GRIP 2 (Ontruiming woningen na aantreffen asbest) Stanleylaan - Utrecht 22-07-2012

Auteur Topic: GRIP 2 (Ontruiming woningen na aantreffen asbest) Stanleylaan - Utrecht 22-07-2012  (gelezen 31291 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Inmiddels Grip-2 en opschaling met ME-peleton.

Kans is wel erg groot dat ze preventief gaan ontruimen.....

Als er werkelijk enig gevaar voor de gezondheid dreigt hoop ik dat ze de nodige deugdelijk bescherming bij zich hebben of dat ze zelf zo verstandig zijn om op voldoende afstand te blijven als dat niet zo mocht zijn.


Daniel Hartman

  • Manschap A, Lifeguard, Plotter
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
    • Daniel Hartman.nl
UTRECHT - Bewoners van de Stanleylaan in Utrecht worden in verband met mogelijk asbestgevaar per direct geëvacueerd naar De Pionier aan de Grebbeberglaan. Het gaat om huisnummers 19 tot en met 133.

Omwonenden mogen inmiddels hun huis niet meer uit. Mensen die buiten waren, mogen hun woning ook niet meer in. Een groot gebied is afgezet. Het gaat van noord naar zuid om het gebied tussen de Churchilllaan en de Vasco da Gamalaan en van west naar oost tussen de Columbuslaan en de Beneluxlaan. Hulpdiensten zijn aanwezig, er patrouilleren agenten door de wijk en er zijn twee peletons ME aanwezig om te assisteren.

ONDERZOEK
Het asbest kwam maandag aan het licht bij het renoveren van twee woningen. Volgens een woordvoerder van Veiligheidsregio Utrecht heeft woningcorporatie Mitros toen opdracht gegeven om metingen te doen. Later
waren er aanwijzingen dat er meerdere woningen besmet zouden zijn. Daarop werden donderdag vijf gezinnen geëvacueerd. Zij zitten in een hotel. Zondag werd besloten om alle omliggende woningen te evacueren. Uit nieuwe onderzoeksresultaten moet blijken hoe erg de situatie is. Naar verwachting worden deze vanavond naar buiten gebracht.

RTV Utrecht is op verzoek van de gemeente uitgeroepen tot calamiteitenzender. Volg de live updates op RTV Utrecht, Radio M en rtvutrecht.nl

geplaatst: 22-07-2012 14:00:00  
update: 22-07-2012 18:37:05
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/841615
Met geluidsfragmenten op de site.

UTRECHT - De gemeente Utrecht heeft een informatienummer in het leven geroepen voor mensen die informatie willen over het asbestgevaar in de Stanleylaan. Dat nummer is 030-2860000 en is vanaf 19 uur bereikbaar.

Omwonenden klagen over de slechte informatievoorziening in de buurt. Inwoners zouden pas donderdag geïnformeerd zijn over de mogelijke aanwezigheid van asbest. Een enkele bewoner noemt het "schandalig" dat de buurt niet van te voren gewaarschuwd is.

Buurtbewoners worden omstreeks zes uur geëvacueerd naar De Pionier aan de Grebbeberglaan, een voormalig schoolgebouw. Daar is plaats voor zo'n 120 man.

RTV Utrecht is calamiteitenzender, maar buurtbewoners worden ook per brief geïnformeerd.

geplaatst: 22-07-2012 18:04:00  
update: 22-07-2012 18:40:04  
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/841620

Afbeelding van het afgezette gebied:


Twitter:
Politie Utrecht ‏@PolitieUtrecht
De inzet van de ME is bedoeld om extra capaciteit te krijgen voor de afzetting van het gebied rond de #Stanleylaan in #Utrecht.


Daniel Hartman

  • Manschap A, Lifeguard, Plotter
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
    • Daniel Hartman.nl
Een van de reactie's op RTV Utrecht:

Ons gebied is afgezet en niemand mag ons gebied meer in, maar wij wisten van niks. We zaten de hele tijd met open deuren en ramen vanwege het warme weer, als ik niet toevallig boodschappen was gaan doen, had ik het nu nog steeds niet geweten en zat ik nog steeds met open ramen. En nadat er al een tijdje niemand meer meer de wijk in mocht, speelden er nog de hele tijd allemaal kinderen op straat, dus het lijkt erop alsof de politie niet echt de hele tijd patrouilleert om hen op het gevaar te wijzen.

Joe uit Utrecht | 22-07-2012 19:42 uur


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Zijn deze asbestplaten ter bescherming van een Kernreactor ofzo?   ;D

Kan iemand mij uitleggen waarom er op deze manier word opgeschaald.

