Wat is een goede reddingsboot?

Auteur Topic: Wat is een goede reddingsboot?  (gelezen 34786 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter.131313

  • Gast
Gepost op: 28 februari 2003, 20:08:05
In de regeboog hebben we kunnen zien dat we ondanks alles toch graag uniformiteit willen.
-Maar wat maakt een boot tot een goede reddingsboot?
-Hoe groot moet deze minimaal zijn?
-Is er verschil tussen een boot voor een reddingsbrigade aan het strand en een boot voor op het binnenwater?
-Wat voor middelen moeten er minimaal aanwezig zijn?
-Hoe is het geregeld wie er mag varen en waarom?
etc. etc.




Frank

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • R E S C U E
Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2003, 23:40:29
Een goede reddingsboot is elke willekeurige boot die een redding kan verrichten of die de bemanning in staat stelt om deze te verrichten.

Dit is natuurlijk per gebied verschillend. Zo heeft men op zee niets aan een boot van meer dan 5 á 6 meter, omdat deze anders te zwaar zijn om met de hand te water te laten via het strand. Daarentegen begint de lengte op de randmeren pas te tellen vanaf deze lengte, omdat men hier zeer veel ruimte in de boot nodig heeft. Dit omdat zij een heel ander verzorgingsgebied hebben en hier ook een aantal extra taken uitvoeren die men op zee niet uit voer.

Ditzelfde geldt voor de middelen die aanwezig moeten zijn. Op een klein plasje heeft men bijvoorbeeld voldoende aan een portofoon, omdat dit bereik voldoende is, wordt het iets groter, neemt men een mobilofoon in de boot en gaat men nog groter varen, dan beschikt de boot ook over een marifoon, zodat deze boot door de kustwacht aangestuurd kan worden tijdens reddingsacties (of indien nodig zelf hulp/assistentie kan aanroepen).

Wie er mag varen is ook overal verschillend. Officieel is het natuurlijk zo dat niemand met een snelle motorboot mag varen (dat wil zeggen dat hij harder kán dan 20 km/h) indien hij/zij geen vaarbewijs heeft. Heeft deze persoon dat wel, dan is deze theoretisch ook bevoegd de boot te besturen. Echter hebben reddingsbrigades en KNRM-stations zeer strenge eisen verbonden aan de schippers en bemanningsleden van haar boten. Zo moeten zij allemaal diploma's halen en deze ook geldig houden.

Allemaal heel gebiedsafhankelijk dus. Van elke vraag die je stelt.

Maar om nou een goed antwoord te geven op je vraag wat een reddingsboot is, is denk ik "een boot welke in staat is een redding te verrichten of de bemanning van deze boot in staat stelt om dit te doen" de beste omschrijving.
***** Zorgen moet je doen, niet maken *****


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 1 maart 2003, 13:23:25
Verantwoord te doen???


Frank

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • R E S C U E
Reactie #3 Gepost op: 1 maart 2003, 19:28:33
Verantwoord... iedereen in de hulpverleningswereld heeft wel eens iets gedaan tijdens het uitoefenen van zijn/haar taak, waarvan men achteraf dacht: "dat was toch wel gevaarlijk" of "dat hadden we beter anders kunnen doen" of "het had ook verkeerd af kunnen lopen"....
***** Zorgen moet je doen, niet maken *****


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2003, 20:31:45
Ja Vincent, daar heb je gelijk in, maar uitgangspunt moet zijn dat de reddingsboot de mogelijkheid moet bieden om het redden verantwoord te doen. Als het niet lukt moet het aan mij liggen en niet aan de boot, anders had hij niet ingezet moeten worden. Er was eens een hevige Zuidwester plotseling opgestoken bij de Stichtsebrug. Ik was indetijd nog bij Blaricum en toen de storm (12!) wat ging liggen vroeg een van de schippers mij toestemming om naar de Dode Hond te mogen varen om daar hulp te bieden aan wat gestrande en omgeslagen jachten. Dat was met de Elan, (de eerste Blaricum 1)  een poyester bootje met een lekke dubbele bodem. Het ging best zei de Schipper. Ik vroeg hem eerst even om te draaien en te kijken of het tegen de wind in ook nog zo goed ging en als dat zo was mocht hij er heen.
Hij heeft nog even gewacht...
Hoge heeft ook in het verleden een aantal bootjes gehad waarvan ik achteraf denk: ik ben maar bij dat het allemaal zo goed is afgelopen.


Vincent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
    • Reddingshop.nl
Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2003, 12:50:59
Euh het is Frank, dit is nog maar mijn eerste reactie in dit topic  ;)
Iedereen heeft denk ik wel zulke ervaringen.
Het materiaal moet gewoon goed zijn en het moet deugen bij windkracht 0 tot een leuke storm!!

Elan is een boot die niet geschikt is voor dit werk, wat dacht je van een popnagel?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2003, 13:54:55
Om te bepalen wat een goedereddingsboot is moet je eerst kijken wat wil je met de boot gaan doen, waar wil je varen en waarneer wil je varen. Als je dit weet dan kan er een boot uitgezocht worden. EEn klein poly bootje kan goed functioneren als reddingsboot in een stadsgracht maar niet midden op zee. Omgekeert kan een grote zeewaardige arie visser ook niet in een stadgracht goed functioneren.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2003, 16:33:28
Ja Vincent/Frank, haal ik jullie zo maar doormekaar, het zal niet meer gebeuren! Ja die boten met die popnagels waren ook niet zo fijn, Die Big Busters bedoel je. allemaal kleine fonteintjes in je boot, en voor je eruit kon moest je eerst even hozen...De havenmeester hier is er blij mee, maar die vaart alleen met mooi weer, dan kan het wel.
Trouwens, we hebben het nu over de boot, maar de motor is vind ik net zo belangrijk. Collega's (je weet wel wie)varen met een onbetrouwbare motor. Ze hebben een "start pakketje" dat roulleert tussen de boten die elke keer weer met een lege accu liggen omdat de motor niet aanslaat. Het merk begint met een "S". Wij hebben een motor (Mercury) die in het begin ook wat moeilijkheden gaf, maar hij loopt nu mooi. Als hij weer kuren gaat vertonen gaat hij eruit, en dat weet ie!
Als een boot op de dijk ligt en je wil hem er vanaf halen en net dat je hem erachter hebt slaat je motor af dan ben je niet meer zo vrolijk! Wij hadden hiervoor een yamaha en die heeft ons nog nooit in de steek gelaten, ffroeien heb geen ervaring mee maar die heet niet voor niks zo denk ik...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 2 maart 2003, 16:47:07
Wat er in de eerste plaats op een reddingboot moet zijn is een mooie plek voor de drenkelingen.
Er wordt wel eens zoveel moois (sleeplijn op lier, brandweer/lenspomp, grote benzinetank, budyseat voor vijf bemanningsleden radar...) op een reddingboot meegenomen dat hij a.) te zwaar wordt en b.) geen plek meer biedt aan drenkelingen. Ik ken zo'n boot waar je niet eens meer fatsoenlijk van voor naar achter kan lopen. Daar naast wel een EHBOdoos, GPS, Marifoon, dekens extra zwemvesten voor evtuele SO, een mes en een tangetje.  En reddingsboot moet minimaal 4 M lang zijn, maar een meter of 8 is mooier, dan kun je langer snel blijven varen met golfslag en meer drenkelingen meenemen. In principe vind ik dat iedereen die aan boord is zo snel mogelijk moet leren varen met de boot waar hij op mee vaart. Wij oefenen met iedereen, ook met de bemanning. Als er wat met de schipper gebeurd moet er geen probleem ontstaan.
Een vaarbewijs is noodzakelijk voor de schipper en er is een lijst van verrichtingen die hij onder de knie moet hebben. Je moet bijvoorbeeld goed kunnen aanleggen. (Er zijn maar weinigen die dat echt goed kunnen volgens mij) langzij van een een varend schip kunnen komen en iemand daarop over- en terugzetten, varend voor een groot schip een sleep verbinding maken, drenkeling benaderen, catamaran/ klein zeilbootje in 1 minuut overeind zetten, boxen rossen, maar ook gesprekstechnieken kennen, conflicthantering, communicative technieken en crisesbeheersing.
En natuurlijk alle SAR procedures.

ja ja...


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #9 Gepost op: 2 maart 2003, 21:33:39
Wie mag er varen?

Binnen de bond wordt ergesproken overdiplome als opstapper enschipper met modules snelle motorboot. Dit voor binnenwater en strand. Zelf vindt ik deze opleiding niet goed aansluiten bij de praktijk. De opleiding die demaatschappij geeft (schotland) is een hele mooie en leerzame opleiding allen dit wordt een beetje prijzig. Vaarbewijs is leuk maar dit is alleen theorie en geen praktijk. Dus waarneer schipper mag varen is moeilijk om vast te stellen als organisatie.

9910001
9910001