Wanneer is een ambulance een ambulance?

Auteur Topic: Wanneer is een ambulance een ambulance?  (gelezen 14166 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2012, 11:58:34
Het woord ambulance heeft dus wel degelijk een betekenis. Wanneer je het voertuig van een OVD-G ziet, of een logistiek voertuig als hierboven beschreven en er staat ambulance op, dan is dat (in combinatie met de striping) om OGS te mogen voeren.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2012, 12:30:40
Het bovenstaande voertuig komt mij - los van het kenteken - bekend voor en als ik het mij goed herinner staat er "Coördinatie" onder de regionaam "Twente". Waarvoor en hoe het voertuig wordt gebruikt is mij verder niet bekend.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2012, 12:53:09
http://www.ambulancestriping.nl/ (3e alinea)
hier staat waarom en wanneer een voertuig in aan merking komt voor ogs met de bijbehoorende striping  ;)


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2012, 13:14:51
Citaat
Artikel 1 WET  AMBULANCEVERVOER  (WAV)

1. Voor de toepassing van het bij of krachtens deze wet bepaalde wordt verstaan onder:

Onze Minister: Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;

de inspecteur: de op grond van een aanwijzing krachtens artikel 20 ter plaatse bevoegde inspecteur van het Staatstoezicht op de volksgezondheid;

ambulance-auto: een in het bijzonder voor het vervoer van zieken en ongevalsslachtoffers ingericht motorvoertuig;

ambulancevervoer: vervoer van zieken en ongevalsslachtoffers en hun begeleiders met ambulance-auto's;

centrale post: meldkamer voor het ambulancevervoer, onderdeel van de meldkamer, bedoeld in artikel 35, eerste lid, van de Wet veiligheidsregio’s.

2. Voor de toepassing van het bij of krachtens deze wet bepaalde wordt onder ambulancevervoer niet verstaan:

a. vervoer met aan het Rijk toebehorende ambulance-auto's van personen die rechtens van hun vrijheid zijn beroofd;

b. vervoer met militaire ambulance-auto's, alsmede - voorzover dit wordt verricht door daartoe bestemde diensten - vervoer in buitengewone omstandigheden.

Waar in de wetgeving kan ik vinden dat andere voertuigen ook het woord ambulance mogen voeren?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2012, 13:19:06
Waar in de wetgeving kan ik vinden dat andere voertuigen ook het woord ambulance mogen voeren?
Waarom moet dat ergens staan? Wetgeving werkt andersom: alles is toegestaan, tenzij verboden. Het woord voeren is niet verboden, de striping is beschermd en mag je daarom niet voeren.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #15 Gepost op: 29 juli 2012, 13:23:41
Waar in de wetgeving kan ik vinden dat andere voertuigen ook het woord ambulance mogen voeren?
Volgens mij hebben al twee mensen aangegeven dat je kunt kijken bij de website over ambulancestriping. Daar kun je zien welke voertuigen in aanmerking komen voor striping en het woord ambulance. Er staan tekeningen bij: deze voertuigen bestaan dus ook daadwerkelijk.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 29 juli 2012, 13:29:49
Het bovenstaande voertuig komt mij - los van het kenteken - bekend voor en als ik het mij goed herinner staat er "Coördinatie" onder de regionaam "Twente". Waarvoor en hoe het voertuig wordt gebruikt is mij verder niet bekend.
Staat er geen Logistiek op?



Foto: Ramon Versteeg
http://www.kazernesnederland.nl/ambutwentened.htm


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2012, 13:47:14
Volgens mij hebben al twee mensen aangegeven dat je kunt kijken bij de website over ambulancestriping. Daar kun je zien welke voertuigen in aanmerking komen voor striping en het woord ambulance. Er staan tekeningen bij: deze voertuigen bestaan dus ook daadwerkelijk.

Beste Rob,

Ik heb inderdaad kennis genomen van deze website en daar heb ik kennis genomen van de inhoud. O.a. staat hier:

Citaat
Het ontwerp is bedoeld voor de voertuigen van de ambulancediensten aan wie krachtens de Wet Ambulancevervoer vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer, alsmede voor de daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet Ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de spoedeisende hulpverlening. Het gebruik is dan ook uitsluitend voorbehouden aan deze doelgroep.

Op deze site werd ik verwezen naar de Wet Ambulancevervoer vandaar mijn voorgaande post.

Mijn stelling is dan ook dat op een voertuig alleen ambulance mag staab als deze voldoet aan de definitie  "ambulance-auto: een in het bijzonder voor het vervoer van zieken en ongevalsslachtoffers ingericht motorvoertuig;"
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


HAP-14

  • Huisartsenchauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2012, 13:55:28
Op een HAP staat ook het woord ambulance, dus dan is de chauffeur van de HAP toch ook een ambulancechauffeur?

Volgens de taxiwet is een HAP-chauffeur een taxichauffeur en geen ambulancechauffeur! De HAP-chauffeur assisteert en begeleid de huisarts bij zijn visite's naar de patiënten
Omdat op de meeste huisartsenposten voertuigen en chauffeurs in huren om een arts te vervoeren, valt dit onder "contract vervoer" en daarom dus ook onder de taxiwet.
De voertuigen zijn primair gestript en voorzien van het woord "ambulance" volgens de richtlijnen van BiZa, die weer te vinden zijn op eerder genoemde website.

De werkzaamheden van een HAP-chauffeur kunnen raakvlakken hebben met de werkzaamheden van een ambulancechauffeur, maar zijn geenszins met elkaar te vergelijken!
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, zijn er nog 3 schroefjes over.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #19 Gepost op: 29 juli 2012, 15:11:33
Staat er geen Logistiek op?



Foto: Ramon Versteeg
http://www.kazernesnederland.nl/ambutwentened.htm
daar staat zeker logistiek op, maar onder deze noemer vallen nog 2 groepen

Het derde nummer in het roepnummer staat voor het type voertuig
1= Ambulance
2 = Piketvoertuig
3 = Spec.ambulance of motor
4 = Hulpambulance
5 = Staf, directie & logistiek
6 = Internationale ambulance
7 = Huisartsen
8 = GHOR
9 = MMT

Dit voertuig kan net zo goed in worden gezet voor een leiding gevende, die bij grote ongevallen snel ter plekke moet zijn en dus bevoegd is om met OGS te rijden.

Mijn stelling is dan ook dat op een voertuig alleen ambulance mag staab als deze voldoet aan de definitie  "ambulance-auto: een in het bijzonder voor het vervoer van zieken en ongevalsslachtoffers ingericht motorvoertuig;"
Je stelling klinkt heel logisch...  veel personen vinden het vreemd als ze de tekst ''ambulance'' op een personen wagen zien.
De Nederlandse wetgever heeft ervoor gekozen om niet alleen de 650(+) ambulances in NL van de tekst ''ambulance" te voorzien maar heeft er ook voor gekozen om de 1500 extra dienstvoertuigen (alle extra voertuigen met cijfer 2 tot 9 als 3e cijfer in het roepnummer) ook rond te laten rijden met de tekst ''ambulance''. ik denk zelf dat ze dit voor de herkenbaarheid hebben gedaan zodat je niet van die gevallen krijgt zoals in het buitenland met verschillende namen voor MMT e first responder of wat dan ook. (SMur/MUG-BE, notartz-DE)
Ik vind trouwens dat deze discussie al meerdere keren gevoerd is.
Er zijn ook politie voertuigen die met de tekst ''politie '' rondrijden maar alleen maar een aanvullende taak hebben. :)