Wat is een goede reddingsboot?

Auteur Topic: Wat is een goede reddingsboot?  (gelezen 34807 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #120 Gepost op: 6 januari 2004, 19:49:23
Henk
Een woord zielig

Ik heb altijd zo'n grenzeloze bewondering voor jouw goed beargumenteerde stellingname...
Ik ben even sprakeloos...

 ;D

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #121 Gepost op: 6 januari 2004, 20:09:52
We preferen erg proffesioneel te werken een goede taakverdeling en aansturing hoort daar ook bij. Als iedereen op iedere melding gaat varen snap ik de taak van de kustwacht en de AC niet. Ze hoeven dan niet meer aan te sturen en iedereen doet toch wat hij/ zij wil. De beargumentering van RB almere kan ik me iets bij voorstellen, dit omdat bewaking van zwemmers en evenenten ook belangrijk is. Als er een goede voorziening in de regio is dan hoeft er geen tweede ook zijn die het zelfde doet.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #122 Gepost op: 6 januari 2004, 20:21:49
Hè hè, gaan we eindelijk weer een beetje op niveau..

Dat we (zonder gealarmeerd te zijn) uitvaren wil niet zeggen dat we ons niet laten sturen, het eerste wat we doen na de motor starten is ons inmelden bij de kustwacht. Als die het niet nodig vindt dat we gaan keren we om. We luisteren voor de volle 100% naar de kustwacht.

De taak van de AC behoudens het alarmeren van de reddingsbrigades wordt door ons ook als overbodig ondervonden, het KWC is de kapitein, en twee kapiteins op één schip dat gaat niet.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #123 Gepost op: 6 januari 2004, 20:27:29
Aangezien de kustwacht nog niet kan alarmeren op piepers zoals deze gebruikt worden zal er een andere stap genomen moeten worden. Alarmeren via een telefoonboom (net als op school als er een les uitvalt) vindt ik geen optie omdat dit veel tijd kost om de gehele bemanning te alarmeren (uitgaande van een bemanning van 12 man ben je 3 minuten kwijt) dus alarmeren via piepers. Ik verwacht dat deze alarmeringen beter gaan worden als P2000 beschikbaar is. Verder komen de telefonische meldingen vanaf de vaste aansluitingen binnen bij de AC en deze zullen dus ook vaak alarmeren. De meldingen via een mobiel gaan via driebergen naar de kustwacht.

9910001
9910001


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #124 Gepost op: 6 januari 2004, 22:14:03
Henk
Een woord zielig
Muistroom, als je een mening hebt over een post, wees dan volledig in je reactie. Het gebruik van het woord "zielig" komt bij mij over als denegrerend. Ik zie graag dat je uitlegt waarom je de post van Henk "zielig" vindt.


Dave

  • Gast
Reactie #125 Gepost op: 6 januari 2004, 23:39:26
Ik kan mij voorstellen dat het verhaal van Henk vreemd in de oren kan klinken, maar het is jammergenoeg de waarheid.

Hier op de Randmeren komen op een willekeurige alarmering al snel 4 tot 5 reddingsboten in aktie.

Alle reddingsbrigades die hier varen, mogen van hun gemeentes alleen buiten de gemeente grensen wanneer er levensbedreigende situaties zijn. Maar in de praktijk vaart elke reddingsbrigade naar elke klus, te bang dat wij het klusje klaren  ;D.

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #126 Gepost op: 7 januari 2004, 00:41:32
Dave,
Ik ben het niet met je eens dat het "jammergenoeg" zo is, ik vind het een goede zaak omdat met meerdere boten naar een klus varen zekerheid biedt en de snelste methode is. Wij laten ons er toch ook niet ervan weerhouden om ergens heen te gaan terwijl er een andere boot al onderweg is? Dan kun je dat ook niet van anderen verwachten. Liever te veel dan te weinig.
Wel vind ik dat een beetje meer sturing en voortvarendheid van het KWC hier op z'n plaats is.

Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #127 Gepost op: 7 januari 2004, 07:41:59
:P Als de brandweer een flink incident heeft alarmeren ze ook meerdere wagens. Waren zouden wij niet met meerdere boten varen. Ook aan de Noordzeekust hebben wij wel een soort strijd om als eerste ter plaatse te zijn.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #128 Gepost op: 7 januari 2004, 11:35:21
Bij een groot incident alarmeerd de brandweer meer wagens, bij een groot incident komen er ook altijd meerdere reddingsboten. Bij een automaat rijden er niet 5 tankautospuiten ter plaatse maar normaal gesproken 1 tankautospuit en een hoogwerker of ladderwagen. Voor een jacht welke is vastgelopen kunnen 5  boten niet veel meer doen als 1. Als er verschil in de boten zit wat grote betreft en diepgang dan komt er 1 grote boot (arie visser/ Johannes frederik) en een rubber tutter om een goede sleep verbinding te maken.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #129 Gepost op: 7 januari 2004, 12:02:21
Bij een groot incident alarmeerd de brandweer meer wagens, bij een groot incident komen er ook altijd meerdere reddingsboten. Bij een automaat rijden er niet 5 tankautospuiten ter plaatse maar normaal gesproken 1 tankautospuit en een hoogwerker of ladderwagen. Voor een jacht welke is vastgelopen kunnen 5  boten niet veel meer doen als 1. Als er verschil in de boten zit wat grote betreft en diepgang dan komt er 1 grote boot (arie visser/ Johannes frederik) en een rubber tutter om een goede sleep verbinding te maken.

9910001

Een zeilboot trekken we meestal met z'n tweeën los, een dwars aan de fokkeval en een aan de punt.

Maar wij gaan altijd van het ergste uit, dan valt het mee. Beter dan van het minste uit te gaan en met te weinig boten te zijn. Vaak ligt iemand niet op de plek waar hij denkt en moet je gaan zoeken. Vele handen maken ligt werk. Ik heb nog nooit iemand hier horen mopperen dat ie eruit moest. Wel dat ie er niet uit hoefde ;D

Henk