Toekomst veiligheidsregio's

Auteur Topic: Toekomst veiligheidsregio's  (gelezen 2702 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Gepost op: 25 juli 2012, 13:45:28
Ik vraag me af hoe de toekomst eruit ziet van de veligheidsregio's in de huidige vorm.

Er is veel discussie over de wijze van alarmeren. Het komt regelmatig voor dat bij brand niet de dichtstbijzijnde kazerne wordt gealarmeerd, omdat de brandweerkazerne niet bij de regio hoort. Ook bij ambulances speelt hetzelfde probleem. Er zijn relatief weinig ambulances beschikbaar in een gemiddelde regio en het kost de nodige tijd om andere ambulances van andere regio's te alarmeren wanneer er te weinig ambulances beschikbaar zijn.

Dat je van Nederland niet één veiligheidsregio kan maken snap ik, maar alle regio's samensmelten tot één flexibel dynamisch geheel, onderverdeeld in districten zou toch mogelijk moeten zijn in deze moderne tijd.

Zelf denk ik als je Nederland geografisch bekijkt dat de Randstad, Zuid-Nederland, Oost-Nederland en Noord-Nederland aparte geografische clusters vormen waarin je de huidige veiligheidsregio's kan laten opgaan. Dus bijvoorbeeld Rotterdam-Rijnmond en Amsterdam-Amstelland vormen districten binnen het grotere geheel van de Randstad.

Een ambulance kan binnen 15 minuten van Rotterdam in Den Haag zijn en omgekeerd. Dus redenen genoeg om het samen te smelten zou ik zo denken. En zelfs van Amsterdam naar Den Haag kan nog binnen 35 minuten. Maar om de zaak bestuurbaar te houden snap ik dat er districten nodig zijn, maar zoals nu dat de regio's vaak aparte entiteiten vormen lijkt alleen maar vertragend te werken en ineffectief.

Dus hoe gaat de toekomst van de veiligheidsregio's eruit zien? Gaan deze bijvoorbeeld samenvallen met de politieregio's? Of zijn er andere plannen?




GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2012, 14:01:01
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60491.0

Ik denk dhr Joustra wel aardig in de richting zit.  ;)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2012, 14:43:09
Een grappige constatering in uw verhaal, Roare. U vraagt zich af hoe de toekomst van de veiligheidsregio's eruit ziet, gegeven dat tussen regio's geen optimale afstemming is. Tegelijkertijd geeft u aan dat het begrijpelijk is dat er districten gevormd moeten worden om de zaak beheersbaar te houden. Linksom of rechtsom blijven er altijd kaders bestaan, tussen diensten, tussen afdelingen en tussen gebieden. En met het instandhouden van dergelijke kaders, blijven de "heilige huisjes" overeind (als ik zo vrij mag zijn het zo te benoemen).

En met de heilige huisjes bedoel ik bijvoorbeeld de lokale of regionale (bestuurlijke) zeggenschap, de "eigen" verantwoordelijkheid voor het "eigen" gebied, het gevoel van "competitie" ten opzichte van andere diensten, afdelingen of gebieden, enzovoort. Dat speelt niet alleen bij hulpdiensten overigens, het speelt evengoed bij de overheid en in het bedrijfsleven. Het is een beetje zoals het verhaal van de Amerikaanse strandwacht die ontslagen is omdat hij buiten "zijn" gebied een drenkeling redde: dat past niet in de "afspraken" die we met elkaar gemaakt hebben!

Volgens mij zit een oplossing voor het probleem van de suboptimale afstemming niet in een reorganisatie van diensten en/of gebieden. Net alsof het omvormen van een huidige veiligheidsregio naar een district de verantwoordelijkheden en de grenzen doet verschuiven... er blijft een mannetje/vrouwtje verantwoordelijk voor dat district, zoals er voorheen een mannetje/vrouwtje verantwoordelijk was voor de regio. Met als extraatje dat er nu een mannetje/vrouwtje bovenzit die de verantwoordelijkheid heeft voor de nieuw regio. De lokale, gemeentelijke brandweercommandant van vroeger is nu immers ook een ondergeschikte van de regionale brandweercommandant. En voordat dat uiteindelijk zijn vruchten heeft afgeworpen waren we ook vele jaren verder.

In mijn ogen zit de winst in het creëren van het gemeenschappelijke besef dat die afstemming onderling geregeld kan en moet worden. Dat een meldkamer niet te beroerd is om een melding door te zetten naar de "buren", ook als het maar om kleine dingen gaat. Op het moment gebeurt dat pas als het incident uit de hand dreigt te lopen: oei, we kunnen het zelf niet meer aan, laten we dan maar om bijstand vragen. Jammer genoeg komt dat besef pas op het moment dat er daadwerkelijk een grote klapper wordt gemaakt. Ik noem een Vuurwerkramp, waar de Duitse brandweer deels op eigen initiatief bijstand heeft geleverd. Nu wordt bij incidenten in de grensstreek automatisch de Duitse brandweer mee gealarmeerd en wordt eerder gekozen om op te schalen met alarmering van Duitse eenheden. Het is ook een kwestie van willen, en dat is waar het vaak aan schort.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 25 september 2012, 16:44:28
Taken brandweer definitief van gemeenten naar veiligheidsregio's  

Den Haag - De Eerste Kamer heeft dinsdag ingestemd met de wet waarbij alle brandweergerelateerde taken naar het regionale niveau van de veiligheidsregio worden getild.



 Foto: archief EHF'Per 1 januari 2014 dient de brandweer in alle veiligheidsregio’s te zijn geregionaliseerd. Hiermee komt een einde aan de gemeentelijke brandweer', meldt het ministerie van Veiligheid en Justitie dinsdag.

Daarnaast komt er door de aangenomen wet er één organisatie die de krachten bundelt op het terrein van de fysieke veiligheid in Nederland. De taken die nu door het Nederlands instituut fysieke veiligheid (Nifv), het Nederlands Bureau brandweerexamens (Nbbe), de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR) en de LMD-Brandweer worden gedaan, gaan op in een nieuwe organisatie: het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV).

Het Instituut en zal worden bestuurd door de voorzitters van de 25 veiligheidsregio’s. Zo zal het IFV zich onder andere richten op het ontwikkelen van lesstof, oefenstof en leerstof voor de officiersopleidingen, het geven van certificaten voor brandweeropleidingen en delen van informatie en expertise.

Ook zal het IFV zich bezig houden met het verwerven en beheren van materieel, uitrusting en telecommunicatievoorzieningen. Het IFV zal op 1 januari 2013 van start gaan.
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/149961/Taken_brandweer_definitief_van_gemeenten_naar_veiligheidsregios.html