Wat is een goede reddingsboot?

Auteur Topic: Wat is een goede reddingsboot?  (gelezen 34942 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #90 Gepost op: 1 januari 2004, 18:09:04
Rustig terug varen en je motor trimmen, dat ga ik niet in de branding proberen. Je hoeft hem ook niet het strand op te varen maar tot vlak bij het strand is wel handig. Vaar je dan met een auto trim of een handmatige trim. Zelf vind ik een autotrim erg langzaam reageren, verder is het een nadeel dat je motor gelijk gelockt staat als je hem trim.

9910001
9910001


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #91 Gepost op: 1 januari 2004, 19:08:28
P.S. Om een 60pk motor omhoog te trekken is niet alleen techniek, maar ook kracht nodig.

Goh, je meent het!  ;D :-* ;)

btw, is het dan nog wel arbo technisch verantwoord om zo'n motor omhoog trekken?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #92 Gepost op: 1 januari 2004, 19:39:04
Goh, je meent het!  ;D :-* ;)

btw, is het dan nog wel arbo technisch verantwoord om zo'n motor omhoog trekken?

De hele ARBO is gel... Vergelijk redden maar met topsport. Als  Een gewichtsheffer die niet verder mag gaan dan 25 kilo... (everyone is a winner babe, that's no lie ;D) Het is een uitzonderlijke omstandigheid die je soms tot bovenmenselijke prestaties noopt. Als je je er echt aan gaat houden wordt het lachwekkend, zo van: ik hoop dat u het nog even uithoudt daar in't water want ik ben nl net toe aan mijn verplichte rustpauze. Wij halen wel eens zo'n geintje uit met omgeslagen zeilbootjes of surfers, moet je die smoelen zien...

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #93 Gepost op: 2 januari 2004, 12:09:36
Volgens mij is het wel verantwoord om een motor omhgoog te trekken. Anders zou je een dergelijke motor toch niet kunnen leveren als je hem niet omhoog zou mogen trekken?? De kracvht die hiervoor nodig is is toch niet zo extreem???


9910001
9910001


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #94 Gepost op: 2 januari 2004, 12:56:01
60 pk valt voor de zwakkeren onder ons niet mee. Ik schat dat de meeste niet hoger komen als 40 pk. Verder een motor trim je op voor je door de branding gaat.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #95 Gepost op: 2 januari 2004, 13:01:53
60 pk valt voor de zwakkeren onder ons niet mee. Ik schat dat de meeste niet hoger komen als 40 pk. Verder een motor trim je op voor je door de branding gaat.

Mijm zoontje van 6 trimt onze 250 pk nog moeiteloos omhoog en lift 'm ook nog ;D

Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #96 Gepost op: 2 januari 2004, 13:07:42
Alleen nu nog in branding en/of met slecht weer.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #97 Gepost op: 2 januari 2004, 13:10:48
Arbo is geen keuze maar een verplichting!!!
Je komt daar als werkgever snel genoeg achter als je mag betalen omdat er om Arbo reden iemand verongelukt of klachten krijgt en in de WAO terecht komt.
Ook als een werknemer zich niet aan de voorschriften houdt kan hem dit duur komen te staan, denk aan niet uitbetalende verzekeringen.

Als ik de Arbo toepas kom ik voor aan het strand op verschillende mogelijkheden:
1: een lichte rubberboot met liefst een 2-takt motor van hooguit 30 pK.
2: een RIB liefst met stuurconsole en zwaardere motor met trim.
3: een RWV (waterscooter)

Kees


Dave

  • Gast
Reactie #98 Gepost op: 2 januari 2004, 19:11:28
Waarom moet alles altijd op de strandsituatie worden getest? Er zijn toch ook andere reddingsbrigades?

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #99 Gepost op: 2 januari 2004, 20:04:28
Waarom moet alles altijd op de strandsituatie worden getest? Er zijn toch ook andere reddingsbrigades?

Dave

Dave, omdat de ARBO moeilijk iets kan hebben tegen het optillen van het afdekzeil, het losklikken van de landvasten en het omdraaien van de sleutel. Zo makkelijk als wij in ons bootje stappen gaat het aan het strand niet.  :(

Henk