Hoe groot is nu echt het gevaar? Mijn opa heeft voor z'n werk jarenlang dag in dag uit asbest gezaagd zonder beschermingsmiddelen. Hij is nu 74 en vertoont nog geen centje pijn. En hij is daar niet de enige in.

Waarom word in Utrecht de halve wijk vergrendeld omdat er asbest gevonden is? Wat is het exacte gevaar?

Blijkbaar zijn er werkzaamheden verricht waarbij de asbest is vrijgekomen (zagen/boren/slopen). Het is onwenselijk en onbehoorlijk om de bewoners in een asbest wolk te laten leven. Vroeger wist men nog niet zo veel over de schadelijkheid van asbest als men nu weet.

Afhankelijk van het soort asbest dat in de woningen verwerkt is, kan je wel degelijk spreken van een redelijk gevaar voor de volksgezondheid.

Dan is evacueren eigenlijk de enige optie. Omdat je het hebt over meer dan honderd bewoners, een grote opgave. In korte tijd (enkele uren) moeten en willen de bewoners duidelijkheid hebben en moeten knopen worden doorgehakt. De bestuurlijke(!) opschaling GRIP 2 is in dat opzicht geheel logisch.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Zijn deze asbestplaten ter bescherming van een Kernreactor ofzo?   ;D

Kan iemand mij uitleggen waarom er op deze manier word opgeschaald.

Hoe groot is nu echt het gevaar? Mijn opa heeft voor z'n werk jarenlang dag in dag uit asbest gezaagd zonder beschermingsmiddelen. Hij is nu 74 en vertoont nog geen centje pijn. En hij is daar niet de enige in.

Waarom word in Utrecht de halve wijk vergrendeld omdat er asbest gevonden is? Wat is het exacte gevaar?

Asbest is net zo als met 50 man de A10 Zuid oversteken dinsdagmiddag: sommigen zullen onbeschadigd de overkant halen, maar de meeste zullen dat geluk niet hebben ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


maarten93

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 819
Heb net gehoord van familie dat je het gebied niet in mag maar eruit is geen probleem. En dat veel mensen niet weten wat er precies aan de hand is


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Asbest is net zo als met 50 man de A10 Zuid oversteken dinsdagmiddag: sommigen zullen onbeschadigd de overkant halen, maar de meeste zullen dat geluk niet hebben ;)
Ik denk dat je het nu overdrijft. Het risico van een asbestblootstelling lijkt mij kleiner dan de A10 oversteken.
Bedenk wel dat de huidige grenswaarde in Nederland 10.000 vezels per m3 lucht is.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444

Zal dit er mee te maken hebben?
P 2: Marco Pololaan / Afrikalaan Eenh: UTR802 UTR902
0709563 BRW Utrechts Land ( Monitorcode District Utrecht )
0708473 BRW Utrecht ( TS902 Leidsche Rijn )
0708470 BRW Utrecht ( Kazernealarm Leidsche Rijn )
0708443 BRW Utrecht-Centrum ( TS-802 Tolsteeg )
0708442 BRW Utrecht-Centrum ( Kazernealarm Tolsteeg )
0706001 BRW Utrechts Land ( Monitorcode )

Kruising Marco Pololaan/Afrikalaan ligt midden in het afgezette gebied, dus dat lijkt me wel!


leo the emperor

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Er is een ding wat ik niet begrijp aan dit hele verhaal.

Het asbest komt vrij bij slopen of bewerken van asbest platen, en dat zal niet vandaag zijn gebeurd.
Volgens de berichten van de WBV wordt er al sinds afgelopen maandag onderzoek gedaan naar dit asbest.

Hoe komt het dat nu (op een zondagmiddag) pas de alarmbellen gaan rinkelen.
Datgene wat er is aangetroffen lag er waarschijnelijk ook al op vrijdagmiddag of eerder :(


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Er is een ding wat ik niet begrijp aan dit hele verhaal.

Het asbest komt vrij bij slopen of bewerken van asbest platen, en dat zal niet vandaag zijn gebeurd.
Volgens de berichten van de WBV wordt er al sinds afgelopen maandag onderzoek gedaan naar dit asbest.

Hoe komt het dat nu (op een zondagmiddag) pas de alarmbellen gaan rinkelen.
Datgene wat er is aangetroffen lag er waarschijnelijk ook al op vrijdagmiddag of eerder :(

Hoe het allemaal precies is gelopen heb ik ook nog niet uit de mediaberichten kunnen opmaken, maar ik begrijp dat het onderzoeken en analyseren van de (verspreiding) van de asbest enige dagen geduurd heeft en dat de ware schaal van de problemen vandaag pas duidelijk is geworden.