GRIP 3 Zeer grote compagnie brand na aanslag (gemeentehuis) Kon. Julianalaan - Waalre 18-07-2012

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote compagnie brand na aanslag (gemeentehuis) Kon. Julianalaan - Waalre 18-07-2012  (gelezen 42022 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest13155

  • Gast
Vind je dat heel interessant om te weten? Volgens mij zijn daar al zo veel discussies over gevoerd hier. Er kunnen tal van oorzaken gevonden worden voor grip 3.

Wat niet wil zeggen dat je er niet benieuwd naar mag zijn overigens.

Ik ben er ook niet bij geweest hoor, maar gezien tijdstip en ligging van het pand lijkt een grote ontruiming me niet logisch.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Aanslag op gemeentehuis Waalre
Published on Jul 17, 2012 by edtvnl
Citaat
In het gemeentehuis van Waalre aan de Koningin Julianalaan in Waalre is in de nacht van dinsdag op woensdag een grote brand uitgebroken. De politie gaat uit van een aanslag.
Samen sterk in de hulpverlening!


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Voor mij persoonlijk zeker interessant. Er zijn namelijk nogal wat verschillen in opschaling operationeel maar ook in de rampenstaf.

Egmond bijvoorbeeld grip 1 en later grip 2 en hier gaan ze van grip 1 naar grip 3.
En bij de ene regio komt er bij grip 1 al veel opschaling met VC's en COH's etc.

Vandaar mijn vraag.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


guest13155

  • Gast
Tja, voel je vrij hoor, maar dat zal niet veranderen denk ik ook. Het is gewoon algemeen bekend dat ze in de ene regio wat sneller opschalen dan in de andere.

Persoonlijk denk ik dat het lastig wordt precies te achterhalen wat de motivatie voor opschaling in een specifiek geval is, tenzij de verantwoordelijke functionaris hier reactie op geeft.

Dergelijke vragen leveren vaak alleen een berg speculaas op... ;D

Even voor de duidelijkheid: ik sta discussie of iets niet in de weg hoor. Omdat het voor jouw persoonlijk interessant is een motivatie te horen even deze post.


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Voertuigenlijst:

Tankautospuiten:
4741, Aalst
4841, Waalre
2332, Eindhoven
2331, Eindhoven
4431, Valkenswaard
4441, Valkenswaard
4641, Veldhoven
4542, Veldhoven
2542, Geldrop

1541, Bladel (Aflossing)
2241, Vessem (Aflossing)
3841, Oirshot (Aflossing)
1241, Luiksgestel (Aflossing)

Redvoertuigen:
2351, Eindhoven
4471, Valkenswaard (HV-2)
5072, Helmond
4571, Veldhoven (HV-2)
4551, Veldhoven
2541, Woensel

Officieren:
4891, OvD Zuid-Oost
****, AGS
****, HOVD
****, Algemeen Commandant Brandweer
****, CC-B
****, OvD West

Haakarmvoertuigen+haakarmbakken:
5084, Leende (HA)
5091, Leende (HAB-->COH)
5063, Leende (HAB-->DPH)
5082, Woensel (HA)
5383, Woensel (HAB-->??)
5384, Woensel (HAB-->VZH)
5085, Mierlo (HA)
5062, Best (HAB-->DPH)
5083, Best (HA)
5065, Deurne (HAB-->SLA)
5282, Deurne (HA)

Overig materieel:
5026, Valkenswaard (WvD)
5094, Asten (VC-2)
5022, Veldhoven (WvD)
5691, Waalre (VC-1)
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Voor mij persoonlijk zeker interessant. Er zijn namelijk nogal wat verschillen in opschaling operationeel maar ook in de rampenstaf.

Egmond bijvoorbeeld grip 1 en later grip 2 en hier gaan ze van grip 1 naar grip 3.
En bij de ene regio komt er bij grip 1 al veel opschaling met VC's en COH's etc.

Vandaar mijn vraag.
De opschaling is vrij vergelijkbaar bij de verschillende regio's.
De enige redenen voor een grip 3 die ik me kan voorstellen:
- De gemeentelijke rampenfaciliteiten zijn niet meer operationeel, bij een daadwerkelijke grip 3 moet je dus naar een alternatieve locatie of meteen grip 4 maken
- Er is veel persaandacht, de voorlichting over het incident en over de reguliere gemeentelijke taken loopt door elkaar, dus vanuit oogpunt van voorlichting is dit een verstandige zet
- De lokale driehoek is vanwege het karakter van het incident toch al bij elkaar, dus de verdere opschaling is niet heel heel schokkend
- Mogelijk zijn er andere bedreigingen in de gemeente geweest


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Het GCC/rampenstaf voor de regio zit in Eindhoven dus dat kan de reden niet zijn.
Pers is er altijd en zal bij dit incident niet anders zijn.
Bedreigingen kan inderdaad een reden zijn.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


sylvester1986

  • Gast
Woning burgemeester Waalre bewaakt

WAALRE -  De woning van de burgemeester van Waalre staat onder bewaking na de aanslag van vannacht op het gemeentehuis. Daarbij werd het monumentale pand verwoest door een brand.

Volgens een gemeentewoordvoerster gaat het om "een standaardprocedure bij dit soort acties."
De politie zorgt voor beveiliging van de woning van burgemeester Henri de Wijkerslooth. Hij is momenteel op vakantie, maar niettemin wordt zijn woning verscherpt in de gaten gehouden.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12582736/__Bewaking_huis_burgemeester__.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Bluswerkzaamheden bij gemeente Waalre
Published on Jul 18, 2012 by edtvnl
Citaat
De brandweer heeft woensdagochtend even na half 10 het sein brand meester gegeven voor het grotendeels afgebrande gemeentehuis van Waalre. De politie gaat uit van een opgezette actie, zo heeft een woordvoerster bevestigd. Lees meer op www.ed.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Woning burgemeester Waalre bewaakt

WAALRE -  De woning van de burgemeester van Waalre staat onder bewaking na de aanslag van vannacht op het gemeentehuis. Daarbij werd het monumentale pand verwoest door een brand.

Volgens een gemeentewoordvoerster gaat het om "een standaardprocedure bij dit soort acties."
De politie zorgt voor beveiliging van de woning van burgemeester Henri de Wijkerslooth. Hij is momenteel op vakantie, maar niettemin wordt zijn woning verscherpt in de gaten gehouden.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12582736/__Bewaking_huis_burgemeester__.html

Klink alsof ze het daar vrij regelmatig meemaken.