Wat is een goede reddingsboot?

Auteur Topic: Wat is een goede reddingsboot?  (gelezen 34825 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #80 Gepost op: 29 december 2003, 11:36:35
Terug op topic, voor het strand werk denk ik aan een boot van max 5,5m met voldoende vermogen. Het vermogen is afhankelij van het type boot en het gewicht. Of je de boot met de hand of vanaf een bok bestuurd maakt denk ik niet zo gek veel uit het heeft allebei voor en nadelen. Bij voorkeur varen met 2 of 3 man. Aan uitrusting dnek ik aan een knbrd bak, vuurpijlen, kompas, nav. verlichting, sleeplijn, mes, beschermende kleding en vesten. Op de wateren waar er vanuit een haven wordt gevaren een grotere boot denk 6m of meer, bij voorkeur 2 motoren voor de veiligheid, marifoon, handmarifoon, knbrd kanalen evt. in de handmarifoon, GPS met kaartplotter, sleeplijn, EHBO materiaal, indien mogelijk radar, enz

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #81 Gepost op: 29 december 2003, 12:43:33
In ons gebied aan de Deltakust wordt het werkgebied op de meeste plaatsen bepaald door de zwemmers want het betreft namelijk bewaking van badstranden en strekt zich dus hooguit uit tot 200m uit de wal.
Verder wind- en kitesurft men op sommige plaatsen waardoor het gebied zich uitstrekt tot 1000 m uit de kust. Daar er bij ongevallen of vermissingen op deze afstand uit de kust ook altijd de KNRM wordt gealarmeerd denk ik niet dat deze hulp op > 200 m tot de hoofdtaken gerekend mag worden.
I.v.m. de langdurige patrouilles is het aangenaam om een vaartuig met bok te hebben echter wat betreft de assitentie aan zwemmers is het juist fijn om over een laag op het water liggende rubberboot te kunnen beschikken  met vrije werkvloer.
Vandaar dat mijn voorkeur dus uitgaat naar een gewone rubberboot in het werkgebied aangevuld met een RIB voor de langduriger patrouilles en inzetten verder van de post (je zit ook hoger, beter overzicht).
De knbrd set (mobiel of portabel) vind ik ook een must daarnaast op een groter vaartuig graag ook een marifoon. Voor de rubberboot een paar peddels, sleeplijntje en een ehbo-set. Wat kleding betreft in de zomer gewoon T-shirt + korte broek, redvest, pet en zonnebril en evt een sprayjacket.
Voor de grotere RIB ga ik een eind mee met vorige schrijver, behalve radar, dit lijkt mij tot 1000 m uit de wal totaal onzinnig. Ook de kaartplotter vind ik niet noodzakelijk maar kan bij assitentie tijdens SAR zijn dienst bewijzen.

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #82 Gepost op: 29 december 2003, 14:09:24
Terug op topic, voor het strand werk denk ik aan een boot van max 5,5m met voldoende vermogen. Het vermogen is afhankelij van het type boot en het gewicht. Of je de boot met de hand of vanaf een bok bestuurd maakt denk ik niet zo gek veel uit het heeft allebei voor en nadelen. Bij voorkeur varen met 2 of 3 man. Aan uitrusting dnek ik aan een knbrd bak, vuurpijlen, kompas, nav. verlichting, sleeplijn, mes, beschermende kleding en vesten. Op de wateren waar er vanuit een haven wordt gevaren een grotere boot denk 6m of meer, bij voorkeur 2 motoren voor de veiligheid, marifoon, handmarifoon, knbrd kanalen evt. in de handmarifoon, GPS met kaartplotter, sleeplijn, EHBO materiaal, indien mogelijk radar, enz

9910001

Hé, toch EHBO materiaal?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #83 Gepost op: 29 december 2003, 14:31:08
Zoals je leest voor op de boten welke vanuit een haven varen en niet vanaf het strand. Dit is een groot verschil de boten vanaf het strand hebben ook voertuigen of posten tot hun beschikking.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #84 Gepost op: 29 december 2003, 14:40:13
Zoals je leest voor op de boten welke vanuit een haven varen en niet vanaf het strand. Dit is een groot verschil de boten vanaf het strand hebben ook voertuigen of posten tot hun beschikking.

9910001

Je hebt gelijk, ok.

Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #85 Gepost op: 30 december 2003, 13:55:33
Zeker voor op het strand mag de boot niet te zwaar zijn. Dit geeft veel gemak bij het lanceren en landen. Het hebben van een motor met trim is zeker aan te bevelen voor brigades met veel vrouwelijke bemanningsleden.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #86 Gepost op: 30 december 2003, 14:59:41
Zeker voor op het strand mag de boot niet te zwaar zijn. Dit geeft veel gemak bij het lanceren en landen. Het hebben van een motor met trim is zeker aan te bevelen voor brigades met veel vrouwelijke bemanningsleden.

Dus kun je wel zeggen: wat is een goede reddingsboot?
Een reddingsboot moet toegespitst zijn op je werk en de aard van je verzorgingsgebied.

Als je zegt groot zegt een ander nee klein! Net als "wat is een goede grasmaaier". Je moet er op kunnen zitten en hij moet 40 km per uur gaan en onder een helling van 45 graden kunnen maaien, stereo DVD speler en blauw zwaailicht...

Voor mijn gazonnetje???

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #87 Gepost op: 30 december 2003, 17:38:48
Ik weet niet waarom vrouwelijke oleden meer voordeel hebben aan een getrimde motor als mannen. Zelf denk kik dat dit niet zo gek veel uitmaakt. Mijn voorkeur is om er geen auto trim op te hebben, dit omdat je motor gelijk gelockt is en je dus niet het strand op kan varen. Verder is een autotrim vaak erg langzaam.

9910001
9910001


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #88 Gepost op: 30 december 2003, 18:22:26
gelijk een mooi selectie criterium: kandidaat moet in staat zijn om zelfstandig in een boot kunnen klimmen en de motor omhoog kunnen trekken.
(btw is meer techniek dan echt kracht)


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #89 Gepost op: 1 januari 2004, 04:40:34
Waarom het strand op varen als hem netjes voor het strand kan leggen met getrimde motor. Het strand op varen is ten eerste niet goed voor de boot en ten tweede niet veilig voor de bemanning. Ik bij ons al eens een bemanningslid zien vliegen van een buurtbrigade. Ten slotte hou je als schipper de volledige controle over de boot.

P.S. Om een 60pk motor omhoog te trekken is niet alleen techniek, maar ook kracht nodig.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/