Burgerbrandweer, Een goede oplossing?

Auteur Topic: Burgerbrandweer, Een goede oplossing?  (gelezen 11932 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #30 Gepost op: 22 juli 2012, 16:18:19
Mooie discussie over wetten en regels.

Natuurlijk moet iedere burger helpen naar beste weten en kunnen. Als ik alleen maar 112 bel en "help" roep dan voldoe ik ook aan die verplichting want ik was compleet in de war van het incident. Volgens mij is er in Nederland nog nooit iemand strafrechtelijk veroordeeld voor het wel of niet verlenen van eerste hulp in de breedste zin van het woord. Een leek is en blijft altijd een leek. Civielrechtelijk ken ik 1 casus van een sportinstructeur die ijspacks op de blote huid van een jonge voetballer toegepast heeft. De rechter oordeelde toen dat een schadevergoeding op zijn plaats was omdat de instructeur geacht werd dit te weten.

Los van het goede initatief van de burgerhulpverlening is het de vraag of het wenselijk is? Wat gaan ze doen bij een woningbrand met nog een slachtoffer binnen? Een redding en binnenaanval is niet mogelijk zonder ademlucht. Blussen om overslag te voorkomen heeft maar beperkt zin dan.

Primair heeft de Overheid, lees Gemeente en Veiligheidsregio de wettelijke taak om te zorgen voor een goede hulpverlening aan de burger. Je kunt veel doen aan preventie met rookmelders, voorlichting en zelfs home-sprinklers maar de verplichting voor de brandweerzorg blijft. Als je het dan regelt via een klein voertuig moet je ook zorgen dat er voldoende goed opgeleide mensen zijn die ademlucht kunnen dragen.

Samengevat, goed doen of helemaal niet.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #31 Gepost op: 22 juli 2012, 18:11:14
Dus als ik alles goed en kortbondig lees, mag de buurman ook niet aanvangen met blussen met de tuinslang of brandhaspel.
Wel ben ik het eens met het gegeven zoals dat het wettelijk is vastgelegd dat de gemeenten, danwel de regionale brandweer verantwoordelijk zijn voor de brandweerzorg in het gebied wat onder de regio valt.
Deze zorg kan op velerlei manieren worden opgepakt, denk hier aan een vorm van een bedrijfsbrandweer, zoals men die kent.
Blijkt wel dat men er mee zit want de middelen worden wel beschikbaar gesteld, en dan wordt het wel bedenkelijk dat men de opleiding niet verzorgd. Zoals dit wel bij bepaalde bedrijfsbrandweerkorpsen geschied, met een verzekeringstechnisch gegeven er bij.
Maar ja managment is vaak moeilijker door dat oplossen van een angstmoment ud doet men het maar af met een schuimblusser
Overigens de inzet is enorm goed van de bevolking, ja maak er gebruik van.
Bij instappen begint de inzet.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #32 Gepost op: 22 juli 2012, 21:03:14
Met de bereidheid van de burgers is niets mis begrijp ik uit de berichten en het filmpje.

Maar zorg dan wel dat je het goed regelt. Als de spullen die beschikbaar zijn komen van de Regio dan moet je inderdaad ook zorgen voor de juiste mensen en opleidingen.

Toch twijfel ik hier over.......of ik heb het gemist? Ik heb persoonlijk nu het gevoel dat het echt een burgerinitiatief is en dat de investering door de Gemeente of burger zelf betaald is. Overigens mag iedere Veiligheidsregio zelf bepalen wat hun uitruktijden zijn als ze dit maar onderbouwen. Er is dus ruimte om de grens op te rekken naar 8,10 of 15 minuten mits je maar een plan hebt.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #33 Gepost op: 22 juli 2012, 21:32:53
Ja uit de berichtgevingvan het blad Incident van blijkt dat ze onder de hoede van de gemeente en de regionale brandweer werken.
En en dele van het materiaal door de regio is beschikbaar gesteld.
Ja Alexander hier komen ??????
Bij instappen begint de inzet.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #34 Gepost op: 22 juli 2012, 22:41:12
Dat was mij niet duidelijk maar is het dan nu goed geregeld......?

Beter iets dan niets......?

Ik twijfel toch sterk over het feit dat als er mensen binnen zijn bij een brand hoe de mensen dan reageren. Er wonen/slapen toch genoeg mensen dus is het een reeël scenario.

