Wat is een goede reddingsboot?

Auteur Topic: Wat is een goede reddingsboot?  (gelezen 34788 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 3 maart 2003, 10:53:59
Bij ons geldt: als hij maar kan wat er van hem verwacht wordt en een vaarbewijs heeft. De opleiding bij de bond daar kan je niets mee.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #11 Gepost op: 3 maart 2003, 13:05:52
Hoe kan jecontroleren of personen kunnen wat jullie er van verwachten. Verderwordt er ook gesproken over EHBO, mMarifoon certificaat e.d.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 4 maart 2003, 10:27:22
Het bestuur neemt proeve van bekwaamheid af. Om schipper bij ons te kunnen worden moet alle verrichtingen kunnen die ik opgenoemd heb + reddend zwemmen en EHBO, marifoon bedieningscertificaat en vaarbewijs hebben. Een van onze schippers heeft ook nog opsporingsbevoegdheid, maar dat is niet vereist. :)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2003, 11:32:58
Metwelkeeisen neemt jullie deze proef af, het is een momemt opname en weerafhankelijk. Een harde norm is volgens mij moeilijk vast te stellen. De vraag is of je dit zo wilt bekijken rekening houdend metdegrote van de organisatie.


9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 4 maart 2003, 13:58:27
Ja dat is zo.

Ik doe de opleiding binnen onze vereniging. Als iemand al z'n certificaten heeft (marifoon ed) en bij mij is de indruk is ontstaan dat hij er aan toe dan mag hij voor een breder publiek laten zie wat hij kan. Doet hij het dan goed dan is hij in één keer schipper. Hij moet dan tijdens die verrichtingen de goed leiderschap tonen en ze zelf met goed gevolg kunnen afleggen. Zijn er meer schippers bij een uitruk of patrouille dan wordt er wel van te voren afgesproken wie het bevel heeft.


peter.131313

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 7 maart 2003, 21:21:32
over wat voor soort certificaten spreek je als iemand toestemming krijgt om te mogen varen. ik weet dat de klpd te water het op prijs stelt als er een gedegen opleiding vooraf gaat en dat redned zo´n opleiding heeft die wordt geaccepteerd door de klpd.
marifoon, opsporingsbevoegdheid (waarom) is leuk maar daar kan je in de praktijk niet mee varen.

ook hier laat een eenduidige opleiding komen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 8 maart 2003, 16:25:13
Gaat de KLPD te water ??? daar over?

Wie heeft jou dát wijsgemaakt, peter...


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 8 maart 2003, 17:46:58
De klpd laat schipper met KNBRD schipper met KNBRD schipper metaantekening snelle boot varen zonder dat deze een vaarbewijs hebben. Als ik dit zonder mijn diploma doe dan kan ik een bekeuring krijgen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 8 maart 2003, 20:45:52
Wat jammer nou dat juist ik je moet vertellen hoe het bij de bond in elkaar steekt...

Kijk nou eerst eens op de site van de Commissie varend redden, die helpen je gauw uit je droom.

Daar staat bij FAQ:

quote:
vr:
Ik heb het diploma (Bonds)Schipper. Kan ik dit ergens inruilen voor vaarbewijs?

(ja, nog zo eentje!)

antw:
Nee, helaas niet. Vaarbewijs is een diploma van rijkswege, uitgevoerd door de ANWB onder toezicht van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. De diploma’s varend redden en Bondsschipper zijn aangelegenheden van Reddingsbrigades Nederland en daarom niet vergelijkbaar. Wel is met het diploma vaarbewijs vrijstelling te krijgen van de eerste theoriemodules bij alle varend redden diploma’s.

einde quote

Voor alle duidelijkheid: Een KNBRD diploma is NOOIT een vervanger voor een vaarbewijs. Als je voor de bond schipper wil spelen op een boot die snel (sneller dan 20 km per uur) kan varen moet je (ook van deze commissie) een vaarbewijs halen.

voor wie het niet vertrouwt en het nog eens na wil lezen:
http://www.reddingsbrigade.net/~cvr/Antwoord.php?Nr=30


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #19 Gepost op: 9 maart 2003, 22:46:08
Het is geen vervanger maar volgens het BPR is een reddingsboot niet vaarbewijs plichtig. UItde jurispedentie is gebleken dat je hiervoor het genoemde bondsdiploma moet hebben. Ik zeg dus niet dat dit gelijk is, je mag met dit diploma met een reddingsboot varen. Je kan het inderdaadniet inruilen. Je vaarbewijs is alleen geldig voor 1 module als je hem 3 jaar voor je examen van jeschipper hebt gehaald.

9910001
9910001