 Gepost op: 6 januari 2004, 19:14:22
Henk
Een woord zielig