Als je kijkt naar de vergelijking die gemaakt is met een cruiseschip dan heeft de nautische bemanning vaak de verplichte opleiding brandbestrijding en ademluchtdrager gehad.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #35 Gepost op: 22 juli 2012, 23:33:00
De discussie omtrent ademlucht en een eventuele binnenaanval is in het specifieke geval van De Woude zonder meer zeer belangrijk. Ik denk alleen dat vergelijkingen met Cruiseschepen die voor langere tijd zelfredzaam moeten zijn niet geheel op zijn plaats is. De Woude is namelijk gezien zijn ligging niet zo geïsoleerd als misschien doet vermoeden.

De Woude mag dan wel onder de gemeente Castricum vallen maar de gemeente Graft-De Rijp ligt op korte afstand om de hoek. Zij zijn dan ook verantwoordelijk voor een eventuele eerste uitruk. Hoofdprobleem is hierbij de bereikbaarheid van met name de grote traditionele voertuigen.

Een alternatief zou een mini-ts zijn zoals dat gebruikt wordt door het nabij gelegen Spijkerboor http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=26945.0 mits een volwaardige opgeleide bemanning. Helaas zal dat wel een kosten-baten verhaal zijn.

Het zal mij daarom niets verbazen als blijkt dat een gemiddelde plattelands gemeente in Nederland een langere aanrijdtijd heeft dan De Woude. Door de specifieke kennis van het eiland, het materiaal en goede afspraken tussen brandweer Graft en DHV lijkt mij dit voor De Woude een uitstekende oplossing.

Nog wat extra informatie op: http://www.msi.nl/veiligheidsregionhnnews/ShowArtikel.aspx?NieuwsbriefArtikelId=121&beheer=false


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #36 Gepost op: 22 juli 2012, 23:40:35
Mooie aanvulling, bedankt.

Mini voertuig zoals nu niets mis mee. Jammer dat er dan geen ploeg is die een brandweeropleiding heeft. Het zal inderdaad een kostenverhaal zijn want dit zijn echt vrijwilligers die geen vergoeding krijgen en een opleiding tot brandwacht kost ook circa 10.000 euro per persoon.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #37 Gepost op: 23 juli 2012, 01:11:17
Volgens mij is dit meer een geval van een soort BHV ploeg in een bedrijf. het terrein is bijna net zo groot. alleen heeft het geen zin om op iedere kruising een brandblusser of haspel te hangen maar hebben ze gekozen voor een mobiele haspel 0098

En het is naar mijn mening na het zien van het filmpje enzo meer een geval van buren die elkaar helpen met de middelen die ze hebben om een brand te voorkomen. Je gaat niemand in zo'n klein dorp tegen houden als hij of zij probeert zijn eigen huisje te redden die hij/zij met veel moeite heeft gekocht alleen omdat er geen brandweer is? en dat het dorp te klein is voor een brandweerpost ben ik ook helemaal eens. Daarom denk ik een goed initiatief van de mensen zelf om zoals de brandweerwereld de laatste tijd wilt: Meer verantwoordelijkheid bij de burger zelf leggen!

En goed dat ze het houden bij blussen op afstand waar ze dus een pomp voor nodig hebben want met een tuinslang red je dat niet. En zo te zien in het filmpje lijken ze duidelijk te weten waar hun grenzen liggen.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #38 Gepost op: 23 juli 2012, 12:03:42
Is de/deze burgerbrandweer als vrijwilliger in dienst van de gemeente en/of veiligheidsregio?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #39 Gepost op: 24 juli 2012, 09:18:06
Is de/deze burgerbrandweer als vrijwilliger in dienst van de gemeente en/of veiligheidsregio?

Wat ik begreep niet zozeer in dienst van (geen betalingen/opleidingen), maar wel onder de verantwoordelijkheid van de veiligheidsregio. En daar zit nou ook het probleem: als de inwoners zelf een brandweervoertuigje hadden aangeschaft en op eigen verantwoordelijkheid naar branden zouden rijden, kan de VR in principe nergens op aangesproken worden -hooguit dat het reguliere brandweervoertuig er te lang over doet. Mocht er nu iets met deze brandweerlieden tijdens een inzet gebeuren dan ligt de verantwoordelijkheid bij de VR, die door het niet verstrekken van opleidingen en adembescherming e.d. in feite mensen dus praktisch onbeschermd inzet. Ik ben benieuwd hoe de juridische afdeling van de VRNHN dit onder controle heeft.....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding